Resultaten 1 tot 14 van de 14

Topic: Re: Rijden met stick

  1. #1
    Actief Forumlid P a i s's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Locatie
    Leeuwarden
    Berichten
    2.278

    Re: Rijden met stick

    En wat als.....

    .... je paard het helemaal niet erg vind om tegen de stick aan te lopen
    .... je paard het zelfs niet erg vind om er een knal mee te krijgen (of meer)
    .... je paard het nu als een uitdaging ziet om tóch die stick tussen zn tanden te krijgen
    .... je paard zich er razendsnel doorheen ramt en vervolgens rondjes om je heen scheurt tot je stopt met een poging tot disengagen

    Ik heb namelijk net een deprimerende sessie grondwerken achter de rug Volgens mij is borus me aan het trainen
    Is ith a earthquake?! ____________
    _____________ Is it Thor, the GOD of the Thunder?!

    Oooh no no! It's unbelievable! Its tha Bie Ba Borus!!!

  2. #2

    Re: Rijden met stick

    is dat dan plots want (opnieuw linda) zegt 'your measure of how well you do today is how good you did the day before" je bent dan toch nog met iets positiefs gestopt dat impliceerde dat je leider bent ? Ik veronderstel wel dat ik ook wel in van die dead ends ga geraken, maar ik kan er niet goed bij dat een paard als roofdier er niet mee inzit klappen te krijgen...
    hoe doe je de driving game dan?
    The moment at which we aren't creating the opportunity to make mistakes, we're making one ourselves...

  3. #3

    Re: Rijden met stick

    prooidier dus alsjans dat ik die kon wegwerken voor iemand me weer op de hielen zat (ik zal geen namen noemen zenne )
    The moment at which we aren't creating the opportunity to make mistakes, we're making one ourselves...

  4. #4
    Actief Forumlid P a i s's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Locatie
    Leeuwarden
    Berichten
    2.278

    Re: Rijden met stick

    Ik ben wel gestopt met iets positiefs, wat circling. Het grondwerk ging eigenlijk altijd al niet zo goed (ups en downs). Maar vorige week had ik een testzadel dus ben ik voornamelijk gaan rijden en dan gedraagt hij zich super! Driving met CS gaat dan ook heel goed.
    Op de grond ligt het heel erg aan zn 'geen zin'-index... De ene keer krijg ik alleen wat boze blikken en doet hij het keurig, de andere keer loopt hij dus letterlijk me onder zn voeten. Dan scheurt hij rechtsom langs me heen (als hij een cs tegen komt > no problem) en blijft rondjes draven tot dat ik me volledig ontspan. Als ik dan de achterhand weg probeer te drijven, gaat hij alleen harder.
    Porcupine zone 2 is kansloos. Hij stort er zich tegenin of draai zich razendsnel en bijt in de cs.
    Of mn fjordy wel een vluchtdier is, moet ik nog héél hard over nadenken....
    Is ith a earthquake?! ____________
    _____________ Is it Thor, the GOD of the Thunder?!

    Oooh no no! It's unbelievable! Its tha Bie Ba Borus!!!

  5. #5
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    52
    Berichten
    12.757

    Re: Rijden met stick

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Peppysan
    Sinds kort ben ik de trotse eigenaar van een stick.
    Omdat de dressuurzweepjes niet geschikt waren om je paard mee te sturen heb ik ze altijd tegen de hals gelegd ipv het hoofd te drijven. Nu kan dat dus wel en het resultaat is ronduit lachwekkend.
    Hij loopt er niet voor weg, hij loopt naar de stick toe! hij probeert hem te pakken en als ik de stick opzij doe gaat het er zelfs achteraan!

    Wat moet ik hier nu mee?
    Laat hem die stick maar eens lekker pakken. En ga dan zijn tanden poetsen met die stick, beweeg ermee op en neer in zijn mond, doe lekker irritant. Net zo lang tot hij loslaat, en ga dan weer verder met de oefening die je eigenlijk wilde doen. Pakt hij de stick weer? Beweeg hem dan weer op en neer in zijn mond. Doe dit net zo lang tot hij geen zin meer heeft om die stick in zijn mond te hebben. En neem je voor dat dat wel 2 volle dagen kan duren, dan valt het uiteindelijk vast nog mee.
    En doe dit niet boos of agressief ofzo, gewoon met zo'n houding van: wil jij die stick in je mond? Is goed hoor, mag best. Je vindt het dan vast niet erg dat ik effe je tanden ga poetsen met die stick hè?

  6. #6
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    52
    Berichten
    12.757

    Re: Rijden met stick

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door P a i s
    En wat als.....

    .... je paard het helemaal niet erg vind om tegen de stick aan te lopen

    .... je paard het zelfs niet erg vind om er een knal mee te krijgen (of meer)
    Is je fase 4 dan wel effectief? Raak je hem dan 1 x hard, of blijf je hem ritmisch raken?
    Ritmisch raken zou hem uiteindelijk dusdanig moeten irriteren dat hij wel gaat zoeken hoe hij jou daarmee kan laten stoppen.


    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door P a i s
    .... je paard het nu als een uitdaging ziet om tóch die stick tussen zn tanden te krijgen
    Zie ook mijn berichtje hierboven, ga hem lekker irriteren met die die stick in zijn mond.

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door P a i s
    .... je paard zich er razendsnel doorheen ramt en vervolgens rondjes om je heen scheurt tot je stopt met een poging tot disengagen
    Hihihi ja dan heeft ie jou inderdaad getraind.
    Wat je zou kunnen proberen: laat hem rondjes lopen tot jij zegt dat het genoeg is. Laat hem dan wel in een hoger tempo lopen dan hij eigenlijk wilde, en langer dan hij eigenlijk wilde. Ga daarmee door tot je signalen van overgave ziet: hij kijkt naar je, laat zijn hoofd wat zakken, draait een oor naar je toe, hij likt zijn lippen. Hij hoeft niet al deze signalen te vertonen hoor. Als je er maar wel iets van ziet. Disengage hem dan. Als hij daar niet op reageert, of juist weer harder gaat, drijf dan bij en laat hem nog ietsje harder gaan dan hij eigenlijk wilde, en wacht weer op de signalen. Wacht dit keer dan op meer en/of duidelijkere signalen.

    Je kunt ook, terwijl hij om je heen scheurt, richting de bakrand lopen en dan zo gaan staan dat hij alleen nog maar halve cirkels kan lopen. Hij moet dan telkens omdraaien om weer de andere kant op te gaan rennen, daarbij moet hij nadenken en je hebt dan kans dat hij bedenkt dat het eigenlijk helemaal niet zo handig is wat hij aan het doen is. Dus ik zou eerst de eerste oplossing proberen.

    Maar dit laatste is eigenlijk een oplossing voor paarden die rightbrained gaan rondscheuren en het klinkt hier een beetje alsof Borus heel goed weet wat hij aan het doen is, namelijk hard rondrennen want dan weet jij niet wat je moet doen en kan hij lekker zijn eigen zin doen.

  7. #7
    Actief Forumlid P a i s's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Locatie
    Leeuwarden
    Berichten
    2.278

    Re: Rijden met stick

    Ja het ziet er niet echt rightbrained uit... ik denk dat borus rechts geen hersens heeft Ik heb hem nooit zien handelen uit paniek of schrik. Daarom is linksom lopen voor hem zo moeilijk uit evenwicht he...

    Ik heb hem in zo'n bui ook wel eens tegen het schot gezet, maar dan sjouwt hij mij omver.
    Met de cs raak ik hem dan ritmisch. Hij weet heel goed hoe hij daar vanaf kan komen, namelijk in mijn persoonlijke ruimte komen. Dan duurt het wel weer een aantal seconden totdat ik hem daar weer uit heb, want eerst draai ik mezelf in de knoop met die lijn en de cs is ook zo onhandig wanneer je paard te dichtbij staat.
    Die blocks werken ook niet, want hoe heftig ik ook flapper, borus doesn't give a shit... Voorbeeldje, ik sta zn hoefjes uit te krabben en hij zit aan mn jas te trekken, dus gebruik ik de block eigen kont schoppen in een poging tot voorkomen... Het resultaat is dat ik hem tegen zn bekkie schop, meerdere keren; hoe vaker, hoe dichter hij naar me toe komt. Dan knippert hij met zn ogen en trekt zn lip op om mn been te pakken te krijgen met zn tanden. Dan moet ik ook wel lachen (ziet er zooo suf uit), en ik vind het niet leuk dat ik hat idee krijg dat ik mn paard schop, dus stop ik en duw ik hem weg en ga uit de buurt van zn tanden staan.

    Eigenlijk is hij dan ook zo grappig... en als je zoveel van je paardje houd, is het soms heel moeilijk om door te zetten terwijl je signalen krijgt van je paard dat je het verkeert doet.

    En hoe slecht het grondwerk dan ook gaat, als hij tevreden op zn hooi staat te kouwen terwijl ik tegen ze schouder leun en mee sta te kijken maakt dat het weer allemaal goed.
    Soms denk ik: 'ach het is nog maar zo'n jong en kwetsbaar paardje, wat doe ik toch allemaal met m....' Ik kan dan zo bang zijn dat ik hem 'verpest' door mijn gebrek aan savvy en zo ga ik dingen vermeiden die niet goed gaan.
    Is ith a earthquake?! ____________
    _____________ Is it Thor, the GOD of the Thunder?!

    Oooh no no! It's unbelievable! Its tha Bie Ba Borus!!!

  8. #8
    Actief Forumlid P a i s's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Locatie
    Leeuwarden
    Berichten
    2.278

    Re: Rijden met stick

    ByTheWay Dat verder drijven totdat Ã*k wil ophouden, ga ik zeker proberen!! Thnx for the tip!!
    Is ith a earthquake?! ____________
    _____________ Is it Thor, the GOD of the Thunder?!

    Oooh no no! It's unbelievable! Its tha Bie Ba Borus!!!

  9. #9

    Re: Rijden met stick

    Hmmm klinkt wel bekend.... Lodash kan ook zo rondscheuren soms, maar het helpt wel heel erg als ik hem dan tig keer halve cirkels laat lopen en dan vraag of hij bij de bakrand stil wil staan (hij komt bij de bakrand, stopt, en scheurt dan weer de andere kant op, erg snel, en volledig ongevraagd). Na een keer of 5 kiest hij voor stoppen bij de bakrand. En zoniet, doen we nog 10 setjes. Jij wil bewegen: best, maar ik bepaal hoeveel, hoever en hoelang. Dat helpt enorm. Succes!

    May the horse be with you!

  10. #10
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    52
    Berichten
    12.757

    Re: Rijden met stick

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door P a i s
    Ik heb hem in zo'n bui ook wel eens tegen het schot gezet, maar dan sjouwt hij mij omver.
    Met de cs raak ik hem dan ritmisch. Hij weet heel goed hoe hij daar vanaf kan komen, namelijk in mijn persoonlijke ruimte komen. Dan duurt het wel weer een aantal seconden totdat ik hem daar weer uit heb, want eerst draai ik mezelf in de knoop met die lijn en de cs is ook zo onhandig wanneer je paard te dichtbij staat.
    Hoe sjouwt hij jou dan omver als je hem tegen het schot laat lopen? Je was de circling game aan het doen, dus hij loopt aan het uiteinde van je touw in een cirkel om je heen. Vervolgens loop je richting schot, terwijl Borus om je heen blijft cirkelen. En dan komt hij ineens dat schot tegen, waardoor hij of zal stoppen, of van richting zal veranderen om een halve cirkel de andere kant op te lopen, waarbij hij dan weer die bakrand tegenkomt.
    Komt hij dan echt op jou afgerend?
    En reageer je dan wel op tijd? Dus als je al ziet dat hij op je afkomt? Of pas als hij werkelijk te dicht bij je is?
    Wat ik in zo'n situatie in eerste instantie zou proberen: zodra hij mijn richting in komt al met het touw wiebelen (evt. ondersteund met de cs) om hem te laten weten dat hij niet dichterbij mag komen. Loopt hij dan toch door, dan komt hij vanzelf die bewegende cs tegen, die door blijft bewegen met een f]
    Die blocks werken ook niet, want hoe heftig ik ook flapper, borus doesn't give a shit... Voorbeeldje, ik sta zn hoefjes uit te krabben en hij zit aan mn jas te trekken, dus gebruik ik de block eigen kont schoppen in een poging tot voorkomen... Het resultaat is dat ik hem tegen zn bekkie schop, meerdere keren; hoe vaker, hoe dichter hij naar me toe komt. Dan knippert hij met zn ogen en trekt zn lip op om mn been te pakken te krijgen met zn tanden. Dan moet ik ook wel lachen (ziet er zooo suf uit), en ik vind het niet leuk dat ik hat idee krijg dat ik mn paard schop, dus stop ik en duw ik hem weg en ga uit de buurt van zn tanden staan.
    [/quote]

    Dit is volgens mij hetzelfde probleem: durf je hem wel hard genoeg te raken? Als hij telkens dichterbij komt, ook al raak je hem, dan mag je best de kracht en intensiteit van je beweging verhogen hoor.
    Als je het al snel zielig vindt omdat je bang bent hem pijn te doen, en als je hem ondertussen ook nog eigenlijk wel grappig vindt, dan vermoed ik dat je veel te soft tegen hem bent. En je schopt je paard niet, je schopt je eigen bil, telkens achter elkaar in een regelmatig tempo. Dat is dan net zoiets als een ventilator: als je paard zo stom is om zijn neus daar in te steken, dan is dat zijn eigen schuld.

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door P a i s
    Eigenlijk is hij dan ook zo grappig... en als je zoveel van je paardje houd, is het soms heel moeilijk om door te zetten terwijl je signalen krijgt van je paard dat je het verkeert doet.
    En toch zul je dat moeten doen als je iets wilt veranderen aan jullie dominatieverhoudingen...
    Ik denk dat het wel mee zal vallen met dat verpesten hoor. Volgens mij kun je aan Borus meer verpesten door te soft te zijn, dan door een keer (te) hard te zijn.

  11. #11

    Re: Rijden met stick

    Amen!!! Ik heb hier door schade en schande redelijk wat ervaring in opgedaan.

    Geldt zeker voor zulke niet onder de indruk zijnde paardjes als jouw Borus en mijn Suus!! Een keer ten onrechte geraakt is bij zo'n paard erger dan een keer niets gedaan waar dat echt nodig was.

    Je schrijft dat Borus weet hoe hij van ritmisch tappen met de stick kan afkomen: door in jouw personal space te gaan. Punt van aandacht 1 bij jou lijkt mij dan ook: Borus gaat nooit meer in jouw personal space, en je nodigt hem er niet te vaak in uit. Als je dat eenmaal geregeld hebt, zal hij automatisch ook in andere omstandigheden minder geneigd zijn in je personal space te gaan (goede gewoonte opgebouwd).

    En bij zulke paarden geldt echt (ik citeer Urs Heer): you've got to have your act together, oftewel: je moet VERREKTES handig worden met stick en string, want zo'n paardje kan heel goed rekenen en weet precies hoe lang het duurt voordat jij uit de knoop bent... of voordat jij met rijden met de stick van kant bent gewisseld, etcetera etcetera. Je moet je paard gaan bewijzen dat je onder andere FASTER bent... dus ik zou zeggen: ga lekker oefenen met wisselen van hand met touw stick en allebei, doe dit gewoon thuis met een vriend(in) die dwars paard speelt. Hartstikke leuk en erg nuttig met paarden als Borus...

    May the horse be with you!

  12. #12
    Actief Forumlid P a i s's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Locatie
    Leeuwarden
    Berichten
    2.278

    Re: Rijden met stick

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marja
    Hoe sjouwt hij jou dan omver als je hem tegen het schot laat lopen? Je was de circling game aan het doen, dus hij loopt aan het uiteinde van je touw in een cirkel om je heen. Vervolgens loop je richting schot, terwijl Borus om je heen blijft cirkelen. En dan komt hij ineens dat schot tegen, waardoor hij of zal stoppen, of van richting zal veranderen om een halve cirkel de andere kant op te lopen, waarbij hij dan weer die bakrand tegenkomt.
    Komt hij dan echt op jou afgerend?
    Nou dan sta ik zelf ook langs de bakrand en komt hij land de bakrand naar mij toe. Hij is ook niet echt heel ruig ofzo, hij heeft me nooit geplet, geschopt, of dusdanig omver gewalst dat ik op de grond lag. Hij perst zichzelf tussen de bakrand en mij en duwt me met zn schouder weg.

    Hij doet dit lang niet altijd hoor. Sommige sessies is hij veel meewerkender en gaat alles best ok. Maar als het al slecht begint, kan ik net zo goed ophouden want anders blijven we worstelen en wint borus steeds vaker.

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marja
    En reageer je dan wel op tijd? Dus als je al ziet dat hij op je afkomt? Of pas als hij werkelijk te dicht bij je is?
    Meestal voorkom ik zo'n situatie door voor hem aan de kant te gaan.

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marja
    En toch zul je dat moeten doen als je iets wilt veranderen aan jullie dominatieverhoudingen...
    Ik denk dat het wel mee zal vallen met dat verpesten hoor. Volgens mij kun je aan Borus meer verpesten door te soft te zijn, dan door een keer (te) hard te zijn.
    Ja daar heb je wel een punt... Ik hoor dit ook wel vaker. Maar vaak wordt dit (door normals) gebracht door boos te worden, en dat wil ik niet. De laatste 2 jaar heb ik vooral kwpnners gereden en het is dan wel even omschakelen, van een beleefd warmbloed paard waar je niet overheen kan kijken naar een jong brutaal onderdeurtje

    Ook vind ik het moeilijk om te beoordelen of ik verkeerd bezig ben, of dat hij dominant is. Toch gaat dit al wel een stuk beter en zijn er dagen dat ik normaal een circlinggame kan doen, driving op fase 1/2. Dan kan ik fluitend naar huis fietsen, maar ik denk dat ik me te veel laat telleurstellen wanneer het een keer niet goed gaat, en vervolgens deze oefeningen en situaties ga vermeiden.

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Mafhaf
    Je schrijft dat Borus weet hoe hij van ritmisch tappen met de stick kan afkomen: door in jouw personal space te gaan. Punt van aandacht 1 bij jou lijkt mij dan ook: Borus gaat nooit meer in jouw personal space, en je nodigt hem er niet te vaak in uit. Als je dat eenmaal geregeld hebt, zal hij automatisch ook in andere omstandigheden minder geneigd zijn in je personal space te gaan (goede gewoonte opgebouwd).
    Ja dat lijkt me wel een goede. Ik moet sowieso meer aandacht besteden aan het grondwerk in zn geheel. Ik heb de laatste tijd veel gaan rijden en we hebben het heel leuk gehad samen. Na zo lang geen grondwerk werd ik dus even met mn neus op de feiten gedrukt. Ook kan ik me schamen wanneer er normals zijn (vooral kinderen die 'ohhh...' roepen wanneer ik mn personal space verdedig.) Of dan gaan ze hem aaien, met een blik in hun ogen dat ze het met mn paardje te doen hebben. (diezelfde kinderen sleuren het bit van ]/images/smilies/paardje.gif[/img]
    Is ith a earthquake?! ____________
    _____________ Is it Thor, the GOD of the Thunder?!

    Oooh no no! It's unbelievable! Its tha Bie Ba Borus!!!

  13. #13
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    52
    Berichten
    12.757

    Re: Rijden met stick

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door P a i s
    Nou dan sta ik zelf ook langs de bakrand en komt hij land de bakrand naar mij toe. Hij is ook niet echt heel ruig ofzo, hij heeft me nooit geplet, geschopt, of dusdanig omver gewalst dat ik op de grond lag. Hij perst zichzelf tussen de bakrand en mij en duwt me met zn schouder weg.
    Oké, dan komt hij dus min of meer recht op je af gelopen hè? In dat geval kun je de yoyo game gebruiken om hem weer naar achteren te laten gaan en zodra hij weer voldoende uit je ruimte is, stuur je hem weer terug op de (halve) cirkel.
    Je moet dus echt *niet* voor Borus aan de kant gaan als hij dit doet, want dan scoort hij de punten die jij had willen scoren.
    Zorg dat je eerder ingrijpt, voordat hij in je bubble komt. En gebruik zoveel druk als nodig is om hem uit jouw ruimte te houden.
    Óók als er mensen staan te kijken, lekker niks van aantrekken! En als er kindje komen aaien terwijl jij aan het spelen bent, mag je ze best vragen om even aan de kant te gaan, want je bent bezig. Maak dan eerst af wat je deed en laat desnoods de kids daarna even aaien, maar laat je niet onderbreken door aaiende handjes. Want die aaiende handjes komen Borus wel goed uit... Bovendien ben jij de leider van jullie 2, en bepaal jij dus wie er wel en niet in jullie ruimte mag komen.


    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door P a i s
    Ja daar heb je wel een punt... Ik hoor dit ook wel vaker. Maar vaak wordt dit (door normals) gebracht door boos te worden, en dat wil ik niet. De laatste 2 jaar heb ik vooral kwpnners gereden en het is dan wel even omschakelen, van een beleefd warmbloed paard waar je niet overheen kan kijken naar een jong brutaal onderdeurtje
    Je hoeft ook niet boos te worden, je moet duidelijk zijn en standvastig: Borus komt gewoon niet meer ongevraagd jouw ruimte binnen, wat hij ook doet en wat jij ook moet doen om te zorgen dat hij dat niet meer doet. Je mag best kracht gebruiken en hem eens f]/images/smilies/nin.jpg[/img]
    Bedenk ook dat je niet je paard wilt slaan, maar dat je de grond voor zijn voeten wilt raken bijvoorbeeld. Als hij ondertussen naar voren loopt, is dat zijn probleem.

    Ja zo'n beleefd warmbloedpaard is heel wat anders dan zo'n jong brutaal tankje hè. Ik speel nu ook met een warmbloedpaard en dat is écht anders dan een koudbloed. Maar wel leuk!

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door P a i s
    Ook vind ik het moeilijk om te beoordelen of ik verkeerd bezig ben, of dat hij dominant is.
    Volgens mij beide: hij is dominant en jij reageert daar verkeerd op (o.a. door weg te stappen als hij jouw ruimte in komt).

    Nog een laatste tip: welke methode je ook uitkiest om Borus te laten doen wat jij wilt: geef het niet te snel op! Ik heb op Tanja ook verschillende technieken geprobeerd toen ze alsmaar bleef scheuren op de cirkel, om er uiteindelijk achter te komen dat ik ze allemaal te kort had geprobeerd. Want de techniek die uiteindelijk bleek te werken, werkte pas nadat ik hem eindeloos (2 uur ofzo) had herhaald. En vervolgens moest ik het de volgende sessie weer 1,5 uur doen, en nu soms nog wel alleen steeds korter.
    Hou dus standvastig vol!

  14. #14
    Actief Forumlid P a i s's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Locatie
    Leeuwarden
    Berichten
    2.278

    Re: Rijden met stick

    Dat ga ik zeker doen!! Ben echt heel blij met dit forum. Ik ben niet zo'n volhouder en ik weet zeker dat ik gestopt was met parelli wanneer ik er niet meer uit zou komen met de boekjes. Ik ga straks met borus spelen vol nieuwe moed zondagavond, geen kindjes en geen ge'ohhh'.
    Die kindjes zijn vooral lastig aan de kant wanneer ik aan het poetsen ben. Om me lastig te vallen tijdens het spelen hoeven ze niet te proberen!!

    Nogmaals bedankt voor jullie advies!!! (we gaan een beetje offtipic trouwens )
    Is ith a earthquake?! ____________
    _____________ Is it Thor, the GOD of the Thunder?!

    Oooh no no! It's unbelievable! Its tha Bie Ba Borus!!!

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •