Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 16

Topic: cicling game

  1. #1
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2004
    Locatie
    gelderland
    Berichten
    380

    cicling game

    Hai,

    Vraagje; kan iemand mij precies uit leggen wat je precies moet doen met de cicling game? Wat ik heb begrepen ( zonder pakket) is rondjes laten stappen/draven zonder zelf mee te draaien.... toch?
    Of heb ik het nou helemaal verkeert. Jativa doet dit namelijk heel makkelijk, met zo'n hoofd van; wat vraag je nou weer voor iets té makkelijks?
    Doe ik het wel goed, of is het moeilijker dan ik denk? Ik heb gallop nog niet geprobeerd trouwens. Dit ga ik binnenkort ook maar eens proberen.

  2. #2
    Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Isterberg, Duitsland
    Leeftijd
    42
    Berichten
    16.996
    Dagboek Berichten
    49

    Re: cicling game

    Het doel van de circling is dat je paard goed vertrekt als jij wijst welke kant hij op gaat en dan blijft lopen in de gang waarin hij vertrekt. En dat je hem weer naar je toe kunt halen door zijn achterhand weg te drijven.

    Galop zou ik niet proberen, aan een korte leadrope, dat is erg belastend voor een paard en dan kun je haar ook per ongeluk leren dat ze terug mag vallen in draf, terwijl het juist de bedoeling is dat ze de gang leren houden.
    Never underestimate the Universe

    10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

  3. #3
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Jan 2005
    Locatie
    Hellevoetsluis
    Berichten
    108

    Re: cicling game

    vraag die van mij blijft niet in het zelfte tempo valt uit de draf
    wat moet ik doen
    Keep it Natural,

  4. #4
    Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Isterberg, Duitsland
    Leeftijd
    42
    Berichten
    16.996
    Dagboek Berichten
    49

    Re: cicling game

    Staat in de boekjes

    Gewoon steeds opnieuw terughalen en actief weer wegsenden, een goede send is de basis voor een goede allow, dus verbeter je send

    Lukt het in stap wel goed?
    Never underestimate the Universe

    10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

  5. #5
    Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Locatie
    NH
    Berichten
    9.712
    Dagboek Berichten
    12

    Re: cicling game

    Weet niet hoe oud jullie paarden zijn, maar in draf aan de korte leadrope is ook niet echt gezond voor het beenwerk hoor! Het rondje dat ze maken is erg klein, juist ook omdat je niet meeloopt zoals veel mensen met longeren doen, maar stil staat. Niet te lang achter elkaar doen is mijn advies.

  6. #6
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.757

    Re: cicling game

    Lila, wat maakt het voor de belasting van het paardenbeen uit of je zelf meedraait in het midden, of dat je stil blijft staan?

  7. #7
    Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Isterberg, Duitsland
    Leeftijd
    42
    Berichten
    16.996
    Dagboek Berichten
    49

    Re: cicling game

    Als je 'meeloopt' tijdens longeren, bedoelt lila waarschijnlijk dat je zelf ook een rondje loopt van een paar meter doorsnede.

    Het verschil in belasting is dat wij HOOGUIT 4 rondjes aan de korte leadrope vragen per keer, meestal zelfs minder, dan weer van richting veranderen, of eens in stap etc. Met longeren ben je met 2 tot 4 rondjes draf echt niet tevreden, dus ik denk dat circling en longeren niet echt te vergelijken zijn.
    Never underestimate the Universe

    10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

  8. #8
    Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Locatie
    NH
    Berichten
    9.712
    Dagboek Berichten
    12

    Re: cicling game

    circling en longeren zijn ook zeker 2 verschillende dingen, maar idd, met longeren loop je vaak mee (meestal loopt het paard dan op een rondje zo breed als de rijbaan is) terwijl met de circling game je stil blijft staan en het rondje aan de korte leadrope dus maar 12 ft is. Dat maakt het voor het paard (hangt ook van de grootte van het paard af natuurlijk) een behoorlijk klein rondje.

  9. #9

    Re: cicling game

    Het doel v/d circling game is je paard zijn verantwoordelijkheden bij te brengen: niet van gang te veranderen, niet van richting te veranderen en opletten waar hij loopt. Je paard 2 tot 4 rondjes laten lopen in stap of draf is voldoende. In galop met de 12 ft line is alleen voor hogere levels. Dan is je paard er op voorbereid en al een stuk atletischer geworden. Voor jou is het voldoende om een goede send te ontwikkelen en zelf zo stil mogelijk blijven staan zodra je paard op de cirkel stapt of draaft. Als je paard van gang veranderd dan pas kom je weer tot aktie . Als je de indruk hebt dat je paard het allemaal wel weet dan kan je het interesanter maken door hindernissen neer te leggen balkjes, plastic, paraplus noem maar op en zie of ie dan zijn verantwoordelijkheden na kan komen.
    Stay natural and iron-free.

  10. #10
    Actief Forumlid P a i s's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Locatie
    Leeuwarden
    Berichten
    2.278

    Re: cicling game

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door lila
    maar idd, met longeren loop je vaak mee (meestal loopt het paard dan op een rondje zo breed als de rijbaan is)
    Nou meelopen is bij longeren ook niet de bedoeling. Bij de lessen van lammert haanstra moesten we ook zo'n circeltje in het zand maken met je voet en daarin blijven. Maar je hebt wel een langere lijn en een lange zweep (vergeleken met cs), zodat je hem naar buiten kan bonjouren.
    Is ith a earthquake?! ____________
    _____________ Is it Thor, the GOD of the Thunder?!

    Oooh no no! It's unbelievable! Its tha Bie Ba Borus!!!

  11. #11
    Forumlid
    Aangemeld
    Dec 2004
    Locatie
    alphen aan den rijn
    Berichten
    76

    Re: cicling game

    ik ben ook pas begonnne met de cirling game, ik moet nu nog wel meelopen want ze wil zich nog wel eens lostrekken, dus moet ik snel reageren, ze gaat dan gewoon de andere kant op! Wat kan ik hier aan doen??
    Het eerste rondje gaat vaak goed, maar daarna is het echt een ramp!! Ik haal haar dan vaak terug door haar achterhand weg te draaien, anders ben ik haar echt kwijt en dan probeer ik het weer opnieuw. Alleen op den duur wordt ze alleen maar gefrustreerder omdat ze zichzelf los wil trekken (nu heb ik dan ook niet het makkelijkste paard maar toch). Moet ik dan juist volhouden of even pauze nemen en dan weer opnieuw beginnen?

    groetjes Marjolein

  12. #12
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.757

    Re: cicling game

    Gewoon volhouden Marjolein, zéker geen pauze nemen op een moment dat het niet goed gaat. Want dan beloon je je paard voor ongewenst gedrag.
    Ik weet dat Parelli zegt dat je van het begin af aan niet mee mag draaien, maar ik heb dat met Tanja ook gedaan hoor. Die kon zich anders ook ineens achter mijn rug losrukken en ik kon dat gewoon niet opvangen als ik niet meedraaide.
    Probeer je paard telkens terug te vragen vóór hij weg wil spurten, en geef hem dan veel comfort (friendly game/rust) als hij bij jou staat. Als hij leert dat het prettig is om bij jou te staan, zal hij steeds minder de neiging hebben om van je weg te vluchten.

  13. #13

    Re: cicling game

    ge moet eerst zorgen dat u driving game goed zit want die gebruik je namelijk aant begin en het eind van de circling game. Dan voor je de long range circling game begint (=volledig 12ft rope en stilstaan) is het best dat je een short range circling game doet (waarbij je maar 3ft touw neemt tussen jou en je paard, de send is dan lichtjes tappen met je stick op zen neck/schouder. tijdens die short range draai je mee met je paard terwijl je carrot stick op zen rug leunt. Het is wel belangrijk dat je op dezelfde plek blijft staan en zelf alleen maar draait om je as en dus geen cirkeltje maakt) op die manier heeft je paard het concept van de circling game sneller door als je overschakelt op de long range. de key is een duidelijke send, je voeten zo stil mogelijk houden en veel friendly na de bring back, vooral bij paarden zoals die van jouw... als hij echt weg wilt rennen mag je hem der niet voor straffen (bv trekken aan het touw), gewoon stevig proberen staan (desnoods met je voeten wijd open van int begin al) als je de drie delen goed oefent. zal hij het beter beginnen begrijpen. "Make him fall in love with the center" zijn de exacte woorden van het boekje
    succes
    The moment at which we aren't creating the opportunity to make mistakes, we're making one ourselves...

  14. #14
    Forumlid
    Aangemeld
    Dec 2004
    Locatie
    alphen aan den rijn
    Berichten
    76

    Re: cicling game

    als ik blijf staan dan trekt ze echt de lijn uit mijn handen, dus dat is niet echt een optie lijkt me, ik ren er dan achteraan en draai haar achterhand weg, anders ben ik haar kwijt. Nou ja ik heb woensdag weer les, dus misschien dat het dan wat beter wordt
    groetjes marjolein

  15. #15
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.757

    Re: cicling game

    Tanja rukt zich ook nog wel eens los als ik iets van haar wil dat ze eng vindt/niet wil. Ik ga er dan niet achteraan rennen om haar zo snel mogelijk te disengagen. Ik laat haar dan juist van me weggaan en drijf haar rond in een flink tempo tot ze zich overgeeft en pas dán mag ze bij me terugkomen. Dat is dus de catching game. Het idee hierachter is: Wil je weg? Denk je dat daar meer comfort is? Nou mis gedacht, als je weg wilt, moet je lopen. Kijk je naar me? Wil je weer met me meewerken? Nou kom maar dan.
    Als ze telkens de lijn uit je handen weet te trekken is het ook een kwestie van oefenen: snel zijn en haar achterhand disengagen voor ze de kans heeft om de lijn uit je handen te trekken. Ja dat is moeilijk, weet ik uit ervaring! Maar oefening baart kunst.

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •