Resultaten 1 tot 15 van de 15

Topic: gymnatiseren

gymnatiseren

Ik ben altijd op zoek naar meer leuke oefeningen om te doen met Sisi. Het kan niet al te moeilijk worden, ze is net drie en ik wil haar niet te veel belasten. Ik loop bijvoorbeeld niet te lange stukken achteruit.
    Een oefening waar ik op het moent mee bezig ben is de piaffe. Ze kan hem al redelijk goed, maar het kan nog netter. Ik heb haar de spannse pas geleerd, maar ben er inmiddles weer mee gestopt omdat ik het idee had da ze haar rug hol maakte als we dit deden. Nu ben ik dus op zoek naar leuke oefeningen die de rug en achterhand sterker maken, zodat we daarna de spaanse pas ook weer op kunnen pakken. Wat ik nu doe:

*zijgangen, vooral op voltes haar achterhand naar buiten vragen. Hier begin ik vaak mee om haar nageeflijk te maken.
    *als we heuveltjes tegenkomen rennen we die vaak op en af. Vind ze helemaal geweldig

Dat was het eigenlijk alweer... Ik hoorde van mensen dat sprongetjes en balkjes lopen ook goed werkte, maar hier wil ik eigenlijk ook nog even mee wachten tot ze iets ouder is.

Dus: heeft iemand nog leuke ideeen of oefeningen? Gewoon waar mijn paard en ik lol aan hebben?

groetjes Laura

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Re: gymnatiseren

Euhm de piaffe is een oefening die veel verzameling en dus veel kracht van je paard vraagt, en daarmee een langdurige voorbereiding! Niet iets om een 3-jarige aan te leren dus.

Heuvels op en af rennen heeft ook niet zoveel nut, veel beter is het om heuvels in stap te nemen.

Ik kan je eigenlijk maar 1 goed advies geven: zoek een instructeur die jou en je paard kan helpen bij het gymnastiseren! Want het is niet iets dat je zomaar via wat aanwijzingen van een forum kunt leren, je moet het echt leren zien en voelen, én daarbij heb je een stukje theoretische achtergrond nodig die je volgens mij nu ook nog mist. Dat geeft allemaal niet, maar daarom dus: zoek iemand die jou ter plaatse kan helpen!

Doe je de piaffe als je erop zit of ernaast?
    Surrender to fun!

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

Ik vind eigenlijk dat je al vrij (te) veel verwacht van een 3jarige.

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Hästli
    Doe je de piaffe als je erop zit of ernaast?
    Wat mij betreft doet deze vraag er helemaal niet toe; ook vanaf de grond vereist de piaffe een mate van verzameling die je van een 3-jarige nog helemaal niet kunt verwachten!

Vanaf de grond is het in ieder geval al minder zwaar Was gewoon een vraagje.
    Surrender to fun!

Forum Meubilair Horsefreakje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2006

[size=99px]Ik ga mee met de anderen..[/size]

Maar ik hoop wel dat er mensen zijn die je kunnen helpen en minder zware maar wel even leuke oefeningen weten om te doen met je paardje!

O ja, volgens mij lijkt slalommen tussen kegeltjes/paaltjes geen slecht idee...je paard gebruikt hier bij toch veel verschillende spieren dus volgens mij maakt dat haar wel lekker los..dat is iig zo met Pipa. Als ik vroeger ff slalommen deed had ik de indruk dat ze direct al soepeler liep en makkelijker kon afwenden op een kleine cirkel.
    Groetjes
    Ariane xxx

My Love Is Yours Alone , The Only True Love I've Ever Known.. When I'm Down U Pull Me Trough When Nothing Else Would Do ! ♥

Forum Meubilair Aspen's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2006

Goede oefening voor de achterhand is voltes verkleinen. Je maakt een grote volte bij A of C. Die ga je daarna steeds verkleinen en verkleinen. Zorg er wel voor dat je rond eenzelfde middelpunt blijft draaien. Daarna ga je weer stelselmatig vergroten en je eindigt met een grote volte. In stap zal het wel redelijk vlot gaan,maar in draf ga je je paardje al wat horen puffen.
    Voor de rest ga ik met de anderen mee. Spaanse pas en piaffe is nog veel te vroeg voor een driejarige!

Euhm, ik geloof dat ik niet helemaal duidelijk was...

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marja
    Euhm de piaffe is een oefening die veel verzameling en dus veel kracht van je paard vraagt, en daarmee een langdurige voorbereiding! Niet iets om een 3-jarige aan te leren dus.

Heuvels op en af rennen heeft ook niet zoveel nut, veel beter is het om heuvels in stap te nemen.

Ik kan je eigenlijk maar 1 goed advies geven: zoek een instructeur die jou en je paard kan helpen bij het gymnastiseren! Want het is niet iets dat je zomaar via wat aanwijzingen van een forum kunt leren, je moet het echt leren zien en voelen, én daarbij heb je een stukje theoretische achtergrond nodig die je volgens mij nu ook nog mist. Dat geeft allemaal niet, maar daarom dus: zoek iemand die jou ter plaatse kan helpen!
    Allereerst: wees niet bang, ik weet wat ik doe.
    Ik weet dat meningen hierover verdeeld zijn, maar ik doe zeker rustig aan.

De piaffe wordt vaak gezien als een hoge school oefening, en dat is hij in principe ook wel, maar er zit verschil in een piaffe en een piaffe

Uteraard loopt Sisi inmiddels verzameld, vanaf dat ze 1.5 was ben ik met haar bezig gegaan (daarvoor hebben we alleen maar geknuffeld). Heel rustig, gewoon wandelen, haar overal aan mogen raken, hoefjes krabben enz. Vervolgens zijn we natuurlijke verzameling gaan oefenen. Sisi loopt verzameld tot een bepaald punt. De piaffe is juist een ioefening die, mits het paard verzameld is, alleen meehelpt extra te verzamelen.

De spaanse pas is heel anders: deze haald het paard als het ware uit zijn verzamling. Het paard moet dus al verzameld zijn en dit erg sterk zo kunnen houden voordet je deze goed kunt uitvoeren. Maargoed, Sisi bood hem zelf aan en toen ben ik met haar mee gegaan. Ze doet hem nu nog steeds vaak voor me, maar ik vraag hem niet meer van haar, aangezien ik zag dat het haar ruggebruik er niet beter op maakte.

ach, heuevels op en af rennen was weer een overanthousiaste uitdrukking van mij, I get your point here!

Zoals ik al zei denk ik dat je me niet helemaal hebt begrepen... Ik dwing mijn paard nergens heen. Ik train alleen met een cordeo (zoepele halsring)en een halstertouw. Verder gebruiken we geen atributen of voedselbeloning. Wat Sisi doet komt dus absoluut uit vrije wil, we spelen eigenlijk alleen met elkaar.

Hastli: ik doe de piaffe als ik er naast sta. Ik rijd nog niet op Sisi en weet niet of ik wel echt ga rijden. We hebben iig ook nog veel te doen aan de hand

Sandra: nogmaals, ik dwing haar niet. Als zij iets niet wil zie ik dat onmiddelijk, en heb ik daar respect voor. Alles wat we oefenen is verzameling, dat is waar de training over gaat bij mij. Het is het enige wat ik een paard moet leren.

Horsefreakje: slalommen, die is leuk, tnx! Die kan ik wel gaan gebruiken.

Aspen: ook bedankt, maar die oefening doe ik ook veel, dat is een van de dingen waar ik mee begon.

*ik vroeg om dit topic eigenlijk om oefeningen, niet om commentaar. Wat ik doe met Sisi is goed, dat weet en voel ik. Gymnatiseren is gewoon het allerbelangrijkste onderdeel IMO en daarom wou ik wat leuke oefeingen die ik nog niet kende ter inspiratie. Discusseis over het wel/niet trainen van een 3-jarige kunnen we ergens anders misschien bespreken?

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Si
    De piaffe wordt vaak gezien als een hoge school oefening, en dat is hij in principe ook wel, maar er zit verschil in een piaffe en een piaffe
    Ben ik het wel mee eens. Zonder dwangmiddelen en alleen uit vrije wil is al een stuk minder zwaar voor je paard. Je moet wel opletten dat je haar niet overvraagd, maar zolang je paardje er plezier in heeft en je het niet te lang vraagt moet dat wel kunnen denk ik.
    Surrender to fun!

@Si: Bedoel je misschien een oefening meer zoals de half steps? Dat zijn dus eigenlijk sterk verkorte en verzamelde passen in draf. Een soort semi-piaffe, zeg maar.

Ik vind t wel jong hoor. Heb je al schouderbinnenwaarts op de cirkel geprobeerd? En travers op het rechte stuk?

Als je de schouderbinnenwaarts op 4 sporen er goed in hebt zitten, kan je proberen de buiging om te zetten naar de renvers. En als je die er goed in hebt, kan je een renvers over de diagonaal doen, dan heb je een appuyement.

Dit zijn allemaal heel gymnastiserende en versterkende oefeningen, maar minder belastend dan een (semi-)piaffe

(Ik ga er daarbij wel van uit dat je aan de hand aan het werken bent)
    Het boze breekt, het kwaad verdeelt,
    maar liefde bindt en liefde heelt

Oeps, ik zie dat onze berichten elkaar hebben gekruisd

Als je goed in de gaten houdt wat ze wel en niet aankan (en zo te lezen doe je dat wel) moet het met een 3-jarige geen probleem zijn om de oefeningen te doen die ik beschreef. Maar ik zou de piaffe-achtige oefeningen niet te vaak doen, ook omdat ze anders snel leren de verzameling te ontduiken (door bijvoorbeeld wijd te gaan). De buigingsarbeid is ook heel uitdagend om aan te leren, maar bereidt haar er goed op voor

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Er kruist hier helemaal niks.
    Je antwoord in een topic waar al 9 maanden stilte heerst.

Noujaa! Ik maak wel een lekkere beurt hier

Toch maareens beter uit mijn doppen kijken voor ik wat post...dacht echt dat er post bijgekomen waren

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Hihihihihi!
    Nou het is je vergeven hoor.

Bladwijzers

Forum Rechten