Pagina 4 van de 4 EersteEerste ... 234
Resultaten 46 tot 55 van de 55

Topic: Re: Anita (ik) en Lobke

  1. #46
    Forum Meubilair Timbers's Avatar
    Aangemeld
    May 2005
    Locatie
    Druten
    Berichten
    6.889

    Re: Friezen en Parelli?

    Grappige discussie dit....ik heb al eens een soortgelijke discussie gehad op het Nevzorov forum waar de meeste mensen zwaar anti Parelli zijn.

    Ik heb geen fries laat ik dat voorop stellen, het is een hele doodgewone doorsnee KWPN

    Mijn oude oude merrie die ik hiermee bedoel is (liever gezegd was) een heel gesloten paard. Zij reageerde altijd door zich af te sluiten en wel met zo'n loden deur dat er echt niemand meer inkwam en het paard echt soms depressief was.

    Juist doordat ik Parelli ben gaan doen (en ik ben net als Mafhaf geen Parelli die hard om het maar zo te noemen) is dit paard helemaal uit haar isolement gekomen.....Dit paard is vrolijk, wil spelen, rent me achterna, komt naar me toe om wat te gaan doen.....en heeft echt niet meer van die depressieve afsluit buien. Dat zal wel niet door Parelli an sich komen maar door mijn verandering van houding, maar daar is Parelli wel het beginpunt van geweest.

    Ik doe op dit moment bar weinig met de "echte" Parelli games maar ze is nog steeds happy de peppy en ik heb een beter contact met haar dan ooit tevoren, onze band wordt alleen maar beter.

    Geloof dat ik er een hekel aan heb om een bepaald kenmerk aan een ras te verbinden....paarden zijn in mijn ogen individuen ongeacht welk ras net als mensen. En dan zullen er doorslaggevende karakterkenmerken per ras zijn, maar je moet altijd naar het paard blijven kijken en niet naar het paardenras. Maar goed dit is mijn bescheiden mening
    When you understand why something hurts, it stops hurting. When you understand you have options, you take action.
    And when you understand you have wings, you can soar again. If it's still hurting, fly anyway!

  2. #47

    Re: Friezen en Parelli?

    Timbers, dat is erg leuk dat je paard zo open is geworden. Het is inderdaad de houding die verandert. Maar de meeste mensen zijn toch heel erg met de oefeningen uit het boekje bezig als ze met Parelli starten. En dat maakt het waarom paarden zich dan makkelijk afsluiten volgens mij. Nu ik meer op Lobke zelf ga letten en ook op een ander paardje aan het oefenen ben, merk ik dat het veel beter gaat en zij ook echt blijer is.

  3. #48

    Re: Friezen en Parelli?

    Kan iemand me uitleggen wat je precies bedoelt met `zich afsluiten, dichtslaan`

    Bedoel je dat je paard niet reageert, het niet leuk vindt, iets helemaal anders gaat doen....?

    Ik heb zelf 2 friese merries, moeder en dochter. 2 totaal verschillende karakters. 1 gemeenschappelijk trekje: curiosity, niet normaal, beide kunnen me geen min met rust laten. Vinden alles interessant Mams (doe ik al parelli mee, nou ja, ben nog niet ver) is verder een RB paard, dochter eerder LB. Mams vindt er vaak niet veel aan, maar eens je haar aandacht hebt dan is ze er. Dochter vindt het allemaal geweldig (ben pas begonnen met game 1 en 2) als je maar met haar bezig bent. Bij mammie heb ik meer fase 3 en 4 nodig, dochterlief doet het al op f1...
    Mams is schrikt snel, de kleine maakt zich nergens druk om...
    Denk dat je perfect Parelli kan gaan doen met friezen, is alleen erg afhankelijk van het karakter hoe snel wat vooruit gaat.

    Nog even vermelden dat mams als 3-jarige wel een zwaar ongeval heeft gehad en mentaal een trauma heeft. Het minder stabiele karakter zal daar zeker ook wat mee te maken hebben.

  4. #49
    Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    hollandscheveld
    Leeftijd
    41
    Berichten
    11.975
    Dagboek Berichten
    17

    Re: Friezen en Parelli?

    Zich afsluiten daar wordt mee bedoeld: dat het paard in zichzelf keert, hij ziet er relaxed en rustig uit, maar is intussen niet echt bereikbaar meer. Hij trekt zich zeg maar terug in zijn eigen wereldje.

  5. #50

    Re: Friezen en Parelli?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door sandra
    Zich afsluiten daar wordt mee bedoeld: dat het paard in zichzelf keert, hij ziet er relaxed en rustig uit, maar is intussen niet echt bereikbaar meer. Hij trekt zich zeg maar terug in zijn eigen wereldje.
    Ok dank je wel.
    Kan het paard zich afsluiten doordat hij simpelweg ongeinteresseerd is?

  6. #51
    Forumlid
    Aangemeld
    May 2006
    Locatie
    Urshult, Zweden
    Berichten
    25

    Re: Friezen en Parelli?

    Het is wel een beetje te makkelijk om het bewijs van je eigen overtuiging bij je paard te herkennen.
    Dat lees ik in heel veel van de stukjes in deze topic.

    Hebben jullie wel eens gemerkt dat dat wat jij gelooft, bv dat de circling game saai is, dat je paard niet geschikt is om met fases tegemoet getreden te worden, dat.... etc dat je dat ook ziet gebeuren.
    Maar is het je ook wel eens opgevallen dat wanneer een ander het van je overneemt b.v. er helemaal niets aan de hand is?
    Of wanneer je er een andere dag weer meer vertrouwen in hebt ze wel over de drempel gaan?
    Paarden (en alle andere aardebewoners) zijn erg gevoelig en pikken dit moeiteloos op.

    Was het laatst geen onderwerp in de savvyclub, paarden die introvert gaan?

    Mijn IJslander is wild geboren, we weten niet eens wanneer ze geboren is, alleen het jaartal. Bovendien is ze een paard wat naar binnen slaat. Heel introvert dus.
    Zij heeft mij helemaal niet nodig vind ze. Juist door het PNH begon ik haar op te vallen!
    Aan mij om met vallen en opstaan er achter te komen wat het verschil is tussen protest van haar kant en too much van mij.
    Dat is iets wat ik moet leren en wat niets te maken heeft met het Parelli-programma.
    Soms vinden ze iets niet leuk, maar soms is het ook wel eens zo dat dit aan je eigen angst om duidelijk en zichtbaar te zijn als leider ligt.
    Natural trainen met je paard gaat er niet over om alleen maar overloos vriendelijk te zijn.
    Wij hebben twee IJslanders, Saedis & Skeggi, en een ondeugende Shet, Juicy.

  7. #52

    Re: Friezen en Parelli?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door saedis
    Hebben jullie wel eens gemerkt dat dat wat jij gelooft, bv dat de circling game saai is, dat je paard niet geschikt is om met fases tegemoet getreden te worden, dat.... etc dat je dat ook ziet gebeuren.
    Maar is het je ook wel eens opgevallen dat wanneer een ander het van je overneemt b.v. er helemaal niets aan de hand is?
    Of wanneer je er een andere dag weer meer vertrouwen in hebt ze wel over de drempel gaan?
    Paarden (en alle andere aardebewoners) zijn erg gevoelig en pikken dit moeiteloos op.
    Helemaal met je eens.

    Wel heel moeilijk om te doen, zo, elke dag. maar opd agen dat dat goed gaat, gaat het ook echt goed. Dus, ja, helemaal mee eens.

    Self forfilling profecy heet dat he?


    Ohja en als een ander het overneemt dat het dan beter gaat. Ehm nee eigenlijk dat dan weer niet

    May the horse be with you!

  8. #53

    Re: Friezen en Parelli?

    Saedis, ik ben het helemaal met je eens.

  9. #54
    Forumlid
    Aangemeld
    May 2006
    Locatie
    Urshult, Zweden
    Berichten
    25

    Re: Friezen en Parelli?

    ja, je zou het een selffullfilling prophecy kunnen noemen, maar ook projectie.
    Hoe je zelf tegenover iets staat maakt eigenlijk alles uit in kontakt met paarden

    Ik heb zelf ook (nog) geen ervaring dat het beter gaat als een ander Saedis overneemt. Gewoon omdat het nog niet voorgekomen is dat een ander Dis had.
    Maar ik weet wel dat Skeggi bv. anders op mij reageert als ik het een keertje overneem van mijn dochter. Ik ben meer gefocussed en daardoor gaat het makkelijker.

    Wat je in je paard ziet begint volgens mij altijd bij jezelf en heeft niets te maken met welke programma dan ook.
    Parelli NH is in principe leeg, wij geven het vorm.

    Zo dat was mijn preek weer voor de zondag!
    Ik ga weer lekker de zon in!
    Wij hebben twee IJslanders, Saedis & Skeggi, en een ondeugende Shet, Juicy.

  10. #55
    Actief Forumlid Jarno's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2006
    Locatie
    Merelbeke (Belgiƫ)
    Berichten
    622

    Re: Friezen en Parelli?

    Ik denk dat er veel mensen hier veel dingen zeggen door onwetendheid. Toen ik alles las moest ik steeds aan 1 ding denken: Het liberty and horsebehavior pakket. Daar leer je wat je moet doen als je paard zich afsluit en introvert gaat, of nog slechter catonic. Ook wat je moet doen om de 7 games interessanter te maken. Als je keer op keer enkel de 7 games doet, ook al met object dan wordt het saai. Je moet de 7 games combineren op een manier dat je paard niet weet welke game het precies is.

    Ik heb ook hier gelezen dat parelli niet zou werken omdat de fases te hoog zijn???? Fase 1 is zo licht als nodig is. Dat kan een blik zijn van het gezicht, je energie een beetje hoger.... Fase 4 gebruik je enkel als je paard dominant is of rb extrovert gaat. Niet als hij introvert of catonic wordt.

    Conclusie, leer zo snel mogelijk, zo veel mogelijk, om frustraties weg te werken...
    Horses and Live, It's all the same to me...

Pagina 4 van de 4 EersteEerste ... 234

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •