Mijn paard mag dan wel prachtige levades, terre-a-terre's en meer van die grappen vertonen in het land, maar ik ga dat er in dit stadium nog niet bewust intrainen. Kate is lenig én sterk, ook op 3 jarige leeftijd deed ze bovenstaande dingen al vrij en los in het land. Maar... dat ging spelenderwijs en voor zover ze dat fysiek en mentaal aankon! Als je het vraagt, bewust aan de hand, dan is er altijd een kans dat paardlief het doet maar zichzelf forceert en dat kan niet de bedoeling zijn.
Ik geloof heilig in het skala, pas deze stappen dan ook toe. Zolang paardlief niet uitgegroeid is, is er onbalans in het lijf en bij onbalans zijn dit soort oefeningen niet correct uit te voeren. Daarnaast beschikt de gemiddelde 3 jarige ook helemaal niet over de nodige bespiering voor dat soort oefeningen op regelmatige basis, hij traint zichzelf door het zo nu en dan te doen. En dat is wat mij betreft prima toch?
En wat betreft de chineesjes... Ik ben zelf hypermobiel, heb op jonge leeftijd aan turnen gedaan. Nu heb ik knieën die niet helemaal goed meer functioneren en schouders die vreemde dingen doen, niet veroorzaakt door het turnen, maar wel heeft die training het proces bespoedigd.
Bladwijzers