Pagina 3 van de 3 EersteEerste 123
Resultaten 31 tot 35 van de 35

Topic: Stop massaal met ontwormen

  1. #31
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    52
    Berichten
    12.757

    Re: Stop massaal met ontwormen

    Jammer alleen dat ze op de eerste vraag geen antwoord geeft!

  2. #32
    Forum Meubilair Mieke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006
    Locatie
    Land van de frieten
    Berichten
    3.364

    Re: Stop massaal met ontwormen

    wat bedoel je Marja? Ik kan uit dat antwoord afleiden dat ze niet akkoord is met alleen ontwormen als er wormen zijn.
    Whatever your goal , you must come closer to yourself, before you can come closer to your horse.
    Joni Bentley

  3. #33
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    52
    Berichten
    12.757

    Re: Stop massaal met ontwormen

    Nou ja dat maakte ik er dus niet zo duidelijk uit op. Haar antwoord klinkt een beetje vaag, ze zegt niet rechtstreeks wat ze ervan vindt. Het lijkt net een politicus die een moeilijke kwestie probeert te omzeilen.
    Ze begint met te zeggen dat preventief werken belangrijk is. Is het belangrijk, is het een noodzaak, of zou het ook anders kunnen? Dat kun je daar allemaal niet uit opmaken.
    Nou ja ik vond het gewoon niet erg duidelijk.

  4. #34

    Re: Stop massaal met ontwormen

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marja
    Zo zijn er ook nog steeds veel mensen die middelen afwisselen, iets dat resistentie juist in de hand werkt.
    Waarom veroorzaak je dan juist resistentie? Ik hoor juist dat je altijd moet afwisselen zodat je wormen die de ene overleven met de ander doodt. Niet goed?
    Surrender to fun!

  5. #35
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    52
    Berichten
    12.757

    Re: Stop massaal met ontwormen

    Nee, niet goed nee. Afwisselen wordt écht afgeraden door dierenartsen.

    Hoe het precies zit met het veroorzaken van resistentie door het afwisselen kan ik niet goed uitleggen, maar ik weet wel dat er nog maar één ontwormingsmiddel is waar nog geen (nauwelijks?) resistenties tegen bekend zijn, en dat is ivermectine. Om de één of andere reden wordt er echter nog steeds massaal met fenbendazole ontwormd, terwijl inmiddels allang bekend is dat daar wél resistenties tegen bekend zijn. Als je nu telkens afwisselt met fenbendazole en ivermectine, dan worden er bij je ontwormingsbeurt met fenbendazole een heleboel wormen niet gedood.

    Nou ja misschien kan iemand anders beter uitleggen hoe het nou ook alweer zat?
    Ik heb vooral onthouden dat ik gewoon áltijd met ivermectine moet ontwormen... En eventueel 1 x per jaar met een middel dat ook lintwormen doodt, maar daarover zijn de meningen verdeeld (mijn paard staat nl. op zandgrond en sommigen zeggen dat het dan niet nodig is omdat daar geen lintwormen voorkomen....).

Pagina 3 van de 3 EersteEerste 123

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •