Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 18

Topic: Agressie?

Actief Forumlid Emmie's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2006

Agressie?

In de dvd Roundpenn Redinified wordt in het begin uitgelegd dat een paard die met zijn naar beneden gaat en dan een kortre krachtige zwaai met zijn hoofd maakt, zo zijn agressie uit. (Moeilijk uit te leggen wat ik bedoel)

Wat me nu opviel is dat Willem dit ontzettend vaak doet. Als hij in de wei rent richting de groep of als ik met hem in de longeerbak aan het werk ben en hij wat druk is.

Ik dacht altijd dat het een uitting van energie was en ik heb weleens gehoord dat haffies het vaker doen.

Is Willem agressief of is het een uitting van engergie?
    (weet dat het moeilijk te beoordelen is van achter de computer, maar heb geen goed beeldmateriaal ervan)

Re: Agressie?

Die zwaai is al eerder in een topic aan bod geweest, maar ik weet niet precies waar.

Zelf heb ik het idee dat het vooral een uiting van frustratie is.

Susan doet het altijd als ze het er niet mee eens is:
    niet mee eens dat ze in de bak is,
    niet mee eens dat ze de paddock niet uit kan,
    niet mee eens dat ze weggejaagd wordt bij het verse gras
    niet mee eens dat ze niet gedekt wordt

Ik vind agressie wat zwaar woord ervoor.
    Maar het is minstens tegengas, imo.

En het is een wat agressievere methode om die frustratie te uiten dan andere methoden. Dat dan weer wel.

Denk dat het niet precies vast te leggen is, wat het nou EXACT is. Het zal de ene dag ook een meer agressieve ondertoon hebben en de anderee dag een meer puur gefrustreerde.

Denk ik hoor, denk ik.

May the horse be with you!

Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    56

Ik had begrepen dat het niet zozeer 'agressie' is ... maar wel een nogal lompe manier van 'driving' met het hoofd... Zeg maar een soort fase 4!
    Als je het ziet vind ik het ook zo ècht een wegstuur beweging! Zoals wij mensen geirriteerd met onze handen kunnen wapperen (woesjwoesj FORT!! )

Actief Forumlid Jarno's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2006

Ik zie het meer als dominantie.
    Horses and Live, It's all the same to me...

Weet welke beweging bedoelt wordt, maar hier doet GEEN van de vier paarden het. Nooit!

Bij frustratie of boosheid zwiept de staart, hoe bozer hoe nijdiger.
    Bij dominantie/driving steken ze de kin in de lucht, een soort van ja-knikken met de kin omhoog. Ronddraaien met laag hoofd doen ze niet.

Iemand een verklaring??

Is het dan toch iets rastypisch? (haflingers?)

Actief Forumlid sannie's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2006

ik weet ook niet precies wat het is maar ik geloof niet dat het is voorbehouden aan haflingers. Wij hebben d'r op stal nu 2, vroeger 4 en die heb ik 't nooit zien doen. Maar mijn arab doet 't wel. En de Welsh in zijn wei doet 't ook. Die Welsh trouwens eigenlijk vooral als je haar benadert en ze heeft daar geen zin in, bij haar is het volgens meestal een nogal truttig: "lazer op" (merrietje he, erg leuk dier, alleen ook beetje erg fanatiek soms). Bij Pathos is het bij het grondwerk een signaal dat ik niet duidelijk ben (wat wil je nou, dom mens). En hij doet het als ik 'm 's avonds uit de wei ophaal en ik ben naar zijn idee te laat of, wat nog veel erger is, het regent. Dan loopt hij te ijsberen en te hoofdrollen bij het hek en zodra hij mij spot kan ik een gil krijgen. "Je bent te laaaaat, ik word NAT, nog 1 zo'n geintje en je bent ontslagen!"
    Misschien heeft het ook met ego te maken? In onze wei hebben vooral de Welsh en Pathos een "redelijk" zelfbewustzijn, de andere 2 zijn veel nuchterder.

Forum Meubilair Nacino's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

Bij ons op de wei doen een aantal paarden dat. Nacino doet dat ook. Meestal zou ik het idd als frustratie beschrijven.

Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    48
    Dagboek Berichten
    13

Son deed het, Kaat doet het, zoals haar vader Stijn het ook deed. Bij hun drietjes is het geen agressie, meer een uiting van ongeduld of het ergens niet helemaal mee eens zijn. En ja, toevallig alle drie haflingers .
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

Forum Meubilair Funnygirl's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    7

Ik zie het ook meer als frustratie. Bij ons op stal hebben we 2 arabiertjes die het doen (moeder/dochter) en Vival de welsh doet het ook wel eens. Vival is een welsh met zeer veel arab bloed. Toen hij hier net stond en niet op zijn gemak was deed ie het heel vaak, nu eigenlijk zelden.

In 'onze' paddock staan een Haflinger, Draver en IJslander, en ze doen het alle 3

May the horse be with you!

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Mar 2006

ik heb net de 1e dvd van level 2 gekeken en daar kwam het heel kort aan bod.
    dominantie zei linda

Friese Wien doet het ook als ze het ergens niet mee eens is. Ik denk dat het geen agressie is, ook geen dominantie. Ik denk dat het frustratie is. Ze is trouwens de enige op stal die dat gebaar maakt, maar dat kan ook zijn omdat de anderen nooit iets hoeven te doen.

Actief Forumlid Emmie's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2006

Eigenlijk best maf.
    Best veel paarden doen het, en niemand weet precies wta het is.
    Ik vind frustratie een hele mooie omgeving.
    Maar als Willem terug de wei in gaat, dan rent hij naar de kudde en als hij er dan is gaat hij bokken en dat draaien. Waar zou hij dan gefrustreerd over kunnen zijn?
    Misschien heeft het wel meerdere betekenissen en ligt het aan de situatie...

Een bepaalde gedraging moet je denk ik altijd bekijken met de situatie. Bokken kan bv verzet zijn of spelen. Zwiepen van de staart kan irritatie zijn of vliegen wegjagen. Zo heeft denk ik elke gedraging meerdere betekenissen en kan je niet zeggen 'dat betekend altijd dat'.

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Inderdaad Jopie, een gedrag met 1 lichaamsdeel staat nooit op zichzelf.

Toevallig heb ik net een boek geleend in de bieb waar ook de oorsprong van bepaalde signalen wordt uitgelegd (oren plat in de nek komt bijvoorbeeld van het beschermen van de oren tijdens een gevecht)

Ik zal vanavond eens opzoeken wat het hals-zwaaien betekent (volgens die schrijfster) en waar het vandaan komt. Lijkt me dat het ook een deel 'irritatie' gedrag is, bijvoorbeeld als er vliegen op de hals of op het hoofd zitten. Net zoals dat staartzwaaien oorspronkelijk is tegen irritatie van vliegen, maar ook gebruikt wordt om ander soortige irritatie te uiten.
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten