Resultaten 1 tot 10 van de 10

Topic: Parelli saai ??

  1. #1

    Parelli saai ??

    Ik ben van plan om binnenkort een level 1 pakket aan te schaffen omdat het rijden ff niet zo lekker gaat en dus even liever wat anders wil doen (en sowieso van plan was om over een poosje het pakket aan te schaffen). Maargoed, nu is mijn vraag of paarden het niet zat worden om zo vaak te Parelli-en. M'n verzorgpaard wordt dan nog wel 2 of 3 dagen door de eigenaar gereden, maar dan zou ik dus 5 dagen per week met d'r parelli-en en aangezien ze redelijk snel op dingen uitgekeken is (als het te lang duurt voordat ze het snapt bijvoorbeeld) weet ik niet of het dan nog wel leuk voor d'r blijft ... is het écht zo dat, zoals men zegt, elk paard je 'partner' wordt door het spelen van de games of zijn er ook paarden die er absoluut niks aan vinden en zich er alleen maar aan irriteren ??

  2. #2

    Re: Parelli saai ??

    Jij moet zien dat je het interessant maakt voort paardje... als jij daar maar wat staat te zwaaien als een mongooltje dan gaat je paarden niet willen luisteren.. maar als jij de dominantiekwestie echt in twijfel trekt (autoritaire posities vs. friendly enzovoort), gaan alle paarden die strijd graag aan... dat denkik toch
    The moment at which we aren't creating the opportunity to make mistakes, we're making one ourselves...

  3. #3
    Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    hollandscheveld
    Leeftijd
    41
    Berichten
    11.975
    Dagboek Berichten
    17

    Re: Parelli saai ??

    Tja annemieke.
    Alles wat je te vaak doet en te veel wordt op ten duur saai, zowel voor jou als voor je paard. Dressuur wordt saai, springen wordt saai en ook Parelli wordt saai als je niet naar een doel toe werkt en je grenzen constant verlegd. Zeker in het begin kun je bijna elke week een nieuwe oefening oppakken. Later kun je creatiever worden en met allerlei hindernissen in de vorm van plastig, ballen, pionnen en hulahoeps gaan werken. Je kunt steeds een pasje meer vragen van je paard, steeds een rondje extra, of een paar oefeningen combineren.
    Ik denk dat Parelli juist iets extra's toevoegt. Naast dat je een beetje rondjes kun rijden (even heel neerbuigend doen over dressuur, maar zo bedoel ik dat ook weer niet hoor) kun je straks ook vanaf de grond je paard heel veel oefeningen laten doen.
    Je kunt met leadrope en zonder leadrope grondwerk doen, met 1 teugel en een halster, met hackamore, met bit of met cherokee-bridle rijden. het parellieen maakt het werken en spelen met paarden gewoon veel gevarieerder.

  4. #4

    Re: Parelli saai ??

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door sandra
    Tja annemieke.
    Je kunt steeds een pasje meer vragen van je paard, steeds een rondje extra, of een paar oefeningen combineren.
    ik weet dat ik nu aant vitten ben maar als je de analogie volgt dan moet het wel een rondje minder zijn
    sorry die zagk effe staan sla me niet dood
    The moment at which we aren't creating the opportunity to make mistakes, we're making one ourselves...

  5. #5
    Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    hollandscheveld
    Leeftijd
    41
    Berichten
    11.975
    Dagboek Berichten
    17

    Re: Parelli saai ??

    met de circlinggame worden het steeds meer rondjes hoor. maarre.. ik snap niet wat analogie is (voel me nu erg dom) en heb geen dikke van dalen op kantoor. please explain

  6. #6
    Forum Meubilair Feliz's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Berichten
    3.959
    Dagboek Berichten
    45

    Re: Parelli saai ??

    Je meot inderdaad zorgen dat je iedere dag de oefeningen in een eniuwe vorm giet, zoals oefeningen met pionnetjes, sprongetjes, boomstammetjes in het bos, op plekken met veel paarden, wat meer snelheid erin, enz. Bovendien worden paarden het toch ook nooit zat om met andere paarden te communiceren? Als die paarden maar niet steeds opdringen totdat hij het vervelend vind worden.

  7. #7

    Re: Parelli saai ??

    Ik bedoel meer dat het d'r snel verveeld als het niet snel genoeg 'goed' gaat zodat we naar de volgende oefening kunnen. Misschien is het dan niet zo handig om als beginner met haar te Parelli-en omdat ik ongetwijfeld niet alles meteen door heb en we dus niet na 1 of 2 keer weer door kunnen met het volgende ...

  8. #8
    Actief Forumlid P a i s's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Locatie
    Leeuwarden
    Berichten
    2.278

    Re: Parelli saai ??

    Je moet toch ergens beginnen? Mijn paardje is ook gigantisch snel afgeleid en kan soms heel dwars zijn, maar des te groter de kick als het wel goed gaat. En je kunt best de volgende oefening proberen terwijl die daarvoor helemaal niet goed ging.
    Is ith a earthquake?! ____________
    _____________ Is it Thor, the GOD of the Thunder?!

    Oooh no no! It's unbelievable! Its tha Bie Ba Borus!!!

  9. #9
    Actief Forumlid donderwolke's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2004
    Locatie
    Nevele, België
    Leeftijd
    35
    Berichten
    2.329

    Re: Parelli saai ??

    Ik ken dit wel hoor Annemieke, mij lijkt het soms ook enorm saai. En dan gebruik ik wel verschillende hindernissen, maar eens die gedaan zijn is het alweer saai soms, en ik heb niet eeuwig fantasie. Maar ik blijf toch wel afwisselen en soms gaan we dan eens wandelen (vindt Shiva super) en zo, en ik probeer wel veel verschillende dingen te doen. Maar als je het pakket volgt komen er zowiezo wel verschillende oefeningen en challenges en die maken het toch nog leuk .

    xxx julie

  10. #10

    Re: Parelli saai ??

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door sandra
    met de circlinggame worden het steeds meer rondjes hoor. maarre.. ik snap niet wat analogie is (voel me nu erg dom) en heb geen dikke van dalen op kantoor. please explain
    ja sorry dus: in level 1 als je het interessanter wil maken moet je altijd meer uitdagingen zoeken maar de circling game gewoon meer rondjes doen meer dan 4 dus is op die moment nog niet de bedoeling want dan gaat je paardje dat snel saai vinden

    succes stijn
    The moment at which we aren't creating the opportunity to make mistakes, we're making one ourselves...

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •