Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 17

Topic: Paard laten wennen aan ruiter met zadel of bbp?

Forum Meubilair Horsefreakje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2006

Paard laten wennen aan ruiter met zadel of bbp?

Hoi,

we zijn nu stilletjes aan Attica zadelmak aan het maken, en aan het laten wennen aan gewicht op haar rug.
    Het gaat heel goed, ze is super kalm en vindt het totaal niet eng, ze valt zowat in slaap.. (Zou dat zijn omdat ze een Tinker is? )

Maar nu vroeg ik me dus af wat het beste is: Om haar te laten wennen aan iemand op haar rug van de eerste keer met een zadel of is het mss beter om het eerst met een bareback pad te doen?

Ik heb totaal geen idee waarom je het 't best eerst met het zadel zou doen, of met de bbp, maar omdat we de mogelijkheid hebben te kiezen tussen de 2 ben ik toch eens benieuwd naar jullie bescheiden mening.
    Groetjes
    Ariane xxx

My Love Is Yours Alone , The Only True Love I've Ever Known.. When I'm Down U Pull Me Trough When Nothing Else Would Do ! ♥

Actief Forumlid Ginny's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006

Re: Paard laten wennen aan ruiter met zadel of bbp?

ik heb zojuist deel 2 van de savvy club dvd bekeken: colt start deel 2. Daarin word geadviseerd om te beginnen met een BBP !!

Eigenlijk zou je die dvd eens van iemand moeten lenen....laat precies zien hoe Pat een paardje zadelmak maakt.

Dit is hoe het er aan toe gaat in de nieuwe savvy club DVD van colt start (ruiter- en zadelmak maken)
    1. Alles gebeurt met touwhalster
    2. Eerst moet de ruiter over het paard heen hangen (zonder BBP of zadel)
    3. Dan moet ruiter liggen op paard
    4. Ruiter zit op het paard
    5. Paard laten kennismaken met zadeldek
    6. Op het zadeldek wordt BBP gelegd en er wordt aangesingeld (om de singel te aanvaarden)
    7. Is het paard dit gewend, dan kan je een zadel opleggen
    Don't dream your life, live your dream!

Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Een dikke pad kan ook helpen om zadelmak te worden.

Mijn idee is dat het geen bal uitmaakt wat je erop legt. Het gaat erom hoe je het erop legt en dat het comfi moet aanvoelen.

Ik ga met Anthee mee, maar volgens mij is het makkelijker om de eerste keer een BBP te gebruiken. Mocht er dan iets gebeuren, kun je er bij een BBP sneller afglijden en blijf je ook nergens aan hangen. Opstappen doe je toch via een krukje (neem ik aan?) dus stijgbeugels heb je dan op zich ook niet nodig.

Ik werk het liefste met de bbp. Ik ben bij Troy de eerste keer in het bos ook met bpp gegaan. Om de redenen die Wannebe noemt, maar ook omdat je heerlijk contact met je paardje hebt.

Aangemeld
    Apr 2006

Hoi,

bedankt voor jullie snelle reacties! Ik ga dus toch voor de bbp gaan. Idd, had ook hetzelfde gevoel: je kunt er veel vlugger afglijden als er iets misgaat en je hebt beter contact met je paard.

Thanks voor jullie bescheiden mening!
    Groetjes
    Ariane xxx

My Love Is Yours Alone , The Only True Love I've Ever Known.. When I'm Down U Pull Me Trough When Nothing Else Would Do ! ♥

Forum Meubilair RebanKabriche's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005

Hmmm ik ga met Antheman mee. Ik denk dat het ook belangrijk is waar jij je veiliger/ beter op voelt. Als jij je met bbp helemaal niet comfi voelt en met zadel wel, lijkt me dat weer verstandiger.

Maar ik kan uit je vraag niet opmerken of je zelf voorkeur hebt dus zal het voor jou wel niet uitmaken Succes!!
    Oordeel nooit te snel, je weet nooit wat de reden is als je er niet naar vraagt!

Aangemeld
    Apr 2006

Mnou, met zadel heb ik het gevoel dat ik zo 'gevangen' zit op haar..met de bbp kun je nergens aan blijven hangen en kun je dr zo afwippen..maar ik ga ook mee met Antheman hoor, 't is waar jij je het veiligst op voelt..en is mijn geval is dat dus de bbp
    Groetjes
    Ariane xxx

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

shanna's eerste ritjes waren met zadel. Ze was dan ook al compleet zadelmak, dus voor haar maakte het geen verschil. Voor mij gaf het net wat meer evenwicht en balans op zo'n wiebelig paard.

Aangemeld
    Apr 2006

Sandra, je bent er in geslaagd om me weer aan het twijfelen te maken

Attica is nu eenmaal zo'n paardje die van het ene op het andere moment heel erg RB kan worden en kan 'ontploffen'..natuurlijk gaan we hier eerst nog aan werken voor we er opkruipen maar om die reden zou ik het toch veiliger vinden met een bbp....*pieker de pieker*
    Groetjes
    Ariane xxx

Heuh.. dat contact kan natuurlijk ook weer een nadeel zijn he

Aangemeld
    Apr 2006

Zat er ook juist over na te denken

Het is toch Amalia die het meest met Attica bezig is hé, nu ze zich ook aangemeldt heeft hier moet zij het maar uitvechten haha
    Groetjes
    Ariane xxx

Forum Meubilair RebanKabriche's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005

En hoe denkt Amalia erover??
    Oordeel nooit te snel, je weet nooit wat de reden is als je er niet naar vraagt!

Forumlid Amaliaamp;Attica's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2007

Amalia denkt er zo over:
    juist omdat Attica nogal vlug durft te ontploffen (het ene moment vindt ze alles goed en het ander moment is ze een echt rodeopaardje) denk ik dat ik liever met een bbp zal beginnen, dan kan ik vlugger van haar springen, in je zadel zit je zo stevig (dat is natuurlijk ook weer een voordeel), maar dan kan ik er niet zo gemakkelijk van haar rug springen.
    Natuurlijk wat Wannabe zegt is ook helemaal waar, stel dat ze RB wordt omdat ze zeer goed het contact voelt met mij op een bbp, dan is dat ook weer een nadeel.

Ik zal het wel nog allemaal zien, we zijn nu nog altijd aan het oefenen met aansingelen en overhangen, wat toch al aardig lukt, en als ik zie dat ze er helemaal klaar voor is, kan ik wel een stapje verder gaan.

Bedankt voor jullie reacties!

XXX Amalia
    Groetjes
    Amalia.

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten