Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 18

Topic: Super RB bij paard uit de bak

Super RB bij paard uit de bak

Ik ben dus nu een poosje met Lobke bezig met Parelli. Dat gaat eigenlijk hardstikke goed. Af en toe wat terugvallen, maar wie heeft dat niet.
    Maar vandaag zat ik echt met mijn handen in het haar. We waren lekker bezig in eigenlijk zou ik er ook opgaan (als alles gewoon goed ging). Stalgenootje was ook met haar paard bezig. Ze was in het begin wat gespannen, dus veel geFriendlied. Uiteindelijk ook de spelletjes gedaan. Ging allemaal keurig, fase 1 en soms 2. Cirlcing probeerde ze een keer om te draaien en was ik te laat (ze deed het echt vlak voor mijn neus), maar ook dat hebben we netjes opgelost. We zijn dus iets langer bezig geweest met de spelletjes. Op een gegeven moment ging mijn stalgenootje weg. Normaal ga ik altijd mee, maar ik wilde nog in de bak blijven en kijken hoe Lobke zou reageren. Ze reageerde daar namelijk altijd erg heftig op en ik dacht dat het met Parelli wel zou verbeteren.

NIET dus. Ze ging helemaal door het lint. Ik bleef op één plaats staan en liet haar dan maar om me heen lopen. Ondertussen probeerde ik haar te Friendlien. Na een kwartier leek dat zin te hebben, want haar koppie ging wat omlaag en ze brieste. Ik kon haar zelfs stil laten staan en ging rustig verder met Friendly. En ineens begint mevrouw te stampen, gaat weer rondjes om me heen rennen, probeert haar kont naar me te draaien om te trappen (lukt niet) en ging daarop maar steigeren. Op dat moment was mijn geduld ook op en ik werd boos. Heb dus echt een keiharde ruk naar beneden gegeven en haar helemaal verrot gescholden. Kleine beetje ontspanning wat ze had laten zien was dus ook gelijk weg. Ik haar weer laten lopen om me heen en weer aaien. Daarop werd ze wel weer wat rustiger, maar totaal RB. Ze zag me gewoon echt niet staan. Toen ze uiteindelijk iets rustiger was en niet meer aan het touw ging hangen en ze een halve minuut had stilgestaan, zijn we de bak uitgegaan. Maar ik dus met een rotgevoel, want het was niet helemaal mijn beslissing.

Ik weet echt niet wat ik hier nou mee aanmoet. Ik heb geprobeerd haar LB te maken door een spelletje te doen. Maar als ik haar ook maar enigszins de ruimte gaf, misbruikte zij die door te gaan rennen richting uitgang. En als ik met porcupine haar van de uitgang wegdraaide flipte ze en kwam gewoon door me heen.

Op het moment dat een paard dus weggaat wordt zij totally RB, sluit zich af en ik kan er dan niet doorheen komen. Hier wordt ik echt moedeloos van, want ik dacht dat we nu echt een band begonnen te krijgen. Het is mijn bedoeling haar ooit te kopen, maar op deze dagen zou ik willen weglopen en nooit meer komen.

Ik weet dat ik fout zat door boos te worden. Daarvoor heb ik heel de tijd de boosheid weg laten varen en mijn energie laag gehouden (heel bewust mee bezig geweest). Maar toen ze zo ging doen, wer dhet mij ook teveel en kwam het eruit. Grootste deel is hierbij angst denk ik.

Hebben jullie misschien raad voor mij?

Forum Meubilair Jess's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2006
    Leeftijd
    46

Re: Super RB bij paard uit de bak

Ik heb hier zelf geen ervaring mee. Maar als ze zo hyper reageert en niks doet met de games en friendly, is het dan miss een idee om gewoon met haar in de bak te blijven staan? Dat je verder helemaal niks doet, niks vraagt.
    Alleen maar heel ontspannen zijn en kijken of je dat aan haar kan overbrengen?

Het zal wel tijd kosten, maar dat maakt niet uit, toch.

Mijn eerste ingeving is dat Lobke meer waarde hecht aan de aanwezigheid van een ander paard, dan aan jouw aanwezigheid. De band tussen jullie is kennelijk nog wankel. Train je wel eens met haar alleen? Ik zou in het begin ook zeker nooit met een ander paard in dezelfde bak trainen - pas als je weet dat je paard zich geheel op jouw gericht heeft kun je er 's een ander paard bij halen. De tijd en ruimte moet - zeker in het begin - alleen voor jou en je paard zijn.

Enne.. ja dat boos worden en verrot schelden heeft dus totaal geen zin. Daarmee verlies je waardevolle vertrouwenspunten en laat je alleen maar zien dat JIJ je niet kunt beheersen.
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Ik heb hier ALLEEN maar ervaring mee.

Feit: als dit diep zit bij je paard, kan het behoorlijk lang duren voordat dat verandert. If ever really.
    Niet om je te ontmoedigen, maar uit ervaring weet ik dat dit echt veel problemen kan geven en soms gevaarlijk kan zijn. En voor je paard is het natuurlijk heel akelig om zo gestressed te raken.

Wat je het beste NIET kan doen in ieder geval, is circlinggame. Een paard dat RB rondjes rent wordt zelden LB (ik weet, er zijn uitzonderingen).

Dan beter halve cirkels, waarbij jezelf met je rug tegen de bakrand blijft staan.

In Frankrijk werd mij aangeraden, het paard ALS het gaat bewegen te laten bewegen, en dan steeds op exact dezelfde plaat ste laten stilstaan en dan comfort geven. Zo dat er 1 comfort spot is in de bak bij verlaten door ander paard. (Niet elke keer dezelfde spot, maar in 1 sessie, 1 spot).

Wat uitweindelijk bij ons geholpen heeft is enorm veel tijd, liefde, energie, duidelijkheid, ontwikkeling, Parelli, Wimmen en Irwin. Allemaal onmisbare ingredienten bij ons.

En NU is het zo goed, dat we samen in het bakje bezig kunnen zij terwijl er paarden vertrekken. Dit geeft nu weinig reaktie meer, wisselnd, maar altijd zeer hanteerbaar nu.

Alleen buiten rijden is nog steeds geen optie.

Susan en ik zijn 4,5 jaar samen onderweg...
    Ik hoop dat jij sneller leert dan ik. Of al beter in je vel zit qua basis. Zal echt schelen!

May the horse be with you!

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marianne
    Enne.. ja dat boos worden en verrot schelden heeft dus totaal geen zin. Daarmee verlies je waardevolle vertrouwenspunten en laat je alleen maar zien dat JIJ je niet kunt beheersen.
    Dat ja, en dat je dus GEEN goed te vertrouwen, consequente, standvastige en rustige leider bent!!

Dit is gewoon heel moeilijk. I know.

May the horse be with you!

Forum Meubilair anroomy's Avatar
    Aangemeld
    May 2004
    Dagboek Berichten
    6

Misschien is het een optie om als het zo erg is en er dus geen communicatie meer mogelijk is een stuk terug te gaan naar waar je paard zich veilig voelt....

Je kan hiervoor terug gaan naar de stal waar dat andere paard staat of gewoon even de bak uitgaan...Zover tot zij nodig vind en in staat is LB te worden.
    Zo laat je aan je paard zien dat het met jou in de buurt niet nodig is om zo gestressed te zijn. Je kan dan vanuit die safe spot weer steeds een klein stukje terug naar de bak...Ga niet gelijk weer terug maar onderzoek hoe groot de afstand is die ze kan verdragen.

Ook kan je haar misschien leren haar hoofd laag te doen in enge en stressvolle situatues.. Zelf heb ik hier niet zoveel ervaring mee maar Sandra kan je daar alles over vertellen

En ik denk inderdaad dat het goed is om veel alleen te oefenen in de bak...En ook dan kijken hoe LB ze werkelijk is..

En als je voelt dat je ideeen op zijn....en je kan alleen nog maar boos worden zet je paard dan gewoon op stal en ga erbij zitten....
    Probeer het niet zover te laten komen en stop gewoon als je het niet meer weet. Dat is veel mekkelijker dan het willen oplossen want dat lukt dan allang niet meer en je geeft jezelf ruimte om na te denken over wat er gebeurt is. Dit is zeker geen verloren zaak.....alleen maar een heel groot leer moment....en dat je niet weet wat je moet doen schept alleen maar ruimte!

Veel succes!
    Success consists of going from failure to failure without loss of enthusiasm ~ Winston Churchill

Als ik met haar alleen werk in de bak, is er niets aan de hand.

Ik heb ook geen circling game met haar gedaan. Ik ben gewoon op een punt blijven staan en lobke is gaan lopen. Maar omdat ik het touw kort had, moest ze om mij haan lopen. Daarbij probeerde ik mijn energie heel laag te houden. En dat ik uit mijn slof schoot, was ook erg fout en heb daar veel spijt van. Maar dat is natuurlijk altijd achteraf. En het begon pas toen zij zo 'gevaarlijk' ging doen.

Anroomy, ik wil juist dat ze in de bak bij me is en niet zo RB wordt. Ze heeft wel veel band met dit paard. Het is haar oudere zusje en staat dus al bijna 4 jaar met haar samen in de wei en naast haar op stal.

Mafhaf, ik heb ook geprobeerd haar stil te laten staan, maar dat lukte niet. Pas later toen wij wat kalmeerde, lukte het. Maar dat kan ik niet iedere keer op dezelfde plaats voor elkaar krijgen.

Ik ga in ieder geval heel hard aan mijn geduld werken en dan volgende keer dus liever terug naar stal dan de band weer beschadigen.

Aangemeld
    May 2004
    Dagboek Berichten
    6

Alleen in de bak zijn als er net een ander paard weg is gegaan wat ook nog haar beste maatje is staat voor jou paard in dit geval gelijk aan de doodstraf.

En natuurlijk wil je dat ze LB is als dat net het geval is geweest maar dat kost tijd en oefening.
    Ik denk niet dat je dat nu van haar kan verwachten. En misschien moet je het hele idee wel loslaten en in veel kleinere stukjes hakken.
    Bijvoorbeeld eerst steeds samen de bak uitlopen en dat zelf weer alleen terug gaan. En dit steeds een klein beetje minder maken....

Tis maar een voorbeeld, een idee van hoe je het zou kunnen aanpakken...Een paard kan toch niet binnen (ik weet niet hoelang je al met haar bezig bent) jaar meer vertrouwen hebben in jou dan in haar weidemaatje waar ze al 4 jaar bij is.

Geef het tijd en vooral veel begrip....daar heeft je paard veel meer aan dan dat je per see wilt dat ze altijd LB is bij jou.
    Success consists of going from failure to failure without loss of enthusiasm ~ Winston Churchill

Anroomy, dankjewel voor je reactie. Als je zo bezig bent zie je dingen inderdaad maar van een kant en dat is inderdaad niet goed. Dat is wel een goed idee van je. Volgende kker loop ik gewoon mee naar stal en dan ga ik weer terug. Kijken hoe dat gaat. Anders ga ik op het stukje land voor stal (waar ze zo de gang in kan kijken) spelletjes doen en dan steeds iets meer richting de bak. Je hebt inderdaad gelijk dat het vertrouwen gewoon moet groeien. Ik kom eigenlijk maar net aanwaaien . Sinds september ben ik met haar bezig en sinds begin januari Parelli. Ik ben met Parelli begonnen, omdat ze zich helemaal afsloot en ik moeilijk tot haar door kon dringen. Daarbij heb ik moeite om er dingen in te slaan (zoals mij ook wel werd geadviseerd door sommigen).

Paarden kunnen om allerlei redenen ontzettend aan elkaar hangen. Een tijdje geleden had ik hier thuis ook zo'n spectakel .. de eigenaresse van het logeerpaard dat hier staat, haalde haar paard uit de wei en liet mijn paard op de wei achter. Nou dat was helemaal niet naar mevrouw's zin - ze brak de tent af en flipte!

De truc is dus inderdaad om haar eerst op te halen en even op stal te zetten met een lekkere bos hooi.

ik vind Anroomy's idee eigenlijk best heel goed, gewoon samen de bak uitlopen en daarna in je eentje met je paard weer terug en dan nog even wat korte oefeningen doen.
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Lobke flipt dus ook als ze met een paard in de bak heeft losgestaan en ze dan elleen achterblijft. Ze is pas ook gewoon over het hek gesprongen en heeft daarbij ook het hek ontwricht.

Morgen ga ik het weer proberen en dan eerst de bak uitlopen en weer terug.

Actief Forumlid issiem's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005

Volgens mij ligt het ook een beetje aan het weer momenteel. Gisteren ben ik met mn ozo coole paard ook wezen spelen en we waren nog niet op de wei of het bok en steiger festival begon.

Wat bij ons goed werkt om haar weer attentative te krijgen is; haar iets moeilijks te laten doen. Zowiezo zijn sideways en backwards de opties waarbij ze hun left side moeten gebruiken. Als je daarbij nog hindernissen gebruikt, dus backwards tussen palen door bijvoorbeeld.

Iets waardoor ze complete aandacht bij jou nodig hebben. Ik denk dat je zelf wel iets kan verzinnen waar jullie aan toe zijn, wat van haar aandacht behoeft.

Op cursus bij Eddy mocht ik met hun quarter spelen en die werd "ineens" totaal RB, tegen de muur aanstaan, en het paard halve cirkels met wendingen te laten doen was niet genoeg om ze weer LB te krijgen. Een flinke fase 4 om haar achteruit te laten gaan was genoeg. In ieder geval niet voorwaarts laten gaan.
    Hopelijk heb je hier wat aan?!
    "The technique is not important; it is the respect that follows that matters." -Pat Parelli

Ik wilde ook Yoyo doen, omdat ze daar inderdaad goed van kalmeert en weer LB wordt. Maar als ik dat deed, had ik inderdaad fase 4 nodig en als ze dus meer ruimte had met de leadrope, ging ze er vandoor. En meer snelheid maken en ik dus harder skieën . Ik kan wel driving proberen en dan meelopen.

Aangemeld
    May 2004
    Dagboek Berichten
    6

ik denk dat in dit geval een fase 4 niet is wat het paard nodig heeft...

Dan zeg je in feite alleen maar dat ze haar angst niet mag uitten. Ik denk dat je er beter rekening mee kan houden en in dit geval van het herdbound zijn uit moet gaan.

Dus vooral begrip en vertrouwen geven.
    In een ander geval van RB zijn als ze bijvoorbeeld echt alleen interesse hebben in iets engs (kippen, plastic of zoiets) kan je wel met dingen werken waarbij ze hun aandacht op jou moeten focussen en dan inderdaad een fase 4 geven als dat nodig is.
    Maar ook dan..... als je paard na 1 hooguit 2 keer niet kan nadenken...gewoon een stukje terug....ruimte geven en alles even laten zakken....

Zo te zien ga je al meer bewapend aan de slag dan de vorige keer....En als het niet werkt......even zitten, nadenken...en misschien iets anders proberen...

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door anroomy
    ... Bijvoorbeeld eerst steeds samen de bak uitlopen en dat zelf weer alleen terug gaan. En dit steeds een klein beetje minder maken.....
    valt onder het aproach en retreat principe... vooral retreat retreat retreat schijnt goed te werken bij unconficent paarden

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten