Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 21

Topic: Mijn paard laat zich in de wei niet pakken, oplossing?

Forum Meubilair myracara's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005

Mijn paard laat zich in de wei niet pakken, oplossing?

Myra, heeft pas een paar keer in een weiland gestaan, verder alleen in de paddock. Ze wilde zich in het weiland echt niet laten pakken. Ik zie niet echt uit naar de zomer als ik haar niet gewoon mee kan nemen uit de kudde. Zal parelli daarbij ook helpen? Hoe lang duurt het voordat dat soort dingen opgelost worden?
    Ze komt overigens wel als alle andere paarden binnen zijn.
    Ik begrijp wel dat je als leider meer te vertellen hebt over je paard, maar zal ze niet liever toch gewoon bij andere paarden blijven? Ik lees steeds dat je eigenlijk een mager alternatief voor een leider bent, dan zal ze toch liever in de wei blijven?
    Don’t trust reality. After all, it’s only a collective hunch.

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

Re: Mijn paard laat zich in de wei niet pakken, oplossing?

in level1 leer je al hoe je je pard kunt vragen zijn achterhand van je af te draaien en zijn hoofd naar je toe te brengen (drivinggame). In level 2 leer je dit ook at liberty te doen (dus zonder halster en touw) in de catchinggame. Die heet niet voor niets zo. Hiermee leer je je paard om jou te vangen, ipv dat jij je paard vangt. Als je deze techniek een beetje onder knie hebt dan is het vangen vaak geen probleem meer.

Maarre, afgezien van dat. Waarschijnlijk is het achterliggende oorzaak dat hij zich niet laat vangen, dat hij het werk wat hij met je moet doen niet leuk vind. Als het goed is gaat je paard dmv Parelli het een stuk leuker vinden om met jou wat te doen en laat hij zich automatisch graag vangen.

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Aanvulling op Sandra:
    Als Myra pas een paar keer in de wei heeft gestaan en ze verder altijd in de paddock staat, dan kan ik me voorstellen dat ze zich daar niet graag laat vangen. Ze zal wel denken: hahahaha, eindelijk gras, hier laat ik me niet meer weghalen!
    Je hebt goed kans dat als ze eenmaal vaker op de wei heeft gestaan, dat dit gedrag dan verdwijnt/minder wordt. Ik heb ook nooit moeite om Atli uit zijn paddock te halen, maar als hij net op de wei staat dan heeft hij ook veel minder zin om mee te komen.
    Verder ben ik het met Sandra eens: leer de catching game zodat je paard leert jou te vangen i.p.v. andersom! En dat is dus iets dat je in eerste instantie een een kleinere, omheinde ruimte (roundpen bv) doet, en later kun je het ook in grotere ruimtes (bak, wei) gaan doen.

Aangemeld
    Jan 2005

haha, ja dat is natuurlijk ook zo! Ik heb haar eigenlijk maar een keer zelf in de wei gezet en de andere keren was ze ontsnapt (over het hek vd paddock heen gesprongen). Nogal logisch dat ze zich toen niet liet vangen. Ik heb van de vorige eigenaar, een boer die haar voor de fok gebruikte, gehoord dat hij haar ook nooit kon pakken. Daarom maakte ik me dr ook een beetje zorgen om. Ik begin in ieder geval steeds enthousiaster te raken voor parelli na al jullie leuke verhalen en foto`s.

heey nicky
    ik heb het forum ook gevonden hoor !
    ik heb myra vanmiddag binnen gezet vanuit de bak en het ging perfect.
    ze liet zich zo vangen aanklikken en meelopen.
    groetjes de buuf haha
    doe wat denk wat goed is en trek je niets aan van mensen die het `beter weten`

Aangemeld
    Jan 2005

haha, hee wat leuk! Ik dacht al, niemand anders heeft een paard met zo`n rare naam . Blij te horen dat je dr gewoon kon pakken. En ik ben t helemaal met je eens, doe wat je denkt wat goed is, en kijk even rond op de andere topics hier!

Nowg wat dingen die kunnen helpen, nadat je je paard eerst in een kleinere ruimte hebt geleerd dat hij gevangen wio worden (catching game).

Als je de tijd hebt: haal je paard de eerste tig keer alleen uit de wei om hem te voeren. Effe kroelen of borstelen, en zet hem daarna liefst gewoon terug. Doe dit sowieso af en toe eens tussendoor.

Of ga naar je paard in de wei (als hij blijft staan tenminste) en aai hem, kroel even, doe voor mijn part halster aan. En doe het weer af en vertrek. Zo leert je paard, dat niet iedere keer als jij komt, er gewerkt moet worden (nouja gespeeld, maar toch!)

Als je paard niet 24/24 in de wei staat: tip van iemand wiens arabier een dagdeel in een vrij groot weiland staat en ook wel eens niet gevangen wil worden (terwijl er ook krakkemikkige paarden in die wei staan en de catchinggame niet op prijs gesteld wordt door diens eigenaren): vang je paard liefst tegen de tijd dat hij TOCH al de wei uit zou gaan (en dan gevoerd wordt). Dan wil hij eerder en went aan gevangen worden uit de wei met een positieve houding. Als je begrijpt wat ik bedoel

May the horse be with you!

Aangemeld
    Jan 2005

goed idee, ik zal het gaan proberen. Nu staat ze in een paddock, dus komt ze altijd naar me toe. Dat kun je nog geen pakken noemen, laat staan vangen. Maar straks met zo`n wei met eten en soortgenootjes gaat het niet makkelijk worden vrees ik.

Als je eenmaal een band hebt opgebouwd met parelli-en, zal dat wel meevallen hoor! Suus komt in de wei 99 van de 100 keer naar me toe, en rent zelfs achter me an weg van het hek en haar maatjes, omdat ik haar geleerd heb dat ik
    1 nooit het halster aandoe bij het hek
    2 het halster de weg naar de uitgang is (vanuit de bak, round penn, wat dan ook)
    3 ze weet dat halster positief is (kennelijk, want ze steekt vol ongeduld haar neus erin, zo van: nou doe aan dan!)

Actief Forumlid donderwolke's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2004
    Leeftijd
    35

Amai bij mij doet ze dat toch niet hoor bij dat halster, nochtans moet ze niet altijd mee met mij als ik het halster meeheb en/of aandoe, maar ze lijkt het niet zo leuk te vinden. Hoe heb je haar dan wel zover gekregen Karianne? Hoe weet Suus dat halster positief is? Of vindt ze het zo leuk om met jou te spelen? Nou dat vindt Shiva kennelijk nog niet helemaal...

xxx julie

Heeft maar een maand of 5 Frankrijk geduurd, voor ze dat vond hoor. Kan effe duren dus

Suus komt nu altijd uit zichzelf naar me toe en steekt haar neus uit. Ook als ik Lodash kom terugzetten in de paddock, komt zij een beetje opdringerig erbij, en wil dan halster aan. Ze is gewoon niet zo slim, denk ik

Actief Forumlid Tozalin's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004

Tosca loopt nu ook weg omdat ze een veulentju heeft!!
    normaal komt ze gelijk naar je toe, of blijft ze eten!!

Aangemeld
    Jan 2005

Er zijn weer ontwikkelingen: Mn paardje in de wei gezet met sneeuw, want ik dacht nu mag het omdat het heeft gevroren (verkeerd gedacht, dom, dom, dom). Toen moest ze er dus eigenlijk meteen weer uit, en dat ging natuurlijk niet, is ook wel begrijpelijk eigenlijk. Toen heb ik haar in stap (zodat ze niet van die mooi hoefafdrukken in het mooie weitje zou achterlaten) een uitstekend (niet goed, maar die andere betekenis van het woord) stukje land in gedreven en achter mij het stukje dichtgedaan, waardoor ze eigenlijk was "gevangen" in een klein stukje land zonder gras. Nou, toen was ze echt eventjes in paniek, dacht ik omdat ik oogwit zag, maar ze liet zich meteen pakken. Nu zit ik een beetje na te denken: was deze actie

1. goed;"nu weet ze dat ik haar in ieder geval pak, dus dat ze niet wint"
    2. slecht; "Nu ben ik voor haar het roofdier dat haar achternajaagt en in een hoekje drijft" of 3. "iets anders"?

Ik kon op dat moment weinig anders omdat ik gewoonweg geen tijd had om iets anders te doen. Voor de volgende keer sta ik zeer open voor suggesties. Dus niet, hoe krijg ik haar op lange termijn te pakken, maar hoe kan ik haar het beste pakken als ze de catch me game nog niet kent?
    Aan alle tips tot nu toe heb ik trouwens al heel veel hoor.

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

Ik kan me heel goed voorstellen dat je je paard even in een hoekje gedreven hebt. had ik ook gedaan denk ik. Hoewel het inderdaad misschien een roofdier-actie was.
    Wat ik weleens heb gedaan bij een paard dat zich niet liet pakken was hem gaan volgen en telkens als hij ergens stil stond naar hem toe lopen en hem er vandaan "jagen". Niet met een zweep opjagen, maar gwoon met je houding en eventueel een touw voor je uit gooien, hij moest gewoon wég, maar hij hoefde niet te máken dat hij weg kwam, begrijp je. Meestal had ik dit paard dan binnen 10 minuten gevangen omdat hij het waarschijnlijk zat werd om steeds weggejaagd te worden. dan draaide hij zich na 10 minuten om en kwam naar me toelopen en liep los met me mee.

Actief Forumlid P a i s's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004

Het is wel begrijpelijk dat je paard niet meer wilde komen. Kon je het niet met voer proberen?? Veel paarden laten de grasjes wel even voor wat het is als ze een rammelend bakje aangeboden krijgen
    Is ith a earthquake?! ____________
    _____________ Is it Thor, the GOD of the Thunder?!

Oooh no no! It's unbelievable! Its tha Bie Ba Borus!!!

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten