Resultaten 1 tot 9 van de 9

Topic: deken-dilemma

  1. #1
    Actief Forumlid shetfan's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Locatie
    Culemborg
    Berichten
    1.987

    deken-dilemma

    Omdat Speedy toch wel erg stond te bibberen als het regende en waaide, heb ik een regendekentje voor hem gekocht (licht gevoerd).
    Net legde ik hem op omdat het ging regenen, en hij leek het heeerlijk te vinden, kwam zelf naar me toe, stond keurig stil toen ik 'm vastgespte, en hij keek er zo gelukkig bij .
    Nou wilde ik 'm net weer eraf halen omdat de bui overgewaaid was, maar hij stond zo heerlijk relaxed, dat ik het bijna zielig vond zijn jas weer af te pakken, heb 't dus ook niet gedaan .
    Maar wat nu? Hij heeft geen dikke wintervacht, dunner dan andere jaren, maar als ik die deken omlaat lijkt me toch ook niet goed.
    Waar moet ik de grens trekken? Misschien 's nachts op en overdag alleen als het kouder dan 5 graden is. Of gewoon kijken hoe Speedy erbij staat en dan belsuiten.
    'K vind 't maar lastig, hij lijkt 't zelf heel fijn te vinden, maar misschien kan ik hem beter nu aflaten en dan alleen omdoen als het écht koud is.
    Wat denken jullie?

  2. #2
    Actief Forumlid Linnie's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Locatie
    Utrecht
    Berichten
    460

    Re: deken-dilemma

    Ik ben van plan om Odes ook alleen bij regen en regenvoorspellingen een watredichte deken om te doen. Bij droog weer ga ik hem wel afhalen.
    Ook Des heeft dit jaar geen geweldige vacht, maar wil eigenlijk niet constant een deken op hebben (vind het ondingen hahaha).
    Ik zou dus wel onderscheid maken tussen regen/sneeuw/extreme kou of gewoon normaal droog weer. Zeker nu de temperaturen nog zo hoog zijn, zou ik het niet doen. Maar jij kent hem het beste natuurlijk!!

  3. #3

    Re: deken-dilemma

    gewoon lekker aankijken wat voor jou paardje het beste is. Geen deken is ideaal maar als het niet kan, gewoon deken om doen. Ik doe mijn shetty een deken om als we hebben "gekart" en hij erg nat is. Die dag frisjes is of regen voorspelt wordt. Blijft het droog en is het zonnig dan laat ik de deken af. Vandaag ook weggeweest en hij was best wel nat, veel inspanning gehad door alle blubberplassen in het bos. Dus lekker dekentje om want het begon ook nog wat te spetteren. Morgen als het weer droog is, en de pony ook dan gaat het dekentje weer af. Ik pas het aan, aan de situatie van dat moment.
    Ik heb geen stal tot mijn beschikking waar ze in kunnnen staan tot dat ze weer droog zijn oid. En een ongevoerde regendeken is op zo'n moment ideaal in mijn ogen.
    Ze zijn er nooit verkouden van geworden of zo (doe dit ook met mijn ijslander)

  4. #4

    Re: deken-dilemma

    Bij Lodash doe ik ook iets met dekens... maar alleen als extra, niet als gegeven. Hij vindt het namelijk ondingen: hij staat keurig stil als je hem AFdoet...

    Ik doe nu: bij erg natte dagen en temperaturen tussen zeg 3 en 8 graden: waterdichte ongevoerde deken.

    En als het gaat vriezen EN nat en akelig is een 200 grams waterdichte. Geen idee of dit goed is. Maar dat doe ik. Ohja ze hebben geen schuilstal.

    Als er een schuilstal was, dan deed ik niks.

    May the horse be with you!

  5. #5

    Re: deken-dilemma

    Als je paard daar tevree is en niet ziek wordt is dan is het toch goed??
    Het shetje wat ik nu sinds een paar maanden heb, heeft ineens veel meer haar gekregen in die tijd. Hij stond bij zijn vorige baasje veel met deken om en vaak bij slecht weer opstal. Ik ben iets makkelijker en zie dat daar direct reactie op gekomen is door veel haar produktie dat is voor mij een reden om lekker door te gaan met dit systeem, na gedane arbeid en flink nat deken om. En mocht het n heeeeel veel waaien en regen en koud dan gaat er ook lekker een deken om hoor. Dat is voor mij ook wel een prettig idee. Was er een schuilstal ja dan werd het wellicht anders...maar ook dan bleef ik kijken naar wat het paard aangeeft op dat moment

  6. #6
    Forum Meubilair Mieke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006
    Locatie
    Land van de frieten
    Berichten
    3.364

    Re: deken-dilemma

    Volgens mij hebben paarden minder last van kou dan van regen. Je geeft zelf aan dat je paardje de deken nu leuk vindt. Ik zou de deken oplaten zolang het regent en uitdoen als het regenweer voorbij is.

    Mijn paardje staat zonder deken na jaaaaren dekens te hebben gedragen. Normaal vind ze een deken bij regenweer wel ok of blijft ze in haar stal staan als het regent. Daarstraks begon het te gieten en stond ze op het stuk wei zonder afdak en zonder haar dekentje. Ik holde naar haar om haar naar haar schuilstal te doen. Ze vond het echter niet nodig en bleef rustig verder knabbelen.
    Whatever your goal , you must come closer to yourself, before you can come closer to your horse.
    Joni Bentley

  7. #7

    Re: deken-dilemma

    Ben het helemaal met Rengeltje eens. Kou boeit hem niet echt geloof ik. Regen vindt hij NAAR. Ik stond een keer met forse regen in het bakje, en daar is een afdak dat 40 cm over de bak uitsteekt aan 1 kant. Lodash ging pal lanmgs het hek staan om maar zoveel mogelijk onder dat afdak te kunnen staan.

    Susan daarentegen vindt niks van regen volgens mij. Als het echt hoost kont er tegenin, maar anders wandelt ze vrolijk rond, kan haar niks schelen.

    May the horse be with you!

  8. #8
    Forum Meubilair Timbers's Avatar
    Aangemeld
    May 2005
    Locatie
    Druten
    Berichten
    6.889

    Re: deken-dilemma

    Est staat ook al de hele winter zonder deken, en vind dat geweldig.
    Van de zomer daarentegen met die hevige regenbuien in augustus heb ik haar echt onder ongevoerd waterdicht dek gezet

    Waarom? Omdat ze echt stond te rillen als een gek (heb ik haar deze winter nog niet zien doen) en nog belangrijker ze gaf zelf aan dat ze die deken niet erg vond......normaal bijt ze je als je een deken op wil doen, maar ze stond stil en ik merkte echt een soort zucht van verlichting....

    Ze ging ook vrijwillig haar stal in om op te drogen....Est wil in de zomer ech nie d'r stal in...stel je voor dat ze niet meer naar buiten zou mogen

    Nu in de winter heeft ze nergens last van, maar ze heeft ook een hele dikke wintervacht die ze van de zomer niet had

    Hetzelfde met vliegendekens....als ze genoeg last heeft van de horzels blijft ze staan om de vliegendeken om te laten doen, zo niet loopt ze weg. Nou ja dan ga ik er ook niet achteraan om dat ding per se om te doen

    Waarmee ik dus alleen maar wil aangeven wat de rest ook al deed. Kijk lekker naar je paardje wat hij aangeeft

    En ik ben het ook met Rengel en MH eens, ik heb ook het idee dat ze minder last hebben van kou dan van regen.
    When you understand why something hurts, it stops hurting. When you understand you have options, you take action.
    And when you understand you have wings, you can soar again. If it's still hurting, fly anyway!

  9. #9

    Re: deken-dilemma

    Mijn pony's staan in een weitje met uitloopstal zomer en winter zonder deken, nu voor het tweede jaar. Als het echt GIET blijven ze gewoon buiten staan meestal, ook al staat er geen gras meer (ik doe stripbegrazing anders worden ze te dik). Met onweer en sneeuw blijven ze ook gewoon buiten, ik denk zelfs dat ze het veiliger vinden om met onweer buiten te blijven. Alleen 's zomers staan ze veel binnen, als het heel warm is of als ze last hebben van vliegen of mugjes 's avonds. Wat betreft dat rillen van je paard: kan het zijn dat ze niet genoeg ruwvoer krijgen? Als een paard namelijk ruwvoer verteert komt daarvan veel warmte vrij en daardoor blijven ze warm als het koud is. Als je een keer begint met een deken dag en nacht(en er is van een te lage ruwvoergift geen sprake) dan moet je er eigenlijk mee doorgaan, dat is het lastige ervan, enik vond het echt een nadeel dat wanneer die deken dan zeiknat is, je er weer een droge op moet doen anders worden ze wel koud.
    Don't make or teach assumptions

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •