Resultaten 1 tot 8 van de 8

Topic: gemaaid gras?

  1. #1
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2006
    Locatie
    Uitgeest
    Berichten
    649

    gemaaid gras?

    Gister zag ik dat er bij ons op stal 2 in badkuipen een flinke bodem gemaaid gras lag voor de pony's dus. Nu hoor ik de ene keer dat het wel goed is, de andere keer is heel slecht en kan het verstopping en koliek veroorzaken. Maar wat is het nu goed of slecht en vooral waarom?

  2. #2
    Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Locatie
    NH
    Berichten
    9.712
    Dagboek Berichten
    12

    Re: gemaaid gras?

    De meningen zijn hier idd over verdeeld. Ik kan alleen maar zeggen dat ik ook weet dat er mensen zijn die het absoluut afraden. Onze paarden krijgen het al járen, als ze het eten is het een paar uur na het maaien. De paarden staan overdag buiten, en de SH maait het deel van de onbemeste oude renbaan die om het weiland ligt. Hij gooit dan per box een bak hun box binnen en aan het einde van de dag gaan ze daaraan peuzelen. In het vroege voorjaar doet hij dat dagelijks zodat ze allemaal een bak gras krijgen en alvast kunnen wennen. Dan eten ze het in één keer op, zó blij zijn ze dan weer met de smaak denk ik! Het gaat altijd goed. In de zomermaanden krijgen ze zo'n 2 á 3 x per week een bak en daar doen ze dan zowat de hele nacht mee.
    De SH denkt: zonde om weg te gooien en de paarden vinden het lekker. Omdat ik zie dat het goed gaat ben ik er niet meer zo bang voor.

  3. #3

    Re: gemaaid gras?

    vlg mij kan het ook niet echt kwaad, maar je moet geen kort gemaaid gras geven, dus van bijv. je achtertuintje in een gemiddelde woonwijk, die we hier kennen in nederland. Dat is te kort en kunnen ze slecht fijn kauwen en veroorzaakt meer kans op verstopping/koliek.
    Lang gras wat je ook lang afmaaid kan geen kwaad. Dus niet hakselen.
    Maar bijv met een seis of zo afmaaien en voeren.

  4. #4
    Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Locatie
    Noord-Holland
    Leeftijd
    48
    Berichten
    3.886
    Dagboek Berichten
    13

    Re: gemaaid gras?

    Zolang het lang gras is, kan het prima. Zorg alleen wel dat het niet warm is (broeit), want dan kunnen ze er wel last van krijgen. Uitgespreid bewaren voor het voeren en regelmatig keren scheelt al enorm om broei te voorkomen .
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

  5. #5
    Forum Meubilair Margot van lare's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2007
    Locatie
    Nieuwdorp
    Berichten
    6.105
    Dagboek Berichten
    48

    Re: gemaaid gras?

    Hoor inderdaad altijd dat het heel erg slecht zou zijn. Het zou leiden tot verstoppingen, moet zou ook kunnen gisten in de darmen ofzo. Toch kregen de paarden bij ons het vroeger altijd. Mijn verzorgpony's kregen het en meerdere paarden uit de buurt hier krijgen het, het gaat tot nu toe altijd goed.

    Ik zou er niet te bang voor zijn

  6. #6
    Actief Forumlid Lies's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2006
    Locatie
    Olen
    Berichten
    421

    Re: gemaaid gras?

    gras op zich is niet erg

    maar waar je wel op moet letten zijn giftige planten: bv jacobskruiskruid... deze kunnen zo mee opgegeten worden door de paarden, terwijl ze ze (normaal gezien, bij voldoende eten) laten staan.

    Gras van gazon dat afgezet is met hagen zoals buxus of taxus kan ook erg gevaarlijk zijn als er takjes bijkomen, aangezien 500 g van één van deze hagen een paard kan doden

    verder idd opletten dat het niet gaat broeien

  7. #7
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    52
    Berichten
    12.757

    Re: gemaaid gras?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Lies
    Gras van gazon dat afgezet is met hagen zoals buxus of taxus kan ook erg gevaarlijk zijn als er takjes bijkomen, aangezien 500 g van één van deze hagen een paard kan doden
    Absoluut waar, maar ik wil er nog aan toevoegen dat (zoals hierboven ook al gezegd werd) gazongras écht uit den boze is. Doordat het zo kort en fijn is kauwen de paarden er niet goed op en kan het een slokdarmverstopping veroorzaken.
    Lang en vers gemaaid gras kun je wel zonder problemen voeren.

  8. #8
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2006
    Locatie
    Uitgeest
    Berichten
    649

    Re: gemaaid gras?

    bedankt voor de reacties! Het was gelukkig een vrijwel sporadische actie, dus maak ik me er niet te druk om. Toch interessant dat er zoveel uiteinlopende ervaringen over zijn.

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •