Ow en dan komen we bij de volgende vraag:
in hoeverre is het fair om je paard te vragen om bij de circlinggame door je centrum te lopen?
Ow en dan komen we bij de volgende vraag:
in hoeverre is het fair om je paard te vragen om bij de circlinggame door je centrum te lopen?
dank je voor je antwoord Sandra. Ja sta ook elke keer weer zo verbaasd over het feit hoe gevoelig een paard kan zijn. Maar anderzijds ook zo logisch, ze kunnen geen mensentaal dus een beetje hetzelfde als een blinde, die kan beter horen omdat hij dat zintuig versterkt....
Maar jou laatste vraag begrijp ik niet...
Oordeel nooit te snel, je weet nooit wat de reden is als je er niet naar vraagt!
Ow nou, als een paard moeite heeft met door je centrum te lopen en jij staat stil in het midden. Dan moet je paard dus elk rondje tegen zijn instinct in door jouw centrum lopen. Hij botst er als het ware elke keer tegenaan en moet dan leren dat dat de bedoeling is, dat hij zich daar niet svan aan moet trekken en gewoon door moet lopen.
In hoeverre is dit eerlijk tegenover het paard?
Goeie vraag Sandra
Moet ik toch eerst laten bezinken.........
Oordeel nooit te snel, je weet nooit wat de reden is als je er niet naar vraagt!
dat vroeg ik mij ook af de laatste tijd... niet zo direct als sandra maar toch ik had geen goed gevoel meer bij stil staan tijden circling en ben toen mee gaan lopen zoals op de longeer dvd van irwin... en dat hielp wel....
Snowdon, ik denk dat Sietske (28-12-2009) en Netam (21-9-2007) samen op een wolkje naar ons kijken en er altijd zijn om ons te helpen! fijn he
Oh verhipt, ik sta helemaal niet stil tijdens de circling.... Dus Kabriche hoeft helemaal niet door mijn centrum heen......
Eh niet zo snel réban. het ligt er maar nét aan HOE je meeloopt. Om de chaos compleet te maken
ik zal zien dat ik een filmpje maak
Want helaas weet ik niet goed 'hoe' ik meeloop etc... Ben meer met Kabriche bezig
Dat klopt Dat merkte ik laatst met lange lijnen met Timber....ze liep in een hoek steeds naar buiten en toen ik op mezelf ging letten bleek dat ik steeds in die hoek zeg maar recht op haar ging lopen terwijl ik de rest van cirkel schouder aan schouder liep (kan het effe niet beter uitleggen, snapt iedereen wat ik bedoel )....Oorspronkelijk Geplaatst door sandra
Timber wees me hier even geheel in Timber style op door enorm pissed of te gaan bokken en steigeren toen ik haar wilde corrigeren (zo van wat mot je nou mens ik doe toch wat je vraagt ).
Vandaag ben ik heel overdreven mijn centrum gaan wegduwen naar achteren (weer iedereen snap ?) en ik probeer er echt op te letten dat ik zeg maar schouder aan schouder loop en niet gericht op haar lijf, daardoor had ik niet eens druk op de lijn en liep mevrouw keurig rondjes om me heen Ze zal wel gedacht hebben.
Braaaaaaaf mens
Realiseer me trouwens net dat ik ook altijd enorm met Timber bezig ben waardoor ik inderdaad te vaak lijf op lijf loop in plaats van "naast haar".
When you understand why something hurts, it stops hurting. When you understand you have options, you take action.
And when you understand you have wings, you can soar again. If it's still hurting, fly anyway!
Ja zo is het helemaal. Dit is natuurlijk erg " onhandig" . Maar er zitten ook heus mooie kanten aan.
zo was ik gisteren aan het proberen of ik met hol/bol mn paard in een schouder binnenwaarts kon krijgen.
Dit lukt idd (voor zover ik dat kon zien) door mijzelf hol te maken (stelling/volte te vragen) en tegelijkertijd mn centrum rechtuit te houden om te voorkomen dat ze inderdaad aan de volte zou beginnen. Voila, na enige oefening liep shanna keurig in 3 sporen.
Er zitten dus heus ook positieve gevolgen aan het werken met je centrum.
Tsja, ik doe circling dus ook niet op z'n parelli's. Mijn lesgever wil het niet hebben, en mijn paard raakt er alleen maar van in de war als ik niet meeloop, of als ik mijn centrum verkeerd richt.
Dat probleem heb ik trouwens met loswerken lang op de rechterkant gehad. Ik snapte niet wat het was, het leek alsof ik goed stond. Bleek dat ik Walter toch met mijn heupen blokkeerde, ik stond niet recht. Mijn heupen waren gedraaid, mijn schouders recht zeg maar.
Filmen kan bij dit soort dingen ook een hoop duidelijk maken, goede lesgevers kunnen ook veel zien
Vandaag begonnen met wat ze aanbood Ik wilde dubbele lijnen doen, maar Timber was zo druk dat het longeren is geworden. Dat is dus trouwens wat ik er me bedoel ik ga niet een gevecht aan om per se te doen wat ik in mijn hoofd heb......dan bouw ik het eventueel op naar wat ik in gedachten had (of niet).
Goed opgelet dat ze niet door mijn centrum hoefde, goed op mijn houding gelet en "keep the shoulder out" toegepast. Met 10 minuten was het drukke dametje rustig en liep ze keurige cirkels om me heen.
Op een gegeven moment ging ze in een hoek weer erg naar buiten, eerst op mijn eigen houding gelet en idd daar zat het in, ik duwde haar weer naar buiten met mijn lichaam op haar lichaam. Mezelf gecorrigeerd en ze ging super!
Daarna een pasje wijken aan de lange teugels.....Dus, mijn heup richting haar geduwd en ze ging zo opzij nog niet mega soepel maar dat komt allemaal nog wel!
Ik doe vast nog 100 duizend dingen fout, maar het was zo leuk om te zien hoe Timber reageerde op mijn lichaamshouding correctie en ook op mijn heup naar buiten bij het vragen van het pasje wijken.....
When you understand why something hurts, it stops hurting. When you understand you have options, you take action.
And when you understand you have wings, you can soar again. If it's still hurting, fly anyway!
Thanks F6 ik ga de volgende keer ook meer op mezelf letten ipv 100% op Kabriche
Bladwijzers