Na een 2e mislukt poging staat mijn meiske vandaag weer op ijzers.
De eerste keer had ze na anderhalf jaar Strasseren ondergeschoven hielen en liep ze kreupel en nu gaat het na een jaar natuurlijk bekappen opnieuw fout (kreupel) en staat ze terug op ijzers.
Deze maand id ze bij 3 dierenartsen geweest, is haar rug gemanipuleerd, heeft ze een bloed- en haar analyse gehad en is de hoefverzorger 2x geweest. Het is dus een weloverwogen beslissing om ze tijdelijk op ijzers te zetten.
Zijn er nog mensen bij wie het niet lukt om hun paard op blote voetjes te houden?
foto's http://new.photos.yahoo.com/aylakim2/al ... 2400121877
Rik Gadeyne was ook zo lief om even een verslag te schrijven ter verduidelijking
Paard heeft pijn in de hielen, waarschijnlijk in buitenste helft. Ze wil die ontlasten door haar voeten op de binnenrand te laten dragen, die slijten dus sneller en ze krijgt een rechte binnenwand, op de buitenrand ontstaat een flare. Ze verlegt haar gewicht van haar voorhand naar de achterhand, waardoor ze achteraan inderdaad lange tenen krijgt en lage hielen in vergelijking met wat zou mogen.(ik had al de indruk dat ik die onvoldoende weg kreeg)
Nu hebben we er een Fussetti-ijzer onder gezet. Dat is een aluminium legering van 2 cm dik vooraan en 2,5 cm dik achteraan, dus een wigijzer. Bedoeling is om haar hielen te verhogen waardoor de druk meer in de teen komt te liggen en de hielen ontlast worden. Vandaar de hoefkatrolsymptomen: de buigpezen staan onder grote spanning en knellen het straalbeentje tussen de pezen en het hoefbeen. Dat doet pijn, het paard verandert de stand van de voeten, daardoor komen de wervels op een andere lijn te liggen en heeft het paard pijn in de rug (die dus veroorzaakt wordt door die lage hielen, je ziet dus hoe belangrijk een hoefstand van een paard kan zijn voor zijn andere skeletonderdelen)
Van het fussettibeslag heb ik de lip afgevijld waardoor het ijzer onder de teen komt te liggen. Hierdoor creƫren we een groter rolleffect. Met andere woorden: ook hierdoor worden de buigpezen ontzien. Op de foto's kan je trouwens ook zien dat de voorbenen en de achterbenen anders zullen staan (neem bijv. binnen een week eens een foto in zijaanzicht en vergelijk met mijn foto).
Het ijzer komt vrij ver naar achter en heeft ook brede takken: daardoor zakt het paard minder snel door de zachte bodem en blijven de hielen hoger staan. Eigenlijk zou ik nog verder naar achter willen gaan, maar dan is de kans groter dat ze de ijzers aftrapt.
De hoef is nu met binnenkant 4 en buitenkant 5 nagels vastgezet. We blokkeren het hoefmechanisme tijdelijk (maar niet helemaal) zodat de hielen niet zouden slijten op het ijzer (door de bewegingen van het hoefmechanisme) . Op volgend identiek beslag zouden langs weerzijden een nagel minder moeten zitten (als alles verloopt zoals ik hoop dat het dat zou doen)
Ik zou graag binnen een week enkele foto's zien en een verslagje van hoe het gaat. Je mag deze saaie uitleg en de foto's gerust de wereld in sturen, dan krijgen we weer lekker veel weerwerk?
Vele groeten,
Rik
Anatomisch hoefverzorger
Ayla staat nu 24/24 buiten, heeft sinds vandaag een graaskorf om in de grote weide te lopen (12u) en krijgt suiker- en eiwitarme voeding (1,5kg Equifyt base en herbs)
Bladwijzers