Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 20

Topic: Verwarring longeren en circeling

Forum Meubilair Aspen's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2006

Verwarring longeren en circeling

Ik ben nu toch al bijna 2 maanden bezig met de games en dat gaat goed! Ik longeer Aspen ook regelmatig ter afwisseling en ik merk dat hij een beetje verward is.
    Als ik hem aan het longeren ben,kan hij opeens stoppen en heel erg verward en vragend kijken: wat wil je nu dat ik doe? Ik neem hem dan meestal erg kort en laat hem dan zo rond stappen en probeer hem steeds langer en langer te laten. Daarna heeft hij wel even terug de klik van: ja,zo moet het, maar na een tijdje gaat het dan weer mis.
    Hij verwart dus de circling game met het longeren. Nogtans zijn het 2 verschillende dingen. Bij de circling sta ik stil en gebruik ik mijn stick en string alleen maar om hem weg te senden. Bij het longeren heb ik zo'n longeerzweep, maar die schuifelt meestal over de grond mee en wordt amper gebruikt(alleen als begrenzing nu eigenlijk) en ik stap ook zelf mee,wat bij de circling niet het geval is.
    Heeft er iemand nog zo'n probleem(gehad)?

Forum Meubilair saar's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    69

Re: Verwarring longeren en circeling

Herkenbaar, heb hetzelfde gehad met Wick. Ik heb het eigenlijk op z'n Parelli's opgelost. Gewoon laten vragen "is het al goed?". Vriendelijk lachen, wegzenden en weer longeren.
    Dat werkte voor Wick, maar of dat bij jullie ook werkt?
    And the future is certain
    give us time to work it out
    Talking Heads - Road to Nowhere

Aangemeld
    Aug 2006

Ik kan het altijd proberen. Dank je wel!

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

Longeerzweep kan je paard inderdaad verwarrend vinden, logisch. Hij ziet het verschil niet tussen een longeerzweep en een carrotstick.
    Ik kies er gewoon voor geen longeerzweep te gebruiken, wat voor begrenzing wil je precies bereiken met de zweep?
    Wil je hem wel gebruiken, zorg dan dat je de zweep op de grond laat rusten en dan misschien iets verder van je paard af dan je gewend bent.
    Bij het normale longeren hou je hem normaal gesproken ter hoogte van het kruis of er net iets achter. Misschien is het voor je apard duidelijkers als je hem nog iets verder daarachter pas hebt, zodat de zweep duidelijk niet naar de achterhand wijst.

Forum Meubilair Horsefreakje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2006

Ik zou gewoon niet meer longeren
    echt 'afwisseling' kun je 't niet noemen, de hele tijd rondjes lopen!

Kun je niet longeren op de parelli manier? Senden, als je hem in draf wil laten gaan: lead zone 1, push zone 5: met je carrotstick in zone 5 dus, eerst achter je zwiepen met de string, dan naast jen, dan voor je, en leaden in zone 1 psies als bij de Send..en voor de Bring back driving uit zone 3...

Want voor Asp is dat idd nogal verwarrend anders...ik merk aan Pipa dat ze de bring back (stick in zone 3-4) al verwart met overgaan in draf (stick in zone 5).
    Groetjes
    Ariane xxx

My Love Is Yours Alone , The Only True Love I've Ever Known.. When I'm Down U Pull Me Trough When Nothing Else Would Do ! ♥

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Horsefreakje
    Want voor Asp is dat idd nogal verwarrend anders...ik merk aan Pipa dat ze de bring back (stick in zone 3-4) al verwart met overgaan in draf (stick in zone 5).
    Hm, doe je het dan wel "volgens de boekjes"? Beginnend 180 graden vanaf je paard en dan langzamer dichterbij?

Aangemeld
    Aug 2006

Die longeerzweep dient om een driehoek te vormen,heb je dat nooit geleerd? Ik hou die zweep ook altijd laag,komt bijna nooit hoger dan het spronggewricht.
    Ik zal het deze week eens testen zonder zweep en als dat goed gaat,blijft die zweep in de zadelkamer liggen. Ik hou jullie op de hoogte!

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

Ja en? driehoek waarvoor dan?

Kijk wat ik probeer te zeggen: we zitten hier op een forum waarbij alles wat we doen, we niet automatisch proberen te doen "omdat het zo hoort", maar proberen te achterhalen of het wel zo nuttig is allemaal.

Dat die zweep een begrenzing is, ja duh. maar waarvoor dan? (voor het terugvallen in gang, i know i know) Heeft je paard die begrenzing wel nodig? kan je paard niet op eigen benen lopen? kun je met lichaamstaal niet een hele goede begrenzing aangeven?
    Zou het niet interessant zijn om daar eens naar op onderzoek te gaan?

Alleen al omdat je, als je met driehoek werkt, je continue recht op je paard gericht moet staan, zo'n beetje, om die zweep op zijn plek te houden, en je daarbij je centrum de hele tijd op je paard richt, zou het misschien zinnig zijn om eens verder te kijken dan de traditionele manier van longeren (denk ik dan he).

Aangemeld
    Aug 2006

Blijkbaar hang ik dus nog vast aan oude gewoontes Voor gang te behouden en te veranderen gebruik ik hem bijna niet,want dat doe ik meestal met mijn stem. Ik gebruik hem gewoon omdat het zo hoort Ok,nu weet ik het zeker. Zweep hebben we niet nodig. Thank you!!!

Forum Meubilair Horsefreakje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2006

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door sandra
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Horsefreakje
    Hm, doe je het dan wel "volgens de boekjes"? Beginnend 180 graden vanaf je paard en dan langzamer dichterbij?
    Ja hoor, heb "die boekjes" tig keer opnieuw bekeken om zeker te zijn dat ik mijn fases wel helemaal goed doe Het is gewoon Pipa die niet goed genoeg kijkt of al meteen een beslissing neemt wat zij 't leukste vindt: draven of naar binnenkomen)
    Als ik haar terug naar binnen wil halen ga ik echt helemaal krom staan en als ik haar wil laten overgaan in draf focus ik me met heel m'n lichaam 'voor' haar...dus tis niet dat ze je 't verschil niet ziet!

nuja tis Natalie's topic dus laten we niet teveel offtopic gaan
    @Natalie: prachtig verwoord van Sandra, ben blij dat je begrijpt waarom je de zweep niet meer nodig hebt
    't komt vast helemaal goed!
    Groetjes
    Ariane xxx

My Love Is Yours Alone , The Only True Love I've Ever Known.. When I'm Down U Pull Me Trough When Nothing Else Would Do ! ♥

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Hmmm als je serieus wilt longeren en daarbij wilt werken aan een juist stelling en buiging (en je dus niet alleen maar je paard rondjes wilt laten lopen zonder verder ergens op te letten) dan kun je dat m.i. toch niet zonder zweep hoor! Of je moet je lichaamstaal wel zó perfect beheersen en een paard hebben dat daar zó subtiel op reageert. Want hoe geef je anders aan dat je wat meer buiging in de ribben wilt hebben, of dat de achterhand wat meer naar buiten moet bijvoorbeeld? Of dat je wilt dat hij zijn achterbeen nét wat meer laat ondertreden?
    Even ter overweging: ook Chris Irwin gebruikt een longeerzweep...

Hierboven werd geschreven:
    Ik zou gewoon niet meer longeren
    echt 'afwisseling' kun je 't niet noemen, de hele tijd rondjes lopen..."
    met andere woorden "zinloos rondjes rennen"... maar ja, dat vind ik nu juist van Parelli's circling game..

Met serieus longeren werk je aan van alles en nog wat, gymnastiseer je.. in tegenstelling tot de circling game die alleen maar tot doel lijkt te hebben dat je je paard weg kunt sturen en hij rondjes om je heen blijft lopen totdat je vraagt er mee op te houden. En als je dat op de Irwin manier doet, lijkt me dat longeren heel wat effectiever en leerzamer voor mens en paard.
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Toen ik net met Parelli begon dacht ik ook: ik longeer mijn paard nooit meer, want dat is zinloos rondjes lopen en Pat zegt dat dat niet goed is.
    Inmiddels heb ik mijn mening daarover aardig bijgesteld. Als je *goed* longeert zet je je paard lekker lichamelijk aan het werk en biedt je hem afwisseling. Je kunt hem hierbij prima fysiek trainen en dat kan heel zinvol zijn.

De cirling game is niet bedoeld om je paard fysiek te trainen, maar mentaal. Dat kan ook heel zinnig zijn, maar als je het doel eenmaal bereikt heb (hij houdt gang en richting zonder interventies) dan moet je daarmee ook echt gaan variëren want anders wordt het 'dom rondjes lopen'.
    De circling game doe ik juist niet vaak meer, althans, niet zomaar rondjes om mij heen lopen. Ik doe alleen nog maar travelling circling game, met of zonder obstakels, veel van richting of gang veranderen, kortom, veel afwisselen. En daarbij probeer ik wel degelijk aandacht te besteden aan een juiste stelling en buiging. Anders wordt het idd 'dom rondjes lopen', juist dat wat Parelli zo verafschuwt aan het longeren.

Misschien zouden sommige mensen niet zomaar na moeten praten wat Parelli zegt, zonder daar zelf ook daadwerkelijk ervaring mee te hebben...

Aangemeld
    Aug 2006

Ariane,longeren kan erg nuttig en belangrijk zijn. Voor sommige mensen is het inderdaad onnozel rondjes lopen, maar je kan er veel meer mee. Immers leren ongeleerde paarden aan het zadel enz wennen aan de longe.
    De reden dat ik Aspen longeer, is om hem afwisseling te geven en om hem ontspannen te laten lopen wat niet altijd lukt tijdens het rijden en dan kan ik kijken hoe hij beweegt(met stelling) en of hij zijn achterhand goed gebruikt. Dat kan ik ook voelen tijdens het rijden, maar als je het kan zien,geeft het je een duidelijker beeld, dat vind ik toch.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marja
    Misschien zouden sommige mensen niet zomaar na moeten praten wat Parelli zegt, zonder daar zelf ook daadwerkelijk ervaring mee te hebben...

Marja, zoals jij je circling game nu uitvoert, al travelend, met obstacles, lettend op buiging en stelling, dit is super vermaak voor je paard en ook nog hoogst gymnasticerend! Hier werk ik ook graag naar toe.

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten