Resultaten 1 tot 6 van de 6

Topic: Wat te doen met 4-jarige (paard dreigt/trapt/slaat achter)?

Wat te doen met 4-jarige (paard dreigt/trapt/slaat achter)?

Ik ben niet op dit forum dus pak me niet te hard aan

Ik heb een 4-jarige kleuter . Een bijzonder sterk karakter, dat bleek al vanaf dag 1. Hij heeft waarschijnlijk vroeger een slechte ervaring gehad waardoor hij aan zijn achterkant zeer gevoelig is en tevens een lichtgeraakt karakter heeft. Ook is hij maar weinig met mensen in aanraking geweest, dit is te merken aan alles.

Voorbeelden:
    *ander paard rijdt langszij in de rijbak, paard wordt angstig en haalt uit
    *achterbenen proberen op te tillen, paard haalt vliegensvlug uit
    *in de box dreigen uit te halen als je te lang treuzelt met borstelen
    *als je hierop reageert door hem een tik te verkopen op de hals of kont (of enkel een harde stem opzetten) slaat hij heel hard terug (gevaarlijke situaties dus)

Het paard is een tijd erg dominant geweest op stal. Nu gaat het al beter maar ik wil er toch nog meer uit halen dan ik nu al bereikt heb. Hij staat nu hele dagen op de wei en dat gaat hartstikke goed (met andere paardjes). Het negatieve gedrag is alleen op stal zichtbaar.

Echter, het beestje zet tijdens het rijden geen stap verkeerd en dan kan ik hem met de zweep en mijn handen gewoon aanraken op zijn kont, niets aan de hand. Het paard is medisch gecontroleerd, geen bijzonderheden (ik heb de veearts er speciaal naar laten kijken).

In de wei komt hij ook altijd naar me toe en is op dat gebied vrij eenkennig. Ik kan vaak erg met hem lachen maar ik word toch onzeker door het stalgedrag wat negatief blijft

Wat zijn jullie suggesties en tips om dit paard toch beter onder controle te krijgen en deze vervelende situaties te verhelpen? Grondwerk?

Ik hoop dat mijn verhaal duidelijk is

Re: Wat te doen met 4-jarige (paard dreigt/trapt/slaat achte

Ik zou in ieder geval proberen om hem zo min mogelijk in de stal te zetten, dus het liefst 24/7 buiten.
    En heel veel friendly, net zo lang tot hij het wel accepteerd dat hij overal aangeraakt word.

Forum Meubilair E.Zanden's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Schimpie
    Ik ben niet op dit forum dus pak me niet te hard aan
    Dus..? Hé, wat jammer! Je wéét hoe we hier zijn...

*ander paard rijdt langszij in de rijbak, paard wordt angstig en haalt uit
    *achterbenen proberen op te tillen, paard haalt vliegensvlug uit
    *in de box dreigen uit te halen als je te lang treuzelt met borstelen
    *als je hierop reageert door hem een tik te verkopen op de hals of kont (of enkel een harde stem opzetten) slaat hij heel hard terug (gevaarlijke situaties dus)
    Op basis van je verhaal:
    Je paard is onervaren en bang. Een box is voor een paard een super-bedreigende situatie. Immers hij kan nergens heen vluchten bij gevaar!
    Je schrijft dat hij weinig met mensen in aanraking is geweest. Hij "kent" dus nog maar weinig, van alle rare dingen die wij (roofdieren) met hem willen. Vervolgens wordt hij in een ruimte opgesloten (=box) waar hij niet weg kan... En dan komt er een roofdier, vage dingen met hem doen (borstelen).
    Treuzelen met borstelen is in zijn ogen misschien wel: gereed maken om aan te vallen.... En met een harde stem of tik bevestig je zijn vermoeden! Reden genoeg om te verdedigen!

Leer hem éérst alle omgangsdingen en het "wennen aan mensen" búiten de box! Gebruik deze zomer om hem aan zoveel mogelijk dingen te wennen, op plaatsen waar hij het idee heeft dat hij nog kan vluchten. Neem grondwerkles en leer, hoe je hem kan helpen om méér te accepteren aan de achterbenen. Achterbenen zijn voor hem van levensbelang: die geef je niet zomaar aan een roofdier. Leer hem om jou te vertrouwen door grondwerkoefeningen. Als neveneffect krijgt hij nog meer respect voor je, wanneer hij doorkrijgt dat jij hem gaat begrijpen

Het paard is een tijd erg dominant geweest op stal. Nu gaat het al beter maar ik wil er toch nog meer uit halen dan ik nu al bereikt heb. Hij staat nu hele dagen op de wei en dat gaat hartstikke goed (met andere paardjes). Het negatieve gedrag is alleen op stal zichtbaar..
    Een paard dat "dominant" "is" (raar woord trouwens), is dat óveral! Alles wat je schrijft duidt op angst... Juist omdat hij in situaties die hij inmiddels wél ken (en wél vertrouwt) best braaf is...

Wat zijn jullie suggesties en tips om dit paard toch beter onder controle te krijgen en deze vervelende situaties te verhelpen? Grondwerk? Ik hoop dat mijn verhaal duidelijk is
    Je verhaal is helder en je probleem is vrij basic oplosbaar. Wel met veel herhaling. Vertrouwen geven en ongevoelig maken (desentiseren) op de achterbenen. En handjes thuis voortaan: niet meer slaan. Zoek iemand die je de grondwerkbasis kan bijbrengen; er zijn veel manieren om een paard "op zijn plaats te zetten", op een manier die voor paarden begrijpelijk is. Voor de kortste klap (haha, grappig in deze context ) kan ik je een level 1 cursus bij Eddy Modde aanraden! Daar leer je in 3 dagen zo superveel, dat ik vermoed dat je problemen na de cursus niet meer bestaan. http://www.parelli.com/info_page.php?pa ... hed&ins=57 Grz Els [size=99px](als level 1 vol is, kan je met 4 of meer mensen zélf een L1-cursus organiseren)[/size]
    [size=99px]
    Ik zag deze vraag ook op Bokt http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php ... #p25051655[/size]
    © E l s v a n d e r Z a n d e n ©

"Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter
    and those who matter don't mind.
    " Theodor "Dr. Seuss" Geisel

Forum Meubilair Funnygirl's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    7

Ik kan me volledig bij Els aansluiten en heb zelfs niets aan te vullen.

Forum Meubilair skey's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2004
    Leeftijd
    41

Oh, wilde ik net een hele tekst typen maar gelukkig las ik eerst Els haar stukje. Tja, zij zegt dus alles wat ik ook al wilde zeggen.

Oke bedankt voor de antwoorden! Ik weet nu dat ik in de juiste richting zit en hopelijk ben ik eind van de zomer van alle problemen af! Bedankt!

Bladwijzers

Forum Rechten