Waldjo bekap ik ook zelf.
Toen ik 14 was (inmiddels zo'n 13 jaar geleden) leerde ik bekappen van een oude boer die een haflingerfokkerij had. Die boer was toen 76 en vond zichzelf te oud worden om te bekappen, hield ie niet meer vol.
Heeft t mij geleerd en deden dan omstebeurten een hoef. Na 2 jaar hield hij er mee op en mocht ik het zelf doen. Inmiddels deed ik de landbouwschool, richting veehouderij/ paardenhouderij waar we dus ook les in hoefbekappen kregen. Schrok me werkelijk kapot van de manier hoe we daar moesten bekappen, dat kende ik niet! Dat was zoooo onlogisch! Maarja om mn certificaat hoefbekappen te halen moest ik t maar op de 'normale' manier bekappen. Zodra ik t certificaat had, heb ik nooit meer op die manier bekapt....
Toen mn ouders jaren later internet kregen ben ik gaan zoeken over de manier van bekappen die ik van de oude boer had geleerd. Bleek dat dat natuurlijk bekappen was. Vorig jaar ofzo ben ik bij de site van paardnatuurlijk beland en sinds kort in het bezit van hun boek over natuurlijk bekappen. Blijf nog steeds bijleren
Waldjo kocht ik vorig jaar augustus, was zwaar hoefbevangen waarbij alle 4 de hoefbenen heel erg waren gekanteld. Volgens de veeartsen zou het niet goedkomen. Werd door iedereen, ook stalgenoten voor gek verklaard. Iedereen had commentaar en kwamen met 'goedbedoelde' adviezen, zoals ijzers ed. Ja daaaag Heb Wout Overbeke laten komen, is 3 of 4 keer geweest en heb t nu zelf weer opgepakt en het gaat helemaal de goede kant op. Hij loopt weer super! Het gaat zeker nog wel een tijd duren eer ie helemaal genezen is, maar ik heb er het volste vertrouwen in!
Bladwijzers