Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 22

Topic: Zadel bij paard in de groei?

  1. #1
    Forum Meubilair Hanneke1980's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2005
    Locatie
    N52°06.057 E005°38.773
    Berichten
    3.683

    Zadel bij paard in de groei?

    Ik was er echt een soort van overtuigd dat het zadel (een wintec) wat bij Boris hoorde pastte.
    Vanmorgen werd tactisch verteld dat dit niet zo was, en dat klopt ook, de boom is veel te klein. Alleen is de boom die er nu in zit al de grootste maat.

    Boris is 4 (bijna 5), hij zal nog wel iets groeien, dus ben ik aan het twijfelen wat nu te doen.

    Op zoek gaan naar een goed passend boomzadel (mijn voorkeur gaat dan uit naar een westernzadel) , met de kans dat hij er uit groeit.
    Of juist een wintec met brede schoft of de thorowgood haflinger, die zijn nog iets breder, prijstechnisch nog te doen, en als hij dan uitgegroeid is op zoek gaan naar een ander passend zadel? Passend bij Boris, en passend bij de dingen die we op dat moment gaan doen?
    Of op zoek gaan naar een zadel met flexibele boom, of shimmogelijkheden of zoiets?

    De groei per paard verschilt natuurlijk, maar zal hij nog zoveel groeien dat het met een zadel uitmaakt?

    En iets heel anders: je hoort veel mensen met een westernzadel dat het niet zo geschikt is om te gymen. Maar er zijn a. heel veel mensen op welke manier dan ook aan het gymnasticeren met hun paard of pony en b. heel veel mensen met een westernzadel.
    Hoe doen de mensen met een westernzadel dit?
    Willen is kunnen, zolang er maar koffie is.

  2. #2
    Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    hollandscheveld
    Leeftijd
    41
    Berichten
    11.975
    Dagboek Berichten
    17

    Re: Zadel bij paard in de groei?

    Ik heb zelf de thorowgood haflinger, voor mijn behoorlijk breed uitgevallen pony. Deze kun je min of meer verstellen door een soort inlages in de boom te schuiven. Veel stel ik mij daar niet bij voor.
    Mij bevalt het zadel erg goed. Het ligt mooi stabiel door de driehoeks-singelbevestiging. Heeft een lekkere diepe zit, en kwalitatief lijkt het me ook een goed zadel (heb hem pas een half jaar, dus kan er weinig over zeggen) .
    De wintec was ook voor mijn paard te smal. Dus misschien dat de thorowgood ook voor jou een uitkomst geeft.

  3. #3
    Forum Meubilair skey's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2004
    Locatie
    Aarschot / België
    Leeftijd
    41
    Berichten
    6.498

    Re: Zadel bij paard in de groei?

    Een echt goed westernzadel zal zeker duurder uitkomen dan een thorowgood haflinger.

    Flexibele boom is goed, zelf al kunnen ondervinden. Ik zou niet anders meer willen. De prijs is ook wel navenant.
    OP een paard in de groei zou ik een tweedehands zadel kopen.

    Ik zou een goede zadelpasser onder de arm nemen en de situatie uitleggen. Je "eisen" over het zadel geven en hem vragen een passend en eventueel niet te duur zadel te zoeken.

    Als hij is uitgegroeid kan je dan nog je 'droomzadel' kopen.

  4. #4
    Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Locatie
    De Plas
    Berichten
    10.094
    Dagboek Berichten
    6

    Re: Zadel bij paard in de groei?

    Toen ik Andor eerste zadel kocht, was dat ook een Wintec.
    Het werd de witte boom, die hij al niet meer pastte. Die hebben ze breder voor me gemaakt. Een zadelmaker kan dit voor je doen. Maar niet iedere zadelmaker WIL dit doen
    Zou voorlopig even een goedkope oplossing zijn.

  5. #5
    Forum Meubilair Mieke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006
    Locatie
    Land van de frieten
    Berichten
    3.364

    Re: Zadel bij paard in de groei?

    Een Ainsley met verstelbare boom. Wel Engels natuurlijk. Mijn dressuurtje heeft al op ons Rengel gelegen en op Aramis van Skey. Je vijst hem gewoon telkens bij, je kan hem dus bij wijze van spreken dagelijks verstellen zonder kosten!

    je vindt ze soms tweedehands voor 500 Ã* 600 euro en ze verkopen ook makkelijk.
    Whatever your goal , you must come closer to yourself, before you can come closer to your horse.
    Joni Bentley

  6. #6
    Actief Forumlid Ginny's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Locatie
    tussen Assen en Emmen
    Berichten
    706

    Re: Zadel bij paard in de groei?

    ik heb ook een wintec, welliswaar een vz-zadeltje, maar toch. Die heb ik destijds gekocht omdat de bomen makkelijk verwisselbaar zijn.

    Dat moet toch ook bij de westernzadels van wintec zo zijn ?

  7. #7

    Re: Zadel bij paard in de groei?

    2 vrindinnen van mij staan op een westernstal en daar "dressuren" of te wel gymmen ze ook metr hun paarden... ook met westernzadel...

  8. #8
    Forum Meubilair Hanneke1980's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2005
    Locatie
    N52°06.057 E005°38.773
    Berichten
    3.683

    Re: Zadel bij paard in de groei?

    He die witte boom laten verbreden, das een goede tip! Bedankt!

    Ik denk dat ik daar maar eens naar ga kijken, en ook naar de ainsley.
    Maarre , ik = blond , wat is vijzen?
    Willen is kunnen, zolang er maar koffie is.

  9. #9
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: Zadel bij paard in de groei?

    Bij de wintec extra breed horen weer afzonderlijke bomen,oranje geloof ik kun je die niet los kopen en in je zadel proberen?
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  10. #10
    Forum Meubilair Mieke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006
    Locatie
    Land van de frieten
    Berichten
    3.364

    Re: Zadel bij paard in de groei?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Hanneke1980
    Ik denk dat ik daar maar eens naar ga kijken, en ook naar de ainsley.
    Maarre , ik = blond , wat is vijzen?
    't zal weer een Belgisch woordje zijn, sorry Er zit een soort schroevendraaiertje bij. Je kan de boom met dat schroevendraaiertje breder en smaller maken.
    Whatever your goal , you must come closer to yourself, before you can come closer to your horse.
    Joni Bentley

  11. #11
    Forum Meubilair Hanneke1980's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2005
    Locatie
    N52°06.057 E005°38.773
    Berichten
    3.683

    Re: Zadel bij paard in de groei?

    Bedankt rengeltje, weer wat geleerd.

    Als ik onze zadelmaker goed begreep kon hier niet de boom in voor extra breed, maar ik ga deze week nog eens met het zadel langs, kijken wat de mogelijkheden zijn.
    Willen is kunnen, zolang er maar koffie is.

  12. #12
    Forum Meubilair Hanneke1980's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2005
    Locatie
    N52°06.057 E005°38.773
    Berichten
    3.683

    Re: Zadel bij paard in de groei?

    Toevallig kwam de zadelmaker deze week bij de buren, dus dat kwam goed uit.

    Ze had een JC veelzijdigheidszadel meegenomen, een tweedehandse.
    Toen ze hem op Boris zijn rug legde was ik eigelijk wel enthausiast, vooral bij de (geen) schoft lag het goed. Toen het in de kast hing was ik ook nog enthausiast.
    Nu heb ik er gisteren op gereden, maar ik weet het niet. Achter ligt het toch wel erg los. Ik ga vanmiddag nog maar eens vragen of het nog wat opgevuld kan worden, maar dan loop ik wel het gevaar dat het voor weer te krap wordt.
    Misschien breng ik hem ook wel gewoon terug, toen ik gisteren opstaptte wist ik namelijk inene waar ik het merk van kende: mijn verzorgpony had ook zo'n zadel, daar kreeg ik altijd rugpijn van.

    Het verschilt natuurlijk per paard maar hoeveel groeit een 5-jarige nog? Ik heb verschillende verhalen gehoord.
    Kan bv een equiflex zadel deze groei opvangen? Of een ander iets met flexibele boom.
    Willen is kunnen, zolang er maar koffie is.

  13. #13
    Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    hollandscheveld
    Leeftijd
    41
    Berichten
    11.975
    Dagboek Berichten
    17

    Re: Zadel bij paard in de groei?

    Mijn paard is bijna 5 en is kwa bespiering enorm gegroeid. Van een smal ielig paardje met de ruggegraat op de rug, naar een vol bespierde rug.
    Het moet wel goed de rug volgen hoor, ook aan de achterkant. Ik vraag me af of dit met opvullen op te lossen is.
    Heeft de zadelmaker daar niet naar gekeken dan ?

  14. #14
    Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Locatie
    De Plas
    Berichten
    10.094
    Dagboek Berichten
    6

    Re: Zadel bij paard in de groei?

    Zowieso kan bespiering heel anders worden.

    Andor ging vorig jaar van pommelmaat 3 naar 4.
    Nu zit maat 3 er weer in en ik denk niet dat hij maat 4 nodig heeft. Hij heeft nu nl schoft gekregen
    Voor Merrit heb ik ook al tig keer zijn toenmalige op maat gemaakte zadel, laten verbreden.

    Is dus niet alleen leeftijd gebonden. Hangt er erg van af wat je doet met Boris.

  15. #15
    Forum Meubilair Hanneke1980's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2005
    Locatie
    N52°06.057 E005°38.773
    Berichten
    3.683

    Re: Zadel bij paard in de groei?

    Ik vraag me af of dit met opvullen op te lossen is.
    Heeft de zadelmaker daar niet naar gekeken dan ?
    Het zou wel op te vullen zijn, maar dan zou het bij de schouder ook wat krapper worden. Ik zat erg te twijfelen maar heb het uiteindelijk toch maar teruggebracht. Ook al is het een (tijdelijk?) tweedehands zadel, dan nog wil ik er 100% tevreden over zijn, dat was ik niet, ook omdat het mij rugpijn bezorgde.

    Is dus niet alleen leeftijd gebonden. Hangt er erg van af wat je doet met Boris.
    Dat weet ik nog niet precies, gewoon lol hebben is in deze iets te vaag, als de basis goed is wil ik uiteindelijk gewoon buitenrijden. En dan zal er uiteindelijk ook wel gegymnastiseerd moeten worden.
    Ik kreeg van de week de tactische opmerking naar mijn hoofd dat Boris nooit de juiste rugbespiering zou krijgen, maar daar ben ik het niet mee eens, op termijn hoop ik dat toch wel.

    Ik ga zometeen trekkingsaddles en equistor mailen wat zij ervan vinden, en verdiepen in boomloze zadels kan ook geen kwaad. Al blijf ik erbij dat je daar een goede zit voor moet hebben, beter dan mijn zit op dit moment.
    Willen is kunnen, zolang er maar koffie is.

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •