Hoi,
Ik doe al maanden geen Impulsion games meer om Donus zijn conditie ( en onze slechte bak ) maar vroeg me ondanks dat toch iets af. Nav Maaike's mail, dat Sjo bij meer snelheid naar binnen valt op de cirkel. Is dit niet logisch? Ik heb nl voor parelli wat dressuur gedaan en mijn instructrice was echt erg goed kan ik nu zeggen, absoluut NIET zagen etc. Heel vriendelijk met de juiste hulpen. Ik ken dus het gevoel dat Doon zichzelf echt draagt. Dat zit werkelijk heeeeeerlijk. De hulpen worden steeds subtieler, je gaat elkaar echt beter aanvoelen. Toen Parelli beschreef wat impulsion voor hem voelde, voelde ik dit. Soms kwam het buiten in het bos ook wel voor en dan voelde je dat Doon zichzelf echt perfect droeg. En zoals parelli zegt, dat zit idd heerlijk. Maar..., het vraagt wel een hoop kracht van het paard. Als hij dus op de cirkel loopt en hij draagt zichzelf niet, dan valt hij naar binnen. Doon deed dit dus ook altijd met cloverleaf. Als ik aanspoorde ging hij gewoon racen maar heel plat door de bochten. Als we langzamer gingen was hij weer niet vooruit te branden. Geen impulsion dus. Heb toen de teugels van het halster kort genomen :$, voelde me wel erg schuldig, maar toen liep Doon perfect aan de teugel en al snel begon hij zichzelf te dragen. De bochten liep hij buitengewoon perfect!
Wat ik dus eigenlijk wil zeggen, op een losse teugel is het zo moeilijk om impulsion te krijgen. Dat hij echt zn achterhand eronder gooit en zichzelf draagt. Doon koos altijd de makkelijke weg, naar binnen vallen, dan hoef je jezelf ook niet te dragen. Als je voorkomt dat die buitenschouder niet naar buiten valt, dmv de teugels op maat te nemen, dan valt hij dus niet naar binnen en krijg je impulsion.
Ik wil het natuurlijk op de parelli manier doen maar Doon had nooit zin om in de kleine, mulle bak zich in te gaan zetten. Ik heb nooit meer met korte teugel gereden omdat ik daar nog niet aan toe was volgens parelli en heb de IG ook maar gelaten voor wat het was, vooral toen hij zieker werd. Vinden jullie dit ook niet een beetje? Daarnaast kwam het wel eens voor hoor, als je je zit juist aanpaste, dat hij zichzelf ging dragen op een losse teugel. Dan was ik zo trots op hem en dan liet ik hem dus naar X gaan zoals parelli vertelt. Maar op de cirkel mag je niet in 1 keer richting X maar moet je eerst de volte kleiner maken en dan wordt het dus NOG moeilijker voor het paard om zich te dragen. Doon viel dan dus naar binnen maar hij kreeg wel rust. Dus volgens mij kreeg hij dus rust voor het naar binnen vallen. Ik heb zo het idee dat je niet op het juiste moment kunt belonen met rijden want als je impulsion hebt moet je dus eerst nog tot stilstand komen. Als je dan rust geeft na het tot stilstand komen denkt het paard dat hij rust krijgt om het tot stilstand komen en niet omdat hij Impulsion gaf.
Vandaar dat ik eerder zou zeggen, als het goed voelt voor jou, voelt het automatisch ook goed voor het paard, moet je dat dan niet stimuleren door met je zit mee te gaan in dat gevoel en op dÃ*e manier te belonen?
Pffff... errug lang geworden, sorry maar als jullie nog willen reageren, graag!
Bladwijzers