Oké, dat is mooi, het is een begin. Ik wist niet dat je sindsdien niet meer gereden had, aangezien je pas nog rijfilmpjes geplaatst hebt nam ik aan dat je nog steeds gewoon aan het rijden was.Oorspronkelijk Geplaatst door shaktike
Het spijt me dat ik het moet zeggen, maar ja, jij veroorzaakt idd zelf de problemen die je met Great hebt.Alsof ik de oorzaak ben van dat probleem? Yeah Right...
Ik zal volgende winter mijn paard tot aan haar knieën in de modder laten zakken zodat ze in de zomer geen wei meer overheeft.
Is dat dan wel paardvriendelijk? In mijn ogen niet, sorry.
Door haar 24/7 op stal te zetten, barst ze van de energie. Vervolgens ga je haar rijden en is ze zo energiek dat je haar niet kunt houden en je er maar een scherp bit in hangt om haar d.m.v. pijn in haar mond te dwingen rustig te zijn. (Oké je zegt dat je dit nu niet meer doet, maar dat is dan ook nog maar sinds kort.)
Door haar 24/7 op stal te laten staan, krijgt ze veel te weinig beweging wat niet alleen voor een overmaat aan energie zorgt als ze de stal uit komt, maar ook voor allerlei lichamelijke problemen, zoals de brokkelhoeven. Daarnaast uit ze haar frustraties over het op stal staan (denk aan verveling en het niet kunnen hebben van sociale contacten, dingen die heel belangrijk zijn voor een paard) door te slaan en te schrapen, en dat los jij op door er ijzers onder te slaan.
Dus ja, ik denk dat ik wel met recht kan zeggen dat jij zelf de problemen van Great veroorzaakt.
Als ik een paard alleen maar 24/7 op stal kon houden (ook als dat alleen in de winter zo is) en echt geen andere mogelijkheid kon vinden om hem op de één of andere manier toch op zijn minst een paar uur per dag vrije beweging te kunnen geven, samen met andere paarden, dan zou ik mijn paard verkopen aan iemand die dit wel kan. Ik vind het vallen onder dierenmishandeling om een paard 24 uur (of 23, als je een uurtje per dag komt) per dag in z'n stal op te sluiten. Een paard is een sociaal dier, een bewegingsdier. Ontneem je hem de mogelijkheid om zijn natuurlijke behoeften uit te kunnen leven, dan is dat niet vragen om problemen. Sterker nog, ik vind dan echt dat je geen paard zou moeten houden als je niet eens op minimale wijze in zijn basale levensbehoeften kunt voorzien.
Overigens is het met enige creativiteit vrijwel altijd mogelijk om voor meer bewegingsmogelijkheden te zorgen. Maak een paddock, gooi de paarden in groepen elke dag een paar uur los in de bak, zet een stukje wei af dat kapot gelopen mag worden, maak een uitloop aan de stal, mogelijkheden zat!
Bladwijzers