Resultaten 1 tot 8 van de 8

Topic: steigeren

Actief Forumlid shetfan's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005

steigeren

Wat is nu het beste om te doen als een pony steigert?
    Speedy doet dit namelijk nog wel eens. Als ik bijv. een mm verkeerd sta en hem rustig iets vraag, komt 'ie al gauw omhoog. Of vanmiddag. Hij had een paar rondjes gegallopeerd aan de longeerlijn. Ik vroeg hem naar binnen, wat moeilijk ging. Uiteindelijk lukte het, hij kwam rustig naar me toe, maar kwam in mijn ruimte staan, en ik vroeg hem vriendelijk naar achter te gaan (geen energie op z'n hoofd gericht ofzo). Hierop kwam hij omhoog. Hij sloeg z'n been over het touw, en rende weg, ik kon hem niet meer houden, dus heb 'm gestopt en weer rustig gepakt.

Maar misschien doe ik het wel niet goed. Om de één of andere reden heb ik nóóit het gevoel dat zijn steigeren me in gevaar zou kunnen brengen, maar hier kan ik me in vergissen. Misschien is het wel niet goed om altijd de rust zelve te blijven?
    En moet ik het wel tollereren? Als hij zoiets bij Jeppe zou flikken zou 'ie een flinke oplawaai krijgen. Oke, soms is Speedy gewoon een beetje woest en steigert 'ie wat bij het van hand veranderen met longeren, maar zoals vanmiddag, recht voor m'n neus....
    Ik krijg toch het idee dat ik dit niet langer moet tollereren en hem straffen (voor zover dat kan). Ik weet niet hóe ik hem dit kan afleren.

Wat denken jullie?

Re: steigeren

Geen concrete tips, wel meteen denken aan Irwin's dvd Horse in hand, waar enorm steigerende pony verandert in relaxed paard. Dus mogelijk toch bodylanguage issue?

May the horse be with you!

Ik durf er niks van te zeggen zo op 'papier'. Misschien kun je iemand die jullie niet kent en met verstand van zaken eens vragen te komen kijken. Niet te veel zeggen van te voren en die ander eens laten kijken.

Misschien is dat wel heel verhelderend.

Groetjes
    Roos
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

Ben het wel wat met Poca eens. Ken je iemand die eens zou kunnen kijken naar jou en het paard samen. Misschien ligt het aan je lichaamstaal?
    Een pony/paard kan natuurlijk om vele redenen steigeren en hoe je daarmee omgaat is afhankelijk van de situatie.

Je wordt wel steigerproof zo

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Dit is geen reactie op het steigeren op zich, Whoopie heeft ook de neiging om in mijn ruimte te komen wanneer ik haar naar binnen vraag.

Ik kreeg het advies om van te voren te zorgen dat ze niet in mijn ruimte komt dus al even mijn hand ervoor wanneer ze te ver loopt.

Whoopie wil ook nog wel eens steigeren is dan toch vaak imponeergedrag of ze wil zelf bepalen (ze gaat bv wel 6 keer doen wat ik vraag de zevende keer denk ze ...nee dus, als ik dan de vraag blijf stellen wil ze ook nog wel eens steigeren of al bokkend haar rondje doen. Dit doet ze inmiddels bijna niet meer)

Ik denk dat je vooral moet voorkomen dat het onveilig is dus uit je ruimte houden, dan is het steigeren op zich niet zo,n probleem en kun je oefenen met je lichaamstaal etc.

In straffen geloof ik niet zo, je verlaagt jezelf als het ware wanneer je met geweld terug reageert, gewoon rustig blijven.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Actief Forumlid shetfan's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005

Ja, denk dat ik toch maar een prof in moet schakelen (of in ieder geval iemand die stukken beter met paarden is dan ik). vandaag werd het echt gevaarlijk.
    Soms doet Speedy ook zo apart. Dan wandelt 'ie me voorbij en draai ik me om, buig, kijk naar z'n borst en doe 'm achteruit. Als ik dit een paar keer doe, doet 'ie het soms zo snel dat 'ie al 3 meter achteruit is gerend als ik pas half omgedraaid ben. Hij dramt voor me, om vervolgens werkelijk achteruit te springen. Dit gaat dan soms ook met een steiger gepaard, wat behoorlijk eng is, omdat 'ie dan achter me is.
    Nee, ik ga dit niet met enkel met m'n eigen kennis, geduld en gevoel op kunnen lossen .

Actief Forumlid aylakim's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2005

Ik had ook zo een LB steigerend paard 2 jaar geleden.
    Ik heb nog steeds hetzelfde paard maar van haar "showing a talent" heb ik een opdracht gemaakt.
    Eddy heeft me toen geholpen om eerst haar agressieve aanval eruit te halen door ze ferm tussen de benen te kloppen en onmiddelijk stil staan. Matching the energy.
    Natuurlijk heb ik het na de cursus nog een keer of 3 moeten herhalen maar dan was de lol eraf voor haar.
    keep it fun!

Mijn paard steger wanneer ze achter me stond of liep(wanneer ze geen halster aan had, anders doet ze het niet.)
    Ik heb haar verschillende keren laten verschieten door mij om te draaien.
    (Ze verwachte waarschijlijk dat ik ging lopen.) En nu doet ze het soms wanneer ze voor mij staat. Als ze dat dan doet steek ik mijn arm om hoog ze hou die hoog dat probeert ze nog een keer maar als ze ziet dat ik mijn hand blijfhouden en niet wegren stop ze er mee.
    (Moet ik er even bij vermelden mijn paard is een Fjordde merrie en ze is zeer dominant.)
    Als je het geld zou weg nemen dan pas kan er vrede bestaan, maar bij dieren is dat niet nodig!

Bladwijzers

Forum Rechten