Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 36

Topic: hoe heb jij je paard gehuisvest?

Forum Meubilair myracara's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005

hoe heb jij je paard gehuisvest?

Ik heb mn kwpner in een stal, met halve dagen weidegang. Ze staat dan ook nog in dr eentje in een paddock. Stel ik me aan of is dit gewoon echt niet best?

Ik wil haar eigenlijk het liefste in een schuilstal met uitloop naar een weiland zetten, maar dan niet alleen. Op mijn stal zet iedereen zn paard `s nachts binnen dat is ook niet gezellig. Ik lees alleen al die verhalen over grotere kans op angstig gedrag en ziekte, dus ik maak me zorgen over mn paardje.
    Don’t trust reality. After all, it’s only a collective hunch.

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Re: hoe heb jij je paard gehuisvest?

Dit is echt niet best, je stelt je niet aan maar je hebt groot gelijk!

Angstig gedrag en ziekte, door je paard buiten te zetten? Dat zijn juist dingen die je kunt krijgen als je je paard op stal zet! Paarden die altijd buiten staan hebben een betere weerstand dan paarden die op stal staan. En waar zou hij nou angstig van moeten worden? Die reden heb ik nou nog nooit gehoord om je paard niet buiten te zetten.... Een paard zal zich eerder angstig voelen in een hokje van 3 x 3 omdat hij daar zijn omgeving niet kan overzien en hij niet kan bewegen als er iets engs gebeurt.

Paarden hebben beweging nodig, frisse lucht en elkaars gezelschap. Allemaal dingen die je paard nu niet/weinig krijgt...

Forumlid
    Aangemeld
    Dec 2004

tja kon dat hier maar! In de Ranstad is het eigenlijk onmogelijk je paard de hele dag buiten te hebben. Hier is kleigrond dus er is dan een grote plas in het weiland! En ik heb een tinker die dan snel mok krijg als je haar de hele dag in een te natte weide zet. Er zijn hier ook geen stallen waar ze overdag de hele dag naar buiten kunnen. Dus tja dan maar op stal, lekker losgooien doe ik wel elke dag

groetjes marjolein

Aangemeld
    Jan 2005

ja, ik bedoelde ook dat ze angstigheid en een lagere weerstand kan krijgen van het op stal staan inderdaad. Bij mij in de buurt staan drie ijslanders dag en nacht buiten, ik zou haar daar best neer willen zetten, maar dan kan ik beter wachten tot de zomer dacht ik? Ze heeft nu geen echte wintervacht en dan kan ze dag en nacht buiten misschien nog niet aan. Ze heeft alleen een regendeken op, daardoor is haar vacht iets dunner geworden en gestopt met dikker worden.

Dan zou ik volgend jaar gewoon geen deken opdoen vanaf het begin en dan redt ze het wel hoor 24/7 tussen de ijsjes
    Kritiek op de goeroe is niet gewenst......

Actief Forumlid spinner's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004

Helaas, helaas woon ik dus ook in het gedeelte van het land waar je dus niet het hele jaar door je paard naar buiten kunt doen. Ze vertrappen heel de weide en de meeste pensionhouders hebben daar natuurlijk geen zin in.

Wel heb ik dus gekeken naar een stal waar ze laat in het jaar weer naar binnen gaan en waar ze vroeg in het jaar naar buiten kunnen. Ook vond ik een ruimere stal belangrijk en een paddock.

Wel merk ik aan mijn pony dat hij in het najaar altijd graag naar stal wil. Ondanks dat hij dan wel met soortgenoten staat en een schuilhok had. Meneer staat dan altijd in het najaar te wachten bij het hek totdat hij er eindelijk uit mag .

Ook sta ik gelukkig op een stal waar je zelf, in de maanden dat ze naar buiten kunnen, mag bepalen of je je paard dag en nacht buiten wil houden.
    In de mei maand doe ik dat meestal niet (hij wordt anders een beetje te dik), maar de andere maanden mag hij lekker genieten van de wei dag en nacht. Mocht hij alleen staan s'nacht dan haal ik hem wel binnen.
    wat een paard onder spanning doet, doet hij zonder begrip, en met net zo weinig gratie als een danser zou hebben die geslagen wordt

Actief Forumlid P a i s's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004

Ik had een leuke plek met veel weidegang voor borus, maar vanwege onenigheid met de eigenaar van het land heb ik hem uit nood op de manege moeten stallen. Hij verhaard nu vreselijk, hij kan deze winter niet meer fulltime buiten zonder dekens. Tegen ze lente zoek ik weer een plek waar hij swinters ook buiten mag blijven.

Ik vind zelf het soms ook iets te overdreven, die antistal-hype... de manege staat vol met paarden die de hele winter de buitenlucht niet inkomen en zo gefrustreerd gedragen ze zich niet hoor. Gelukkig mag borus wel in een paddock overdag.
    Natuurlijk horen ze buiten en verdienen ze de sociale contacten en de beweging. Maar het kan voor borus nu even niet anders, dus wordt dat een paar maanden op stal..
    Is ith a earthquake?! ____________
    _____________ Is it Thor, the GOD of the Thunder?!

Oooh no no! It's unbelievable! Its tha Bie Ba Borus!!!

ik sta bij myracara op staat nog leuker onze paarden zijn buurman en buurvrouw.
    die van ons staan denk ik ongeveer 2/3 uur buiten.
    terwijl de rest lekker de hele dag buiten staat,wel eens waar op n soort van pad.
    mijn paard is zo zuur als wat als ie op stal staat.
    ik heb al een nieuwe stal gevonden waar ze de gehele dag naar buiten gaan.
    ik vind het belangrijk dat mijn paard aflijding heeft.
    op de stal waar ik nu sta gaan ze in groepjes van 4 naar buiten.
    omdat ze geen ongelukken willen en blesures.
    op de stal waar ik heen ga staan ze gewoon met ze alle in het land en zioeken ze de rangorde vanzelf wel op.
    ik vind het welzijn van mijn paard heel erg belangrijk vandaar dat ik de beslissing genomen heb.
    doe wat denk wat goed is en trek je niets aan van mensen die het `beter weten`

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door myracara
    ja, ik bedoelde ook dat ze angstigheid en een lagere weerstand kan krijgen van het op stal staan inderdaad.
    Oh ik dacht dat je bedoelde dat ze dat zouden krijgen van het op de wei staan, ik vond het al vreemd.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door myracara
    Bij mij in de buurt staan drie ijslanders dag en nacht buiten, ik zou haar daar best neer willen zetten, maar dan kan ik beter wachten tot de zomer dacht ik? Ze heeft nu geen echte wintervacht en dan kan ze dag en nacht buiten misschien nog niet aan.
    Ik zou haar nu inderdaad niet ineens dag en nacht buiten zetten, maar als je dit aan het eind van het voorjaar/begin zomer doet, dan heeft ze voldoende tijd om voor de volgende winter een goede vacht aan te maken. Als je de mogelijkheid heb om je paard daar neer te zetten, en de overige omstandigheden zijn ook goed, dan zou ik dat zeker doen!

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Waar je overigens wel rekening mee moet houden Myracara, is dat jouw paard misschien wel een buitenbeentje zal zijn in de kudde van de IJslanders. Mijn IJslander staat samen met 2 andere IJslanders (dus in een kudde van 3 IJslanders) en we hebben een paar keer geprobeerd daar een 4e paard (warmbloed) bij te zetten: dit ging totaal niet! Het eerste paard werd niet opgenomen in de kudde en zelfs na ruim 2 maanden was het nog voortdurend hommeles. Het tweede paard werd keer op keer door de omheining gejaagd. Het is vaak (maar niet altijd!) zo dat IJslanders naar elkaar toe trekken.

Het is niet gezegd dat het bij jouw paard ook zo zal gaan hoor! Maar hou rekening met een gewenningsperiode, en hou goed in de gaten of je paard zich fijn voelt tussen zijn nieuwe kuddegenoten.

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door P a i s
    Ik vind zelf het soms ook iets te overdreven, die antistal-hype... de manege staat vol met paarden die de hele winter de buitenlucht niet inkomen en zo gefrustreerd gedragen ze zich niet hoor.
    Niet ieder paard raakt even erg gefrustreerd aan een stalleven; sommigen weten zich beter aan te passen dan anderen. Maar het is nou eenmaal een feit (vraag maar aan elke willekeurige dierenarts) dat stalpaarden vaker wat mankeren dan paarden die buiten gehouden worden. En stalondeugden heten niet voor niets STALondeugden; ze komen namelijk vooral voor bij paarden die onnatuurlijk gehouden worden, op stal dus.

Het is net als bij mensen: veel mensen leiden een zittend bestaan, zitten de hele dag op kantoor, hangen 's avonds voor de buis en sporten amper. Er zijn zat mensen die dit goed verdragen en zich er best bij voelen, maar er zijn ook heel veel mensen die hier ziek van worden. En iedereen weet wel dat het eigenlijk het beste is om regelmatig te bewegen en te sporten... Doe je dat niet, dan loop je toch een grotere kans op ziekte. En dat geldt voor paarden net zo...

Nee ik vind die "stalhype" helemaal niet overdreven!
    Het wordt vooral overdreven gevonden door mensen die niet de mogelijkheid zien om hun paard ergens anders te huisvesten, want zij hebben een probleem als ze toegeven dat hun paard beter af zou zijn in een wei met andere paarden, maar dan toch hun paard op stal laten staan omdat dat voor henzelf zoveel makkelijker is...

En vaak is het met enige creativiteit wel degelijk te realiseren dat paarden veel meer buiten komen dan nu het geval is. Ze hoeven ook niet per se een grote wei te hebben, een paddock of een kleine uitloop aan de stal zou al een hele verbetering zijn. Ook in de natte gebieden is dit te realiseren; kwestie van drainage (en goede wil ).

Aangemeld
    Jan 2005

Wauw, wat een reacties. De overgang om ineens fulltime naar buiten te gaan, is dus riskant. Dat doe ik dan niet. Met n deken is het misschien wel te doen.
    Ikvindt het ook zeker geen nutteloze hype om je paard fulltime buiten te zetten. Ik weet van manege`s vooral dat veel van de pony`s en paarden er bijten slaan zuur gedrag vertonen en levenloos of juist heel drammerig zijn. Ik denk dat het heel duidelijk te zien is dat de paarden het daar gewoon niet goed hebben. De paarden van Stuif en mij rammen soms gewoon bijna het schot tussen de stallen eruit. Dat is ook niet zo raar, als ik me bedenk hoe lang ze stil moet staan.

Actief Forumlid Tozalin's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004

bij ons staan de paarden alleen s'nachts binnen, overdag van 9 tot 5-6 staan ze in de wei of paddock!!!
    de shet staat in een weiland met schuilstal, bij de geitjes!!
    volgens mij vinden ze het best fijn in de stal!!

Forumlid
    Aangemeld
    Apr 2005

Mijn pony staat gewoon thuis, samen met het paard van mijn zus.
    In de winter komen ze elke dag even buiten, maar meestal is het land heel nat, maar we hebben vanaf dit jaar weer een bak dus ze kunnen nu in de winters weer elke dag naar buiten!
    In de zomer staan ze dag en nacht buiten, en in de herfst en lente gaan ze 's nachts naar binnen.
    Ze staan in de schuur. Waar ze staan waren vroeger afkalfhokken voor koeien maar sinds we een nieuwe koeienslat hebben staan de paarden er. Santos haar box is ongeveer 4 bij 3.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Feb 2005

We moeten helaas weg van de stal waar we nu staan, maar het is het volgende:
    s'winters een box van 3 bij 5 voor s'nachts en overdag een betonpad/erf achter de schuur met een stukje zand/blubber.
    Zomers weiland.

antistal-hype:
    ik vind het juist heel erg goed dat mensen nu zo veel na denken.
    Milka stond eerst ook gewoon op stal (box van 2,5 bij 4) en overdag een uurtje of 2 in de bak. Hij is toen begonnen met luchtzuigen. Toen we eenmaal verhuisd waren naar een andere stal waar hij de hele tijd buiten kon staan (overdag en snachts met inloop) was het luchtzuigen over.
    Ondertussen willen de anderen bij ons op stal de deur s'nachts niet meer open. Maar hij heeft nu de neiging ook niet meer om te zuigen.

Ik merk ook zeker een hoop verschil in stal en weide paarden. Ik vind het heel belangerijk dat de paarden dus wel buiten komen.

Nogmaals voor de duidelijkheid: s'winters staan mijn paarden niet in het land (kleigrond), maar zomers wel. s'winters staan ze op beton en zand.

Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten