Wat is nu het beste om te doen als een pony steigert?
Speedy doet dit namelijk nog wel eens. Als ik bijv. een mm verkeerd sta en hem rustig iets vraag, komt 'ie al gauw omhoog. Of vanmiddag. Hij had een paar rondjes gegallopeerd aan de longeerlijn. Ik vroeg hem naar binnen, wat moeilijk ging. Uiteindelijk lukte het, hij kwam rustig naar me toe, maar kwam in mijn ruimte staan, en ik vroeg hem vriendelijk naar achter te gaan (geen energie op z'n hoofd gericht ofzo). Hierop kwam hij omhoog. Hij sloeg z'n been over het touw, en rende weg, ik kon hem niet meer houden, dus heb 'm gestopt en weer rustig gepakt.
Maar misschien doe ik het wel niet goed. Om de één of andere reden heb ik nóóit het gevoel dat zijn steigeren me in gevaar zou kunnen brengen, maar hier kan ik me in vergissen. Misschien is het wel niet goed om altijd de rust zelve te blijven?
En moet ik het wel tollereren? Als hij zoiets bij Jeppe zou flikken zou 'ie een flinke oplawaai krijgen. Oke, soms is Speedy gewoon een beetje woest en steigert 'ie wat bij het van hand veranderen met longeren, maar zoals vanmiddag, recht voor m'n neus....
Ik krijg toch het idee dat ik dit niet langer moet tollereren en hem straffen (voor zover dat kan). Ik weet niet hóe ik hem dit kan afleren.
Wat denken jullie?
Bladwijzers