Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 47

Topic: hoever trainen met een 3jarige? nav gymnastise

  1. #1
    Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    hollandscheveld
    Leeftijd
    41
    Berichten
    11.975
    Dagboek Berichten
    17

    hoever trainen met een 3jarige? nav gymnastise

    n,a,v het topic van Si:
    http://137.224.239.40/nh/forum/viewtopi ... 702#160702

    Si wilde geen commentaar over haar manier van trainer met haar 3jarige in dat topic, dus heb ik even een nieuw topic geopend
    Dit topic gaat dus over dat ze haar 3jarige de piaff leert en zijgangen.
    Ik en sommige anderen reageerden hierop met dat een 3jarige dat beter nog niet kan doen.
    Ik vraag me af hoe jullie meningen hierover zijn. En of er toevallig ook wetenschapelijk onderzoek naar is gedaan. Van de zomer hadden we het over het inrijden, maar niet zozeer over verzameling en zijgangen.
    Paarden in de wei zie je spelenderwijs vaak zat zichzelf verzamelen tot een mooie passage (piaf nog niet gezien geloof ik, maar okay) Tóch heb ik het gevoel dat het niet goed is een 3jarig paard dit te leren op commando.

  2. #2

    Re: hoever trainen met een 3jarige? nav gymnastise

    Ik ben heel benieuwd naar de eventuele wetenschappenlijke onderzoeken. Mijn gevoel zegt hoe dan ook; NO, NO, NO!

    Ik heb het hele topic van Si op mijn vingers gezeten. Goed hè!

  3. #3
    Forum Meubilair Aspen's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2006
    Locatie
    Bredene(B)
    Berichten
    4.012

    Re: hoever trainen met een 3jarige? nav gymnastise

    Si heeft in haar topic haar manier van trainen uitgelegd,ze doet alles aan de hand,maar dan nog vind ik piaffe enz echt niets voor een driejarige.
    Ik ben ook benieuwd of er wetenschappelijke onderzoeken zijn geweest over dit soort materie.

  4. #4
    Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    hollandscheveld
    Leeftijd
    41
    Berichten
    11.975
    Dagboek Berichten
    17

    Re: hoever trainen met een 3jarige? nav gymnastise

    Tja we kunnen het allemaal wel "niks vinden" maar we houden hier natuurlijk van de wetenschap he. Want wáárom is het niet goed, als paarden in de wei het weleens gewoon zelf doen? Juist een jong paard kan prachtig lopen showen.

  5. #5
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    52
    Berichten
    12.757

    Re: hoever trainen met een 3jarige? nav gymnastise

    Had Nevzorov (waar si volgens mij een aanhangster van is) op zijn site ook niet ergens uitgelegd staan wanneer je met welke oefeningen mag beginnen (en vooral dus: welke oefeningen nog niet als het paard nog jong is)?
    (Ik kan helaas zelf niet meer op Nevzorov z'n forum komen, m'n account is inactief en ik weet niet hoe ik het geactiveerd krijg...)

    Als je de normale volgorde aanhoudt van de klassieke dressuur, dan zie je dat piaffe daar pas in een later stadium gevraagd wordt. Tuurlijk scheelt het wel als je het alleen aan de hand vraagt en er nog niet op gaat zitten, maar dan nóg geloof ik niet dat het goed is voor een 3-jarige.

    Ik weet geen wetenschappelijke onderzoeken te noemen, maar de klassieke dressuur en ook de hogeschool (Wenen!) zullen vast niet voor niets hun trainingsopbouw uitsmeren over vele járen!

  6. #6

    Re: hoever trainen met een 3jarige? nav gymnastise

    Dat paarden het zelf showen vind ik een slecht excuus, want dat zijn momentopnames, enkele seconden, minuten. Hoe weet jij als mens nou wanneer je je paard overbelast met je "vraag"?

    doet me denken aan die chinese circussen waar kindertjes van die onmogelijke buigoefeningen doen terwijl ze nog niet volgroeid zijn. Jaahaaa ze ZIJN wel lenig.. met spelen wringen ze zich ook in alle bochten, maar om dat nu te "vragen" van ze is iets anders in mijn ogen.

    Heb ik het nog nieteens over het psychische aspect. ik las dat er met anderhalf jaar! al begonnen werd met dit werk. Mogen paarden geen paard meer zijn tegenwoordig? Waarom zo jong? Kan dit niet meer als ze 5 zijn?

  7. #7
    Forum Meubilair Aspen's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2006
    Locatie
    Bredene(B)
    Berichten
    4.012

    Re: hoever trainen met een 3jarige? nav gymnastise

    Mijn gevoel zegt gewoon nee tegen piaffe,passage,travers,.. voor een driejarige. Ook op de grond. Dat maakt wel veel verschil uit met rijden. Maar zoals Marja al zegt, op trainingsstallen,zijn de paarden een stuk ouder als ze aan piaffe enz beginnen. Een volleerd grandprixpaard is gemiddeld 14 jaar oud als hij alle oefeningen kent. Ik vind die hogeschooloefeningen niet simpel(wel mooi om te zien) en ook niet elk paard is geschikt om dat te leren. Daar moet je ook rekening mee houden.

  8. #8

    Re: hoever trainen met een 3jarige? nav gymnastise

    Laat ik het simpel zeggen: ik kan me gewoonweg NIET voorstellen dat dit NIET slecht zou zijn voor groeiende botten, gewrichten, groeischijven, banden en pezen....

    Beetje als met die chineesjes: ja ze zijn superflexibel. Dat KLINKT nog best aardig. Maar dat kan je ook hypermobiel noemen en dat geeft vaak klachten en is eigenlijk nooit goed.

    May the horse be with you!

  9. #9
    Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Locatie
    Wormer
    Leeftijd
    56
    Berichten
    10.548

    Re: hoever trainen met een 3jarige? nav gymnastise

    hmm... het staat of valt toch vooral met TRAINING..Hoe beter je voorbereid, hoe minder kwaad het kan... het is alleen zo, dat je voor bepaalde oefeningen bepaalde spiergroepen intensief en langdurig moet trainen.. als je die oefeningen wil doen met een 3 jarige, zul je dus met een heel jong paard moeten beginnen.. en ik geloof dat we het er allemaal wel over eens zijn dat je een paardje tussen de 2 en drie jaar zowel mentaal als fysiek nog niet vol in training hoort te zetten... Trea.. heb jij die dvd nog van die duitser? Hoe oud waren die paarden? Ouder toch?

  10. #10
    jiske
    Guest

    Re: hoever trainen met een 3jarige? nav gymnastise

    Marja, helemaal juist. De klassieke dressuur is gebaseerd op een eeuwenlange traditie. Het Skala der Ausbildung.

    Een vaste volgorde van niveaus en elementen waar je langs werkt om je paard in balans, sterk en gezond te maken en te houden.

    Haal je een niveau weg, of sla je een element over of verander je die volgorde, dan gaat het mis.

    Verzameling is pas het laatste stadium en is het gevolg van een jarenlange training. Dus een driejarige verzamelen is slecht. Volgens mij is die eeuwenoude ervaring genoeg wetenschappelijk bewijs

  11. #11
    Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    hollandscheveld
    Leeftijd
    41
    Berichten
    11.975
    Dagboek Berichten
    17

    Re: hoever trainen met een 3jarige? nav gymnastise

    ok, jammer de topic-veroorzaker nog geen mogelijkheid heeft gehad om te reageren.

    Maar mij lijkt de conclusie van marja en joske inderdaad heel juist. Mt 3 jaar KUN je eigenlijk domweg nog niet zo ver zijn dat je VERANTWOORD je paard tot piaf kunt verzamelen.

    Mag ik hieruit concluderen dat een piaf gevraagd van een 3jarige dus niet voortkomt uit verzameling, maar meer als kunstje? (aangezien verzameling volgens klassieke dressuur zo'n 5 jaar duurt, schatting?)

  12. #12

    Re: hoever trainen met een 3jarige? nav gymnastise

    Hmmm.. eigenlijk vroeg ik me af of de topic-veroorzaker (Si) eigenlijk wel weet wat een piaffe is..? Misschien denkt ze meer aan een huppeltje op de plaats?

    De piaffe:

    De piaffe is de meest verzamelde beweging in draf. Het paard draaft op de plaats en moet constant in hetzelfde ritme blijven. Zijn achterhand gaat een beetje omlaag en de voorhand een beetje omhoog. De voorbenen moeten zo hoog opgetild worden dat de hoef tot halverwege de pijp komt en de achterbenen moeten zo hoog opgetild worden dat de hoef net boven de kogel van het andere achterbeen komt. Het moet er allemaal heel ontspannen en soepel uitzien. De piaffe is een oefening voor vergevorderde ruiters en paarden.

    Een 3-jarig paard dat noch de kracht, noch de spieren ontwikkeld heeft, kán de piaffe niet eens uitvoeren. Ga je proberen dat wél te forceren dan is de schade aan spieren maar vooral ook aan de dragende gewrichten van de achterbenen voorspelbaar.
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

  13. #13
    Forum Meubilair Nacino's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Maarsbergen
    Berichten
    3.534

    Re: hoever trainen met een 3jarige? nav gymnastise

    Ik denk niet dat er wetenschappelijk onderzoek naar gedaan is, wel naar het effect van training, maar volgens mij niet naar het effect van zware training op een 3 jarige.

    Maar vergelijk het eens met mensen. Een kind mag onder de 16 geen krachttraining doen in de sportschool want dat is niet goed voor het onvolgroeide lichaam (groeischijven, spieren etc). Bij een paard zal je dit dan denk ik kunnen vergelijken met een 7 jarige, dan is alles pas helemaal uitgegroeid. Natuurlijk is een paard vele malen sterker dan een mens, maar toch zou ik er wel voorzichtig mee zijn.

    Maar misschien kan je je beter afvragen waarom je een 3 jarige wilt laten piafferen?
    Zelfs 'normals' doen dat niet en van bv tineke/imke bartels heb ik wel eens gehoord dat ze daar mee wachten en het ook van het paard laten afhangen. Als een paard zich makkelijk laat sluiten in draf en pasjes uit zichzelf aanbied dan beginnen ze er eerder mee dan bij een paard wat daar meer moeite mee heeft.

  14. #14
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Jan 2006
    Locatie
    dronten
    Berichten
    357

    Re: hoever trainen met een 3jarige? nav gymnastise

    ik weet niet, maar het lijkt mij dat als je het aan de hand doet en je dwingt niets, en je paard doet het makkelijk dan zal het toch niet te veel kwaad kunnen? ik praat dan over vrijheidsdressuur. alle oefeningen. niet 1 in het bijzonder... (ik denk dat ze dat zelf ook aan kunnen geven. als ze het heel snel leert lijkt het mij niet veel kwaad kunnen, als het echter veel moeite kost het aan te leren zegt dat ook wel iets....)
    think natural, be natural...A horse doesn't care how much you know, until he knows how much you care. Stal Loos

  15. #15

    Re: hoever trainen met een 3jarige? nav gymnastise

    Een piaffe is veel te belastend, zoals hierboven al gezegd vraagt het veel te veel verzameling.

    Verder is het ook zo dat je een paard soms tegen zichzelf moet beschermen.

    Om het maar eens heel stom te stellen: als Walter met zijn hoofd tegen een paal aan slaat, uit zichzelf, moet ik hem dan maar gaan leren met zijn hoofd tegen de paal aan te slaan? Omdat hij het zelf ook al doet?
    Nee, want ik weet dat dit niet goed voor hem is.
    En dat is te vergelijken met een aantal oefeningen zonder de juiste voorbereiding.

Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •