Pagina 3 van de 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Resultaten 31 tot 45 van de 55

Topic: Re: Anita (ik) en Lobke

  1. #31
    Forum Meubilair myracara's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Locatie
    Amersfoort
    Berichten
    4.118

    Re: Friezen en Parelli?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door jiske
    Dat lijkt mij bevestiging genoeg bijna van de stelling
    Van de stelling dat Friezen minder geschikt zijn voor Parelli? Dat lees ik er niet in terug.
    Eerder dat friezen niet geschikt zijn voor mensen die paarden slecht kunnen lezen.
    Als je dat zou zeggen over een ander ras zou daar mijn inziens dezelfde conclusie uitkomen.
    Don’t trust reality. After all, it’s only a collective hunch.

  2. #32
    Forum Meubilair Maaike's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Amersfoort
    Berichten
    2.669

    Re: Friezen en Parelli?

    Paarden zijn niet geschikt voor mensen die paarden slecht kunnen lezen.

    Elk paard heeft wel wat zoals sanne ook al zegt.

    Als je nog een paardenleeskneus bent zoals elke beginner moet je eerste paard het helaas 'ontgelden'. Jammer maar helaas..
    Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the present (uit; Kung Fu Panda)

  3. #33
    jiske
    Guest

    Re: Friezen en Parelli?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Maaike
    Paarden zijn niet geschikt voor mensen die paarden slecht kunnen lezen.

    Elk paard heeft wel wat zoals sanne ook al zegt.

    Als je nog een paardenleeskneus bent zoals elke beginner moet je eerste paard het helaas 'ontgelden'. Jammer maar helaas..

    Toch wel apart dat Friezen erom bekend staan bij uitstek geschikt te zijn voor beginners.....

    Maar dan dus niet voor Parelli-beginners, of is elk paard niet geschikt voor een beginner of is Parelli dan niet geschikt voor beginners....

    Wat is het nou

  4. #34
    Forum Meubilair myracara's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Locatie
    Amersfoort
    Berichten
    4.118

    Re: Friezen en Parelli?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door jiske
    Toch wel apart dat Friezen erom bekend staan bij uitstek geschikt te zijn voor beginners.....

    Maar dan dus niet voor Parelli-beginners, of is elk paard niet geschikt voor een beginner of is Parelli dan niet geschikt voor beginners....

    Wat is het nou
    Andere discussie
    Maar Ã*k vindt dat ook niet afhankelijk van het ras eigenlijk. Dat hangt af van de persoon en het specifieke paard. Ook van de hulp die iemand krijgt en ervaring van het paard.
    Don’t trust reality. After all, it’s only a collective hunch.

  5. #35

    Re: Friezen en Parelli?

    Misschien dat wat je 'kapot' maakt in level 1, je weer goed maakt in level 2. Dus dan sluit je paard zich af tijdens level 1, maar zorg je met level 2 ervoor dat je alles kan doen, zonder dat je paard zich ervoor afsluit.

    En er moeten inderdaad leerpaarden zijn. Het ene paard is daar meer geschikt voor dan de ander. Misschien is een paard wel 'makkelijker' voor een beginner als deze zich afsluit en alles over zich heen laat komen. Wat ik op stal zie is een fries, die heel braaf alles over ich heen liet komen, maar die door level 2 zo lekker in hara vel komt te zitten, dat ze eigenlijk niet meer geschikt is voor beginners. Het paard is gewoon te fris en te snel geworden. Misschien als een beginner er een poos lang mee wertk, dat ze dan weer meer afgesloten wordt. Maar van level 2 bloeit ze helemaal op.

  6. #36
    Actief Forumlid Monties baasje's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005
    Locatie
    Castricum
    Leeftijd
    48
    Berichten
    1.956

    Re: Friezen en Parelli?

    Quote:
    Toch wel apart dat Friezen erom bekend staan bij uitstek geschikt te zijn voor beginners.....

    Of misschien assumen beginners\ mensen dat wel. Ik ken persoonlijk een aantal mensen die kwpn- ers te veel volbloed vinden en juist een rustiger paard zochten. Zij hebben voor friezen gekozen. Ik zie dat bij twee mensen op stal, die dus bewust een rustig ras zochten en zo voor een fries hebben gekozen dat die paarden juist erg 'brutaal'zijn. Niet gesloten maar echt disrespectfull. ( Ze uiten het niet met bokken en steigeren enzo, maar meer met op hun baasjes tenen gaan staan, niet stilstaan tijdens opstijgen, totaal niet voorwaarts of aan de hulpen enzo en meer van dat soort zaken). Dit heeft imo niet zozeer met het ras te maken maar meer met de manier van omgang. De paarden maken zich ook niet heel druk in de kudde en hebben een redelijk hoge rang.

    Ik heb het idee dat ondanks dat je misschien 'hard'bent voor je paard in level 1 en je later in (het nieuwe) level 2 je paard meer leert lezen en op zijn emoties inspelen je juist een band opbouwt met je paard. Mijn paard waardeert het steeds meer dat ik beleefder naar hem toe wordt. Hij wordt zelf ook subtieler met steekjes uitdelen

    Waarom zouden juist Friezen (te) gevoelig zijn voor Parelli? Als ik me niet vergis zit er in Friezen andalusisch bloed. Zou Parelli dan ook niet kunnen met een Andalusier?

  7. #37
    Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Isterberg, Duitsland
    Leeftijd
    42
    Berichten
    16.996
    Dagboek Berichten
    49

    Re: Friezen en Parelli?

    Ik denk dat de discussie eigenlijk op een ander vlak plaats vindt.
    Namelijk dat mensen die weinig van Parelli weten, niet kunnen beoordelen wat Parelli nu eigenlijk IS.
    Never underestimate the Universe

    10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

  8. #38

    Re: Friezen en Parelli?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Callippo
    Ik denk dat de discussie eigenlijk op een ander vlak plaats vindt.
    Namelijk dat mensen die weinig van Parelli weten, niet kunnen beoordelen wat Parelli nu eigenlijk IS.
    Maar je moet er toch eens mee beginnen? En als je begint met leren, dan weet je er niet zoveel vanaf als iemand die al een poos bezig is.

  9. #39
    Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Isterberg, Duitsland
    Leeftijd
    42
    Berichten
    16.996
    Dagboek Berichten
    49

    Re: Friezen en Parelli?

    Daarom zeg ik dat ook. Mensen die er weinig vanaf weten, kunnen naar mijn idee ook niet goed beoordelen over wat wel/niet goed is aan de methode.
    Never underestimate the Universe

    10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

  10. #40
    Forumlid
    Aangemeld
    Jun 2006
    Locatie
    gouda
    Leeftijd
    43
    Berichten
    64

    Re: Friezen en Parelli?

    lastig vraagstuk
    heb zelf een halve fries
    merk idd dat hij er af en toe geen ruk aan vindt,dan loopt tie suf zijn rondjes
    dan moet ik echt ff iets compleet anders doen,bv lekker los springen en dan even geen games volgens 7 games manier(als jullie snappen wat ik bedoel)
    maar hij heeft ook echt dagen dat tie super reageert.blijf de meningen even volgen vindt het boeiend
    een dag zonder paardjes is een dag niet geleefd

  11. #41

    Re: Friezen en Parelli?

    Maar dat kan toch met elk paard. Mijne vind de seven games uit level 1 ook heel saai en vindt er nix aan. En zij is geen Fries. Dat heeft toch gewoon met karakter te maken?? En jouw reacties erop??
    Don't dream your life, live your dream!

  12. #42

    Re: Friezen en Parelli?

    Dat dus, ja.
    Dat is het.

    May the horse be with you!

  13. #43

    Re: Friezen en Parelli?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Parel
    Maar dat kan toch met elk paard. Mijne vind de seven games uit level 1 ook heel saai en vindt er nix aan. En zij is geen Fries. Dat heeft toch gewoon met karakter te maken?? En jouw reacties erop??
    Dat heeft inderdaad met karakter te maken. Maar de vraag is dus, of friezen misschien meer die karaktertrekken hebben dan andere rassen.

  14. #44
    Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Locatie
    Noord-Holland
    Leeftijd
    48
    Berichten
    3.886
    Dagboek Berichten
    13

    Re: Friezen en Parelli?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door spokie79
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Parel
    Maar dat kan toch met elk paard. Mijne vind de seven games uit level 1 ook heel saai en vindt er nix aan. En zij is geen Fries. Dat heeft toch gewoon met karakter te maken?? En jouw reacties erop??
    Dat heeft inderdaad met karakter te maken. Maar de vraag is dus, of friezen misschien meer die karaktertrekken hebben dan andere rassen.
    Mijn paard vind de 7 games óók niks, overigens wijt ik dat niet aan haar ras (haflinger ) maar wel aan haar karakter én opvoeding! Kate is uitermate LB, schrikt zelden en als ze schrikt is dat meer een reflex van huh! om vervolgens het onverwachte te onderzoeken en bij voorkeur te pletten . Ze is ook dominant, kan erg pushy zijn en schikt zich zelden. Aan de andere kant is ze ook erg nieuwsgierig en vriendelijk.

    Maar waar zit dan het verschil dat haar zo maakt dat ze de 7 games saai vind (dus doelloos en dus doet ze het niet)? Wat maakt dat ze een soort autist lijkt te worden zodra ik de druk opvoer via Parelli-fases of dwang in het algemeen? Deels haar karakter, maar zeker ook haar opvoeding. Ze is opgegroeid in een kudde, in een natuurgebied, met heel weinig menselijke bemoeienis. En dat maakt dat ze reageert op hele kleine signalen, wat maakt dat fase 1 van Parelli door haar al als dwang wordt ervaren. Wat maakt dat ik, ben van nature geneigd om erg duidelijk en aanwezig te zijn, zo ontzettend vastliep met Parelli. De fases zijn prima als je begint dit spel te leren met een paard met een redelijk gedomesticeerde opvoeding en een meegaand karakter. Voor koele types, niet gedomesticeerd opgevoede paarden en dominantere types zijn de fases heel anders. En dat is de uitdaging die Parelli je biedt, zoek je fases bewust en nauwkeurig, passend bij je paard.

    Hoe moeilijk dat kan zijn, weet ik heel goed. Parelli leek niet te werken bij Kate, bij mij en onze combi. Totdat ik ermee stopte om bewust Parelli te doen en wat bleek... Kate wil best 7 games spelen, maar ik diende hele andere fases te gebruiken. In ons geval op een vriendelijker, vragender toon en veel minimalere tekens. Zo is het voor ieder paard verschillend, voor ieder persoon en voor iedere combi.
    Tuurlijk speelt ras een rol, maar zoveel meer dingen. Niet iedere haf is bomproof en zo zal ook niet iedere Fries zich snel afsluiten. Ik denk alleen dat een Fries door zijn uitstraling vaak wordt ingeschaald als minder sensitief als een willekeurig warmbloedras (geld ook voor een haf), en dat is volgens mij geen goed uitgangspunt.
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

  15. #45

    Re: Friezen en Parelli?

    Jossie, wat jij vertelt geldt ook heel erg voor Lobke. Fase 1 lijkt soms al veel te veel druk. Alleen is Lobke wel erg schrikachtig en RB.

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •