Resultaten 1 tot 4 van de 4

Topic: zone 1 confident - zone 5 unconfident

  1. #1
    Forum Meubilair Liesbet's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Locatie
    Geel-België
    Berichten
    3.127

    zone 1 confident - zone 5 unconfident

    Dag allemaal,

    Gisteren een lange wandeling gemaakt met Woepie (2,5jr) en Bollie (7jr). Lotte (7jr) op Bollie, Jan begeleidt hen, Sara (5jr) op Woepie, ik begeleid hen.

    We beginnen altijd eerst met Woepie gewoon te stappen zonder ruiter, wat sideways, yo-yo... tot hij echt naar mij luistert. Meestal gaat dat na een kwartiertje goed en dan kan Sara ook rijden.
    Maar gisteren was het dus zo een lente-dag en Woepie heeft echt wel wat laten zien: de koeien kwamen aangelopen en Woepie (zonder Sara) in een prachtige draf/piaffe, staart in de lucht, knap om te zien.
    Nadat hij kalmer was ging Sara in het zadel.

    Alles gaat goed, alleen als er verkeer langs achter komt dan schrikt hij veel, de auto's beginnen te lukken, ik hoor ze aankomen laat Woepie kans om te kijken, en alles gaat vlot. Maar gisteren kwamen er ook een aantal wielrenners langs achter aanvallen, ik hoorde ze niet, Woepie schoot dus telkens in een galopsprongetje naar voor...
    Ook met onze hond (die hij heel goed kent) die langs achter kwam verschoot hij en weer een galopsprong...
    Sara reageert daar geweldig op, blijft mooi in het zadel zitten en zegt 'ik ben wel verschoten'...
    OK dit om te schetsen waarover het gaat.

    Vandaag ben ik dus gaan friendlyen met een plastic aan mijn carrot-stick. en vooraan gaat alles goed, hij blijft kalm, maar als ik in zone 5 zwaai met die stick en plastic kan hij niet snel genoeg starten.
    Grappig is het telkens weer: plastic zone 1 heel nieuwsgierig kijken en knabbelen, plastic in zone 5 alarm en hij vertrekt, met de staart tussen zijn benen... het is dan ook net alsof zone 5 zone 4 wil inhalen zo hard trekt hij zijn gat in...

    Dus zone 5 unconfident en zone 1 confident.

    Hebben jullie dit ook al gemerkt dat een paard zo twee-zijdig kan zijn, naargelang van waar het gevaar komt?
    En wat doen jullie hieraan, hoe proberen jullie dit te verhelpen?
    "Dromen komen uit..."

  2. #2
    Forum Meubilair Horsefreakje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2006
    Locatie
    Leffinge, West-Vlaanderen, België
    Berichten
    4.336

    Re: zone 1 confident - zone 5 unconfident

    Approach & retreat tot hij inziet dat schrikken nergens voor nodig is? En dan desnoods zelf eens oefenen: Iemand die hem vasthoudt en iemand anders die langs achter komt aangefietst ofzo...?
    Groetjes
    Ariane xxx

    My Love Is Yours Alone , The Only True Love I've Ever Known.. When I'm Down U Pull Me Trough When Nothing Else Would Do ! ♥

  3. #3
    Forum Meubilair skey's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2004
    Locatie
    Aarschot / België
    Leeftijd
    41
    Berichten
    6.498

    Re: zone 1 confident - zone 5 unconfident

    jahoor. Ook Aramis is zo. Extreem friendly als ik in zone 1 sta -- > reactie: "hap hap hap, ik krijg die string wel te pakken whoehahah.."

    Extreem friendly als ik erachter sta (nu moet je er even van uitgaan dat ik het verkeerd aanpak want hij kan het heus wel als ik maar op tijd retreat, dus ga er nu even vanuit dat ik dat niet doe)
    string sjeest rond, kont wordt ingetrokken en dan schiet hij naar voren met van die konijnensprongetjes.

    Komt er dus op neer dat als ik genoeg aandacht besteeds aan aproach and retreat dat hij het wel kan hebben en dat de aproach steeds langer kan duren.

    Zelfde raad dus als Ariane hierboven. En natuurlijk eerst vanaf de zijkant oefenen en als dat goed gaat er pas gaan achterstaan zoals ik net heb uitgelegd.

    Zone 4 is en en blijft ook de 'drijfzone' dus de reflex om naar voren te gaan zal altijd sterken blijven in zone 4.

  4. #4
    Actief Forumlid donderwolke's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2004
    Locatie
    Nevele, België
    Leeftijd
    35
    Berichten
    2.329

    Re: zone 1 confident - zone 5 unconfident

    Misschien nog een tip: leg een hand op zijn kont en aai hem een beetje terwijl je rustig begint met het enge dingen in zone 5, en stel hem gerust met je stem, en dan eens je hand loslaten en als hij kalm blijft meteen druk van het enge ding weglaten.

    Die hand erop is echt heel belangrijk om hun vertrouwen te houden, kan je ook doen bij extreme friendly: rond hem lopen en gewoon hem blijven aaien op de rug.

    Na een tijdje gaat hij je wel vertrouwen zodat de hand niet meer nodig is.

    xxx julieke

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •