Resultaten 1 tot 6 van de 6

Topic: n.a.v. "paardengedrag"...

  1. #1
    Forum Meubilair Horsefreakje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2006
    Locatie
    Leffinge, West-Vlaanderen, België
    Berichten
    4.336

    n.a.v. "paardengedrag"...

    ...vraag ik me iets af over het "Protect your herd of two".

    Omdat ik Rébanna's topic niet wil 'vervuilen' open ik dus een apart topic.

    Als wij de uitloopstal van de paarden uitmesten kan het soms gebeuren dat Nappe in de piste (naast de uitloopstal) achter Pipa aan zit..als ik dat zie dan jaag ik meestal Napoleon weg van Pipa...

    Moet ik dit niet doen dan? Zelf hun dominantieverhoudingen onder elkaar laten bepalen? Ben een beetje in de war gebracht...

    Trea zei iets waar ik me heel goed kan in vinden:

    Ik wilde aan horsefreakje alleen maar aangeven, dat zolang je je IN de kudde bevind, het jouw taak is om de hele kudde te beschermen, niet alleen eentje eruit. Maar binnen je eigen kudde dreigt geen gevaar (wwarom zou het gevaarlijk zijn als Nappe Pipa´s voer opeet?) dus daar handelt een paard vanuit egoistische zelfvervullende redenen.
    Dus is het eigenlijk helemaal niet nodig dat ik Pipa ga beschermen als ik niet eens in de kudde sta maar ernaast?

    Zo probeer ik ook te denken als ik mij beweeg in de kudde. Als het mij iets oplevert om alleen te staan met Pebbles ( ik wil haar hoeven vragen, of aaien of weet-ik-veel) dan hou ik de anderen weg van haar. Niet om háár te beschermen, maar om mijn ding te kunnen doen.
    Maar als ik wel in de kudde sta en ik sta Pipa te aaien en Nappe komt haar bij mij wegjagen dan mag ik wel 'Protect your herd of two' toepassen omdat ik mijn ding wil doen met Pipa (knuffelen of wat dan ook)
    Ik dacht altijd zo: Dat ik Nappe dan moet wegjagen omdat Pipa anders "ziet/denkt" dat Nappe hoger staat in rangorde dan ik..dat hij zijn ding kan doen en dat ik daar niks kan tegenin brengen...

    Wie verduidelijkt dit ff voor mij aub?
    Groetjes
    Ariane xxx

    My Love Is Yours Alone , The Only True Love I've Ever Known.. When I'm Down U Pull Me Trough When Nothing Else Would Do ! ♥

  2. #2
    Forum Meubilair Aspen's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2006
    Locatie
    Bredene(B)
    Berichten
    4.012

    Re: n.a.v. "paardengedrag"...

    Antwoord op je eerste vraag: ik zou je paarden het leiderschap alleen laten uitvechten. Typisch gedrag voor paarden,dus laat ze maar doen
    Voor je tweede vraag heb ik niet echt een antwoord. Zo gevorderd ben ik nog niet.

  3. #3
    Actief Forumlid shetfan's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Locatie
    Culemborg
    Berichten
    1.987

    Re: n.a.v. "paardengedrag"...

    Wat betreft je eerste vraag, zou ik ook niks eraan doen, dat zoeken ze maar lekker zelf uit .
    Maar als jij met Pipa bezig bent, en Nappe komt haar wegjagen, zou ik daar wel een stokje voor steken, jÃ*j staat tenslotte als het goed is ook hoger dan Nappe, dus als jij niet wilt dat hij Pipa wegjaagt, is dat jouw keus en dan heeft hij dat te respecteren.
    Het kan tenslotte ook gevaarlijk worden als ze elkaar gaan wegjagen wanneer jij ertussen staat (spreekt uit ervaring...) dus kun je denk ik het beste duidelijk maken dat je niet wilt dat ze elkaar bij jou wegjagen.
    Maar 't is inderdaad een lastig kwestie, nu ik er zo over nadenk...

  4. #4
    Forum Meubilair Horsefreakje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2006
    Locatie
    Leffinge, West-Vlaanderen, België
    Berichten
    4.336

    Re: n.a.v. "paardengedrag"...

    Oki, bedankt

    Pipa zal dus voortaan zichzelf moeten redden als ik de stal uitmest
    Groetjes
    Ariane xxx

    My Love Is Yours Alone , The Only True Love I've Ever Known.. When I'm Down U Pull Me Trough When Nothing Else Would Do ! ♥

  5. #5

    Re: n.a.v. "paardengedrag"...

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Horsefreakje
    Oki, bedankt

    Pipa zal dus voortaan zichzelf moeten redden als ik de stal uitmest
    Lijkt me een prima idee, dat moet ze ook als jij er niet bent
    Vaak krijg je nadat je een ranghoger paard "op de plaats" hebt gezet een extra felle uitval van dat paard, als je weer uit de buurt bent (tenminste bij ons is dat zo) en dat vind ik nooit prettig.

    Wb dat tweede.. daar had ik al iets over gezegd toch?

  6. #6
    Forum Meubilair Horsefreakje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2006
    Locatie
    Leffinge, West-Vlaanderen, België
    Berichten
    4.336

    Re: n.a.v. "paardengedrag"...

    Ja had daar ook al op gelet, van die extra felle uitval...ja ik begrijp het hoor, heb in Rébanna's topic ook nog eens je reactie gelezen...

    xxx
    Groetjes
    Ariane xxx

    My Love Is Yours Alone , The Only True Love I've Ever Known.. When I'm Down U Pull Me Trough When Nothing Else Would Do ! ♥

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •