Resultaten 1 tot 9 van de 9

Topic: Rijden met stick

  1. #1
    Actief Forumlid Peppysan's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Locatie
    Nieuwe Pekela
    Berichten
    176

    Rijden met stick

    Sinds kort ben ik de trotse eigenaar van een stick.
    Omdat de dressuurzweepjes niet geschikt waren om je paard mee te sturen heb ik ze altijd tegen de hals gelegd ipv het hoofd te drijven. Nu kan dat dus wel en het resultaat is ronduit lachwekkend.
    Hij loopt er niet voor weg, hij loopt naar de stick toe! hij probeert hem te pakken en als ik de stick opzij doe gaat het er zelfs achteraan!

    Wat moet ik hier nu mee?
    Een goede ruiter hoort het als zijn paard tegen hem praat.
    Een uitstekende ruiter hoort hem zelfs fluisteren.
    Maar een slechte ruiter hoort hem niet eens schreeuwen.
    <!-- w -->http://www.paderyranch.nl<!-- w -->

  2. #2

    Re: Rijden met stick

    driving game op de grond?
    The moment at which we aren't creating the opportunity to make mistakes, we're making one ourselves...

  3. #3
    Actief Forumlid Peppysan's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Locatie
    Nieuwe Pekela
    Berichten
    176

    Re: Rijden met stick

    Als ik in de buurt van zijn hoofd kom, pakt hij de stick. Ook op de grond.
    Een goede ruiter hoort het als zijn paard tegen hem praat.
    Een uitstekende ruiter hoort hem zelfs fluisteren.
    Maar een slechte ruiter hoort hem niet eens schreeuwen.
    <!-- w -->http://www.paderyranch.nl<!-- w -->

  4. #4
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Baarn
    Berichten
    311

    Re: Rijden met stick

    Duidelijker zijn in de lichaamstaal. Life up, hij negeert blijkbaar je vraag. Als paard A, paard B wil sturen gaat dat ook niet zomaar hoor. B vecht nog wel even terug of wint zelfs. Hij speelt de de driving game met jou terug en als jij dan opgeeft heb jij weer verloren. Fases aanhouden en dan zijn de consequenties voor hem. Ik doe driving game niet zoals parelli. Ik gebruik CS alleen als fase 4 omdat mijn fase 4 op de parelli manier nooit effectief was. Je stond daar maar met de CS en de aanraking als fase 4 was zo klein dat het Doon niets deed. Fase 4 is een tik tegen zijn hals ( maar die heb ik nu allang niet meer nodig )

    Succes! Vergeet niet, jij wilt op ZIJN plek komen te staan, als hij niet opzij gaat na maar liefst 3 waarschuwingen, dan is fase 4 goed om hem duidelijk te maken dat hij toch écht opzij moet.

  5. #5
    Actief Forumlid donderwolke's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2004
    Locatie
    Nevele, België
    Leeftijd
    35
    Berichten
    2.329

    Re: Rijden met stick

    Helemaal mee eens met wat Sophie zegt. Ik zou zeggen: stay passive persistent. Gewoon blijven doordrijven en fases opbouwen totdat hij ervan weggaat. Wel raar hoor dat ie ernaar toe hapt. Als ik met Shiva een fase 3 doe (met de stick vrij hard driven maar nog niet tegen haar) is ze er al vrij bang van en haast ze zich vlug weg.

    xxx julie

  6. #6
    Actief Forumlid mandy's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    den bosch
    Berichten
    561

    Re: Rijden met stick

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door donderwolke
    Helemaal mee eens met wat Sophie zegt. Ik zou zeggen: stay passive persistent. Gewoon blijven doordrijven en fases opbouwen totdat hij ervan weggaat. Wel raar hoor dat ie ernaar toe hapt. Als ik met Shiva een fase 3 doe (met de stick vrij hard driven maar nog niet tegen haar) is ze er al vrij bang van en haast ze zich vlug weg.

    xxx julie
    Even jou aanvullen: stay passive persistent in the proper postion. De zone waar je staat is namelijk ook van belang.
    Oja en julie het is niet de bedoeling dat Shiva uit angst voor de stick opzij gaat. Het gaat om het principe van wijken voor druk en daarbij leftbrained te zijn. Als een paard uit angst iets doet dan is hij rightbrained.
    Over het pakken van de stick. Je zou het vanaf de grond ook kunnen proberen met je handen. parelli gaat namelijk van de stick naar de handen omdat je stick wat meer opvalt. Alleen als je met je handen verder gaat dan is het probleem van de stick vastpakken nog niet weg.
    Hier moeten we eens goed over nadenken. Ik principe gaat het over het wijken van zone 2. Dat is dus de nekzone zou je kunnen zeggen. Wat als je daar alleen drijft met je stick, dus dat er geen uiteinde bij het hoofd zit.
    Of is het niet mogelijk om de stick als een block te gebruiken. Als een paard in ons wil happen dan dan hebben we ook die block-methode. Waarom zou dat niet mogelijk zijn met de stick?
    ride like the wind

  7. #7
    Actief Forumlid donderwolke's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2004
    Locatie
    Nevele, België
    Leeftijd
    35
    Berichten
    2.329

    Re: Rijden met stick

    Tja wel waar wat je zegt Mandy, dat ze niet bang mag zijn van de stick. Maar op zich is ze er helemaal niet bang van hoor, ze vindt hem trouwens heel lekker . Ze is volgens mij gewoon erg gevoelig. Ook bij yoyo bijvoorbeeld is ze bij een fase vier toch eigenlijk wel vrij bang van die twistlock tegen haar hoofd. Zo lijkt het me toch, misschien gewoon een manier van reageren. Ze is niet bepaald wild of zo dan hoor, gewoon een beetje ontwijkend.

    xxx julie

  8. #8

    Re: Rijden met stick

    nog een kleine aanvulling op heel dees topic: weeral tzelfde "ik begin nog maar net maar op de dvd zegt linda" ->
    Bij de driving game is het niet de bedoeling je paard niet te raken (maar ook niet om je paard wel te raken hehe)... je hebt een blik op je gezicht van 'i really need you to move away' en je geeft hem de kans om weg te raken... dat is beleefd, maar als je met die stick dan in de buurt van zijn hoofd komt moet je daar niet zo gaan zwaaien van 'die hapt naar men stick' (je staat daar te zwaaien en je paard denkt dan echt van 'look at my human he's acting like a *****) , het andere extreem zou zijn dat je erop mept met een roofdiergezicht... de woorden van linda waren: 'you gotta have that look on your face like: "i told you to move, you big dummie"' (niet aggressief ofzo dus, gewoon indringend)en als hij dan niet beweegt geeft hij zichzelf de schuld als hij 'tegen de stick aanloopt'. Als je paard zoals het jouwe der dan wel moeilijkheden meeheeft zou ik bij de minste wijking al wel stoppen (en rubben heel belangrijk ) en 'get that friendly look'

    het is gemakkelijk een vijfsterren instructeur gewoon na te praten eh vind ik ook

    succes stijn
    The moment at which we aren't creating the opportunity to make mistakes, we're making one ourselves...

  9. #9
    Actief Forumlid Peppysan's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Locatie
    Nieuwe Pekela
    Berichten
    176

    Re: Rijden met stick

    Ik heb hem nu een paar keer een tikje met de stick tegen zijn hoofd gegeven als hij hem wilde pakken. Hij is niet gemeen, maar speelt een spelletje.
    Nu snapt hij dat hij moet wijken voor de stick ipv er een spelletje mee te spelen. Hij probeert het wel nog elke keer even hoor.

    Het is best even wennen om te rijden met zo een lange stok in je hand.
    Een goede ruiter hoort het als zijn paard tegen hem praat.
    Een uitstekende ruiter hoort hem zelfs fluisteren.
    Maar een slechte ruiter hoort hem niet eens schreeuwen.
    <!-- w -->http://www.paderyranch.nl<!-- w -->

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •