Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 22

Topic: Trailer lossen alleen, hoe doe je dat veilig?

  1. #1

    Trailer lossen alleen, hoe doe je dat veilig?

    Hoi,

    Poca loopt met gemak de trailer in en ook weer uit. Ik vind het alleen wel eens lastig om alleen te lossen als we op erg onbekend terrein zijn. Want dan wil Poca graag de trailer uit.

    Ik maak haar dan voor los en doe de 12 ft aan het halster. Dan leg ik de 12 ft op Poca's rug, loop naar achter en haal de balk weg. Maar dan wil het wel eens gebeuren dat Poca al achteruit komt. Dat kan best gevaarlijk zijn.

    Nu had ik vanavond Poca los gemaakt, de 12 ft er aan gedaan en ben ik via het deurtje, met de 12 ft in mijn hand naar achter gelopen. Kon ik achter de balk weg halen. Toen Poca naar achter wilde komen, zette ik iets druk op de leadrope en bleef ze staan, echt super.

    Weten jullie nog andere veilige manieren? Hebben jullie suggesties?

    Groetjes
    Roos
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

  2. #2
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    52
    Berichten
    12.757

    Re: Trailer lossen alleen, hoe doe je dat veilig?

    Kun je als je op bekend terrein bent, Poca de trailer in en uit yoyo-en? En haar ook als ze al een stukje eruit is gekomen, weer terug naar voren laten gaan? Hoe reageert ze op druk van achteren, als ze al half de trailer uit is gekomen?

  3. #3

    Re: Trailer lossen alleen, hoe doe je dat veilig?

    Hoi Marja,

    Oh daar reageert ze prima op. Als ze er half uit is en ik vraag of ze er weer in gaat, doet ze dat uitstekend. In en uit yoyo-en begrijp ik niet zo goed want ik sta toch helemaal niet in de trailer?

    Groetjes
    Roos
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

  4. #4
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    52
    Berichten
    12.757

    Re: Trailer lossen alleen, hoe doe je dat veilig?

    Nee je staat niet in de trailer, maar dat zou je wel kunnen doen om er een spel van te maken. Op die manier zou je haar kunnen leren dat ze ook half de trailer uit kan, en weer terug erin. Het is gewoon een variatie op het buiten de trailer staan.

    Maar ze gaat er dus ook weer goed in als jij naast de trailer staat en je wat druk van achteren uitoefent. Da´s al mooi! Maar dat doet ze dus alleen op bekend terrein? Als je dit probeert op vreemd terrein, als ze er snel uit wil, werkt het dan niet?

  5. #5

    Re: Trailer lossen alleen, hoe doe je dat veilig?

    Maar ze gaat er dus ook weer goed in als jij naast de trailer staat en je wat druk van achteren uitoefent. Da´s al mooi! Maar dat doet ze dus alleen op bekend terrein? Als je dit probeert op vreemd terrein, als ze er snel uit wil, werkt het dan niet?
    Het punt is dat ik dan niet in die positie naast de trailer sta. Ik sta op de klep, achter haar om die balk er uit te halen en dan komt ze al naar achteren soms. Sta ik daar met een balk op een klep en een paard wat naar achter komt. Dan heb ik geen handen meer vrij om te vragen of ze er terug in wil lopen.
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

  6. #6
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Sep 2005
    Locatie
    Akersloot (Noord-Holland)
    Berichten
    666

    Re: Trailer lossen alleen, hoe doe je dat veilig?

    Volgens mij wordt er met het trailerladen en het oefenen erom heen teveel de nadruk gelegd op "erin". Probeer ook eens heel goed het "er uit" te oefenen. Bij voorbeeld dat ze alleen achteruit mag lopen wanneer jij haar daar toe aanzet. Ik vind het zelf erg prettig dat mijn paarden op mij wachten met eruit gaan, want zo kan ik ze ook een beetje begeleiden in het achterwaarts waardoor ze netjes recht over de klep gaan en niet ernaast vallen.

  7. #7
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    52
    Berichten
    12.757

    Re: Trailer lossen alleen, hoe doe je dat veilig?

    Moet je per se recht achter haar staan om die balk eruit te halen? Kun je niet schuin achter haar staan zodat ze -mocht het misgaan- langs jou heen kan denderen? En zodat je de balk in je ene hand kunt hebben, en met je andere hand Poca weer naar voren zou kunnen drijven?
    (Lastig praten zo, zonder jouw situatie/trailer te kunnen zien.)

    Ander idee dan:
    Zou je je savvy string als achterbalk kunnen gebruiken, en die zo vastmaken dat je hem los kan trekken mocht er echt paniek ontstaan? Dan zou je die string samen met de achterbalk vast kunnen maken (niet aan elkaar dus, maar naast elkaar). Als je dan je achterbalk weghaalt, denkt Poca: ha nou ga ik naar achteren, maar dan voelt ze nog de string. Mocht dit grote paniek opleveren, dan trek je die alsnog los.
    Ik zou dit niet aanraden met een paard dat sowieso bang is voor druk van achteren, maar omdat jij zegt dat ze wel goed reageert als je haar naar voren zou vragen, is het misschien wel een idee?

    En sowieso, als ze zo hard eruit komt denderen, zou ik haar alsnog terug op de trailer zetten, en weer terug vragen, net zolang tot ze er rustig uit komt. Maar dat deed je misschien al?

  8. #8
    Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Locatie
    Wormer
    Leeftijd
    56
    Berichten
    10.548

    Re: Trailer lossen alleen, hoe doe je dat veilig?

    Ben ook benieuwd naar tips en trics.. vooral omdat Bruut zich het liefst gewoon omdraait als ik hem voor los maak

  9. #9

    Re: Trailer lossen alleen, hoe doe je dat veilig?

    Het punt is dat ze meestal heel rustig achter uit komt. Maar soms is ze druk als we ergens komen en dan komt dit wel eens voor.

    Vanavond heb ik het met het touw via de deur gedaan en dat is me heel goed bevallen. Ik vroeg me gewoon af of er nog meer veilige manier zijn.

    Bedankt trouwens Marja, voor al je reacties.
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

  10. #10
    Actief Forumlid Pablo's Avatar
    Aangemeld
    May 2006
    Locatie
    Krommenie
    Berichten
    168

    Re: Trailer lossen alleen, hoe doe je dat veilig?

    Mmm, Pablo wil nog wel eens druk geven om er al uit te gaan. Maar dit is vaak voordat ik de bommel heb weggehaald. Verder doe ik het tzelfde als jij. Dus voor los + leadrope over de nek, dan omlopen en de bommel eraf halen.

  11. #11
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    52
    Berichten
    12.757

    Re: Trailer lossen alleen, hoe doe je dat veilig?

    Graag gedaan Roos, ik vind het gewoon leuk om mee te denken.

    Nog een idee.
    Reageert Poca op stemhulpen?
    Als Atli iets doet wat ik niet wil hebben, dan helpt het nog wel eens om "nee" te zeggen.
    Bovendien kent hij het commando: "blijf staan", dus als hij de trailer uit zou komen zetten, dan zou ik dat kunnen gebruiken.

    Maar zo te horen, heb jij zelf de oplossing al gevonden!

  12. #12

    Re: Trailer lossen alleen, hoe doe je dat veilig?

    Ik vind het heerlijk als er paardenmensen mee denken.

    Poca reageert in principe goed op alles, maar als ze RB is, wat natuurlijk altijd kan gebeuren, dan zijn mijn stemhulpen niet altijd zo effectief.

    Ik heb besloten er meer mee aan de slag te gaan. Relax in en uit. Als het thuis altijd goed gaat (wat is altijd) dan wordt de kans dat het ergens anders ook goed gaat natuurlijk stukken groter.

    Speel plezier aan de winkel.
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

  13. #13
    Forum Meubilair Nacino's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Maarsbergen
    Berichten
    3.534

    Re: Trailer lossen alleen, hoe doe je dat veilig?

    als ze rb is, haar niet uit de trailer halen. Ik heb dit geoefend door de stang nooit weg te halen als hij 1) niet stilstaat 2) er tegenaan duwt.
    ga bij de stang staan, rammel ermee, maak het geluid van 'ik haal de stang weg'. Staat ze dan rustig loop je om en geef je een brokje en is ze rustig genoeg dan haal je de stang weg. Wacht een paar sec. en vraag haar dan pas naar achter. Bij Nacino werkt het tot nu toe altijd.

  14. #14

    Re: Trailer lossen alleen, hoe doe je dat veilig?

    Cool, goede tip Elise, dank je!
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

  15. #15
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    52
    Berichten
    12.757

    Re: Trailer lossen alleen, hoe doe je dat veilig?

    Chris Irwin werkt trouwens ook zo als jij, Roos!
    Heb je zijn DVD 'Active problemsolving'? Hij doet ook de leadrope (longeerlijn) door het raampje en dan via de buitenkant naar waar hij staat (naast de trailer). Hij gebruikt het touw zo ook om het paard naar binnen te krijgen: zachte druk van achteren en als hij dan wat naar voren gaat, trekt hij het touw iets aan zodat het paard in principe niet weer naar achteren kan.

    Nou ja niet dat je nou zo moet gaan laden hoor, maar ik vond het wel grappig dat jij het nu ook zo doet (maar dan met uitladen). Mensen blijven toch telkens het wiel weer opnieuw uitvinden.

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •