Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 29

Topic: Eindeloos kijken.....

  1. #1
    Forum Meubilair anroomy's Avatar
    Aangemeld
    May 2004
    Locatie
    Schierensee
    Berichten
    4.356
    Dagboek Berichten
    6

    Eindeloos kijken.....

    Ik ben opzoek naar nieuwe ideeen!

    Mijn paard is eigenlijk nooit echt heel heftig RB ook niet als ik hem door alle tresholds heen zou duwen....Wel gaat zijn hoofd omhoog en loopt hij onzeker maar heel ernstig wordt het nooit. Even ter informatie zeg maar...Ik had namelijk in gedachten dat een paard wat heftig is misschien voor mij(lees heftig en grote energie) makkelijker te spiegelen zou zijn dan een introvert RB paard. Ik zie daar ook niet zoveel over terug in het LB HB pakket over hoe je een RB intovert paard matchet of mirrored...behalve dan friendly game tot hij eruit komt...maar ect introvert is het ook niet eigenlijk....want hij knippert met zijn ogen en hij is juist gefocusd op de omgeving...

    Nu is hij zo vreselijk gespannen in de binnenbak...met grondwerk en met rijden ( wat ik dus maar even laat daar). Nu ben ik heel erg veel bezig met alle dingen die ik kan bedenken waardoor hij de spanning een beetje kwijt zou raken. En ik heb ook gemerkt dat het weersgebonden is....De binnenbak is half op en aan de openkant staat een loods met trekkers, rommel en weet ik wat allemaal en het bos begint daar. Dus met veel wind veel dingen te zien...

    Ik doe heel veel approach en retreat, veel friendly game in de hoek en ook weer terug gaan naar een plek waar hij zich helemaal kan ontspannen en dan weer terug...ook aan de "minder enge" kant van de bak veel dingen om over na te denken...

    En dan na een tijdje kan ik best die hoek inkomen..gaat hij ook wel zelf....kijkt veel over de rand en probeert heel hard te ontspannen...Zo kan hij wel op rust staan maar niet de rust vinden om fatsoenlijk aan zijn been te krabben....zijn hoofd is net zo'n 'ja'knikker. Hij probeert zijn hoofd te laten zakken maar hoort iets en hop hoofd is weer terug...
    Ook als ik iets vraag...is hij wel bij me, en doet erg zijn best om het uit te voeren en te bedenken wat ik wil...maar altijd een schuin oog.
    Matchen en mirroren heb ik ook wel geprobeert maar als zijn reactie alleen is hoofd omhoog en kijken.....wat valt er dan te mirroren of matchen..hij heeft echt geen oog voor mijn lange nek en grote ogen als er een spook in de bosjes zit...Ik heb hier dus ook niet echt een idee over hoe ik dat anders kan doen suggesties??

    Nu vroeg ik me dus af of er iemand is die buiten de dingen die ik al doe misschien nog een idee heeft over hoe of wat ik kan doen...of juist moet laten om dat laatste stukje spanning los te laten.

    Ik heb wel gedacht aan waarom niet in de wei dingen doen of richting bak... Dat probeer ik wel veel te doen maar het is zoooo vreselijk nat en vies dat ik daar niet de dingen kan doen die ik daar wel zou kunnen doen en in de bak niet .

    Ideeen, suggesties alles is van harte welkom!!!!
    Success consists of going from failure to failure without loss of enthusiasm ~ Winston Churchill


  2. #2
    Forum Meubilair anroomy's Avatar
    Aangemeld
    May 2004
    Locatie
    Schierensee
    Berichten
    4.356
    Dagboek Berichten
    6

    Re: Eindeloos kijken.....

    helemaal niemand die ook maar een klein ideetje heeft???
    Success consists of going from failure to failure without loss of enthusiasm ~ Winston Churchill


  3. #3

    Re: Eindeloos kijken.....

    ik zou ook zo gaan staan kijken met je hoofd omhoog en spanning in je lichaam totdat paard lief je een vraag stelt- dan weer doorlopen. Hoe ik het mirroren heb opgevat is dat het gaat om de kleinste signalen en die meedoen (bij tas maakt het een groot verschil). Kijk anders even bij een filmpje dat sanne laatst geplaatst heeft. Probeer verder niet te veel op de plek te concentreren, probeer het los te laten dat je daar heen wilt. Ga juist steeds terug naar de muur en focus je niet op het enge buiten stuk (tas vond het ook verschrikkelijk daar) en steeds een stukje verder lopen maar ga niet pushen. Ook met fase 1 kan je dwingen dus laat paard lief zelf besluiten verder te gaan. Comfort - discomfort was wat ik ook altijd te horen kreeg van MCL maar vind ik onvoldoende werken. Wat is jouw ervaring daarmee?

  4. #4

    Re: Eindeloos kijken.....

    ik denk dat je wel op de goede weg bent, je paard "krijgt" al confidence genoeg om te proberen zich te ontspannen door zijn hoofd laag te doen, maar is nog niet confidence genoeg om zich echt helemaal te ontspannen.
    Ik zou gewoon doorgaan met approach en retreat. en dan niet naar de enge kant toe en dan weer terug lopen... niet zo;n manier van approach en retreat, maar meer van je ding doen aan die kant van de bak die niet eng is en die plek steeds iets dichter naar het enge te verschuiven...

    misschien een beetje vaag geschreven, maar zoals ze op LB HB zo vaak zeggen... its not about... "de enge kant van de bak", its about confidence building.

    uit je verhaaltje begrijp ik dat je apprach en retreat toepast, als zijnde naar die kant toelopen, daar friendlyen en weer terug naar een comfortabele plek... misschien is dat nog te veel gericht op DIE ENGE PLEK...
    met approach en retreat zoals ik het bedoel, is je doet het ding wat jij wilt doen, bijv cricling aan het begin van de bak, een plek waar je paard zich echt kan ontspannen, dan schuif je jouw plek 2 meter op richting de enge kant en doet daar dan weer de circling en als je paard zich daar ook echt kan ontspannen dan schuif je weer op etc etc... kom je op een plek waar je paard zich dus niet meer kan ontspannen dan retreat je dus en gaat weeer een metertje terug...

    hihi sorry hoor misschien een beetje langdradig, maar het lukt me nooit echt om kort en bondig iets neer te typen... hoop datje begrijpt wat ik bedoel..

  5. #5
    Actief Forumlid Monties baasje's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005
    Locatie
    Castricum
    Leeftijd
    48
    Berichten
    1.956

    Re: Eindeloos kijken.....

    Zou je de enge plek niet gewoon kunnen negeren? Monty had aan één kant van de rijbak bij ons ook altijd problemen. Overal zaten spoken, tractoren enzo. Ik ben gewoon daar niet meer gaan rijden maar in de andere helft van de bak, daar was hij wel relaxed.
    Ik heb, vooral in het begin heel veel geprobeerd om hem juist daar ( aan de enge kant) relaxed te krijgen door sideways langs die kant te doen, backwards echt alle games waar ze relaxed van zouden moeten worden heb ik geprobeerd en het enige wat er gebeurde was dat monty niet relaxed werd. Soms wel daar willen stilstaan, lateral flexion, met ogen knipperen maar dan weer heel snel door willen lopen. Niet echt relaxed dus.
    Nu negeer ik die kant van de bak en rijden we in een halve bak (ik focus dus nu zelf niet meer op relaxation daar op de enge plek). Af en toe rijd ik een volte wat groter zodat hij ook een stukje 'eng'meepakt en dat werkt wel ok.
    Ik zou het enge dus gewoon negeren en je focussen op de plaatsen en dingen ( rijden?) wat wel goed gaat en dan steeds iets uitbouwen.

    Wat bij Monty wel goed werkt als hij echt RB wordt is hoofd laag. Hoofd laaghouden zodat de adrenaline zakt. Op buitenritten kan hij op bepaalde momenten druk en rb worden ( niet flippen maar behoorlijk unconfident). Ik heb in dergelijke situaties ook van alles geprobeerd Alle games, met obstacles ( bomen, jumping, yoyo ertussen, squees enzo) en ook dat werkt maar betrekkelijk. Hij wordt wel iets rustiger maar nooit 100% LB relaxed. Sinds ik zijn hoofd omlaag houd gaat het veel beter. Ik leer hem nu in enge situaties om zijn hoofd laag te houden om het enge te overwinnen maar dat kost wel tijd maar werkt voor Monty wel.

  6. #6

    Re: Eindeloos kijken.....

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Monties baasje
    Wat bij Monty wel goed werkt als hij echt RB wordt is hoofd laag. Hoofd laaghouden zodat de adrenaline zakt. Op buitenritten kan hij op bepaalde momenten druk en rb worden ( niet flippen maar behoorlijk unconfident).

    Sinds ik zijn hoofd omlaag houd gaat het veel beter. Ik leer hem nu in enge situaties om zijn hoofd laag te houden om het enge te overwinnen maar dat kost wel tijd maar werkt voor Monty wel.
    Hoe doe je dat dan.. het hoofd laaghouden? Als mijn paard rb is kan ik een molensteen aan zijn hoofd hangen, maar omlaag gaan.. ho maar.

    Met clickeren heb ik het wel geleerd als commando, maar langer dan 1 seconde lukt niet om daar te blijven. Ik vraag en vraag en vraag.. mijn paard doet en doet en doet en is net een ja-knikker, maar laag BLIJVEN... no way.

    Ben dus heel benieuwd..

  7. #7
    Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    hollandscheveld
    Leeftijd
    41
    Berichten
    11.975
    Dagboek Berichten
    17

    Re: Eindeloos kijken.....

    Het s natuurlijk de kunst om je paard zijn hoofd laag te vragen vóór dat deze muurvast in de lucht staat. Goeie timing dus, Daarnaast heb ik gemerkt dat je, door even te "prikken" op de singelplek, je paard even zijn aandacht kan vangen en op dat moment tot hem door kan dringen. Dat is dan ook het moment dat je zijn hoofd omlaag kunt vragen.

    Op de Irwindvd (komtie weer) horses in hand wordt hier een en ander over verteld. Dor je paard onder de clip vast te houden en al lopend in het ritme van het lopen je hand heen en weer te bewegen (kwam op mij over als een beetje "zagen") kun je je paard op dat moment redelijk relaxed en makkelijk zijn hoofd laag krijgen,

    Daarnaast heb ik Shanna geleerd dat, als er iets engs gebeurd (bijvoorbeeld destijd de savvystring over haar rug gooien) ze dan met haar hoofd omlaag moet gaan om het te stoppen. Dit doet ze nu ook automatisch als er iets engs boven haar gebeurd. Dit zit er erg kwampachtig uit, dat wel. Maar het hoofd is in elk geval laag.
    Aan het hoofd hangen heeft inderdaad totaal geen zin.
    Vaak zie je dat het paard dat zijn hoofd in de lucht heeft en in de verte staart van je af gebogen is, ipv om je heen. Waar je dus moet beginnen is die buiging te veranderen om zo weer in de aandacht te staan.

  8. #8

    Re: Eindeloos kijken.....

    is het vragen van het hoofd laag doen niet een soort van symptoombestrijding...

    zo iets van hoofd laag = endorfine = lekker gevoel maakt dat het paard zich lichamelijk misschien wel ontspant (ipv hoofd hoog = adrealine)
    maar dat maakt het paard nog niet meer confident in dat wat ie eng vindt...

  9. #9

    Re: Eindeloos kijken.....

    Mijn paard heeft een trucje - ze vindt bekappen niet zo prettig, zeker niet als het wat langer duurt en om er op haar manier een eind aan te maken zal ze na verloop van tijd in de verre verten opeens allerlei hele enge dingen zien. Kop omhoog dus, hele lijf gespannen. Op zo'n moment leg ik mijn vlakke hand op haar neusbrug en zeg 'koppie laag' - zonder te drukken overigens. Het hoofd komt omlaag en blijft omlaag en ze wordt weer rustig. Die kalmte is in haar belang, daar wordt ze ook weer 'confident' van.. geen symptoombestrijding dus wat mij betreft. ik zie niet wat zij ziet of zich inbeeldt - ik vraag haar pas op de plaats te maken en er rustig onder te blijven. Ook dat geeft zelfvertrouwen.
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

  10. #10

    Re: Eindeloos kijken.....

    ik bedoelde niet dat het niet handig kan zijn om in sommige situaties het hoofd omlaag te vragen.

  11. #11
    Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    hollandscheveld
    Leeftijd
    41
    Berichten
    11.975
    Dagboek Berichten
    17

    Re: Eindeloos kijken.....

    Ik vind van niet.
    Je geeft je paard een middel om zichzelf tot rust te brengen in enge situaties. Waarom zou mijn paard bij een enge trekker Rightbrained moeten zijn, als ik haar ook leftbrained kan krijgen/maken? Wat leert een paard in de rightbrainedmodus? Niks dus.

    Als mn paard iets eng vind en hier RB bij in de buurt komt te staan. Dan gaat ze rondjes rennen, zichzelf over de rooie maken, waarna de situatie er alleen maar beangstigender op wordt.
    Daarom vraag ik dus bij het eerste Rbsignaal haar hoofd laag, laat haar ontspannen en benader daarna het enge. Dit doe ik inderdaad handmatig zeg maar, omdat ze gewoon heel lang en heftig RB kan blijven.

    Als ze rightbrained is en ze staat daar in de buurt van de enge hoek te flippen dan realiseert ze zich totaal niet dat er feitelijk niks aan de hand is, dat ze nog steeds leeft, dat ze nog steeds ongedeert is.
    Als ze in een LB-modus het enge "ondergaat" dan kan ze zich dat wel realiseren.

    Tenminste... dat is dan even mijn theorie he.
    Wel interessant, heb er nooit over nagedacht of hoofd-laag symptoombestrijding was. Maar naar mijn idee dus niet, omdat angst geen symptoom is van iets anders volgens mij.

  12. #12

    Re: Eindeloos kijken.....

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door maya_longlane
    ik bedoelde niet dat het niet handig kan zijn om in sommige situaties het hoofd omlaag te vragen.
    En zo was het ook niet bedoeld. Het is alleen maar een voorbeeldje van een mogelijke situatie en in het verlengde daarvan kun je de 'techniek' dus wat breder zien. Door mijn paard geleerd te hebben dat hoofd laag rust brengt en inderdaad, zoals Sandra schrijft, ze toch in leven blijft als er iets 'engs' was, kan ik met haar de straat op en loopt ze niet meer constant te stressen. En denk maar niet dat ik een makkelijk paard heb - in de top-tien van stress-kippen staat zij onbetwist op nummer één.
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

  13. #13

    Re: Eindeloos kijken.....

    misschien is symptoombestrijding wel niet het goede woord hoor.. dat woord kwam bij mij op door het ja-knikker-effect.

    je VRAAGT het hoofd laag, paard wordt ontspannen door het omlaag brengen en niet omdat ie ontspannen IS, ik geloof dat Sandra ook schreef dat het er dan toch krampachtig uitziet.

    ik dank dat het misschien beter is om het dan anders op te lossen door bijv het aproach en retreat zoals ik eerder opschreef toe te passen om zo je paard er vanuit zich zelf meer confident mee te maken.

  14. #14

    Re: Eindeloos kijken.....

    Het zal wel per paard verschillen maar als ik het hoofd van mijn paard naar beneden vraag, is het in eerste instantie ook niet 'ontspannen'. Maar, omdat ze kennelijk doorheeft dat er dus niks te vrezen is, de adrenaline weer afvloeit, wordt ze vanzelf ontspannen en daardoor weer 'handelbaar' en voelt ze zich weer prettig en rustig.

    De approach and retreat methode zie ik niet zo zitten - het werkt wellicht met grote objecten maar in dat geval zie ik toch meer in de Irwin methode zoals beschreven in zijn DVD The Horse in Hand. Aandacht opeisen en ruimte geven. Ook een soort van approach and retreat, maar dan anders.
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

  15. #15
    Forum Meubilair anroomy's Avatar
    Aangemeld
    May 2004
    Locatie
    Schierensee
    Berichten
    4.356
    Dagboek Berichten
    6

    Re: Eindeloos kijken.....

    Bedanktt bedankt!! Allemaal voor de nuttige reacties!

    @ Eline: Ik heb inderdaad comfort en discomfort geprobeert maar het heeft niet een totaal effect. Het helpt wel iets maar juist dat laatste stukje is nooit weg. En als Origan en dus MCL erbij zijn is hij altijd een stuk relaxter dan als ik alleen met hem ben...Dus vind ik het eigenlijk moeilijk om te zeggen dat het niet werkt want als zij erbij zijn werkt het wel....
    Ik ga haar dan ook na terugkomst vragen of ze even wil meekijken als ik alleen ben. En ik heb het filmpje van Sanne gezien en het ook wel geprobeert op die manier maar hij is dan gewoon echt niet geboeid door mijn lange nek en hij kan daar echt elke keer wel 20 minuten staan kijken wat er is...ookal ga ik op mijn kop staan.

    @ Maya: Ik ga dit zeker meer toepassen, zoiets had ik ook al bedacht alleen het toepassen is toch steeds weer een ander verhaal...bedankt voor de reminder!!

    @ Sandra: Hoofd laag werkt opzich wel als we rijden want hij reageert erg goed op het heel licht opnemen van de teugel...als hij erg gespannen is moet ik wel een aantal keer vragen maar dan blijft hij net als Shanna als in een truckje staan...hij wordt er niet echt relaxed van...wel als ik dan een stukje terug ga...dus dat doe ik dan altijd maar. En hoe heb je Shanna dan geleerd haar hoofd laag te doen? Door dus dat 'zagen' aan het halster te doen? En hoe gaat dat dan precies in zijn werk? Mijn paard wordt op de grond erg dull op de porcupine van de nek of aan het halster dus ik ben benieuwd of er nog andere methoden zijn.... En wat doe ik dan als hij steeds zijn hoofd weer omhoog brengt?

    Nou ja ik ga waarschijnlijk een mooie combo maken van alles wat jullie hebben aangedragen! Allemaal erg bedankt!
    Success consists of going from failure to failure without loss of enthusiasm ~ Winston Churchill


Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •