Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 20

Topic: Zeer dominante shetlander en 6 jarig meisje

  1. #1
    Forum Meubilair Margot van lare's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2007
    Locatie
    Nieuwdorp
    Berichten
    6.105
    Dagboek Berichten
    48

    Zeer dominante shetlander en 6 jarig meisje

    Bij mij op de wei staat een shet. Ik ben helemaal fan van hem, ondaks dat hij op de eerste dag mijn hele arm blauw heeft gebeten maar hij is dus op zijn zachts gezegd nogal wat dominant. Hij is erg genoeg voor een 6 jarig meisje. Meedere keren is zij al door hem gebeten. De moeder van het meisje gaat nu nog proberen het meisje te leten Parellien, maar anders moet hij weg. Wat ik me nu afvroeg: is parelli niet wat ingewikkeld voor zo'n klein kindje? Een cursus behoort voor hen financieel niet tot de mogelijkheden, dus ze zal het echt zelf moeten doen. Is er niet een betere oplossing voor zo'n kindje?

    Ben benieuwd naar jullie mening hierover. Eventuele andere oplossingen zijn altijd welkome, want ik wil nog wel even van deze supershet genieten.

  2. #2
    Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Locatie
    NH
    Berichten
    9.712
    Dagboek Berichten
    12

    Re: Zeer dominante shetlander en 6 jarig meisje

    Met 6 jaar kun je ze best al goed dingen uitleggen. Als het meisje blijkbaar nog niet doodsbang van de shet is geworden en de moeder van het meisje parelli beheerst, zou ze er onder toezicht wel wat mee kunnen. Denk wel dat een ervaren iemand eerst de shet wat moet bijscholen in omgang met mensen . Ik ken kinderen die met NH zijn opgegroeid tussen de paarden en op jonge leeftijd een groot paard feilloos wisten te leiden. Fantastisch om te zien. Maar alles hangt af van de begeleiding die het kind gaat krijgen.
    Vind het wel jammer dat mensen kiezen voor een paard voor hun kind en dan niet de middelen hebben om het een fatsoenlijke opleiding te geven. Da's eigenlijk een beetje gemeen voor zowel shet als kind.

  3. #3
    Forum Meubilair Margot van lare's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2007
    Locatie
    Nieuwdorp
    Berichten
    6.105
    Dagboek Berichten
    48

    Re: Zeer dominante shetlander en 6 jarig meisje

    Ik zou er ook zeker niet voor gekozen hebben om een onopgevoed paardje voor zo'n meisje te kopen. maar ik geloof dat ook niet duidelijk was bij aankoop dat hij zo erg is. Maarja nu is hij er, dan toch maar proberen inderdaad.

  4. #4
    Forum Meubilair Liesbet's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Locatie
    Geel-België
    Berichten
    3.127

    Re: Zeer dominante shetlander en 6 jarig meisje

    Parelli in het Engels is moeilijk voor jonge kinderen, ik heb zo een pakketje vertaald op kinderformaat, met begeleding kan het meisje dan wel veel bijleren. Stuur maar een mailtje dan stuur ik het door...

    Eventueel kan je opteren voor het Equisense aanbod (=Nederlands), ik weet wel niet hoe goed hier de dominantie behandelt wordt maar ik denk dat je dit bij Eveline wel kan navragen.

    Mijn ervaring met (dominante) shetten en kids: het is zeer moeilijk om een kind aan te leren wanneer je druk mag zetten (wegsturen) en wanneer die druk moet wegvallen (als de dreiging weg is) dus zowel een kind opleren met Parelli als OOK de pony is zeer complex. Ik merk nu nog steeds dat ik wel kan voorkomen dat Woepie bijt maar dat dit voor mijn kinderen zeer moeilijk is, ze kunnen het wel voorkomen maar hij staat er dadelijk terug omdat het druk geven en loslaten niet correct gebeurt.
    Mijn mening: bravere pony zoeken!
    "Dromen komen uit..."

  5. #5
    Forum Meubilair E.Zanden's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Locatie
    NvhL
    Berichten
    3.762

    Re: Zeer dominante shetlander en 6 jarig meisje

    Sophie Joy Benders uit Australie was 6 jaar, toen ze haar (oude-oude!) Level 1 haalde. Haar moeder was bezig met level 2 en had haar pony door level 1 gebracht en daarna Sophie Joy.
    BJ (6) van de savvyclub DVD, heeft inmiddels ook zijn (nieuwe) level 1 gehaald. Het kán wel, maar dan onder de voorwaarden die Lila beschrijft.
    Een "betere" oplossing?: verkopen en gaan Parellieen met een leuke en kindvriendelijke pony.
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Margot van lare
    Maarja nu is hij er, dan toch maar proberen inderdaad.
    Wat is hier eigenlijk de motivatie en/of reden, om het überhaupt te wÃ*llen "proberen" met deze pony? Grz Els
    © E l s v a n d e r Z a n d e n ©

    "Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter
    and those who matter don't mind.
    " Theodor "Dr. Seuss" Geisel

  6. #6
    Forum Meubilair Margot van lare's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2007
    Locatie
    Nieuwdorp
    Berichten
    6.105
    Dagboek Berichten
    48

    Re: Zeer dominante shetlander en 6 jarig meisje

    Volgens mij, maar ik ben er niet zeker van omdat de pony niet van mij is natuurlijk, is het omdat hij heel goedkoop aangekocht is. Dit was wel op de voorwaarde dat hij minimaal 1 jaar niet verkocht mocht worden. Maar ik heb nu mijn twijfels of het ooit goed gaat komen. Gisteren was ik de porcupine game aan het doen met hem en deed hij het even terug bij mij. Resultaat: blauw been. Als dat bij zo'n kleintje gebeurd...

    Liesbet: super bedankt voor je aanbod. Ik dnek dat ze er blij mee zullen zijn. Ik in ieder geval wel!
    Ik denk zelf ook dat het moeilijk wordt, want nu is er een ongemanierde pony, met een ongeduldig jong meisje. Er valt ze allebei niets te verwijten, maar het lijkt me geen super combinatie.

  7. #7
    Actief Forumlid Lacuna's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Locatie
    Brabant
    Berichten
    834

    Re: Zeer dominante shetlander en 6 jarig meisje

    Oeww...
    shetten zijn dus, in tegenstelling wat mensen altijd denken, absoluut geen geschikte kinderpony's!
    Waarom niet? Omdat shetten zelf heel goed weten wat goed voor hen is en wat niet, en daardoor noggal moeite kunnen hebben met de leiding over te geven aan iemand die in hun ogen dat leiderschap totaal niet waard is. Kinderen zijn in de ogen van een shetlander absoluut geen goede leider, en daarom zul je ook vaak moeilijkheden krijgen in de combinatie kind-shetlander.
    als deze shet dan ook nog eens problemen geeft in de normale basis-opvoeding kan je het kind ermee laten parelliën tot het een ons weegt, maar je bereikt er totaal niets mee.

    dus ja, mijn idee is verkopen en een brave welsh terug aanschaffen of zoiets. In ieder geval een ras wat van nature uit minder moeite heeft met de leiding overgeven.

    De enige andere optie is iemand die wél veel ervaring met NH heeft (ongeacht welke richting) de pony laten opvoeden en het kind er weer bij laten als de pony de leiding van die persoon heeft geaccepteerd. Dan kan het kind echter nog altijd alleen maar onder begeleiding van die persoon iets met de shetlander doen. In de loop der tijd zal dat misschien verbeteren, maar dat is geen zekerheid.

    Groetjes, Lacuna

  8. #8
    Forum Meubilair Liesbet's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Locatie
    Geel-België
    Berichten
    3.127

    Re: Zeer dominante shetlander en 6 jarig meisje

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door E.Zanden
    Sophie Joy Benders uit Australie was 6 jaar, toen ze haar (oude-oude!) Level 1 haalde. Haar moeder was bezig met level 2 en had haar pony door level 1 gebracht en daarna Sophie Joy.
    BJ (6) van de savvyclub DVD, heeft inmiddels ook zijn (nieuwe) level 1 gehaald. Het kán wel, maar dan onder de voorwaarden die Lila beschrijft.
    Ik denk dat je niet mag onderschatten dat Engels onze moedertaal niet is, onze nederlands opgevoede kinderen hebben weinig ondersteuning via DVD's en paketten, dit maakt het toch extra moeilijk om dit alles aan te leren...
    "Dromen komen uit..."

  9. #9
    Forum Meubilair E.Zanden's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Locatie
    NvhL
    Berichten
    3.762

    Re: Zeer dominante shetlander en 6 jarig meisje

    Liesbet, in de tijd dat Sophie Joy haar Level 1 haalde bestond er nog *GEEN* pakket. Er was niets. Er waren slechts 3 videobanden ( de Natural Horsemanship Course) en die heeft ze echt niet gezien!

    Nogmaals: haar moeder heeft zelf (via cursussen) de oude level 1 gehaald. Daarna heeft ze de pony de 7 games geleerd en tegelijkertijd Sophie Joy (veel ook zonder pony).

    Maar volgens mij schreef ik dit al. Mijn point was dus: als je ZELF (als ouder) tijd in je kind én de (geschikte!!!!!) pony steekt, moet PNH level 1 te doen zijn. In bovenstaande pony, zou ik persoonlijk géén tijd willen steken.

    Ik denk dat je uberhaupt niet van kinderen kan verwachten, dat ze -zonder begeleiding- uit boekjes of DVD's Level 1 kunnen leren. Ook al is het hun eigen taal. En de huidige DVD's lijken me zelfs in eigen taal, voor kinderen oersaai. Grz Els

    PS: je wilt niet weten, hoe vaak ik zelf bij Linda in slaap val
    © E l s v a n d e r Z a n d e n ©

    "Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter
    and those who matter don't mind.
    " Theodor "Dr. Seuss" Geisel

  10. #10
    Forum Meubilair Liesbet's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Locatie
    Geel-België
    Berichten
    3.127

    Re: Zeer dominante shetlander en 6 jarig meisje

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door E.Zanden
    Maar volgens mij schreef ik dit al. Mijn point was dus: als je ZELF (als ouder) tijd in je kind én de (geschikte!!!!!) pony steekt, moet PNH level 1 te doen zijn. In bovenstaande pony, zou ik persoonlijk géén tijd willen steken.
    Ik ben het eens met jou, alleen (af en toe) wat nederlandse ondersteuning met DVD of boekje (op kindermaat) zou leuk zijn!!!
    "Dromen komen uit..."

  11. #11

    Re: Zeer dominante shetlander en 6 jarig meisje

    Hoi allemaal, Ik ben dus de moeder van de 6 jarige dochter.
    Dank jullie allemaal heel hartelijk voor het meedenken. Margot super joh!!!
    Jammer genoeg is de shet bij kijken voor de koop vooral voorgedaan als een brave kind-vriendelijke pony. 't Enige was - zeiden ze- dat hij soms kon proberen om je te bijten maar als je hem op z'n kop gaf was het daarna direct over.
    Klonk mij wel logisch in de oren - even de rangorde bepalen - weten wie nou boven wie staat en als 't kwartje (die hebben we niet meer sinds de euro maar je weet vast wat ik bedoel ) gevallen is dan heb je er dus een leuk paardje aan.
    De man van die mevrouw lag al lange tijd ernstig ziek in het ziekenhuis en ze wilde hem liefst direct weg. Ja, hij was leuk aan de prijs en zag er super grappig uit - en ik zag een 14 jarig meisje met hem rijden en er gezellig naast lopen alsof alles ok was.
    Volgens mijn man heb ik het gebrokenvleugeltjes complex en ben ik er daarom 'ingetrapt' .
    Hoe het ook zij.... arme kleine meid ..... arme shet.......
    Shet gaat dus de verkoop in. Ik merk gewoon dat mijn gevoel bij hem nu afgesloten is en zoek dus een thuis voor hem waar ze met dit gedrag om kunnen gaan.
    Zal adje plaatsen op desbetreffende forum plaats
    Geef respect als je het wilt ontvangen

  12. #12
    Forum Meubilair Liesbet's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Locatie
    Geel-België
    Berichten
    3.127

    Re: Zeer dominante shetlander en 6 jarig meisje

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door paard_natuurlijk
    Shet gaat dus de verkoop in. Ik merk gewoon dat mijn gevoel bij hem nu afgesloten is en zoek dus een thuis voor hem waar ze met dit gedrag om kunnen gaan.
    Ik begrijp je teleurstelling maar echt het is de enige en beste keuze die je kan maken zo kan je op zoek naar een A-pony voor je dochter die wel kindvriendelijk is.

    Een tip voor de volgende aankoop zoek een wat oudere A of B-pony, liever geen shet omdat die echt moeilijk zijn voor beginnende ruiters.
    Hou in je achterhoofd deze wijze woorden van Lacuna:
    Waarom niet? Omdat shetten zelf heel goed weten wat goed voor hen is en wat niet, en daardoor noggal moeite kunnen hebben met de leiding over te geven aan iemand die in hun ogen dat leiderschap totaal niet waard is. Kinderen zijn in de ogen van een shetlander absoluut geen goede leider, en daarom zul je ook vaak moeilijkheden krijgen in de combinatie kind-shetlander.
    Ik duim mee voor een goede thuis voor je shet en veel succes naar de zoektocht voor een kindvriendelijke pony. We lezen graag het vervolg...
    "Dromen komen uit..."

  13. #13
    Forum Meubilair Margot van lare's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2007
    Locatie
    Nieuwdorp
    Berichten
    6.105
    Dagboek Berichten
    48

    Re: Zeer dominante shetlander en 6 jarig meisje

    De volgende dan inderdaad en wat ouder pony ja. Jammer dat dit niet goed, maar je hebt de beste beslissing gemaakt die je kon maken. Zowel tegenover Joep als tegenover Yentl.

    Een goed tehuis zal hij wel krijgen, dat weet ik zeker jou kennede! Hopelijk bij een nher! Hij is dan misschien niet geschikt voor een klein meisje maar verder de leukste pony om mee te grondwerken die ik me kan bedenken. Eentje die zijn eten laat liggen om met je te spelen. Jammer dat ik zo weinig tijd heb

    Dus voor de mensen die veel tijd hebben en een geweldig actieve vrolijke speelse shet zoeken....

  14. #14

    Re: Zeer dominante shetlander en 6 jarig meisje

    Inmidels een paar weken verder heeft Joep, via een omweg waar het ook mis ging, nu eindelijk een goed thuis gevonden bij een groep meiden in de leeftijd van 14 - 16 jaar. Hij heeft het daar erg naar zijn zin en maakt het dus goed.
    Zeer dankbaar dat het zo voor Joep mocht aflopen.
    Zelf hebben we inmiddels een oudere pony, leeftijd onbekend maar mogelijk tussen 16 - 20 jaar. Dit klikt zeer leuk met onze kleine meid. Ze heeft haar 1e 'grote' buitenrit gemaakt en is helemaal weg van Bibbel. Ook goed afgelopen dus voor onze kleine meid.
    Hartelijk dank voor jullie advies!
    groetjes, Lenette
    Geef respect als je het wilt ontvangen

  15. #15
    Forum Meubilair Margot van lare's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2007
    Locatie
    Nieuwdorp
    Berichten
    6.105
    Dagboek Berichten
    48

    Re: Zeer dominante shetlander en 6 jarig meisje

    Bibbel is gooeed!!!

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •