Ik ben niet op dit forum dus pak me niet te hard aan
Ik heb een 4-jarige kleuter . Een bijzonder sterk karakter, dat bleek al vanaf dag 1. Hij heeft waarschijnlijk vroeger een slechte ervaring gehad waardoor hij aan zijn achterkant zeer gevoelig is en tevens een lichtgeraakt karakter heeft. Ook is hij maar weinig met mensen in aanraking geweest, dit is te merken aan alles.
Voorbeelden:
*ander paard rijdt langszij in de rijbak, paard wordt angstig en haalt uit
*achterbenen proberen op te tillen, paard haalt vliegensvlug uit
*in de box dreigen uit te halen als je te lang treuzelt met borstelen
*als je hierop reageert door hem een tik te verkopen op de hals of kont (of enkel een harde stem opzetten) slaat hij heel hard terug (gevaarlijke situaties dus)
Het paard is een tijd erg dominant geweest op stal. Nu gaat het al beter maar ik wil er toch nog meer uit halen dan ik nu al bereikt heb. Hij staat nu hele dagen op de wei en dat gaat hartstikke goed (met andere paardjes). Het negatieve gedrag is alleen op stal zichtbaar.
Echter, het beestje zet tijdens het rijden geen stap verkeerd en dan kan ik hem met de zweep en mijn handen gewoon aanraken op zijn kont, niets aan de hand. Het paard is medisch gecontroleerd, geen bijzonderheden (ik heb de veearts er speciaal naar laten kijken).
In de wei komt hij ook altijd naar me toe en is op dat gebied vrij eenkennig. Ik kan vaak erg met hem lachen maar ik word toch onzeker door het stalgedrag wat negatief blijft
Wat zijn jullie suggesties en tips om dit paard toch beter onder controle te krijgen en deze vervelende situaties te verhelpen? Grondwerk?
Ik hoop dat mijn verhaal duidelijk is
Bladwijzers