Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 16

Topic: Conditie opbouwen

  1. #1

    Conditie opbouwen

    Vandaag wezen wandelen met Pebbles, blijkt dat ze eigelijk echt geen conditie heeft. Weet iemand leuke oefeningen om conditie op te bouwen? Kan je beter veel stappen, of eerder veel draven (galopperen veronderstel ik van niet). Kortom: hoe kan ik de conditie van mijn pony langzaamaan , en medisch verantwoord opbouwen? Thanxx!
    Don't dream your life, live your dream!

  2. #2
    Forum Meubilair Aspen's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2006
    Locatie
    Bredene(B)
    Berichten
    4.012

    Re: Conditie opbouwen

    Ik doe momenteel conditietraining met mijn paard. Dat duurt 5 dagen. Moet ik je anders het programma doorsturen via pb? Het is wel redelijk zwaar,maar je kan het zelf wat aanpassen. Lijkt je dat verantwoord?
    Hoeveel keer rijd je je paardje per week en hoelang?

  3. #3

    Re: Conditie opbouwen

    Oh Aspen dat zou geweldig zijn! Stuur het maar door als je wilt, dan kan ik het idd nog altijd aanpassen. ik moet zeggen deze winter heb ik niet zoveel gedaan, want de piste lag dikwijls slecht. Ik rijd gemiddeld 1 X per week (ongeveer een uurtje) maar ik ga, nu het terug beter weer wordt en langer licht, wel meer probere te werken. Ook al is het alleen maar grondwerk, maar ik denk niet dat je hier veel conditie mee kan opbouwen (??). Nu ik een nieuwe trailer heb, zal ik ook meer op pad gaan.
    Don't dream your life, live your dream!

  4. #4
    Actief Forumlid donderwolke's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2004
    Locatie
    Nevele, België
    Leeftijd
    35
    Berichten
    2.329

    Re: Conditie opbouwen

    Aspen je mag dit ook naar mij pb'en, lijkt me altijd interessant!!

    xxx julieke

  5. #5
    Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Locatie
    Noord-Holland
    Leeftijd
    48
    Berichten
    3.886
    Dagboek Berichten
    13

    Re: Conditie opbouwen

    Joehoe Aspen... Ik ook graag !
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

  6. #6
    Forum Meubilair Aspen's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2006
    Locatie
    Bredene(B)
    Berichten
    4.012

    Re: Conditie opbouwen

    Voila,allen gepb't Trek je beste (rij)kleren aan en rijden maar! Ik moet nog 3 dagen doen en dan zit het erop!

  7. #7

    Re: Conditie opbouwen

    hoi aspen

    ikke ook graag...

  8. #8
    Actief Forumlid bikkel16's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Locatie
    achtmaal
    Leeftijd
    49
    Berichten
    1.616

    Re: Conditie opbouwen

    Ik zou het ook graag willen!

  9. #9

    Re: Conditie opbouwen

    Euhm kunnen jullie dan ineens pb'en naar Aspen zelf aub? Misschien kunnen er ook nog andere ideetjes hier geplaatst worden ipv enkel 'ik ook'. Is niet aanvallend bedoeld hoor maar mss kunnen we het gewoon bij het topic houden?

    Dankjewel iedereen!! (hopelijk komen er nog wat reacties)
    Don't dream your life, live your dream!

  10. #10
    Actief Forumlid Pablo's Avatar
    Aangemeld
    May 2006
    Locatie
    Krommenie
    Berichten
    168

    Re: Conditie opbouwen

    Als ik denk aan een paard wat geen conditie heeft en wat weer conditie moet krijgen denk ik in de eerste plaats aan stappen, stappen stappen.

  11. #11
    Forum Meubilair Mieke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006
    Locatie
    Land van de frieten
    Berichten
    3.364

    Re: Conditie opbouwen

    Ik vind het raar dat je een paard in vijf dagen zijn conditie, verantwoord, op pijl kan krijgen. Ik heb hier in een boek staan dat het wel 12 weken duurt als je van nul begint. Ik moet eerlijk toegeven dat ik het nog nooit gedaan heb omdat ik eigenlijk niet zo veel van mijn paard verwacht en omdat ik de conditie nooit te erg heb laten zakken. Maar het lijkt me voor een paard net als voor een mens niet haalbaar op hele korte tijd je conditie op pijl te brengen

    week 1: drie kwartier stappen over paden

    week 2: stapwerk gedurende 1 u.
    afgewisseld met 1 of 2 dagen werk aan de longe gedurende een half uur

    week 3: stapwerk, afgewisseld met korte periode draf en 1 of 2 keer longewerk

    week 4 begin met schoolwerk dat nu elke week gedaan moet worden, voor het werk over de weg of in plaats daarvan

    week 5: verleng het werk over de weg tot ongeveer 1 u en 20 minuten

    week 6: anderhalf uur werk op de weg, begin galop over 500 - 800 m

    week 7 een uur en 45 min werk op de weg en 2 x per week galopperen

    week 8: twee uur werk op de weg, 3x per week galopperen

    week 9 twee uur werk op de weg: 1x rengalop over 12000 m op halve snelhied

    week 10: twee uur en 15 m. werk op de weg en 2x rengalop

    week 11: twee uur en 15 min werk op de weg en 2x rengalop

    week 12: twee uur en 30 min werk op de weg en 2x rengalop.

    met schoolwerk wordt bedoeld waar je het paard voor wil trainen bv. dressuur, springen,....
    Het werk op de weg maakt de benen sterk.

    Er staat ook bij dat je zelf moet zien waar je start met je paard. Sommige paarden hoeven niet van 0 te beginnen natuurlijk.
    Whatever your goal , you must come closer to yourself, before you can come closer to your horse.
    Joni Bentley

  12. #12
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    52
    Berichten
    12.757

    Re: Conditie opbouwen

    Die 12000 meter in het bovenstaande schema zal toch 1200 meter moeten zijn zeker?

    Ik begrijp overigens ook niet hoe je een paard dat uit conditie is, weer in conditie kunt brengen in 5 dagen. Dat is veel te kort!

  13. #13

    Re: Conditie opbouwen

    @ Rengeltje: bedankt, lijkt me idd iets meer verantwoord, want ik moet echt beginnen van 0 eigelijk. Nadat ik jouw programma heb gedaan kan ik dat van Aspen dan wel gebruiken denk ik.
    Maar je schrijft bv week 1: 3 kwartier stappen. Moet je dat dan alle dagen doen?? of een aantal keren in de week??
    Don't dream your life, live your dream!

  14. #14
    Actief Forumlid donderwolke's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2004
    Locatie
    Nevele, België
    Leeftijd
    35
    Berichten
    2.329

    Re: Conditie opbouwen

    Bij Aspen haar schema is het inderdaad wel de bedoeling dat het paard al een basisconditie heeft hoor. Je begint niet van nul. Het is voor als je paard wel al een kleine wandeling kan gaan doen, maar dan zonder veel draven en galopperen. 't Is meer een schema om nóg meer conditie te krijgen. Anders is het inderdaad ook wel onmogelijk om in 5 dagen een perfecte conditie op te bouwen.

    xxx julieke

  15. #15
    Forum Meubilair Mieke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006
    Locatie
    Land van de frieten
    Berichten
    3.364

    Re: Conditie opbouwen

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marja
    Die 12000 meter in het bovenstaande schema zal toch 1200 meter moeten zijn zeker?
    typfoutje tuurlijk 1200 meter zal wel genoeg zijn.

    Maar je schrijft bv week 1: 3 kwartier stappen. Moet je dat dan alle dagen doen?? of een aantal keren in de week??
    Er staat niet zo duidelijk dat je het alle dagen moet doen maar wel dat je het moet aanpassen aan je eigen paard. Ik denk gewoon dat het van belang is dat je het rustig opbouwt.
    Oh ja een paard dat alleen dag en trektochten moet doen is klaar op het einde van week 5 en hoeft geen rengalop te doen.
    Een springpaard is klaar na week 7.
    Whatever your goal , you must come closer to yourself, before you can come closer to your horse.
    Joni Bentley

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •