Resultaten 1 tot 10 van de 10

Topic: [L2] At liberty

  1. #1
    Actief Forumlid K-trien's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Locatie
    Schoten (Antwerpen, B)
    Berichten
    333

    [L2] At liberty

    Ik ben net begonnen met at liberty. Mijn vraag is eigenlijk hoe je een sessie at liberty afrondt? Want je vraag je paard om je te volgen, en dan wil je stoppen.... maar wat doe je dan?
    Want nu wandelde ik de piste uit, kroop onder de draad door en dan staat Micha daar zo te kijken van: hé, ik kan nimeer volgen...
    Hoe kan ik haar duidelijk maken dat ze me niet meer moet volgen?

    Katrien

  2. #2

    Re: [L2] At liberty

    Als je liberty in de wei doet, kan dat lastig zijn voor je paard. handiger is dan, om in een bak, ander veld, weetikveel liberty te doen.

    Wat altijd goed is om je paard te leren, is wanneer het klaar is. Bijvoorbeeld, je neemt je paard mee aan het halster, zet het paard ergens vast en loopt dan weg. Als je paard lekker parelli is, zal hij braaf achter je aan willen lopen, SNOK! Daarom leerden we in Frankrijk om een specifiek gebaar te maken als je paard niets meer hoeft. Ik doe een soort drivinggamewapper met mijn ahnden zonder energie, waabij ik mijn gezicht al afwend. Dat leren ze heel snel, en dat is wel zo eerlijk tegenover je paard. Als je paard dat eenmaal kent, kun je dat gebaar ook gebruiken als je in de wei libertiet (hihi) en weggaat.

    May the horse be with you!

  3. #3
    Actief Forumlid P a i s's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Locatie
    Leeuwarden
    Berichten
    2.278

    Re: [L2] At liberty

    Ik sluit altijd alles af door te voeren Ik vind het ook zo vervelend dat ze je nakijken, hihi misschien voel ik me dan wel schuldig ofzo.
    Dan staat hij lekker te eten, kroel ik nog wat door zn manen en ga ik weg.
    Is ith a earthquake?! ____________
    _____________ Is it Thor, the GOD of the Thunder?!

    Oooh no no! It's unbelievable! Its tha Bie Ba Borus!!!

  4. #4
    Actief Forumlid Naepir's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Locatie
    Dordrecht
    Berichten
    287

    Re: [L2] At liberty

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Mafhaf
    Daarom leerden we in Frankrijk om een specifiek gebaar te maken als je paard niets meer hoeft. Ik doe een soort drivinggamewapper met mijn ahnden zonder energie, waabij ik mijn gezicht al afwend. Dat leren ze heel snel, en dat is wel zo eerlijk tegenover je paard. Als je paard dat eenmaal kent, kun je dat gebaar ook gebruiken als je in de wei libertiet (hihi) en weggaat.
    Doe je dit al als je klaar bent met de oefeningen (en dus als je paard het halster nog om heeft en terug naar de wei moet) of als je weer in de wei bent en het halster net hebt afgedaan? Of op een ander tijdstip?

    Elise

  5. #5

    Re: [L2] At liberty

    Ik doe dit als ik haar ergens vastzet en zelf wegloop, als ik tijdens een oefening (online of liberty) van haar wegkloop, maar wil dat zij blijft staan, zoiets.

    Dus eigenlijk op het moment dat zij niets hoeft met wat ik doe.

    Als ik haar in de paddock zet en halster afdoe en wegga, doe ik het niet, maar daarbij doe ik ook altijd soort ritueel. Ik doe halster af, geef een aai en draai dan weg van haar. Soort dat mijn energie ook van haar weggaat zeg maar (vaag gelul).

    May the horse be with you!

  6. #6
    Actief Forumlid K-trien's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Locatie
    Schoten (Antwerpen, B)
    Berichten
    333

    Re: [L2] At liberty

    Ok... dat lijkt me wel logisch, één gebaar, zoals bij een hond: ga maar spelen

  7. #7
    Actief Forumlid Naepir's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Locatie
    Dordrecht
    Berichten
    287

    Re: [L2] At liberty

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Mafhaf
    Ik doe dit als ik haar ergens vastzet en zelf wegloop, als ik tijdens een oefening (online of liberty) van haar wegkloop, maar wil dat zij blijft staan, zoiets.

    Dus eigenlijk op het moment dat zij niets hoeft met wat ik doe.

    Als ik haar in de paddock zet en halster afdoe en wegga, doe ik het niet, maar daarbij doe ik ook altijd soort ritueel. Ik doe halster af, geef een aai en draai dan weg van haar. Soort dat mijn energie ook van haar weggaat zeg maar (vaag gelul).
    Wat deed je in het begin toen je dat gebaar introduceerde en zij het nog niet snapte? Negeren?
    Sorry voor al die vragen, maar ik vind het erg interessant!

    Elise

  8. #8
    Actief Forumlid donderwolke's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2004
    Locatie
    Nevele, België
    Leeftijd
    35
    Berichten
    2.329

    Re: [L2] At liberty

    Ja ik vind dit ook wel een erg goeie tip Karianne, ga ik ook proberen om aan Shiva te leren!

    xxx julie

  9. #9

    Re: [L2] At liberty

    De eerste paar keer kan het zijn dat je paard dit leert door schade en schande. Ik ben een watje, dus de eerste paar keer als ik haar vastzette en dat gebaar maakte en wegliep, stelde ik haar nog wel soort gerust. Dat ze niet ineens SNOK aan dat touw hing zeg maar.
    Maar als je dat gewoon 2 tot 3 keer doet, zal je paard weten dat het klaar is.

    May the horse be with you!

  10. #10
    Actief Forumlid werner's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2004
    Locatie
    Duffel (België)
    Berichten
    164

    Re: [L2] At liberty

    Ik zit nog bijlange niet zo ver, maar ik gebruik ook mijn handen (zo lucht ernaar toe duwen, alsof je een laken uitschudt, zonder laken heh of anders energieloze elleboog naar de zijkant op hoogte, goh moeilijk onder woorden te brengen seg).
    Lukt zeeer goed hoor. Dan gaat hij telkens enkele meters weg van mij en begint hij te grazen.
    Als je altijd doet wat je gedaan hebt, krijg je altijd wat je gekregen hebt...

    Mensen die ergens in slagen zijn dromers die hebben blijven doorzetten...

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •