Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 16

Topic: iemand al ervaringen met de LOER (dazenval) ?

Actief Forumlid Ginny's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006

iemand al ervaringen met de LOER (dazenval) ?

Ik overweeg zo'n LOER te kopen, hoor op een ander paardenforum er erg positieve verhalen over en op de verkoopsite van de LOER natuurlijk alleen maar positieve dingen.

Maar, heeft er iemand van dit forum al ervaring met zo'n peperduur ding (250,-) ?

Ik hou m'n hart vast voor het komende dazenseizoen, heb de eerste volwassen daas vandaag juist gezien.

Ik ga er vanuit dat zo'n LOER niet alle dazen wegvangt, en dat m'n paarden overdags gewoon weer naar binnen moeten, 's nachts dan weer naar buiten tot zonsopkomst. Maar misschien kan ik de plaag een béétje indammen.

Wie ervaringen ?

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Re: iemand al ervaringen met de LOER (dazenval) ?

Helaas...heb er op het blauwe forum al heel goeie dingen van gehoord. Vandaag iemand in Limburg met 40 Dazen in de val op één dag!
    Vash gaat letterlijk door roeien en ruiten als hij door een daas (horzel) wordt achterna gezeten. Als ik bij 'm in het land sta, dan is 'ie in staat me omver te lopen. En dat doet 'ie anders echt NOOIT. Dus ik zou 'm wel willen kopen, maar dat ding is zo onwijs duur....de SH gaat daar zéker niet in investeren, dus ik zal het zelf moeten betalen.
    Op een warme dag schijnt het het best te werken omdat de zwarte bal dan goed warm wordt (zeggen ze...).
    Dat ding schijnt te zijn uitgetest door een aantal bedrijven die erg tevreden waren.

Actief Forumlid Ginny's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006

ik heb meegemaakt dat ze gewoon in rijtjes 'vasthingen' aan m'n Fries Sjoerdje, echt honderden dazen. Arm dier ging dan he-le-maal door het lint, rende hysterisch totdat Ã*e stokkreupel was.

Sindsdien ging hij van zonsopgang tot zonsondergang op stal.

Het ding is inderdaad helaas kneiterduur, maar als het werkt dan heb ik er het geld voor over. (heb gelukkig nog een ouwe sok met euro's gevonden )

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Zoveel dazen????? Dan zou ik het ook doen hoor. Die krengen schijnen te weinig natuurlijke vijanden te hebben. Hoewel het veel geld is geef je je paard er waarschijnlijk een super kado mee.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Mar 2006

ik heb er geen ervaring mee, maar heb er wel een heel stuk over gelezen in de krant. (en volgens mij stond het ook in de bit?)

het lijkt me wel wat, maar ik vindt het wel erg duur.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Jun 2007

Even geduld, ik heb er eentje besteld vorige week. Was een wachtlijst van enkel weken.
    Ik heb er via kennissen al veel goeds over gehoord, honderden dazen per dag worden gevangen. Al blijven er natuurlijk altijd dazen genoeg over om te steken, de plaag wordt toch wel wat ingedamd.
    Is inderdaad duur, maar als ik uitreken wat ik anders aan vliegenspul spuit heb ik het geld er na een 2 jaar wel uit, plus minder werk met spuiten.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Jun 2007

De LOER is er! Heb het ding in elkaar geknutseld, dat viel best mee. En nog terwijl ik er de laatste hand aan het aan leggen was, zaten er al 4 dazen in.
    Hij staat er nu een uur of vier en er zitten al zeker 50 dazen in terwijl het vandaag nog meeviel op dazengebied, vrij veel wind ed.
    De paarden op de weide zaten wel nog onder, nu staan ze in de paddock en lijken ze rustig, ze staan voor de stal en niet er in dus het moet meevallen.
    Ben benieuwd hoe de vangst morgen is.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Jun 2007

Afgelopen dagen niet zo veel gevangen, was ook geen dazenweer. Maar vandaag een goed gevulde val. Heb ze niet geteld maar 't waren er veel!
    En een heel vreemd exemplaar (om van te griezelen, brrrrr), zag er uit als een daas maar was 3 a 4 cm lang. Moet er niet aan denken daardoor gestoken te worden, krijg al enorme bulten van de kleintjes en een van de kidneren is er allergisch voor, die krijgt een hele dikke voet of dik been na een steek en moet aan de cortisone.
    Moet zeggen dat ik als ik op de weide ben heel vaak wordt aangesproken door voorbijgangers en buren om uitleg over "dat ding".

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Gudrun
    En een heel vreemd exemplaar (om van te griezelen, brrrrr), zag er uit als een daas maar was 3 a 4 cm lang.
    Ja, ik heb vandaag ook een enorm exemplaar gezien, niet zo groot als uwe, miss 1,5 Ã* 2m lang, maar toch ook eng (wel al eens zo een gelijk jij beschrijft gezien een tijd geleden). Zijn dit dan de 'volwassen exemplaren'? Ik dacht altijd dat de volwassenen die 'kleintjes' *kuch* waren. Of is dit een nieuwe/speciale soort of over-over-over-over-grootouders?
    Mijn ponys hebben nu allebei boetts tegen de zomereczeem, dus dat zal ook wel tegen de dazen en andere vliegende objecten helpen !
    NH is mijn doel, niet mijn eindpunt
    Ryona, Kalinine en El Amore

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Jun 2007

Heb even rondgezocht op het net (Piablo bekeek me of ik gek was, met die hitte iets anders doen dan in de stal suffen?!?!, vandaar), de meeste dazen zijn gewone regendazen, die hele grote zijn grijze runderdazen, alleen worden die normaal "maar" 20 mm lang, deze was de helft meer.
    Misschien ook door de klimaatopwarming? Een vriend van me telt en meet vissen als controle van de waterkwalitiet in diverse beekjes en de visjes worden steeds groter zegt hij...
    Er zouden ongeveer 35 soorten dazen in onze streken leven, stel je voor. Als je goed kijkt naar de gevangen exemplaren zitten er inderdaad kleine verschillen tussen, vast wel een soort of 5. Die hele grote is gelukkig bij eentje gebleven tot nu, hopelijk dood voor ze eieren kon leggen.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2006

Lijkt wel redelijk te helpen dan?
    Don't lose your grip on the dreams of the past
    You must fight just to keep them alive

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Jun 2007

Ik denk dat het eerder een lange termijn oplossing is. Je vangt heel veel weg, en alles wat dood is kan zich niet meer voortplanten. Je ziet wel echt aan oa de mesthopen dat ze in de paddock graag in de buurt van de val staan, er daar dus midner dazen op de paarden zelf gaan zitten. Maar op de weide en bij het rijden zijn er nog altijd dazen, maar wel minder natuurlijk. Nu kan je rijden en moet je nu en dan stoppen om er een paar weg te meppen, vroeger kon je gewoon niet rijden, zo veel last hadden ze.
    Helpt dus, maar dan in combinatie met spray bij het rijden ed. Hopelijk volgend jaar echt minder gezien ze nu minder eitjes kunnen leggen ed...

Super Moderator Rianne's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2007
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    20

Ik heb weinig last van dazen eerlijk gezegd. Maakt het uit in welk gebied het is? Ik rij namelijk vlak aan zee.
    In het kader van 'hoe vat ik dingen op':
    'I know that you believe you understand what you think I said, but I'm not sure if you realize that what you heard is not what I meant!'

Dagboek: Casindy, mijn blonde prinses
    Horse in Mind: Het kennisplatform over natural horsemanship
    Rianne Dekker Instructie & Hoefverzorging

Forum Meubilair willeke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    3

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Rianne11_42
    Ik heb weinig last van dazen eerlijk gezegd. Maakt het uit in welk gebied het is? Ik rij namelijk vlak aan zee.
    yep het gebied waar je zit maakt héél véél uit. Dazen zitten voornamelijk in planten en kruipen in de grond in de winter. Daar leggen ze hun eitjes ook. Aan zee heb je idd minder last van dazen omdat er weinig begroeïng is daar waar de dazen kunnen overleven.

Gebieden met veel water zoals natuurgebieden met vijvers en dergelijke hebben dan weer enorm veel last van dazen, het water staat nl stil en er is minder wind. Ideaal voor dazen.

Ik vraag me eigenlijk af wie de natuurlijke vijand is van de daas? En welk nut heeft een daas eigenlijk in de natuur?

Super Moderator Rianne's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2007
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    20

Een spin... Moet-ie wel net in het net terecht komen...
    En verder... vogels misschien? Weet ik niet zeker.
    In het kader van 'hoe vat ik dingen op':
    'I know that you believe you understand what you think I said, but I'm not sure if you realize that what you heard is not what I meant!'

Dagboek: Casindy, mijn blonde prinses
    Horse in Mind: Het kennisplatform over natural horsemanship
    Rianne Dekker Instructie & Hoefverzorging

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten