Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 24

Topic: Lijnzaad, hoeveel, hoevaak?

Lijnzaad, hoeveel, hoevaak?

Ja over lijnzaad zijn al wat topics geweest, maar er worden zoveel verschillende dingen gezegd dat ik er niet helemaal uitkom.

Ik heb het idee dat Fjalar wel wat zand binnenkrijgt op een paddock met meer zand dan gras. In zn voerbak zit ook altijd een hele lading zand als hij heeft gegeten..
    Dus ik ben nu lijnzaad gaan voeren. Ik weet dus niet of het heel noodzakelijk is, maar het kan (volgens wat ik gelezen heb) ook preventief heel goed.
    Maar hoeveel moet ik nu voeren? En hoe vaak?
    Ik ben begonnen met 1x in de week 50 gram lijnzaad met 3x zoveel water. (en 15 min koken ofzo)
    Is dat te weinig? Doet dat z'n werk wel dan? Of is dat wel goed zo?

Tips graag (en niet allemaal iets heeeeel anders zeggen he )
    Surrender to fun!

Forum Meubilair Horsefreakje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2006

Re: Lijnzaad, hoeveel, hoevaak?

Hoi,

toen ze nog op 'stal' stonden kregen de paarden hier elke dag 2 scheppen bietenpulp, 1 schep zemelen, lookschilfers, kruiden, biotine en lijnzaad.

Als het om lijnzaadolie gaat krijgen ze tot het eerste streepje v/d maatbeker die erbij zit (lekker vaag hé? Ik weet je te vertellen hoeveel dat precies is!) en als het om gekookt lijnzaad gaat, een handje in hun emmer..

Pipa eet (at) ook zand en volgens mij is het wel goed dat ze lijnzaad kreeg. Dan glijdt het zaakje een beetje vanbinnen.
    Groetjes
    Ariane xxx

My Love Is Yours Alone , The Only True Love I've Ever Known.. When I'm Down U Pull Me Trough When Nothing Else Would Do ! ♥

Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    48
    Dagboek Berichten
    13

Lijnzaadolie heeft slechts een enkele eigenschap, namelijk het bezorgen van glans op de vacht (en het voegt iets energie toe aan het menu). Het heeft absoluut géén zandafvoerende eigenschappen.

Ik geef Kate (periodiek een echte zandhapper) dagelijks een koffiekopje vol lijnzaad. Dat koffiekopje doe ik in een bak, overgiet ik met kokend water en dan roeren. Als het iets is afgekoeld gaat er nog een scheut kokend water overheen. Ik voer het dan warm. Koken doe ik vooral in de periodes dat ze echt kuiltjes graaft en dus meer zand binnenkrijgt. Door het een kwartiertje te koken krijgt het meer en dikker slijm, juist dat slijm zorgt voor de zandafvoer.

Oja, als Fjalar echt behoorlijk zand binnenkrijgt kun je naast de gekookte lijnzaad ook eens per 6-8 weken een kuur Sand-Gard geven. Dit zijn ieniemienie zaadjes die Kate wel eet, in tegenstelling tot de Sand-Clear die in brokvorm is .
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

Ik geef nu zomer en winter 2 keer per week lijnzaad, halve (grote) mok per paard, gekookt met 4 delen water, 15-20 minuten.

En af en toe een kuurtje sandclear (met wat musli eten die van mij het wel op).

May the horse be with you!

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Volgens een 'voedingsdeskundige' die ik tegenkwam in de dierenwinkel, zou lijnzaadOLIE net zo goed werken tegen zand als gekookt lijnzaad. Het zou de darm stimuleren om zand af te voeren en het was volgens hem juist niet zo dat het slijm het zand mee kon nemen.

Ik weet niet hoe of wat er werkt, maar ben nu preventief olie aan het voeren, gelijk goed voor de verharing.
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

klopt, toen ik nog paardenhouderij deed hebben we het hier vaak over gehad, lijnzaad olie werkt voor een glanzende vacht en goed tegen koliek, met het zand enzo.

en mocht je niet zoveel willen betalen voor lijnzaad olie kun je ook zonnebloem olie kopen alleen is de werking iets minder dan lijnzaad olie.

de olie geef je 2 eetlepels per dag, meer dan dat is niet nodig en haalt de werking omlaag.

over gekookt lijnzaad weet ik helaas echter niks.

als het om gekookt lijnzaad gaat, een handje in hun emmer..
    Bedoel jij niet gepoft lijnzaad? Gekookt lijnzaad is echt zo'n blubber, maar gepoft dan zijn dat gewoon die zaadjes die opengepoft worden zodat de giftige stoffen verdwijnen. Dat geef ik nu voor de verharing. Elke dag een handvol bij hun gewone mengeling.
    Don't dream your life, live your dream!

Ah zulke reacties kan ik wat mee
    Ik heb een zak lijnzaad van een paar kilo (ik had ook gehoord dat de olie daar niet voor zou werken, wel dus blijkt nu) dus ik ga voorlopig koken.
    Maar een koffiekop of mok, hoeveel is dat nou? Weten jullie dat niet toevallig in grammen? Ik heb hier namelijk nogal wat mokken/koffiekoppen van verschillende groottes.

@jossie: Fjalar eet geen hele bergen zand hoor, tis meer dat hij naar mijn idee toch wel wat binnenkrijgt doordat echt alles zand is ipv gras inmiddels. Ik denk dat lijnzaad nu nog wel genoeg is.

@horsefreakje: zelfde vraag als parel. En als het wel gewoon lijnzaad is, is het dan een handje slijm of een handje zaad waar nog water bij moet?
    Surrender to fun!

Bij het gepofte lijnzaad moet je geen water meer bijdoen. Dat zaad is al ontgiftigd.
    Don't dream your life, live your dream!

*pakt keukenweegschaaltje, meet mok af, deelt door 2*

Nou zo dus:
    100 gram droge lijnzaad per paard per keer (dan plus water en koken)

Hee wat fijn! Ik dankbaar zijn
    *gaat mok van goed formaat zoeken*
    Surrender to fun!

Maar zoals gezegd: of dat goed is? Geen idee

Bij mijn weten leven jou paarden nog steeds dus..

Maar heb je enig idee of het in die hoeveelheid ook echt tegen zand helpt?
    Surrender to fun!

Enig idee?
    Nee, niet gefundeerd.
    Ik hoop het.

Lodash had vorig jaar een vet zandprobleem ondanks geregeld (maar niet 2x/wk) lijnzaad in deze hoeveelheid. Na paraffine en sandclear hou ik het nu zo bij met die lijnzaad en af en toe kuurtje sandclear. Zolang hij er zo stralend uitziet als nu, hoop ik gewoon dat het okee is.

Weten? Nee, dat niet dus.

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Je zou het kunnen meten, wanneer je dat nuttig lijkt...

neem 3 mestballen, los ze op in water, giet water en mest af en je kunt zien hoeveel zand er in de mest zit. Doe dit een aantal keer om te zien of het telkens evenveel is.

Doe dit vervolgens nogmaals als je een paar dagen lijnzaad gevoerd hebt. Als er dan meer zand in de mest zit, heeft het lijnzaad geholpen om dit zand te verwijderen uit de darmen. (of je paard heeft meer zand gegeten in die dagen )
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten