Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 24

Topic: Irwin vraag

Forum Meubilair Tinky's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Leeftijd
    36
    Dagboek Berichten
    1

Irwin vraag

Ik ben bezig met de DVD Long lining

En daar heeft Chris het op een gegeven moment over flexing hands. Hij legt uit waarom je niet achteruit moet pullen maar lateral flexions moet maken met een gedraaide pols. Ikke kan dat volgen. Zeker in het zadel wanneer je handen direct met het bit verbonden zijn.

Maar vervolgens gaat hij dat toepassen bij de lange lijnen die via een ringetje aan de longeersingel verbonden zitten aan het bit. En dan vraag ik me af, resulteerd daardoor niet elke beweging die je maakt met je handen in pulling back van het bit? En zaagt hij het paard daar dus niet gewoon naar beneden? Maar goed, wie weet hebben jullie dat al ondervonden, of een idee/mening over, en daar ben ik benieuwd naar Dus ik zou zeggen, steek van wal

Groetjes Charlotte

Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    56

Re: Irwin vraag

Ik vind dit ook zó lastig... heb bij het lange teugelen ook niet zo'n fijn effect moet ik zeggen..(doe ik zonder longeersingel...).. de buitenteugel gaat over zijn rug en dus heb ik niet het idee dat ik lateraal flex.
    in het zadel wel... buiten kijf.. daar brengt Bruut zijn hoofd naar beneden èn strekt zijn nek ..
    Maar aan de lange lijnen al helemaal noppes...daar heb ik net als jij het gevoel dat de ringetjes van de longeersingel alles teniet doen en merk ik niet wat ik in het zadel merk... Zowel bij het teugelen als bij het ll heeft Bruut bij het 'flexen' de neiging om op te krullen!

Aangemeld
    Feb 2005
    Leeftijd
    36
    Dagboek Berichten
    1

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door nienke07
    Zowel bij het teugelen als bij het ll heeft Bruut bij het 'flexen' de neiging om op te krullen!
    en dat zou dus wel degenlijk betekenen dat jou prachtige laterale beweging omgezet wordt in het achteruit trekken..... En da's dan weer niet helemaal wat ik wil.

Wat zegt jou langeteugeljuf daarvan?

Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    56

Mijn langeteugeljuf is al een paar weken niet geweest.. omdat ik niet veel doe.. stalgenootje waar ik lessen mee volgde even uit de running is... dus geen idee

Bij Bruut maak ik vanaf de grond gewoon géén gebruik van het flexen.. ik merk dat er andere dingen beter werken om de nek te laten strekken... 'rechtrichten' dmv 'pushing shoulder' aanpakken bijvoorbeeld geeft bij Bruut mooie ontspanning en goed rug en achterbeen gebruik en 'dus' een zakkend hoofd en een strekkende nek!

Moet er wel bijzeggen, dat wij dus niet zo héél veel doen.. èn dat Bruut niet zo lekker in zijn velletje zit op dit moment... Er wordt dus niet héél hard 'gewerkt'.. maar Ã*ls.. dan zo dus!

Ik doe als Nienke, omdat ik inderdaad geloof dat een achterwaarts gerechte lateral dinges niet meer lateral kan wezen

Bij Susan werkt het super om via schouder naar buiten drijven haar meer in balans te krijgen en WAMMES daar zakt het hofd.

Dus ik doe dat ook niet aan de lange lijnen. Wel in hand, nog niet gedaan met rijden eigenlijk.

May the horse be with you!

Aangemeld
    Feb 2005
    Leeftijd
    36
    Dagboek Berichten
    1

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Mafhaf
    Bij Susan werkt het super om via schouder naar buiten drijven haar meer in balans te krijgen en WAMMES daar zakt het hofd.
    En hoe doe je dat dan precies?

Ja jemig dat is lastig uit te leggen vanaf hier

Door de aanwijzingen die ik geef, probeer ik haar te helpen meer in balans te lopen. Valt de schouder naar binnen, dan vraag ik die meer naar buiten te gaan lopen. (energie aan, centrum op schouder, als niet voldoende effect dan stok erbij, wijzen, dan wat naar buitensuggerreren ).

Probeeer op de sporen te letten waar je paard op loopt (graag 2 railsen parallel) en je wil dat de hinnenheup zakt. En nog wat dingetjes

Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    56

Dat is dus wat bij Bruut óók werkt!
    'rechtrichten' dmv 'pushing shoulder' aanpakken bijvoorbeeld geeft bij Bruut mooie ontspanning en goed rug en achterbeen gebruik en 'dus' een zakkend hoofd en een strekkende nek!
    Bij ons héél belangrijk waar en hoe ik sta/loop .. (ik loop cirkels mee, evenwijdig aan Bruut en als ik dan de schouder wat duwen moet steek ik mijn eigen heup wat uitrichting schouder.. als dat niet voldoende effect geeft draai ik mijn centrum wat bij richting schouder en als dat niet werkt wijs ik met de zweep en als dát niet werkt tik ik em aan met de zweep... eigenlijk gewoon 4 fases dus )

Aangemeld
    Feb 2005
    Leeftijd
    36
    Dagboek Berichten
    1

Duidelijk! Dank jullie wel!

Wat ik me nu nog afvroeg, is wat jullie hier nu uitleggen eigenlijk een kwestie van het verbeteren van de stelling/buiging van je paard? En als een paard dus met z'n heup naar binnen komt, en je bekijkt het puur gymnasticerend (en dus niet als dominantiedinges, wat het wel is..) dan werk je de heup naar buiten en probeer je via de schouder de buiging er weer in te krijgen? Ik weet, of kan me voorstellen dat een paard wat fijn gebogen is ook graag z'n hoofd naar beneden doet, dus dat klintk dan wel logisch.

Dan vraag ik me af, wat is het verschil tussen het plekje bij de singel en het schouderwegdrijfverhaal van hier? Beiden gaat toch over de juiste buiging?

Ergens op die ene dvd legt Irwin uit, dat je in stilstand dat singelknopje kan gebruiken, en in beweging de schouder. Omdat je anders tegen de bend inwerkt.

Als je contact op je lijn hebt, OF een begrenzing aan de buitenkant (bakrand) OF gewoon een hele goede communicatie met je paard, waardoor de neus bij je blijft , dan leidt drijven op de schouder tot een soort binnenbeen-buitenteugel gebeuren en daarmee tot betere buiging en daarmee valt het hoofd vaak.

Hoofd laag is altijd gevolg van rest lichaamsconfiguratie. Bij ons. Ingewikkelde mateeir, vind ik wel.

Zelf snap ik nog niet helemaal hoe je dat dan moet zien bij de horse in hand, waarbij ook in beweging die singelplek gebruikt wordt.

Aangemeld
    Feb 2005
    Leeftijd
    36
    Dagboek Berichten
    1

ahh yes fijn!

Staaft een heleboel van mijn eigen bevindingen.

Di's precies wat ik laatst ook bedoelde op msn, dat je iets ziet ter bevestiging, dat dat voor mij vaak beter werkt. Fijn fijn, dank je wel

Ik weet wel van Wim, dat hij in oktober van 2006 (misschien verklaart dat wat ) het singelplekje wel gebruikte in beweging (driving ernaartoe). Maar anderzijds denk ik dan, fysiek (dus de inpact van het drijven) geeft het voor de buiging weinig verschil, het hele lichaam buigt een beetje "om je binnenbeen", dus om het midden van het paard. Dan zit er denk ik niet zoveel verschil tussen het singelplekje en de schouder. Al lijkt het singelplekje een soort reflex te veroorzaken en het wegdrijven van de schouder minder. Zoiets. Bedenk ik me dan. Of geeft Chris echt aan wat het verschil tussen beiden is?

Of is het singelplekje meer voor aanraking en de schouder meer voor driving?

Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    56

Ik denk dat je de singelplek opzich ook in beweging kan gebruiken om een goede bend te bewerkstelligen. Als het dus puur om de gymnastiek gaat!
    Volgens mij is het alleen niet verstandig om 'against the bend' in te gaan in beweging op het moment dat de bend een gevolg van een soort RB toestand is (in meer of mindere mate) Als je dán tegen de bend in werkt riskeer je ontploffing!

Aangemeld
    Feb 2005
    Leeftijd
    36
    Dagboek Berichten
    1

en dat zou je wel doen als je op de singelplek/schouder inwerkt?

En wat doe jij dan wel als er een counterbend ontstaat uit RBgedrag?

Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    56

.. wat bij Bruut váák zo is . dan push ik niet op de singelplek, maar op de schouder.. dus

Aangemeld
    Feb 2005
    Leeftijd
    36
    Dagboek Berichten
    1

oww wacht, dus bij een counterbend vanuit RB gedrag kun je met het pushen van de singelplek een ontploffing veroorzaken, maar als je de schouder pakt, dan werkt het wel?

Of lees ik nou niet goed?

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten