Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 25

Topic: Sand Clear

  1. #1
    Forum Meubilair Horsefreakje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2006
    Locatie
    Leffinge, West-Vlaanderen, België
    Berichten
    4.336

    Sand Clear

    Hoi,

    Ik heb enkele weken terug een topic geopend over dat Pipa zand at, en dit is eigenlijk een beetje het vervolg erop.

    Vandaag staan toekijken hoe Pipa zand stond te eten, bluh.
    Volgens ons hoest ze daarom ook: het zand kriebelt in haar keel en hoesten op zich is ook al niet gezond
    Daarom moet er iets aan gedaan worden!

    Ik heb eens getest of er veel zand in haar mest zit, d.m.v. het oplossen met water, en heb toch wel wat zand teruggevonden.
    Zou er me iemand kunnen uitleggen wat Sand Clear precies inhoudt? Heeft het zin om haar met Sand Clear te behandelen als ze blijft doorgaan met zand eten?
    We zijn nu ook aan het kijken voor zo'n speelbal of een fles met worteltjes in zodat de paardjes zich niet zoveel vervelen overdag.

    Pipa krijgt nu hoestsiroop op basis van kruiden (o.a. Eucalyptus, Terpentijn, Rozemarijn,...) en een handje lijnzaad in haar emmer met bietenpulp, zodat alles goed 'glijdt' vanbinnen.
    Groetjes
    Ariane xxx

    My Love Is Yours Alone , The Only True Love I've Ever Known.. When I'm Down U Pull Me Trough When Nothing Else Would Do ! ♥

  2. #2
    Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Locatie
    NH
    Berichten
    9.712
    Dagboek Berichten
    12

    Re: Sand Clear

    Sand clear bestaat uit psylliumzaadjes. Dat zijn vezels die je paard eigenlijk ook zo weer uitpoept. Als die in water komen (oof maag/darmsap) zwellen ze op en worden plakkerig en nemen zo het zand mee naar buiten. Zie het als stofzuiger.
    Zolang ze zand eet heeft het dus zeker zin, want zand heeft de nare eigenschap om in de darm achter te blijven. Veel ruwvoer (regelmatig over de dag) oftewel een vezelrijk dieet zorgt ook dat het zand wordt meegesleept naar buiten, maar sandclear doet dat specifiek.
    Denk trouwens niet dat ze daarvan hoest hoor. Mineralenliksteen heb je voor d'r?

  3. #3
    Forum Meubilair Horsefreakje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2006
    Locatie
    Leffinge, West-Vlaanderen, België
    Berichten
    4.336

    Re: Sand Clear

    Hey,

    Bedankt voor je antwoord! Precies waarop ik aan het wachten was

    Pff, we weten niet waarom ze anders zou hoesten. Ofja, eigenlijk denk ik wel te weten waardoor: Het stof. Stof overal! Als we het hooi uitstrooien komt er een stofwolkje waarvan ik zelfs geen kuchje kan onderdrukken. Ze zitten hele dagen in de piste of in het stro...
    Als het kan dan haal ik hun hooi door het water, maar Anne (eigenares) heeft daar geen tijd voor en ik geef de paarden maar 3 van de 7 keer eten in de week.
    Maar het kan bijna niet anders: In de zomer hoest ze nooit.
    Maar Anne is er van overtuigd dat het van het zand of zo komt. Eigenlijk helpt die hoestsiroop dan niet echt, maar, het doet ook het prikkelend gevoel verdwijnen, dus mss helpt het toch wel. Ze hebben een mineralen liksteen, maar tis Nappe die daar het meest van likt en Pipa zie ik dr nooit aan likken duss..die vindt zand lekkerder
    ZUCHT

    Zal zeker eens laten lezen aan Anne wat jij hebt getypt over Sand clear.
    Nogmaals bedankt!
    Groetjes
    Ariane xxx

    My Love Is Yours Alone , The Only True Love I've Ever Known.. When I'm Down U Pull Me Trough When Nothing Else Would Do ! ♥

  4. #4
    Forum Meubilair Linda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Rheden
    Leeftijd
    44
    Berichten
    4.585
    Dagboek Berichten
    33

    Re: Sand Clear

    Ben het met Lila eens. Denk ook niet dat Pipa hoest van het zand...misschien stof? Speelbal en/of fles is natuurlijk prima om de verveling tegen te gaan, maar als het voer dan weer op zand terecht komt, is het een beetje 'water naar de zee dragen' misschien...of je moet een soort van trog hebben waar je de speelbal in kunt leggen?
    Good, better, best, never let it rest. Get your good better and your better best!

  5. #5
    Forum Meubilair Linda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Rheden
    Leeftijd
    44
    Berichten
    4.585
    Dagboek Berichten
    33

    Re: Sand Clear

    Oh hahaha, zie dat je me net voor was...stof dus waarschijnlijk
    Good, better, best, never let it rest. Get your good better and your better best!

  6. #6
    Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Locatie
    NH
    Berichten
    9.712
    Dagboek Berichten
    12

    Re: Sand Clear

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Horsefreakje
    eigenlijk denk ik wel te weten waardoor: Het stof. Stof overal! Als we het hooi uitstrooien komt er een stofwolkje waarvan ik zelfs geen kuchje kan onderdrukken.
    Dát is waarschijnlijk de boosdoener. En dat fijne stof kan heel diep de long indringen. Eén van de redenen dat veel mensen overgaan op voordroogkuil. Als je het stof eruit wilt halen, dan is het een kwestie van:
    hooi in een teil onder water zetten, dat een dag laten staan en dan uit latem druipen en voeren. Even de slang erover is niet voldoende om het stof eruit te halen.

  7. #7
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Oct 2005
    Locatie
    Goirle, noord-brabant
    Berichten
    305

    Re: Sand Clear

    Het jonge paardje (2,5 jaar) van een kennisje van mij heeft net een zandkoliek aanval achter de rug. Oorzaak, slecht wisselen van het gebit waardoor ze niet goed meer kon eten en het enige dat ze makkelijk naar binnen kon krijgen was zand. Dus ik weet niet hoe oud jouw paardje is en of ze ook propen maakt van haar ruwvoer maar anders zou ik toch even een tandarts laten komen om het gebit eens goed te checken.
    Groetjes ingrid

  8. #8
    Forum Meubilair Horsefreakje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2006
    Locatie
    Leffinge, West-Vlaanderen, België
    Berichten
    4.336

    Re: Sand Clear

    Bedankt voor al jullie reacties.
    Ik kan natuurlijk niet met een vingerknip zeggen: En nu gaan we Pipa anders voeren en ander hooi geven en het hooi een dag laten weken,..dat ligt allemaal een beetje gevoelig als het je eigen paardje niet is.

    @Ingrid: Zou natuurlijk ook kunnen, maar ik ondervind niet dat Pipa last heeft met hooi/stro of bietenpulp eten...Zal er wel rekening meehouden. Bedankt!

    @Linda: Daar hebben we ook al aangedacht We zouden de flessen in hun schuilstal ophangen, zodat de wortelstukjes in het stro vallen en niet in het zand. Nu moeten we gewoon nog een beetje knutselen en zo'n flessen maken, de vorige keer waren de gaatjes veel te groot en vielen de wortels er zo uit
    Groetjes
    Ariane xxx

    My Love Is Yours Alone , The Only True Love I've Ever Known.. When I'm Down U Pull Me Trough When Nothing Else Would Do ! ♥

  9. #9
    Forum Meubilair Horsefreakje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2006
    Locatie
    Leffinge, West-Vlaanderen, België
    Berichten
    4.336

    Re: Sand Clear

    O ja...heeft er iemand een idee hoeveel zo'n Sand Clear-kuur kost??
    Groetjes
    Ariane xxx

    My Love Is Yours Alone , The Only True Love I've Ever Known.. When I'm Down U Pull Me Trough When Nothing Else Would Do ! ♥

  10. #10
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    52
    Berichten
    12.757

    Re: Sand Clear

    Je kookt de lijnzaad toch wel voor je het geeft hè?

    En wordt het hooi vanaf de grond (vanaf zand) gevoerd? In dat geval kan het ook al veel schelen om het hooi in voerbakken of bv. oude tractorbanden te voeren (en dan wel iets eronder leggen natuurlijk), zodat het hooi niet direct op het zand ligt.

  11. #11
    Forum Meubilair Horsefreakje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2006
    Locatie
    Leffinge, West-Vlaanderen, België
    Berichten
    4.336

    Re: Sand Clear

    Neen, het lijnzaad wordt niet gekookt, maar 'k weet niet precies hoe het zit, maar dat is lijnzaad die niet meer gekookt moet worden ofzo...

    Het hooi geven we in hun uitloop'stal', op het stro dus.
    Groetjes
    Ariane xxx

    My Love Is Yours Alone , The Only True Love I've Ever Known.. When I'm Down U Pull Me Trough When Nothing Else Would Do ! ♥

  12. #12
    Forum Meubilair Aspen's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2006
    Locatie
    Bredene(B)
    Berichten
    4.012

    Re: Sand Clear

    Gebruik je Pro Lijnzaad van Mijtens? Dat is lijnzaad wat al gekookt is geweest.

  13. #13
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    52
    Berichten
    12.757

    Re: Sand Clear

    Oh, nog nooit van gehoord?
    Maar zou dat dan wel net zo goed werken als zelf gekookt lijnzaad, dat zo lekker slijmerig wordt?

  14. #14
    Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Locatie
    NH
    Berichten
    9.712
    Dagboek Berichten
    12

    Re: Sand Clear

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Horsefreakje
    Ik kan natuurlijk niet met een vingerknip zeggen: En nu gaan we Pipa anders voeren en ander hooi geven en het hooi een dag laten weken,..dat ligt allemaal een beetje gevoelig als het je eigen paardje niet is.
    hmmm da Ã*s idd lastiger....even creatief denken. Kan je de eigenaar zover krijgen dat ze de DA erbij wilt halen? Dan kan hÃ*j dat advies geven. Dat werkt bij ons ook zo op stal: als een DA iets voorschrijft, dan wordt er verder niet over gediscussieerd. Misschien een idee?

  15. #15
    Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Locatie
    Noord-Holland
    Leeftijd
    48
    Berichten
    3.886
    Dagboek Berichten
    13

    Re: Sand Clear

    Wat betreft beide zaken heb ik helaas ervaring .
    Kate hoest ook als ze last heeft van stof, het is een ingewikkeld verhaal bij haar, maar het komt er kort op neer dat Kate zich snel verslikt en daardoor eten ophoest. Dit mag en moet, anders krijg je andere nare toestanden. Het vervelende is dat Kate's keel snel geïrriteerd raakt, waardoor het slijmvlies daar meer slijm gaat afgeven om de boel te smeren, daardoor verslikt ze zich nog meer, meer irritatie etc... Als ze dan ook nog stof naar binnen krigt via het hooi, blijft ze hoesten en wordt het slijm dikker. Ik geef haar in noodgevallen in overleg met de VA een kuurtje Sputolysin (meestal eens per winter) en voer het hooi altijd nat. Dan heeft ze namelijk nergens last van.

    Ik weet niet of je op stal badkuipen hebt staan en op welke dagen jij zelf komt. Misschien dat je, als er voldoende kuipen en tijd tussen jouw dagen zit, alvast hooi kunt weken, zodat ook de eigenaar nat hooi kan voeren? Misschien staat ze hier wel open voor, zeker als je erbij zegt dat je weleens wilt weten of het scheelt voor het hoesten én een periode van 2 weken afspreekt.

    Dan het zandeten... helaas... doet Kaat ook. Zij graagt kuilen om bij wortels van plantjes en bomen te komen, vreet dit vervolgens op. Tja... en dan komt er ook zand mee naar binnen . Kate krijgt dagelijks gekookte lijnzaad met veel slijm plus een Himalaya liksteen om eventuele tekorten op te vangen. Eens in de anderhalve maand geef ik haar een kuur Sand-gard van 7 dagen. Het probleem met Sand-Clear is dat ze het weigert te eten, ook al is het in brokvorm. De fijne zaadjes van Sand-gard eet ze zonder problemen, gemengd door haar dagelijkse lijnzaad.

    Ik bestel, omdat ik er toch eens in de anderhalve maand aan vast zit, grote emmers waar ik 4 kuren mee kan doen. Deze emmer kostte mij iets van 70 euro geloof ik.
    Kijk anders eens bij de Paardendrogist, saar staan beide op, plus de kosten .
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •