Resultaten 1 tot 5 van de 5

Topic: hoeveel gras eet een paard eigenlijk per dag?

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

hoeveel gras eet een paard eigenlijk per dag?

Nadat shanna moddervet werd van de 1,5 hectare de ze toebedeeld had gekregen, heb ik haar op een stukje staan van ehh ongeveer 20 x 70, samen met een fries. Het stond een halve meter hoog, maar inmiddels is het voor mijn doen aardig kaal aan het worden.
    Op de eet-plekken nog zo;n 5 cm, op de mestplekken nog zo'n 20cm , maar ook daar beginnen ze nu wat aan te knabbelen.
    Ik maak me dan direct zorgen dat mn paard honger gaat lijden. Maar overal staan paarden op véél minder gras, lees: 2 tot 3 cm, en die zien er veel beter in vorm uit dan de moddervette shanna.
    Hoeveel eet een paard nou eigenlijk? Wat is ideaal?
    Ik krijg neigingen de wei weer te vergroten (het voelt niet goed dat ze mestplekken gaan eten) maar denk dat shanna hier alleen maar dikker van gaat worden.
    En dan is er nog zoiets als fructaan. is het nu erger om een paard een beetje kort gras te laten eten dan heel veel hoog gras?

zucht... het is toch de omgekeerde wereld he. Ik heb gewoon TEVEEL gras... De zomerwei staat inmiddels bijna 1m hoog!!! En de winterwei ook alweer 20cm...

Forum Meubilair Margot van lare's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2007
    Dagboek Berichten
    48

Re: hoeveel gras eet een paard eigenlijk per dag?

Het scheelt heel erg per paard wat ze per dag eten. En dat is er nog een enorm verschil tussen wat ze eten en wat ze maar nodig hebben. Het ene paardje is veel zuiniger dan het andere. Over het algemeen als jij denkt dat je paard te weinig heeft, heeft ze nog ruim voldoende gras. Zeker zo in deze tijd van het jaar. Ze hoeft zich niet warm te eten en er zit veel voeding in het gras. Zou me dus geen zorgen maken om een kaal stukje.

Voor fructaan hoef je ook niet zo bang te zijn. Ik weet niet of je paardje gevoelig is voor hoefbevangenheid, maar dan nog, als ze genoeg beweegt is het risico heel klein.

Zelf zou ik eerder kiezen voor het kort gegraasde stukje. Vooral omdat je aangeeft dat Shanna zo dik is. Op die kortgegraasde weitjes hebben paarden nog ruim voldoende nu.

In het boekje van Pavo staat een soort van berekening die je kan maken van je paard.
    Het aantal kauwbewegingen e.d die kan je in een soort formule stoppen en weet je hoe veel ze ong binnen kan krijgen.
    Zal nooit precies zijn maar je hebt een vorm van indicatie?? Ik vond het wel grappig en heb het eens zitten tellen, tijdens het hooi voeren....

en net wat Margot hierboven zegt ben ik het wel mee eens.

Forum Meubilair Nacino's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

Als het nog 5 cm hoog is, dan heeft ze méér dan genoeg te eten. Maar als je de mest niet weghaalt, dan lijkt het vooral veel. Want een paard wil (gelukkig) liefst zover mogelijk uit de buurt van mest eten.
    Wij geven de paarden (10) dagelijks een strookje erbij van ca. 3 meter diep en 125 m lang. Daar worden ze zeker niet dun van en het is 20/30 cm lang.

Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    48
    Dagboek Berichten
    13

Voor een paard geldt al jaren de volgende vuistregel, een paard kan maximaal 2-2,5% van zijn eigen lichaamsgewicht aan droge stof weghappen per dag. Uiteraard is dit een maximum, voor een te zware Shanna geldt dat ze pas gaat afvallen als je haar 1,5% van haar lichaamsgewicht aan droge stof geeft, een paard op gewicht krijgt 2% en een te mager paard 2,5%.

In de maand juni is de gemiddelde opbrengst van de wei die jij beschrijft (te lang dus) 2800 kilo droge stof per hectare land.

Ik kan het niet vaak genoeg zeggen...
    Kort gras bevat méér fructaan als lang gras! Dat heeft maar een reden en dat is dat kort gras wil bloeien, voorplanten en daarvoor moet het een bepaalde hoogte bereiken. Voor groei is fructaan nodig, en 1 plus 1 is 2. Bovendien is kort gras sappig en vochtrijk, biedt geen structuur en is ideaal om snel en veel van te eten. Voor een koe kan dat belangrijk zijn, voor onze hedendaagse paarden is het funest. Lang gras bevat minder aan voederwaarde (het is immers uitgegroeid en staat in bloei) en is veel stengeliger, waardoor het langer duurt om te kauwen en het beter vult.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Margot van lare
    Voor fructaan hoef je ook niet zo bang te zijn. Ik weet niet of je paardje gevoelig is voor hoefbevangenheid, maar dan nog, als ze genoeg beweegt is het risico heel klein.
    Hiervan gaat mijn nekhaar dus overeind staan... Fructaan wordt inderdaad gelinkt (en terecht!) aan hoefbevangenheid, maar óók aan stofwisselingstoornissen en koliek. Als dat fructaan helpt de darmflora van slag, waardoor de verkeerde bacteriën en organismen in de darmen tot volle wasdom komen. Met ziekte als gevolg. En dan heb ik het nog niet eens over het vervetten wat paarden doen als ze onbeperkt kort gras eten zonder dit te gebruiken voor een paar uur hard werken per dag.
    Bovendien zou je als je je verdiept hebt in gras voeren ook weten dat al jarenlang geldt dat gras veilig gegeten kan worden als het een vuist met opgestoken duim hoog is. Korter als dat is niet goed voor het vee én niet voor het gras.

Mijns inziens kun je Shanna beter iedere dag een strookje lange wei geven, dat vult prima en de voederwaarde is lager. Tja, en ik heb het al eens gezegd... liefst oud hooi gaan voeren en van het gras af voor een groot gedeelte van de dag. Ze is te dik en loopt een groot risico.
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

Bladwijzers

Forum Rechten