Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 51

Topic: Monty Roberts paardenfluisteraar ?!?

  1. #1
    Forum Meubilair Liesbet's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Locatie
    Geel-België
    Berichten
    3.127

    Monty Roberts paardenfluisteraar ?!?

    Dag allemaal,

    We zijn zondagavond naar Monty Roberts gaan kijken (Skey en ik), we hadden kaarten gekregen!!!

    Wat mij opviel:

    -meerdere malen (per half uur) een join up met paard: eerst zonder iets, daarna met zadel, daarna met hoofdstel. Telkens volgde er ook een Follow up (wat inderdaad spectaculair is om te zien). Na de eerste keer als hij een Join up doet met dit paard en hij wil een tweede maal (na het zadel op te leggen) dan moet hij het paard heel expliciet wegsturen. Het paard heeft zijn leider aanvaard maar wordt toch weggestuurd...

    -het Dualy halster: wordt in mijn ogen misbruikt, ze intimideren het paard met constant aan zijn hoofd te snokken en het (meermaals) achteruit te vragen.

    -Alle paarden gingen (zwaar) bezweet de round pen uit, vooral op hun hals waren ze kletsnat (is dit geen extreme stress??).

    -Round pen: wordt hier in mijn ogen misbruikt, het paard kan niet anders dan in cirkels lopen, en een join-up betekend ook 5 km lopen voor er een Follow-up volgt. Door de hoge hekken ben je zeker dat het paard niet kan ontsnappen...

    -Trailerladen: eerst een uitleg dat de eigenaars 3 personen nodig hadden om het paard op de trailer te zetten. Dan zie je 6(!) personen de hekken van de round-pen vasthouden naast de trailer. Weer wordt het paard dmv Dualy halster achteruit gezet, vooruit getrokken. Als het paard aanstalten maakt om op de trailer te gaan dan worden de hekken achter het paard zijn staart dichtgedaan en het paard loopt (zonder stress???) de trailer op. Dan moet het paard draaien in de trailer (Monty gaat mee op de trailer, en wordt bijna omver gelopen).
    Het eerste paard hebben ze ook achteruit van de trailer gehaald, het tweede paard hebben ze niet geprobeerd.

    Als je dan de DVD ziet van het trailerladen met Linda (3uren!!!) waar je duidelijk ziet dat het paard heeel veel te verwerken heeft, kauwen, gapen, hoef schrapen... dan vraag ik mij af waar moet het paard DIT verwerken... Aja waarschijnlijk alleen op zijn stal!!!


    Tja mijn besluit: Monty spreekt over zijn missie, zorgen dat paarden zonder geweld worden getraind...
    Alles wat ik zag was intimideren van het paard en het paard geen tijd laten om dingen te verwerken.
    Ik denk dat er weer veel mensen Monty's voorbeeld gaan volgen, en dat eigenaars hun paarden gaan intimideren zonder rekening te houden met het paard zijn wil...

    Alles voor de SHOW, spectaculair, in een half uur bereiken wat de eigenaar zelf niet kan... maar wat erna??? Misschien extreem: maar wordt het paard zo niet gebroken (misschien wel op een zachte manier) en wordt met zijn wil gewoon geen rekening gehouden????

    Ik hoop dat Kim ook haar verslag hieraan toevoegd, en verwacht wat opmerkingen van jullie....
    "Dromen komen uit..."

  2. #2
    Actief Forumlid Monties baasje's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005
    Locatie
    Castricum
    Leeftijd
    48
    Berichten
    1.956

    Re: Monty Roberts paardenfluisteraar ?!?

    Dat klinkt niet zo paardvriendelijk! Ik heb thuis een oude video band met daarop te zien hoe Monty R een renpaard, wat echt bang is voor de starthekken, zogenaamd van zijn angst afhelpt. Ik vond het er niet subtiel uitzien ( niet beginnen met heel zacht iets te vragen maar gelijk hupsakee!) en ook zeker niet paardvriendelijk. Uiteindelijk doet het paard het allemaal wel maar ik vraag me af voor hoelang.
    In de trailerlaad dvd van Linda zegt Linda ook, je kunt je paard (met geweld) in de trailer zetten maar uiteindelijk krijg je de rekening gepresenteerd.
    Het gaat bij Linda ook niet om het trailerladen terwijl Monty R juist lijkt te focussen om het probleem, paard in en tussen de starthekken te krijgen. Toch wel roofdier gedrag.

    Gelukkig heb ik mijn eigen Monty die mij anders leert!

  3. #3

    Re: Monty Roberts paardenfluisteraar ?!?

    Ik kan me voorstellen dat je er vol van zit en er wat over kwijt wilt - maar de discussie over Monty Roberts is hier al vele malen uitputtend gevoerd..
    persoonlijk heb ik er niet veel mee maar vind MR wel te prijzen omdat hij als één van de eersten in de openbaarheid voor een betere behandeling van paarden is opgestaan. Dat zijn methodes je niet (meer) aanspreken omdat de methodes op zich weer verder ontwikkeld zijn, kan ik me ook voorstellen. Toch kun je wel stellen dat zonder MR nog héél veel mensen het 'licht' nog niet gezien zouden hebben - de 'paardenfluisteraar' is voor veel mensen het startpunt voor NH geweest.
    Jammer eigenlijk dat we nooit een reactie krijgen of horen van die vrouw die hier in Nederlaand de vertegenwoordigster is van MR - die werkt er tenslotte mee en kan de gebruikte methodes motiveren en toelichten. Dat vind ik interessanter dan dat iedereen nu weer gaat roepen hoe zielig het wel is voor de paardjes..
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

  4. #4

    Re: Monty Roberts paardenfluisteraar ?!?

    @marianne: ze zit wel regelmatig op bokt onder de naam annemariev en geeft daar regelmatig tekst en uitleg.

    @liesbet: eerlijk gezegd vind ik het stuk wat je hier schrijft niet veel zeggen over Monty, maar over jouw eigen ideeen over hoe om te gaan met een paard en lijk je niet echt open te staan voor iets anders?

  5. #5
    Forum Meubilair Liesbet's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Locatie
    Geel-België
    Berichten
    3.127

    Re: Monty Roberts paardenfluisteraar ?!?

    Ik kan me voorstellen dat je er vol van zit en er wat over kwijt wilt - maar de discussie over Monty Roberts is hier al vele malen uitputtend gevoerd..
    Ok ik kan de discussie/verslag bij de Belgjes zetten, als jullie hier niet meer willen over praten.

    Jammer eigenlijk dat we nooit een reactie krijgen of horen van die vrouw die hier in Nederlaand de vertegenwoordigster is van MR - die werkt er tenslotte mee en kan de gebruikte methodes motiveren en toelichten. Dat vind ik interessanter dan dat iedereen nu weer gaat roepen hoe zielig het wel is voor de paardjes
    Zij was er ook maar haar optreden was niet echt paardvriendelijker...
    Ze komt ook naar het Equistyle event, ik ben echt benieuwd.
    "Dromen komen uit..."

  6. #6

    Re: Monty Roberts paardenfluisteraar ?!?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Liesbet
    Ik kan me voorstellen dat je er vol van zit en er wat over kwijt wilt - maar de discussie over Monty Roberts is hier al vele malen uitputtend gevoerd..
    Ok ik kan de discussie/verslag bij de Belgjes zetten, als jullie hier niet meer willen over praten.
    Hoho.. hier laten staan alstublieft.
    Ik vind het interessant, ook al is die discussie vaker gevoerd. Heb er zelf niet zinnigs over te zeggen, heb de man nooit irl aan het werk gezien, maar wil wel graag lezen hoe anderen dit ervaren.

  7. #7
    Forum Meubilair myracara's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Locatie
    Amersfoort
    Berichten
    4.118

    Re: Monty Roberts paardenfluisteraar ?!?

    Ja ik wil hier ook graag meer over lezen!

    Op horse experience was Annemarie van den Toorn, die gaf daar een les over horsemanship.
    Ik moet zeggen dat ik het best interesant vond. Er kwam een pony die heel angstig was en die ging ze leren om aanraking te accepteren. GEEN join up, vond ik erg fijn! Geen macho gedrag ten opzichte van de pony, zijn shetlandermaatje stond in de bak erbij. Ze vertelde ook dat ze hem express steeds zo neerzette dat hij die pony kon zien. Tussen het oefenen door werd er telkens even gelopen, zodat hij de spanning kwijt kon. Tja, het is niet volledig waar ik voor zou kiezen, maar het was wel heel vriendelijk en onderbouwd.

    Maarja, dat was dus Annemarie, met een hele angstige pony. In een andere situatie of met Monty zelf kan het heel anders zijn.
    Don’t trust reality. After all, it’s only a collective hunch.

  8. #8
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    52
    Berichten
    12.757

    Re: Monty Roberts paardenfluisteraar ?!?

    Over welke trailerlaad dvd van Linda hebben jullie het? Ik ken alleen Troublefree Trailerloading van Pat himself...

  9. #9

    Re: Monty Roberts paardenfluisteraar ?!?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marja
    Over welke trailerlaad dvd van Linda hebben jullie het? Ik ken alleen Troublefree Trailerloading van Pat himself...
    Ik denk die uit het nieuwe lb/hb (zo heette dat toch?) pakket

  10. #10
    Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Isterberg, Duitsland
    Leeftijd
    42
    Berichten
    16.996
    Dagboek Berichten
    49

    Re: Monty Roberts paardenfluisteraar ?!?

    Monty is de persoon geweest die mij heeft gewezen op het bestaan van een andere omgang met paarden en die ervoor zorgde dat ik vanaf toen alles opzocht wat los en vast zat over NH.

    Tot zover mijn credits voor hem.
    Never underestimate the Universe

    10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

  11. #11

    Re: Monty Roberts paardenfluisteraar ?!?

    Nee.. voor mij hoef je het echt niet te verplaatsen hoor - ik bedoelde eigenlijk alleen maar aan te geven dat er al meerdere malen over geschreven is dus dat je - om wat indrukken op te doen - met de search ook veel erover kunt vinden. (Tenslotte vroeg je om wat reacties)
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

  12. #12
    Actief Forumlid Monties baasje's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005
    Locatie
    Castricum
    Leeftijd
    48
    Berichten
    1.956

    Re: Monty Roberts paardenfluisteraar ?!?

    Ik denk die uit het nieuwe lb/hb (zo heette dat toch?) pakket

    Yep! That's the one!

  13. #13
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    52
    Berichten
    12.757

    Re: Monty Roberts paardenfluisteraar ?!?

    Aha!
    Tja dat pakket heb nog niet.

  14. #14
    Forum Meubilair Linda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Rheden
    Leeftijd
    44
    Berichten
    4.585
    Dagboek Berichten
    33

    Re: Monty Roberts paardenfluisteraar ?!?

    Monty heeft inderdaad veel mensen bewust gemaakt van het feit dat het ook anders kan.

    Overigens zag ik pasgeleden nog een stukje over hem op tv waarin hij iets zei in de trand van: "Als iemand me laat zien dat het nog beter kan, sta ik daar voor open en pas ik me aan"...tja...ik wacht dus nog steeds totdat hij zich aan gaat passen want inmiddels zijn er wat mij betreft alweer veel betere methodes waar Monty wat vandaan kan halen
    Good, better, best, never let it rest. Get your good better and your better best!

  15. #15
    Forum Meubilair skey's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2004
    Locatie
    Aarschot / België
    Leeftijd
    41
    Berichten
    6.498

    Re: Monty Roberts paardenfluisteraar ?!?

    Veel heb ik niet toe te voegen aan je verslag.
    Monty op zich vind ik een heerlijke man, zo open en hij praat en praat en praat... En lijkt nooit meer te willen stoppen. Heel grappig.

    Maar zijn methode vind ik persoonlijk ook niets naturals. Dus geen natural horsemanship maar gewoon horsemanship. En zelfs dat vind ik nog niet goed uitgedrukt. Maar daar gaan we niet over discutieëren want dat is ieder zijn eigen mening natuurlijk.

    Wat mij opviel. Er werd veel gebruik gemaakt van korte krachtige snokken aan het halster bij het leren achterwaarts gaan. Er werd daarvoor niet eerst een lichte fase gebruikt maar meteen werd gebruik gemaakt van hevige snokken aan het hoofd. Dank zij Kris weet ik nu dat je best niet aan het hoofd komt en dat probeer ik nu ook. maar zelfs voor ik dat wist zou ik er niet aan gedacht hebben om het dan nog op deze manier te doen.
    Gut, en dan zag je na de pauze iedereen met dat dualli halster terug komen Als je op zo bruut bent hebt je dat halster er niet eens voor nodig. Beetje jammer.

    De follow up heb ik tegenover Liesbet niet 1 keer gezien. Waarom niet? Omdat Monty elke keer paardlief ging halen aan het halster en dan pas losliet als hij toch al aan het volgen was.
    Ik zag ook onmiskenbare lichaamstaal die gewoon werd genegeerd. Na de join up wilde Monty de follow up. Hij liep met veel energie en zijn centrum richting paard. Paard draait weg met zijn kont naar Monty. Monty kruipt daarop tussen het hek en de kont van het paard richting hoofd, neemt het paard bij halster, leid hem een meter mee, laat hem los...en voila : follow up. Oké, ben ik dan achterlijk dat ik het niet zag?????

    Paard wegsturen: met de armen hoog in de lucht richting het hoofd van het paard... Wit in de ogen, weggedrukte rug en hoofd hoog. Vervolgens gaat hij vertellen dat je door te longeren met 1 lijn een paard krijgt wat zijn rug wegdrukt...tja. Niet alleen met het longeren met 1 lijn hoor Monty...

    Dit is de 2de keer dat ik Monty live heb zien werken. De eerste keer dacht ik: "god, zo wil ik het niet"
    Nu na meer dan een jaar en een hoop nieuwe kennis verder denk ik: "god, die man mag nooit nog een paard in zijn handen krijgen en al helemaal niet mensen leren om op deze manier met paarden te werken"

    En dat terwijl ik toch weer helemaal open stond. In het begin heb ik nog gedacht dat ik het nu misschien allemaal veel beter zou meevallen dan de eerste keer omdat ik uiteindelijk nu toch ook al wat verder ben. Ik zou dan wel zien waarom hij dit en dat doet. Jammer...
    Monty spreekt wel constant van de paardentaal en ik denk wel dat hij die ook kent en begrijpt, maar ze zelf spreken, toepassen en doorgeven aan andere mensen lukt hem volgens mij niet.

    Dit zo'n beetje in een notendop wat ik heb gezien.

Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •