Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 55

Topic: Re: Anita (ik) en Lobke

  1. #1

    Re: Anita (ik) en Lobke

    Ben het WEL eens met je vbeschrijving van de Friese karakters, maar niet dat PArelli DUS niet geschikt is.

    Mits met verstand uitgevoerd, is Parelli best wel geschikt voor ook Friezen.
    Maar dat geldt voor ieder paard.

    Ohja en ik ben dus echt geen hard core Parellist!! Integendeel, onderhand

    May the horse be with you!

  2. #2
    jiske
    Guest

    Re: Anita (ik) en Lobke

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Mafhaf
    Ben het WEL eens met je vbeschrijving van de Friese karakters, maar niet dat PArelli DUS niet geschikt is.

    Mits met verstand uitgevoerd, is Parelli best wel geschikt voor ook Friezen.
    Maar dat geldt voor ieder paard.

    Ohja en ik ben dus echt geen hard core Parellist!! Integendeel, onderhand
    Wil je eens onderbouwen waarom Parelli wel bij dit soort karakters past? (Gevoelige, intelligente, trotse, snel-dicht-sla-dieren?)

  3. #3

    Re: Anita (ik) en Lobke

    Ja wil ik, maar nu ga ik weg. Kom er later op terug.

    May the horse be with you!

  4. #4
    Actief Forumlid issiem's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005
    Locatie
    Dordrecht
    Berichten
    1.300

    Re: Anita (ik) en Lobke

    euhm....? gaan jullie niet een beetje offtopic?
    "The technique is not important; it is the respect that follows that matters." -Pat Parelli

  5. #5

    Re: Anita (ik) en Lobke

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door jiske
    Wil je eens onderbouwen waarom Parelli wel bij dit soort karakters past? (Gevoelige, intelligente, trotse, snel-dicht-sla-dieren?)
    Waarom vind ik dat Parelli bij dit soort dieren wel kan werken?

    Omdat ik denk dat als je voldoende kennis hebt van paardengedrag, je snel genoeg kan zien of zo'n sensitief, gevoelig, intelligent, trots dier dicht dreigt te slaan, en dan iets anders kan gaan doen.

    Als in approach and retreat, maar dan in alles. Met elke oefening. Altijd.
    Altijd bereid zijn een stap (of 6 ) terug te doen en iets anders te vragen, een opening te zoeken.

    Oftewel zoals horsemanship zoals horsemanship (in casu Parelli) bedoeld is. Denk ik...

    May the horse be with you!

  6. #6

    Re: Friezen en Parelli?

    C'est le ton qui fait la musique.

    De techniek, het inzicht en het geduld van de mens die "Parelli" toepast op het paard, het zij een Fries het zij ieder ander dier, bepaalt of iets wel of niet werkt.
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

  7. #7
    jiske
    Guest

    Re: Friezen en Parelli?

    Dat is het kritische punt: iemand die met level 1 Parelli begint, heeft geen voldoende kennis van paardengedrag, dus die herkent dat ook niet.
    Want anders begon hij of zij immers niet met Parelli?

    Maar waarom zou je iets doen wat in der aard niet bij je paard past? Je gaat ook niet met een volbloed renpaard tuigen, je gaat niet met een hackney racen.

    Waarom het karakter van je paard geweld aan doen, door er een manier van omgang op los te laten die hij eigenlijk niet zo leuk vindt, niet aansluit op zijn wezen?

    Wat kom je daar verder mee?

  8. #8
    Actief Forumlid issiem's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005
    Locatie
    Dordrecht
    Berichten
    1.300

    Re: Friezen en Parelli?

    Vind het echt een enorme kort door de bocht conclusie om de suggestie te wekken dat Parelli en een bepaald ras paarden niet samen zou gaan. Volgens mij ligt het altijd aan de leider of de methode wel of niet succesvol is, en ligt dit niet aan de oorsprong of type paard.

    Lekker makkelijk om het wel of niet slagen bij je paard neer te leggen...
    "The technique is not important; it is the respect that follows that matters." -Pat Parelli

  9. #9
    Forum Meubilair myracara's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Locatie
    Amersfoort
    Berichten
    4.118

    Re: Friezen en Parelli?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door jiske
    Dat is het kritische punt: iemand die met level 1 Parelli begint, heeft geen voldoende kennis van paardengedrag, dus die herkent dat ook niet.
    Want anders begon hij of zij immers niet met Parelli?
    Als iemand die level 1 parelli doet zijn vraag aanpast aan zijn kennis, lijkt me dat geen probleem (en dat is level 1). Als iemand dat niet doet is dat voor élk paard een probleem.
    Ik denk zelf dat het vaker voorkomt dat ruiters die dressuur rijden teveel willen waar ze zelf niet klaar voor zijn en daarmee problemen veroorzaken. Denk aan in de krul getrokken paarden.
    Iemand die parelli op een verantwoorde manier doet vraagt dingen van een paard die hij op dat moment kan vragen. Dat er genoeg mensen zijn die dat niet doen, ja natuurlijk. Maar dan kun je dus weer de vergelijking maken met de dressuur; "Dressuur is slecht, want als je op een wedstrijd kijkt zie je heel veel paarden die verkeerd worden gereden". Dat is natuurlijk onzin, maar net zo waar als "parelli is slecht voor friezen, want het werkt bij veel friezen niet".
    Don’t trust reality. After all, it’s only a collective hunch.

  10. #10

    Re: Friezen en Parelli?

    Dat is het kritische punt: iemand die met level 1 Parelli begint, heeft geen voldoende kennis van paardengedrag, dus die herkent dat ook niet.
    Het een hoeft echt niets met het ander te maken te hebben. Ik ben met Parelli begonnen omdat Poca en ik ziek waren en er niet gereden kon worden. Konden we lekker op de grond veel dingen doen. Die we ook al deden overigens.
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

  11. #11

    Re: Friezen en Parelli?

    Geen idee of het aan Wien haar ras ligt, maar toen ik net begon en ik teveel met fases ging strooien (ja on me) dan klapte ze idd héél snel dicht. Ik (ook fries he ) heb wel moeite met het programma eigenlijk, dus ik doe 't niet echt serieus meer. Nu doen we het meer als 'leuk voor erbij' zoals VD ofzo, en bij ons is het dikke bullshit geworden met wat knollenlol; onze fases worden steeds onnozeler (fase 1 voor yoyo is voet lichtjes op en neer bewegen, it's magic als je niet oplet muhaha)

    Volgens mij is het zowiezo niet de bedoeling dat je pan-lat-standaard het pakket moet nadoen, dus als je op je paard (fries) let en je merkt dat het too much is dan pas je jezelf/programma/gedoe daar toch gewoon aan aan?

  12. #12

    Re: Friezen en Parelli?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door wannabe
    fase 1 voor yoyo is voet lichtjes op en neer bewegen, it's magic als je niet oplet muhaha
    haah, ga ik ook is proberen Meneer paard vindt yoyo ala pat NIET leuk namelijk
    Surrender to fun!

  13. #13

    Re: Friezen en Parelli?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door myracara
    Dat is natuurlijk onzin, maar net zo waar als "parelli is slecht voor friezen, want het werkt bij veel friezen niet".
    nog meer onzin... zou het dan aan de friezen liggen of is met misschien ook van toepassing op zuid-hollanders of limburgers ofzo...

    ik dacht dat parelli altijd VOOR DE MENS was....

  14. #14

    Re: Friezen en Parelli?

    Silke Vallentin heeft toch ook een Fries??? Ik begrijp dit onderwep niet zo goed. Uiteraard pas je je aan aan het paard dat voor je staat. Maar dat Parelli niet samen zou gaan met Friezen... Vind ik een bedenkelijke stelling.
    Don't dream your life, live your dream!

  15. #15

    Re: Friezen en Parelli?

    Parelli is voor mensen en paarden/pony's Aangezien friezen ook paarden zijn...
    Zowiso geldt toch altijd dat je naar je paard moet kijken hoe hij reageert.
    Surrender to fun!

Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •