Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 21

Topic: paard leren kijken waar deze loopt

paard leren kijken waar deze loopt

Hoi heeft er iemand tips of oefeningen om een paard te leren kijken waar deze haar/zijn voeten neer zet
    Heb een arabiertje dat eerst fokmerrie is geweest en heeft nooit hoeven leren om te kijken waar ze loopt. Zelfs als ze graast kan ze weleens struikelen. Heb oefeningen met balkjes gedaan die van Linda tellington het labyrint dit ging goed maar als ik haar over de balkjes heen laat stappen tikt ze deze gewoon aan en het intreseerd haar ook totaal niet.
    Bij opstakkels stop ik haar en laat ze naar beneden kijken maar dan nog loopt ze er ongecontroleerd over heen. Is er een probleem dan denkt ze dan. Strijk vaak over haar benen met de bedoeling om uit te leggen hier zitten ze. Vindt het belangrijk dat ze dit leert om ongelukken te voorkomen.

Gr. Monique

Re: paard leren kijken waar deze loopt

Ik ben benieuwd op de reacties want ik heb ook zo'n paard

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Gewoon zoveel mogelijk doen! Leg maar obstakels neer en laat haar eroverheen lopen. Maak bv. een roundpen (of zet een stukje bak af) en gooi allerlei dingen op de hoefslag: balkjes, plastic zeil, emmers, pylonnen. Stuur haar dan rond (los of aan een touw) en laat haar zelf haar weg tussen en over de obstakels zoeken.

Zoek ongelijke bodem op en laat haar daar eerst stappen, later ook draven en eventueel (afhankelijk van de bodem) ook galopperen, eerst aan de hand (laat haar cirkels lopen) en later als dat goed gaat, onder het zadel.

Als ze ook al struikelt als er niet eens obstakels in de buurt zijn kan dat ook te maken hebben met een gebrekkig gebruik van de achterhand. Trainen dus!

Had ik ook met mijn paardje. Die ging gewoon bovenop een balk staan, interesseerde hem niet zoveel. Hij vond het gewoon niet interessant genoeg om daar moeite voor te doen leek het wel.

Dus toen heb ik hem over allelei verschillende ondergronden laten lopen (zeilen, balken, plassen, planken... enz) Door die afwisseling is hij wel meer op gaan letten. Zeker met water, want dat is stiekem best eng en dan moet je goed opletten waar je je voeten neerzet (aldus Fjalar )

Oja, achteruit over/door al die "obstakels" is ook erg leuk, dan gaat het paard ook wel erg goed kijken waar ie z'n voeten neerplant. Bijvoorbeeld eerst met de voorhoeven over een balk en dan achteruit weer terug. En als dat goed gaat steeds een hoefje meer.

Hopelijk kan je er wat mee.
    Surrender to fun!

Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Andor was oook zo´n paard wat altijd struikelde.

Gewoon láten struikelen ipv direct te brullen: "pas op, kijk uit". En niet te benauwd zijn om moeilijke dingen te nemen. Ze kunnen best over die moeilijke boomstronk/stoeprand oid heen. Tikt ie aan? Dan leert ie dus voor de volgende keer dat hij dit niet meer zo moet doen.

Wellicht kun je op het terrein een soort van trailparcours maken. En laat het je paard zelf doen, ga niet overnemen, daar leert hij niet van dat hij zijn voeten moet optillen.

Allemaal leuk en waar.

Wees ook zeker dat je paard geen fysieke reden heeft, door een goede bekapper te hebben en eventueel je paard een keer te laten checken door een chiropractor of ostheopaat.

May the horse be with you!

Forum Meubilair Mieke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006

Ik heb ook zo'n knolleke.
    Zoek eens wat oude autobanden bij elkaar leg ze voor haar eetplaats kris kras door elkaar, wel zorgen dat je minstens een rij van 3 achter elkaar hebt (minstens 12 autobanden). Elke dag verleg je ze. paarden moeten dan echt nadenken waar ze stappen want op een autoband stappen is echt wel raar hoor.

Balkjes stappen die schuin liggen is beter dan rechte balken stappen (tip van men osteo).

Alles helpt wel een beetje maar verwacht niet plots een paard dat fijn zijn voetjes opheft bij elke pas.
    Whatever your goal , you must come closer to yourself, before you can come closer to your horse.
    Joni Bentley

Forum Meubilair Aspen's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2006

En herhaling is heel belangrijk! Als je dit veel doet,let je paard daarna altijd op!
    Vorig jaar,toen ik nog helemaal into jumping was,en Aspen lette niet op,liet mijn instructeur mij expres een sprongetje nemen zodat Aspen leerde opletten. Dat heeft ons goed geholpen en sindsdien raakt hij bijna geen enkele balk meer aan alhoewel het al lang geleden is dat ik nog gesprongen heb, maar hij let gewoon meer op als vroeger!

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Sep 2005

Ik heb eens een springinstructeur gehad die cavaletti kriskras door de bak legde ipv netjes afgemeten. Dit was idd om de paarden zelf te leren opletten. Wanneer je je balkjes precies afgemeten neerlegt, hoeven ze vaak alleen bij de eerste op te letten, en de rest gaat er in hetzelfde ritme achteraan. Ik vond het altijd wel een leuke oefening.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Jan 2006

indi had dat ook heel lang. sinds we balkjes lopen met haar gaat het al stukken beter. aan het begin niet. toen stapte ze er inderdaad ook zo op.

wat wordt bedoeld met schuin neer leggen? schuin aflopend? of niet allemaal paralel achter elkaar?
    think natural, be natural...A horse doesn't care how much you know, until he knows how much you care. Stal Loos

Forumlid stijn's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2006

voor de geïnteresseerden, als je er echt suuuuuuuuperhard en lang op traint krijg je dit:

https://www.youtube.com/watch?v=Y3T_QWK9Qf4[/video]

let vooral op de beginoefening met de poort en de twee balkjes in het midden O M G!
    Save a horse, Ride a cowboy

wauw dat is gaaaaaaaaaaaaaaaaaf
    Surrender to fun!

Forumlid stijn's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2006

echt e bij het zien van dit filmpje zie ik ook dat als ze over balkjes moeten lopen, ze de teugels vaak extra lang laten en het paard 'vertellen' dat hij goed moet uitkijken
    Save a horse, Ride a cowboy

Ja, dat is wel een opvallend verschil met die TREC dag die ik zag, daar werd het paard mestal meer gestoord door de ruiter dan dat hij de ruimte kreeg om de combi erdoor te helpen.

Dat in stap rechtdoor met die balkjes superdicht op elkaar, alsmaar in-uitje, dat was een dame op stal ooit aan het oefenen. Voor de wedstrijd, he?

Ik reed op Susan, vroeg: is het de bedoeling dat ze tussen elke balk stappen? Zij: ja. Ik tegen Susan, nou toe maar meis: en Susan deed het helemaal goed, eerste keer

Ik deed dan ook niks. Dat scheelt

May the horse be with you!

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Jan 2006

wat bedoel je met in-uitje?

indi wordt nog niet bereden, maar aan een lange longeerlijn aan de hand geleidt over de balkjes. zij leunt nog wel erg op haatr leider. zolang ze synchroon lopen gaat het nu goed, maar dat is nog steeds niet heel zelfstandig
    think natural, be natural...A horse doesn't care how much you know, until he knows how much you care. Stal Loos

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten