ik las het verhaal van marianne over het staartgebruik bij paarden en wat je daar aan kunt aflezen in relatie tot dominant gedrag.
interessant .
het gedeelte van het klemmmen van de staart bij angst herken ik wel.
de vergelijking met hondengedrag gaat hier op,maar bij het gedeelte dat het afsteken (of opsteken) van de staart van een paard duidt op dominantie moet ik vraagtekens zetten.
(dat bij honden een geheven kop en staart dominantie uitdrukken is mij ook geleerd, maar hierbij wordt wel duidelijk onderscheid gemaakt tussen imponeergedrag uit onzekerheid en angst of zuivere dominantie om rangordes vast te stellen.)
volgens mijn eigen waarnemingen duidt een opgestoken staart bij een paard eerder op onzekerheid over de situatie en die onzekerheid slaat gemakkelijk om in angst,waarbij de staart dan nog hoger gedragen wordt, en, als het paard de mogelijkheid krijgt, een vluchtreaktie volgt.
het afsteken van de staart gaat in deze gevallen ook gepaard met het heffen van het hoofd en het openen van de neusgaten.
een zuiver dominante reactie in de zin van: "ik zal jou eens even laten zien wie hier alfa is " zou ik hier niet uit aflezen.
zuivere dominantie bij een paard komt volgens mij lang niet zo vaak voor als wij denken, misschien bij hengsten of laat gecastreerde ruinen nog het meest?
onverschilligheid tav de mens misschien meer.
bij dit laatste speelt angst nog dominantie een rol lijkt mij.
ik vind dit 1 van de meest fascinerende aspecten van NH: het lezen van je paard, en tevens 1 van de moeilijkste.
misschien kunnen jullie ook wat gedachten of ervaringen hierover (en dan mn. over dominantie en staartgebruik) neerschrijven zodat ik meer info over dit onderwerp krijg?
Bladwijzers