Ik heb heel wat jaren terug ooit eens van bijna alle fabrikanten alle gegevens opgevraagd en alle waarden in een excel sheet gezet. Helaas kan hem niet hier plaatsen ben hem ergens ooit kwijt geraakt. Ik had ook een tabel gemaakt van wat ik per dag met mijn arabier deed. Ik was toen nog erg fanatiek aan het lange afstandrijden en volgde hierbij een strak schema dus kon precies uitzoeken zoveel draf, galop stap. Zijn gewicht had ik gewogen bij de dierenarts en trok vandaaruit mijn conclusies. Met alle beetje kennis die ik uit boeken verzamelde. Ik kwam toen uit op Equisanum Arabian.
Nu hebben wij dus ook paardjes tweede generatie uit Iran de ouders en grootouders liepen nog in het gebergte rond. Zeer gevoelig voor hoefbevangenheid zoals veel ponies. Hiervoor weer het e.e.a naast elkaar gelegd kom nu vrij aardig uit op Subli poniebrok. Deze brok is gemaakt met de achterliggende gedachte dat je maar kleine hoeveelheden voert en dan toch aan een bepaald aantal mineralen en vitaminen moet komen. Mijn 5 ponies krijgen per dag plusminus 150 gram biks. En 's ochtends slobber van subli met foenegriek, zeewier en knoflook. En nu voor de rui een eetlepel lijnzaad. En onbeperkt hooi. Als ik geen krachtvoer geef vallen ze erg terug met name in de wintermaanden. Onze twee rijpaarden doen hier nu gewoon aan mee maar dan 1 kg per dag.
Volgens mij kan je alleen goed voeren als je weet wat er in het hooi mist en naar aanleiding van die analyse de ontbrekende gehaltes gaat bijvoeren. Lijkt me haast een onmogelijke taak.
Ik lees zoveel tegenstrijdigheden zie ook soms door de bomen het bos niet meer.
Iemand een advies hoe ik het beter zou kunnen doen of ik dit zou moeten veranderen, ik sta altijd open voor suggesties.
Bij de weg, ik stond ooit eens op een renstal/manege waar naar analyse bleek dat er geitenbiks gevoerd werd, er 6 balen hooi op 90 paarden gevoerd werd en daarnaast had iedereen op zijn box staan 4-6 kg per dag. Ik heb nog nooit iemand met staldienst twee keer naar een box zien lopen en volgens mij gaat er maar 1kg maximaal in een maatschep. Toen ik erachter kwam hoe slecht het hier gesteld was snel weggegaan maar ik moet zeggen dat alle paarden glommen en er goed uitzagen.
Bladwijzers