Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 16 tot 24 van de 24

Topic: Join up. Goed of slecht?

  1. #16
    Forum Meubilair myracara's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Locatie
    Amersfoort
    Berichten
    4.118

    Re: Join up. Goed of slecht?

    haha, okee. Dankje, ik ben nog helemaal niet lang bezig, maar ik wil er graag beter achter komen wat de preciese verschillen zijn tussen de stromingen nh.
    Don’t trust reality. After all, it’s only a collective hunch.

  2. #17
    Actief Forumlid Angelique's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Locatie
    Zwolle
    Leeftijd
    39
    Berichten
    130

    Re: Join up. Goed of slecht?

    Ik wou nog even aanvullen dat wanneer je je omdraait,je je paard ook niet mag aankijken..je moet echt wachten tot ze komen.
    Soms snappen ze je niet helemaal,dan dubben ze vaak of ze nou zouden komen en dan kan je met een schouder naar hun toe erlangs lopen en kijken of hij volgt.
    Zo niet dan moet je het nog eens doen tot hij reageert.
    Verder heb ik het zelf tot nu toe altijd toegepast op paarden die dominant/agressief waren ed...zoals al was gezecht;1 join-up en dan ben je vaak al klaar.
    Groetjes Angelique

  3. #18
    Anonymous
    Guest

    Re: Join up. Goed of slecht?

    Toch is het verschil van de join up bij Monty en Emiel niet zo groot. Het grootste verschil is dat Monty als deindoel een join up heeft en het bij Emiel een bijverschijnsel van het loswerken kan zijn. Na het loswerken kan het zijn dat je paard naar je toe komt, maar dit hoeft niet. Dat je paard je niet direct wilde volgen wil zeker niet zeggen dat het loswerken mislukt is, zeker omdat je zegt dat hij zijn binnenoor naar je toedraait, hals laat zakken en likt. Hiermee geeft hij aan dat hij met je wil praten. Het is zeker niet zo dat je uren moet doorgaan tot hij je volgt, dit is nog altijd de vrije keuze van je paard, niet alle paarden doen dit. Hierdoor ontstaan ook vaak de misverstanden over een join up. Emiel wil door het loswerken bewerkstelligen dat je paard naar je luisterd, jou als leider ziet, niet het paard verplichten tot join up.

  4. #19
    Actief Forumlid donderwolke's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2004
    Locatie
    Nevele, België
    Leeftijd
    35
    Berichten
    2.329

    Re: Join up. Goed of slecht?

    Hé dat doet wel deugd zo'n berichtje gast, want ik ben vorige week aan de catching game gekomen, hetzelfde eigenlijk als join up, en Shiva kwam dus alweer niet naar mij, maar wel tot een paar keer toe hoofd laag, oor naar mij (bijna de hele tijd) en likken en kauwen. Draai ik me om, blijft ze mooi doordraven of gaat ze eten (nadeel van enkel gras te hebben). Dacht ik dus dat het aan mij lag en het niet goed deed. Maar blijkt dus dat het toch nog niet zo slecht was . Maar Parelli zegt wel dat je paard echt naar je moet kijken (stop and face you), dat deed ze dus niet, is dat dan toch niet zo goed of wel?

    xxx julie

  5. #20
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2004
    Locatie
    gelderland
    Berichten
    380

    Re: Join up. Goed of slecht?

    Ik heb zelf wel goede ervaringen met de Join up! Ik heb paarden mee gemaakt waarbij het totaal niet werkte, ( frustrerend inderdaad!) maar ook paarden waarbij het heel goed werkte! Ik heb wel gemerkt dat paarden er een stuk ontspannener van kunnen worden en in een korte tijd kun je best veel berijken qua vertrouwen en rust. Natuurlijk zijn er zo veel manieren waarmee je dit kunt berijken, maar ik ben eigenlijk best positief over de join up!

  6. #21
    Anonymous
    Guest

    Re: Join up. Goed of slecht?

    Hoi julie,
    (ik was de gast van vorige keer) Ik ben eigenlijk niet zo thuis in Parelli. Maar volgens voest en monty is het zo dat een paard je in principe niet aankijkt. als een paard je aankijkt is dat een soort bedreiging (roofdieren doen dit ook) Als hij je binnenoor op je richt, geeft hij het teken dat je zijn aandacht hebt, dat hij naar je wilt luisteren.

  7. #22
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    52
    Berichten
    12.757

    Re: Join up. Goed of slecht?

    Als je paard je aankijkt is dat geen bedreiging, dan is dat interesse.
    Ténzij hij je met zijn oren in de nek en eventueel ontblote tanden aankijkt, maar dat bedoelde je volgens mij niet.
    Paarden zijn geen roofdieren maar prooidieren en hun lichaamstaal is dan ook niet met elkaar te vergelijken.

  8. #23
    Forumlid Dorien's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Locatie
    Breda
    Leeftijd
    42
    Berichten
    51

    Re: Join up. Goed of slecht?

    Ja daar heb je gelijk in. Als jij een paard aankijkt kan dat bedreigend voor hem zijn, maar dat wil niet zeggen dat als hij je aankijkt dat bedreigend is bedoeld. Maar volgens mij is het niet zo dat je paard je aan moet kijken, wil je zijn aandacht hebben. Ook omdat zijn zicht vooral aan de zijkant zit. Ik denk dus wel dat je aan zijn oren meer kunt aflezen dan aan zijn ogen.

  9. #24
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    52
    Berichten
    12.757

    Re: Join up. Goed of slecht?

    Ja Dorien, dat klopt: je paard hoeft je niet per se aan te kijken als teken dat je zijn aandacht hebt. Een oor in je richting geeft ook aan dat je zijn aandacht hebt. Maar als hij je met 2 ogen aankijkt, dan weet je dat je zijn volledige aandacht hebt, als je slechts 1 oortje van hem krijgt, kan het best zijn dat hij met zijn aandacht ook nog ergens anders is.

Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •