Na een begin op een standaard pensionstal (=paar uur per dag samen met een andere pony naar buiten, de rest op stal) staat Pardoes inmiddels al weer anderhalf jaar natuurlijk "gestald". 24 Uur per dag buiten dus, in een kudde en met inloopstal.
Het heeft hem veel goed gedaan. Er is op dit forum nog wel ergens een oud fototopic te vinden van onze eerste dag natural. Het hardnekkige bijten van Pardoes, was van de ene op de andere dag over (nou goed, Parelli heeft daar ook flink aan bijgedragen). Hij heeft in elke kudde altijd een vriendje gehad en komt over als een tevreden paard.
Maar... ik heb op dit moment twee twijfels bij deze manier van paarden houden. Die twijfels hebben niets te maken met het principe, want daar sta ik voor 200% achter. Maar wel met de praktische uitwerking.
Soms heb ik wel eens het idee dat Pardoes een paard is met zeer weinig sociale vaardigheden. Ik weet niet hoe hij de eerste drie jaar van zijn leven gehouden is en misschien heeft het daar niet eens mee te maken en is het gewoon zijn karakter. Maar in elke kudde waar hij tot nu toe gestaan heeft, zit hij van top tot teen onder de bijtplekken. Gisteren had hij twee oude bijtplekken boven zijn oog en nog een verse ter grootte van een euro er bij. Ik ben zo bang dat op een dag hij niet meer naast, maar in zijn oog geraakt wordt. Het aantal bijtplekken dat hij heeft is echt extreem, geen enkel ander paard in de kudde heeft dat zo en zo lang ik hem ken, is het altijd zo geweest. Hij lokt het vrees ik ook zelf uit. Op de eerste stalling zat hij in zijn nek onder de plekken: daar stond hij over de draad met een ander paard te knokken.
Mijn tweede twijfel heeft te maken met het voeren. Pardoes staat in deze kudde erg laag in rang, in de vorige was hij gemiddeld. Hij wordt door de dominantere paarden bij het eten weggehouden maar ik geloof dat hij tussendoor samen met zijn Tinkervriend "bijeet". Al sinds ik hem heb is hij wat aan de magere kant en dat is nooit echt bijgetrokken. Ik denk niet dat hij op dit moment te weinig eten krijgt, maar misschien is het de stress van het laagste in rang zijn die er voor zorgt, dat hij niet aankomt.
Ik vind het moeilijk: ik wil hem graag natuurlijk blijven houden maar ik moet wel kritisch blijven op wat het beste voor hem is. Aan zijn plaats in de kudde kan ik niets doen. Aan zijn sociale vaardigheden ook niet. Wel doe ik hem op dit moment een canvas deken op, die een beetje als schildkan fungeren. Wanneer ik er ben voer ik hem extra bij.
Herkennen jullie dit soort dilemma's?
Bladwijzers