Pagina 2 van de 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Resultaten 16 tot 30 van de 55

Topic: Re: Anita (ik) en Lobke

  1. #16
    Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Locatie
    Noord-Holland
    Leeftijd
    48
    Berichten
    3.886
    Dagboek Berichten
    13

    Re: Friezen en Parelli?

    Tja, soms is het de combinatie mens-paard waarbij Parelli niet lijkt te passen. Kate is een dame die alles wil doen, mits ik het netjes vraag en mijn vraag juist stel. Doe ik het ala Parelli (dus met fases) gaat ze in protest en steigert. Geef ik dan nog meer druk (fase 4 moet effectief zijn...) heb ik een soort autistische Kate voor me waar ik het eerstkomend kwartier geen contact meer mee kan krijgen.

    Ik zal vast iets niet helemaal goed doen, of misschien is Parelli te groot voor Kate, zij is immers als wilde pony opgegroeid en kent alle kneepjes van de paardentaal . Voor ons samen werkt het in ieder geval niet. Dat wil niet zeggen dat Kate het niet aankan, maar slechts dat de fases zoals Parelli ze omschrijft voor Kate niet geschikt zijn.

    Als ik andere fases gebruik, dan gaat het allemaal wel . Oja... en Kate doet niet aan doelloos oefeningen doen, dus wij oefenen alles met obstakel, anders ziet madam er het nut niet zo van in (en ik ook niet als ik heel eerlijk ben) ...
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

  2. #17
    Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    hollandscheveld
    Leeftijd
    41
    Berichten
    11.975
    Dagboek Berichten
    17

    Re: Friezen en Parelli?

    Nou dan doe je toch parelli?
    Alleen dan op level 2 niveau! Good job!

  3. #18
    Forum Meubilair myracara's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Locatie
    Amersfoort
    Berichten
    4.118

    Re: Friezen en Parelli?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door maya_longlane
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door myracara
    Dat is natuurlijk onzin, maar net zo waar als "parelli is slecht voor friezen, want het werkt bij veel friezen niet".
    nog meer onzin... zou het dan aan de friezen liggen of is met misschien ook van toepassing op zuid-hollanders of limburgers ofzo...

    ik dacht dat parelli altijd VOOR DE MENS was....
    natuurlijk, je hebt gelijk!

    Maar wat ik nog wel wil zeggen; ik doe met Fjölnir ook absoluut geen strikte parelli. IJslanders zijn namelijk ook een heel bijzonder soort paarden. Die zijn heel zelfstandig. Maar met Myra doe ik dat ook niet...want die heeft ook een bijzonder karakter. Die sluit zich ook af als je haar op een bepaalde manier behandeld.
    En als ik ooit een Quarter koop zal ik daar ook niet het hele parelli programma mee gaan volgen.
    Ik geloof best dat een fries over het algemeen anders reageert dan andere rassen. Maar dat is met Haflingers, Arabieren, IJslanders, Fjorden, Tinkers, Appaloosa`s, Dravers, Shetlanders enzovoorts ook zo. Iedere persoon die een voorkeur heeft voor een bepaald ras zal dat zeggen.
    Don’t trust reality. After all, it’s only a collective hunch.

  4. #19

    Re: Friezen en Parelli?

    Ik snap het niet meer !

    Heb zelf een Friesje sinds een jaar. We rijden er met 3 volwassenen en 2 kids op. Ik ben sinds een val en gedrag van haar op mij angstig geworden en heb belsoten (ook door peesblessure na val) om grondwerk met haar te gaan doen en niet meer te rijden voorlopig. Heb dit overigens wel weer geprobeerd, maar omdat ik te onzeker ben en zij dit ook is matcht dit nog niet.

    Vrijheidsdressuur, longeren, voltige met de kids vindt ze prachtig. Dus ik dacht met NH te proberen te gaan bereiken dat we vertrouwen in elkaar krijgen omdat je anders met een paard leert omgaan en te begrijpen. Totdat ik dit topic zag. Ik snap er dus nu helemaal niets meer van. Kan iemand mij vertellen wat Parelli precies inhoudt en wat het inhoudt dat Friezen snel dichtslaan? Of heeft iemand nog andere tips....

    PS Met de andere berijders (op 1 dochter na die ook soms onzeker is) gaat het rijden goed, ze heeft alleen heel veel stembevestiging nodig.
    Groetjes van Kooijtje

  5. #20
    Forum Meubilair Horsefreakje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2006
    Locatie
    Leffinge, West-Vlaanderen, België
    Berichten
    4.336

    Re: Friezen en Parelli?

    Volgens mij maakt het echt niet uit welk ras je paard is
    Het ligt toch gewoon aan het karakter en ikk dacht dat alle paarden er geschikt voor waren?
    Ik heb nog nooit een paard gezien waar Pat Parelli niks mee kon aanvangen
    Groetjes
    Ariane xxx

    My Love Is Yours Alone , The Only True Love I've Ever Known.. When I'm Down U Pull Me Trough When Nothing Else Would Do ! ♥

  6. #21

    Re: Friezen en Parelli?

    Soort-en-met-van-mijn-eigen-conclussie;
    Friezen zijn over het algemeen paarden die snel dichtslaan, als beginnend nh'er kun je je paard nog niet zo goed 'lezen' en weet je dus niet op welk punt je stoppen moet. Bij parelli word je erg van punt-naar-punt begeleidt, waardoor je misschien minder op je paard let (immers; oefening kan ook goed gaan met een paard waar het deksel erop zit) Daardoor zou het kunnen dat je jezelf, de oefeningen, handelingen en het programma minder aan aan het karakter van je paard aanpast. En als je een paard hebt wat snel dichtslaat (Fries) dan is dat geen geschikte combi; beginnend paardlezer + stappenpakket + snel-dichtslaand-paard.

    Als ik het goed begrepen heb tenminste.
    Dat snel dichtslaan bij een Fries vind ik wel kloppen trouwens, van de 8 friezen hier zou er misschien 1 zijn die niet zou dichtslaan maar gewoon (duidelijk) zou protesteren.

    Ariane; ik meende dat PP ook paarden uitzocht op karakter oid en niet alles automatisch aanneemt ofzo, dat stond een keer ergens op het forum hier.

  7. #22

    Re: Friezen en Parelli?

    Ik heb alleen met een fries Parelli gedaan en ik merk wel dat als je alles volgens het boekje doet ze inderdaad snel dicht kan slaan. Ik weet dus niet hoe dit met andere rassen is.

    We doen nu wel de oefeningen, maar met heel veel Friendly tussendoor en ook na een fase 4 Friendly. En ik moet duidelijk op haar letten, in welke staat zij is. Zij kan namelijk heel goed doen of ze bij je is en de oefeningen keurig uitvoeren, maar ze is er niet echt. Ik moet haar echt blijven uitdagen en echt zo min mogelijk druk gebruiken.

    Parelli is ook ontworpen voor mensen die nog geen ervaring hebben met paarden. Dat zie ik eerlijk gezegd nog niet echt voor me. Je moet duidelijk de gemoedstoestand van je paard in de gaten houden. Misschien is Lobke wat dat betreft iets moeilijker, omdat ze zich snel afsluit (en ook nog jong is). Maar volgens mij doen wel meer paarden dat.

  8. #23
    Forum Meubilair Hanneke1980's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2005
    Locatie
    N52°06.057 E005°38.773
    Berichten
    3.683

    Re: Friezen en Parelli?

    Goh ik ben nu al 2 dagen aan het bedenken wat mijn mening hierover is.

    Waarom heeft Pat een heel nieuw programma ontwikkelt Horse Behaviour and Liberty? Omdat geen enkel paard gelijk is, ieder paard verschilt, niet alleen een arabier van een fries, maar ook fries a van fries b.

    Het klopt dat iemand die met level 1 begint (meestal) niet heel veel van paardengedrag weet, maar level 1 is toch ten eerste voor de veiligheid? En Parelli raadt aan om het programma met 1 en hetzelfde paard te doen dus hoe langer je met het paard bezig bent hoe meer je van het paard ziet, ook de minder leuke dingen als zich afsluiten of andere problemen. En dan is het de uitdaging om daar op in te spelen, maar dat komt (mijn inzien ) niet in level 1. Ik heb mijn level 1 behaald met een super fries, nu ik meer kennis heb besef ik steeds vaker dat deze superfries zich inderdaad nogal eens afsloot, dat begon al in het begin van de sessie en uitte zich met een explosie van zwart "geweld" bij bv de squeeze game. Als andere mensen met meer savvy met dit paard speelden was het een heel ander gezicht, niet alleen de uitvoering van de games, maar ook het totaalbeeld van het geheel. Niets geen gesloten paard of binnenvetter, hij was blij dat hij paard kon zijn en toonde dat!

    Dit laatste heb ik ook bij andere friezen en hun eigenaars / verzorgers gezien en DAT zien, dat is geweldig !
    Willen is kunnen, zolang er maar koffie is.

  9. #24

    Re: Friezen en Parelli?

    Hanneke, wat een prachtig verhala van de zwart geweld. Moest er wel om lachen. Maar misschien heb je inderdaad gelijk. Dat je met level 1 leert om je paard te handelen en daarna pas leert naar zijn gedrag te kijken. En daar leer je dan ook veel van.

    Alleen vind ik het afsluiten wel wat griezelig. Je ziet dan eigenlijk niet in wat voor 'mood' je paard is, want het kan ineens omslaan.

  10. #25
    Actief Forumlid sanne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    utrecht
    Berichten
    2.129
    Dagboek Berichten
    1

    Re: Friezen en Parelli?

    misschien zitten er gemiddeld tussen friezen meer paarden met dit karakter en bij een ander ras gemiddeld meer met dat karakter, maar om nou karakter totaal aan ras toe te schrijven
    Parelli is voor de mens en in level 1 weet je nog niet zoveel, da's voor de meeste paarden vervelend, of het nou een fries is of niet .
    Ga dus zo snel mogelijk door naar level 2 en leer je paard lezen, dan maakt het niets uit of je een fries hebt of niet.

    Parelli kiest z'n eigen paarden wel uit, hoe geflipter en complexer, hoe beter
    www.equimotion.nl: chiropractie, dry needling en (revalidatie)training

  11. #26

    Re: Friezen en Parelli?

    Parelli kiest z'n eigen paarden wel uit, hoe geflipter en complexer, hoe beter
    SMILE
    I love it.
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

  12. #27
    jiske
    Guest

    Re: Friezen en Parelli?

    Karakter valt nou eenmaal onder de raseigenschappen. Dus ja, tuurlijk schrijf je dat aan een ras toe

    Ik vind het grappig maar ook typerend, dat mensen die zelf Friezen hebben of er ervaring mee hebben, precies herkennen wat er bedoeld wordt en dit onderschrijven.

    En dat mensen die geen Friezen kennen eerder geneigd zijn om te zeggen: wat maakt het ras nou uit, Parelli is voor iedereen.

    Dat lijkt mij bevestiging genoeg bijna van de stelling

  13. #28
    Actief Forumlid sanne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    utrecht
    Berichten
    2.129
    Dagboek Berichten
    1

    Re: Friezen en Parelli?

    zoek maar eens op google: silke valentine, dat lijkt mij nou bevestiging genoeg

    Daarbij zijn er genoeg paarden uit andere rassen die zich afsluiten, daarmee kan je ook prima parelli doen, zou niet weten waarom dit voor friezen anders zou zijn.
    www.equimotion.nl: chiropractie, dry needling en (revalidatie)training

  14. #29
    jiske
    Guest

    Re: Friezen en Parelli?

    Dan heb je het over één Fries en een dame die al veel verder is op Parelli-pad (en dus ook meer kennis heeft).

  15. #30
    Actief Forumlid sanne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    utrecht
    Berichten
    2.129
    Dagboek Berichten
    1

    Re: Friezen en Parelli?

    yep, maar ze is ook gewoon bij level 1 begonnen met die fries..
    Voor geen enkel paard is een level 1 echt een feest, maar je moet het toch ergens op leren. Een paard dat dichtslaat is vervelend, maar een paard dat enorm expressief rb is ook, dus wat maakt het uit?
    www.equimotion.nl: chiropractie, dry needling en (revalidatie)training

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •