Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 33

Topic: Eczeemdeken

Actief Forumlid Jolijn89's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005

Eczeemdeken

Enkele dagen geleden zag ik de pony van de buren alweer schuren. Is het nu al terug zomereczeem-tijd?

Dit jaar zou ik voor Gipsy heel graag een deken proberen. Daarom dit topic... Ik heb veel vraagjes want eigenlijk weet ik er helemaal niets van

Wie heeft ervaring met eczeemdekens?
    Werkt het echt voor zomereczeem?
    Welk merk zouden jullie mij aanraden?
    Is het deken ook goed tegen dazen en vliegen?
    Is het niet te warm in de zomer voor het paard?
    En wat als je dan wilt spelen... Doe je het deken dan uit? Kan het dan geen kwaad voor de vliegjes?

Ik hoop dat iemand me kan helpen.
    Alvast bedankt!
    XxxJolijn

Re: Eczeemdeken

Ik volg dit even mee. Heb veelal dezelfde vragen.

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Ik heb zelf gelukkig geen ervaring met eczeempaarden, maar mijn (ex)weidegenootje had dat wel en ook een aantal IJslanders op de stal waar ik stage loop.

De meeste mensen die ik ken zijn het beste te spreken over de Boett-deken. De kwaliteit daarvan schijnt beter te zijn dan die van andere merken, alhoewel er elk jaar wel een nieuw merk lijkt te komen en daar wellicht ook wel wat goeds bij zou kunnen zitten.

Belangrijk is wel dat je de deken opdoet vóór je paard jeuk krijgt, want als je hem pas omdoet als je paard al jeuk heeft, schuurt hij de deken aan flarden... Je moet dus zorgen dat hij hem al draagt nét voor de eerste mugjes komen. Wanneer dat is, hangt af van de temperatuur. Ik weet zo even niet uit mijn hoofd waar de grens lag...

Bij de paarden die ik ken werkt de deken erg goed.

De deken werkt idd ook goed tegen vliegen en dazen. Andersom werkt niet: een vliegendeken is niet te gebruiken tegen de mugjes die zomereczeem veroorzaken, want die mugjes zijn héél klein en de gaten in een vliegendeken te groot zodat ze daar gewoon doorheen kunnen steken.

Volgens mij is de deken niet te warm, het is me nooit opgevallen dat de paarden onder de dekens het warmer zouden hebben (meer zweten) dan paarden zonder dekens. Ook regen is geen probleem; de stof is zeer sneldrogend en wordt niet echt zwaar als hij nat is.

Rijden kun je niet met zo'n deken; daarvoor zouden de bevestigingsdelen (riemen en gespen) in de weg zitten. Grondwerk kun je er wel mee doen, maar ik vind het zelf prettiger om zonder deken te werken omdat je het paard dan beter kunt zien. Bovendien is het denk ik voor de vacht/huid ook wel fijner als hij af en toe gelucht wordt, en het paard na het werk eens lekker in het zand kan rollen. Je kunt je paard tijdens het werken (spelen) eventueel inspuiten met een insectenwerend middel.

Hou er rekening mee dat de gemiddelde levensduur van een deken 2 a 3 jaar is. E.e.a. is wel afhankelijk van je paard, en van zijn weidegenootjes.

Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    48
    Dagboek Berichten
    13

Wie heeft ervaring met eczeemdekens?
    Ik heb sinds vorig jaar ervaring . Kate heeft dan wel (nog) geen zomerexceem, maar reageert erg heftig op insectenbeten op haar lichaam. Bovendien gierde ze van de jeuk, met name aan staart en onder haar buik. Ik kon het altijd qua jeuk goed in de hand houden met een wekelijkse wasbeurt met teershampoo, alleen helpt dat niet tegen jeuk door insectenbeten . Daarvoor had ik altijd Bremse-Bremse, alleen dat werkt niet de hele dag. Vandaar dat ik toch koos voor een deken, sinds die dag heeft Kate beduidend minder jeuk aan staart en navel.

Werkt het echt voor zomereczeem?
    De ervaringen van mensen met paarden met exceem die ik ken, zijn alle positief. Voor mezelf sprekend, ja, ik had wel de indruk dat Kate minder last had van de jeuk met deken (alhoewel ik wél de wekelijkse teershampoo bijhield, ook met deken).

Ik heb een Pagony-excema, 2e hands. Ik moest halsoverkop aan een deken komen, via MP kon ik deze bemachtigen. Ik wilde ook eerst weten of een deken een oplossing zou zijn, alvorens een (dure) BOETT te laten komen. De deken is nog helemaal heel, na 2 maanden dragen door een sloopgrage haflinger met sloopgraag kriebelmaatje in de wei .

Voor Kate werkte hij in dat opzicht ideaal! Geen nare grote bulten meer gezien bij haar sinds ze de deken kreeg.

Dat dacht ik ook... maar Kate heeft nooit gezweten onder de deken.

En wat als je dan wilt spelen... Doe je het deken dan uit? Kan het dan geen kwaad voor de vliegjes?
    Ja, ik doe dan de deken uit, ook met rijden. Wel spuit ik Kate dan van top tot teen in met Bremse-Bremse, dat werkt precies lang genoeg dan . Maar als we klaar zijn, steekt ze zelf haar hoofd door de deken heen. Blijkbaar beseft ze zelf heel goed dat het toch aardig scheelt om hem aan te hebben.
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

Forum Meubilair Maaike's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

Wie heeft ervaring met eczeemdekens? Werkt het echt voor zomereczeem?

Jip, Sjo heeft zomereczeem en iedereen die hem gezien heeft op de NH dag heeft wel een beeld van hoe goed de deken werkt; zie ook de lengte van zijn manen op mijn avatar dat is Sjo midden in het eczeem seizoen. Sjobrend heeft een deken van BOETT

Ik heb nooit een andere dan BOETT gehad dus hoe de andere merken zijn weet ik niet maar BOETT dekens hebben een mooie pasvorm en de nieuwe stof is net ff wat steviger als de vorige versie.

Ja prima, Sjo veranderd normaal gesproken in de zomer in een pleeborstel met een manenlandschap huid, maar met de deken heeft ie geheel geen last van welke insect dan ook.

Het is wel wat warmer voor je paard dan zonder deken en bij hoge temperaturen gaan ze er wel van zweten, maar dat is altijd nog beter dan vergaan van de jeuk. Bovendien maak ik tijdens die tijden zijn deken ook wel eens helemaal nat terwijl hij hem aanheeft als verkoeling.

Een paar uur zonder deken is op zich geen bezwaar hoewel ik meestal wel voor kies om dat niet in de schemering te doen vanwege hoge aantalen insecten dan, maar zelfs dan kan het op zich wel. Voor hele erge eczeem klanten is er ook een borst hals deken die gebruikt kan worden tijdens het rijden. Het daarnaast zowieso verstandig om minstens eens in de twee dagen paardlief te luchten, liefst natuurlijk elke dag. Ook omdat de haren die uitvallen zich ophopen in de buikflap.
    Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the present (uit; Kung Fu Panda)

Actief Forumlid mariejo's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2006
    Leeftijd
    58

Ik sluit me qua ervaringen helemaal aan bij Jossie en Maaike, ook Silke heeft last van zomereczeem, ik heb vorig jaar de blauwe deken van de Ijslandershop gehad, deze is haar te klein geworden en ook enigzins kapot geschuurd, door het late opdoen van mijn kant. Ik kon me niet voorstellen dat Silke eczeem zou kunnen hebben.
    Ze vond het absoluut niet erg dat ze de deken op kreeg, had door dat hij haar hielp, denk ik.

Dit jaar heb ik ook weer bij de Ijslandershop de Yvanhoe deken besteld, deze was nu in de aanbieding, ik ken hem dus niet.
    Boett hoor ik goede verhalen over, maar vind ik wel erg prijzig, en als er goedkopere op de markt zijn, waarom die dan niet eerst testen?

Ik ben vorig jaar begonnen met Dr. Schussler celzouten, later in het jaar pas, nu ben ik er in febr. mee begonnen, een vriendin van mij had bij haar eczeempaard hier goede resultaten mee, het probleem zit tenslotte van binnen. Ik hoop ook dat het bij Silke werkt. Maar het blijft voor ieder paard weer anders wat wel en niet helpt. Dit hoort wel niet bij de dekens, maar misschien dat jullie er wat aan hebben.
    Prendre la vie comme elle vient!

Waar kan je die boettdekens kopen, en hoe bepaal je welke maat je nodig hebt?

Aangemeld
    Jan 2006
    Leeftijd
    58

Hoi Trea,
    bij de IJslandershop, krijg je ze gewoon thuisgestuurd.
    Op hun site staat ook de manier hoe je de maat neemt.
    Ik ben er erg tevreden over.

Ga je toch voor Troy maar een deken aanschaffen?
    Zo gauw de temp boven de 10 graden gaat komen, is het verstandig de deken op te leggen.
    De andere paarden kunnen wel inene denken dat er een ander paard bij hun in de wei is gekomen, hij ziet er tenslotte anders uit. Hoeft niet, maar kan dat ze dus een beetje anders naar hem reageren.

Ga je toch voor Troy maar een deken aanschaffen?
    Nou.. ik zit dus zwaar te twijfelen.
    Eigenlijk vertoont ie tot vandaag geen enkele jeuk. Ik kreeg vandeweek bijna een hartverzakking toen ik een mug op zijn bil zag zitten. Aaaagh nu al! Maar hem lijkt het (nog) niet te deren.
    Maar nu ik lees dat als je wacht tot hij jeuk krijgt, je eigenlijk te laat bent..

Eigenlijk wilde ik wachten en het aanzien. Ik heb hoop (wellicht ijdele hoop) dat hij door de veranderde omstandigehden de dans ontspringt.

Maar ik besef dat die hoop eigenlijk niet reeël is.
    Hoewel ik wel in wonderen geloof

Ik ga me dus denk ik toch maar vast oriënteren..

Aangemeld
    Jan 2006
    Leeftijd
    58

Trea, ik help je mee hopen, maar zomereczeem is wel een erg lastige kwaal.
    Silke schuurt ook de hele winter niet, maar zogauw het warmer wordt en de vliegjes dus komen, wel.
    Ik denk dat de deken er eind van deze maand weer op gaat.

Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    48
    Dagboek Berichten
    13

Trea, is het misschien een idee om MP even stevig in de gaten te houden wat betreft 2e hands dekens? Dat scheelt je een hoop geld én geeft je de kans om eens te kijken of hij daadwerkelijk een deken nodig heeft. Mijn ervaring met de IJslandershop is overigens erg positief, toen ik advies vroeg over een deken, of Kate die wel nodig had en welke maat dan, kreeg ik snel een goed advies. Helaas waren de BOETT's in Kate's maat op, zodoende heb ik nu een ander.
    Ik twijfel nog of er voor Kate alsnog een BOETT komt, de ander doet het immers nog prima...
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

Actief Forumlid Jolijn89's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005

Bedankt voor jullie uitleg! Ik was er nog zwaar over aan het twijfelen maar ik denk wel dat ik een deken ga aanschaffen.

Hoe weet ik nou precies wanneer ik het hem moet aandoen?
    Is het nu nog te vroeg? Hoewel ik die pony al zien schuren heb en ik ook al veel vliegjes gezien heb.

Groetjes,
    Jolijn

Hoi Jolijn
    Veel ervaring met een eczemer. De boettdeken is in mijn ogen een van de beste, blijft het langs heel, zweet niet veel, goede pasvorm. Voor de rest het zelfde verhaal als Marja, tijdens arbeid af doen.
    Is voor het paard ook wel even lekker even zijn vacht luchten en lekker rollen in het zand.
    Het gaat makkelijk aan en uit.
    Je zou even een kijkje kunnen nemen op de site van van de meulenkamp zij verkochten vroeger de originele boett dekens maar hebben inmiddels een eigen merk ontwikkeld, iets goedkoper dacht ik, geen ervaringen mee maar misschien iets voor je.
    De andere dekens van de ijslandershop gaan idd snel kapot.

o ja vergat nog wat. Wannneer je het aan moet doen, hangt van de temperatuur en standplaats af. Dicht of open gebied.
    De jeuk van dit moment zou ook heel goed kunnen komen dat de vacht los laat en dit geeft altijd jeuk. De mugjes worden actief bij een gemiddelde temp boven de 10 gr.
    Deze beesies zijn met het blote oog vrij moeilijk te zien, degene die je nu ziet zijn over het algemeen de gewone muggen en wat andere soorten vliegertjes waar ik de naam niet van weet.

Actief Forumlid Ginny's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Jolijn89
    Enkele dagen geleden zag ik de pony van de buren alweer schuren. Is het nu al terug zomereczeem-tijd?
    of het zomerexceem-tijd is weet ik niet, maar ik stond me van de week al te verbazen dat de paarden werden lastiggevallen door erg grote muggen !

Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten