Resultaten 1 tot 7 van de 7

Topic: [L1] nog een stuiterbal... maar dan aan de 12ft lijn

  1. #1
    Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    hollandscheveld
    Leeftijd
    41
    Berichten
    11.975
    Dagboek Berichten
    17

    [L1] nog een stuiterbal... maar dan aan de 12ft lijn

    Ik moet zeggen dat alles met Sweety heel vlotjes loopt. Ik heb zaterdag alle 7 games kunnen doen en zelfs de circling ging heel behoorlijk (ligt het probleem van Galand dus niet aan mij?)
    Ik ben heel bewust bezig geweest met Life up en life down. Volgens mij lukte dat wel goed.
    Alleen toch zit ik wéér met een klein circlingprobleem. Ja hoor, alwéér!!! Dit keer iets compleets anders gelukkig. Ik oefende een paar keer een rondje linksom long range (short range gaat aan beide kanten goed). Dat ging heel netjes. na 3 keer wilde ik haar eens rechtsom sturen. Dus ik stuur haar een stukje achterwaarts (gelukkig maar) en wijs naar rechts, kijk naar rechts, til mn Cs links op, en begin ermee te zwaaien. In een keer steigert ze behoorlijk hoog, wil zich omdraaien met haar kont naar me toe (gelukkig had ik het touw zo kort dat ik dat kon voorkomen) en vervolgens begint ze keihard rondjes te galopperen en te bokken. Ik liet haar even uitrazen en vroeg haar toen ze rustig was weer terug. dat deed ze weer heel netjes.
    Ik heb veel gefriendlied bij haar hals aan de rechterkant, de drivinggame geoefend in zone 2 en dat ging allemaal prima. Maar elke keer als ik haar op de cirkel vroeg en ik vroeg een andere kant dan zij had verwacht dan begon ze weer zo te steigeren en te bokken.

    Iemand enig idee wat er in haar malle hoofdje om is gegaan? Ik werd er wel een beetje bang van hoor, Een steigerend paard op 1,5 meter afstand. Dan is zo'n ponietje opeens wel erg groot.

    verder veel friendly gedaan, ook met een oranje plastic zeil. Eerst de squeez erover heen en toen eraan snuffelen, en uiteindelijk kwam ik zelfs zo ver dat ik het zeil over haar rug kon leggen. WOW! zelfs met Chip was me dit nooit gelukt. Ik heb er een filmpje van. Als mensen het leuk vinden zet ik hem er wel weer op. Kunnen jullie sweety ook eens zien.

    Kortom een leuk leerzaam speeluurtje. Op dat ene probleempje na dan.
    wie kan me helpen?

    groetjes sandra

  2. #2
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.757

    Re: [L1] nog een stuiterbal... maar dan aan de 12ft lijn

    Hoe vindt Sweety de andere games als je die aan haar rechterkant speelt? Is ze erg gewend dat mensen alles aan haar linkerkant doen? Zo ja, dan zou het kunnen zijn dat ze zo heftig reageerde omdat ze jou met haar linkeroog wilde zien, en jij wilde haar rechtsom sturen.
    En wat doe je als zij steigert?
    Wel leuk dat het met Sweety nu zoveel lekkerder gaat dan met Galand!

  3. #3
    Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Isterberg, Duitsland
    Leeftijd
    42
    Berichten
    16.996
    Dagboek Berichten
    49

    Re: [L1] nog een stuiterbal... maar dan aan de 12ft lijn

    Gaat het alleen om rechts? Of ook als je links vraagt terwijl zij rechts verwacht?

    Komt me wel bekend voor trouwens

    Wat betreft bokken en steigeren na het senden (als ze wel in de juiste richting vertrekt) zou het te maken kunnen hebben met ofwel 'belediging' ofwel een uiting van 'zich gewonnen geven'.
    Shaf doet namelijk ook wel een beetje debiel als ik hem een andere kant uit zend dan hij in gedachten had. Draait dan halverwege tijdens de send toch nog in de juiste richting, vaak met een steiger/sprong en soms bokt hij ook nog een keertje.

    Ik haal hem meestal direct terug en send hem nogmaals rustig in de richting die ik wil. Probeer je fases zacht op te voeren. Dus fase 1 eerst kijken en duidelijk draaien in de juist richting, voet mee stappen, en zachtjes 'lead it'. Van Galand heb je misschien geleerd een wat felle send te gebruiken, misschien dat sweety dat niet pikt
    Never underestimate the Universe

    10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

  4. #4

    Re: [L1] nog een stuiterbal... maar dan aan de 12ft lijn

    Heb je een "long of "short" horse? Als je een short horse hebt dan kan het een vorm van verzet zijn omdat ze niet wil werken. Als het verzet is, dan zal ik geen friendly game spelen, alleen als ze het goed doet, dus zonder verzet dan een friendly game spelen. Dus doorgaan tot ze het een keer zonder protest doet! Hoe is je driving game, vooral in zone 4? De eerste 3 games ( the principle games ) zijn heel belangrijk, zorg dat die goed gaan voordat je met the purpose games verder gaat. Ik werk best wel veel met moeilijke paarden en als ze met hun kont naar me toe komen zoals jij het beschreef dan komt het erop aan dat ik snel mijn cs omdraai en een flinke fase xxx op zijn kont geef zonder zelf achterwaart te lopen (wat een normale reactie zou zijn als een paard z'n kont naar je toe keert ). Niet echt voor beginners maar het probleem is zo goed als onmiddelijk opgelost. Voordat je met de send begint kan je het paard ook wat verder naar achteren laten lopen, geeft je wat meer veiligheid. Voor de rest zou ik je paard moeten zien en sluit ik aan met wat Eveline schreef.
    Stay natural and iron-free.

  5. #5
    Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    hollandscheveld
    Leeftijd
    41
    Berichten
    11.975
    Dagboek Berichten
    17

    Re: [L1] nog een stuiterbal... maar dan aan de 12ft lijn

    Hoe vindt Sweety de andere games als je die aan haar rechterkant speelt? Is ze erg gewend dat mensen alles aan haar linkerkant doen? Zo ja, dan zou het kunnen zijn dat ze zo heftig reageerde omdat ze jou met haar linkeroog wilde zien, en jij wilde haar rechtsom sturen.
    Ze doet het zowel links als rechtsom. Volgens mij vooral omdat ze linksom verwachtte en ik haar rechtsom stuurde of andersom. Ik geloof niet dat ze links een voorkeur heeft. Met de andere games merk ik namelijk geen enkel verschil.

    En wat doe je als zij steigert?
    Ik ben gewoon door mn fases gedaan. Volgens mij bleef ik wel op mn plaats staan, hoewel het allemaal natuurlijk zo snel gaat dat ik het me niet zo goed kan herinneren.

    Wat betreft bokken en steigeren na het senden (als ze wel in de juiste richting vertrekt) zou het te maken kunnen hebben met ofwel 'belediging' ofwel een uiting van 'zich gewonnen geven'.
    Zou inderdaad wel eens kunnen. Ik zag aan haar dat ze eerst de andere kant op wilde gaan, maar toen ze daar discomfort kreeg bedacht ze zich en toen stigerde ze ze en vloog de andere (goede) kant op. Zodra ze de goede kant op ging liet ik haar verder met rust (ookal bokte ze). Ik denk dat het in dit stadium (1e keer circlinggame long range) genoeg is dat ze de juiste kant op gaat. Misschien is het inderdaad een goed idee om haar eerst even opnieuw te laten vertrekken.

    Het kan inderdaad aan mn fases gelegen hebben, bedenk ik me nu. Hoewel ik heel bewust tot 3 heb geteld kan het zijn dat ik een beetje teveel energie gebruikte. dat had ik bija Galand natuurlijk altijd nodig. En aangezien Sweety een stuk heftiger is moet ik dat nu weer afleren natuurlijk.

    Heb je een "long of "short" horse?
    Sweety is denk ik eerder een long-horse.

    Hoe is je driving game, vooral in zone 4? De eerste 3 games ( the principle games ) zijn heel belangrijk, zorg dat die goed gaan voordat je met the purpose games verder gaat.
    De drivinggame gaat heel behoorlijk. Meestal op fase 2. Ik heb pas 2 keer geoefend, maar volgende week ga ik werken aan het reageren op fase 1. In elk geval kwam ze heel makkelijk terug bij de circlinggame. Ik heb er trouwens niet aan gedacht om haar achterhand weg te drijven toen ze zich om wilde draaien. ik heb gewoon ervoor gezorgd dat haar hoofd bij mij bleef. Wel iets om aan te denken de volgende keer.
    Ik vraag haar trouwens wel altijd even een paar pasjes achteruit hoor, zodat ze net buiten hand bereik is.

    bedankt voor al jullie tips.

  6. #6
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.757

    Re: [L1] nog een stuiterbal... maar dan aan de 12ft lijn

    Nou Sandra, volgens mij ben je wel goed bezig hoor. Het heeft bij mij ook best een tijdje geduurd voordat ik de circling game goed voor elkaar had, en de dingen waar jij nu tegenaan loopt, had ik ook (en met Tanja nog wel soms). Gewoon lekker zo verder gaan!

  7. #7

    Re: [L1] nog een stuiterbal... maar dan aan de 12ft lijn

    Klinkt goed ja.

    Suus doet springt regelmatig heel woest weg bij de send en wil dan ook vaak wel een soort bokkesprongen maken. Als ze een bui heeft. Eerst deed ze dat soort dingen vooral omdat ik lead it en lift it teveel tegelijk deed, dan was Suus vooral beledigd. Maar soms doet ze dat gewoon omdat ze geen zin heeft ofzo. Of juist wel zin heeft. Nou van mij mag ze, leef je maar uit, liever in de circlingame dan als ik eropzit. Ik vind het stiekem wel schattig, zo'n woeste Haf

    May the horse be with you!

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •