Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 22

Topic: wegduwen met schouder

  1. #1
    Forum Meubilair jasminum's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2006
    Locatie
    Utrecht
    Leeftijd
    35
    Berichten
    3.398

    wegduwen met schouder

    hoi,

    ik was vandaag met fleur aan het wandelen en ik merk dat ze met haar schouder mij wegduwt, vooral als we richting huis lopen maar ook als we de andere kant op lopen. hoe zorg ik ervoor 1: dat het duidelijk wordt dat ik degene ben die bepaald hoe hard we gaan, HOE doe ik dat? en 2: dat ze me niet meer opzij duwt met haar schouder?

    Wat ik vandaag heb gedaan is als ze harder gaat lopen haar stil zetten en als ze niet snel genoeg stil stond dat ze dan even achteruit moet lopen. Het probleem begint hier al eigenlijk: ik moet soms echt aan haar gaan hangen om te zorgen dat ze stilstaat, het ging later wel wat beter.

    En als ze dan stilstaat is ze meer bezig met het gras langs de kant van de weg dan dat ze naar mij kijkt. Ik druk wel op de singelplek en dit geeft dan heel even, pas als ik echt stevig duw, een beetje effect.

    kortom: volgens mij is fleur mijn leiderschap once again aan het testen.
    Wat te doen?
    note to self: change the mind, the body will follow.

  2. #2
    Actief Forumlid Jarno's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2006
    Locatie
    Merelbeke (België)
    Berichten
    622

    Re: wegduwen met schouder

    level 1 van Parelli kopen

    Of rytmische druk ipv statische druk, door bv te wiggelen met het touw, en wat assertiever zijn. Ik zou vrij hard op zijn schouder tikken. Het is heel onbeleeft als een paard zijn schouder in u zet.
    Horses and Live, It's all the same to me...

  3. #3
    Forum Meubilair jasminum's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2006
    Locatie
    Utrecht
    Leeftijd
    35
    Berichten
    3.398

    Re: wegduwen met schouder

    ik ben nu precies met iemand aan het bemiddelen over de verkoop van een pakket van parelli level 1 .

    Ok, dus écht even zeggen van:NEE NIET DOEN..okee, nou dat gaan we dan maar eens doen. thanks alvast
    note to self: change the mind, the body will follow.

  4. #4

    Re: wegduwen met schouder

    Als de schouder naar binnen komt, dan "prik" je met je vinger in het singelgebied. Je paard zal dan zijn hoofd/hals/schouder naar je toedraaien. uiteraard houd je meteen op met prikken als een reactie komt.

    Wiggelen aan het hoofd is een erg onbeschofte reactie van jou naar je paard toe. Paarden onderling ziten elkaar NIMMER aan het hoofd (alleen de bully's, de onbeschoften dus).

    Dus beter even porren met twee vingers nét achter het voorbeen en het hoofd met rust laten.
    (Irwin)

  5. #5
    Forum Meubilair Linda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Rheden
    Leeftijd
    44
    Berichten
    4.585
    Dagboek Berichten
    33

    Re: wegduwen met schouder

    Als je paard te ver voor je uit gaat lopen, kun je, ipv haar stil te laten staan, gewoon 180 graden omdraaien en een rondje lopen (tip van K.F. Hempfling). Dan je weg weer vervolgen. Meestal vind het paard dat gedraai maar niks en blijft na een paar keer netjes naast je lopen
    Good, better, best, never let it rest. Get your good better and your better best!

  6. #6
    Forum Meubilair anroomy's Avatar
    Aangemeld
    May 2004
    Locatie
    Schierensee
    Berichten
    4.356
    Dagboek Berichten
    6

    Re: wegduwen met schouder

    hmm en misschien eerst een redelijke communicatie opbouwen in de bak...zodat ze weet dat ze niet te hard mag in de bak..wanneer ze langzamer moet gaan wanneer ze moet stoppen...

    Als dit 100% goed gaat in de bak kan je erop rekenen dat daar buiten de bak gemiddeld 50% van over is...Gewoon door de veranderde omgeving en gras en wat al niet meer van invloed is.

    Wat heb je al met haar geoefend? Hoe ver zijn jullie?
    Misschien toch even pas op de plaats en niet meer buiten gaan wandelen tot het goed gaat in de bak.
    Success consists of going from failure to failure without loss of enthusiasm ~ Winston Churchill


  7. #7
    Forum Meubilair jasminum's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2006
    Locatie
    Utrecht
    Leeftijd
    35
    Berichten
    3.398

    Re: wegduwen met schouder

    ok, dus niet aan het hoofd zitten, dat probeer ik ook zo min mogelijk, dus dat is mooi.

    Nou opzich doet ze wel wat ik vraag, in de wei gaat het ook gewoon goed. Fleur is wel zo'n paard wat het altijd blijft proberen, dus soms doet ze het wel goed, dan weer niet dan weer wel even etc.

    Ik heb ook geprobeerd om om te draaien en een stukje de andere kant op te lopen. maar daar werd ze alleen nog maar fanatieker van. die voltes zouden wel eens kunnen helpen.dus dat ga ik ook wel eens proberen.

    Ik ben met fleur gekomen tot en met wijken voor druk. opzich doet ze dat (meestal) wel goed.

    het parelli pakket komt er ws binnenkort aan.
    note to self: change the mind, the body will follow.

  8. #8
    Forum Meubilair Margot van lare's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2007
    Locatie
    Nieuwdorp
    Berichten
    6.105
    Dagboek Berichten
    48

    Re: wegduwen met schouder

    Als je het een keer goed doet zal ze het niet meer blijven proberen. Je moet gewoon 1 keer ecceftief zijn. Maar het paket kan je natuurlijki inderdaad pas echt goed op weg helpen.

  9. #9

    Re: wegduwen met schouder

    Wat je ook kan doen is je stick meenemen. Gaat ze jouw schouder voorbij, dan tik je met de stick op haar borst. Bij Troy heeft dit goed geholpen, ook hij had in het begin de neiging om mij steeds voorbij te lopen.

    @ Margot; wat bedoel je met "effectief"? Dit klinkt mij in de oren als een flinke knal verkopen in plaats van het probleem achterhalen.

    Zo te lezen is zit het vertrouwen en het leiderschap gewoon nog niet goed. Denk je dit te winnen door 1x effectief te zijn? (Hierbij krijg ik associaties met "straf". Jij doet dit, dan krijg je dat..) Ik denk dat het verstandiger is om zorgzaam aan de relatie te werken.

  10. #10
    Forum Meubilair jasminum's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2006
    Locatie
    Utrecht
    Leeftijd
    35
    Berichten
    3.398

    Re: wegduwen met schouder

    Maar is het niet zo dat ze ook in het wild, in de kudde altijd moeten blijven strijden voor hun plaats in de rangorde?

    maar als ik gewoon duidelijk ben dan is dat natuurlijk wel al veel minder omdat ik dan gewoon de leider ben, bedoel je het zo?
    note to self: change the mind, the body will follow.

  11. #11
    Actief Forumlid sannie's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2006
    Locatie
    bennekom
    Berichten
    544

    Re: wegduwen met schouder

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door jasminum
    Maar is het niet zo dat ze ook in het wild, in de kudde altijd moeten blijven strijden voor hun plaats in de rangorde?
    Mooie vraag. Ik denk dat het antwoord ja en nee is. Nee, omdat in een stabiele kudde de rangorde duidelijk is en het tamelijk zinloos is als elk individu elke dag opnieuw gaat kijken of degene die 1 plaats boven hem/haar staat nog altijd 1 plaats boven hem/haar staat.
    Ja, omdat ook een stabiele kudde regelmatig ingrijpende veranderingen te verwerken krijgt. Er worden elk jaar veulens geboren en die dieren zullen wanneer ze ouder worden en mams niet meer altijd instaat voor hun plekje in de rangorde, een eigen plekje moeten gaan bevechten. Dat geeft dan gedurende een korte periode onrust. De kudde verandert ook wanneer merries door vreemde hengsten worden ingepikt of wanneer de eigen hengst zelf merries afpakt van een vreemde hengst, of wanneer dieren sterven en hun plaats in de rangorde daardoor tijdelijk leeg is. Maar al die veranderingen leveren tijdelijke onrust op en daarna is de rangorde weer een poosje duidelijk en zijn er geen discussies over.

    De relatie tussen mens en paard kan best stabiel worden. Er zijn zat paarden die een hele stabiele relatie met hun mens hebben en ervan overtuigd zijn dat zij hoger in rang staan dan hun mens. En mens en paard zijn daar allebei tevreden mee, want paard kan zo lief om snoepjes vragen en paard schuurt altijd zo schattig met z'n hoofd tegen mens, 't is net een grote kat.
    En er zijn zat mensen die een stabiele relatie met hun paard hebben en zelf hoger in rang staan. En die hebben een 'heel makkelijk' paard.
    En er zijn mensen die geen stabiele relatie met hun paard hebben omdat ze de ene keer streng zijn en de andere keer over zich laten lopen.

    Zelf hoor ik (nog) bij de laatste groep. Een aantal zaken heb ik inmiddels overwonnen (bijten doordat ik op een verkeerde plaats stond bijvoorbeeld), maar er zijn nog steeds momenten dat ik te laat reageer of dat m'n paard in een 'kom maar op' bui is en ik gewoon niet. En er zijn momenten dat m'n paard het wel even lekker vindt om de boel aan mij over te laten en ontspannen met me meedoet.

    In dit geheel speelt denk ik ook nog het karakter van je paard mee. Er zijn nou eenmaal paarden die van nature best meegaand zijn, er zijn paarden die van nature een sterke drang hebben om de baas te zijn en er is alles daar tussenin. Een bazig typje vergt meer stevigheid van z'n mens, maar een onderdanig en onzeker typje dat geen duidelijke leiding krijgt kan net zo goed over z'n mens heen beginnnen te denderen.

  12. #12
    Forum Meubilair jasminum's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2006
    Locatie
    Utrecht
    Leeftijd
    35
    Berichten
    3.398

    Re: wegduwen met schouder

    mooi geantwoord!

    ik denk inderdaad dat het ook zo wel is. ik hoor dus duidelijk ook nog bij de laatste groep. maar daar kunnen we ook nog wel heel veel van leren, als we maar willen.
    Ik ben soms niet streng genoeg en de andere keer wel weer, en juist dat consequent zijn is bij fleur ontzettend belangrijk, en dat vind ik dus wel best moeilijk.

    Ik ga aan de slag met alle adviezen.
    note to self: change the mind, the body will follow.

  13. #13

    Re: wegduwen met schouder

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Margot van lare
    Als je het een keer goed doet zal ze het niet meer blijven proberen. Je moet gewoon 1 keer ecceftief zijn.
    Als je dat gelooft nodig ik je van harte uit om eens met Walter te komen werken.
    Een goede fase 4 kan er inderdaad voor zorgen dat hij het even niet meer doet, om vervolgens weer razendsnel iets anders te bedenken....

    Beter werkt het om eens te bekijken waarom hij het doet, en de oorzaak aan te pakken. En het gedrag uiteraard de volgende keren sneller op het spoor te komen. dus ingrijpen voordat hij het doet. Dan hoef je ook niet zulke grote gebaren te gebruiken.

  14. #14

    Re: wegduwen met schouder

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door sannie
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door jasminum
    Maar is het niet zo dat ze ook in het wild, in de kudde altijd moeten blijven strijden voor hun plaats in de rangorde?
    Mooie vraag. Ik denk dat het antwoord ja en nee is. Nee, omdat in een stabiele kudde de rangorde duidelijk is en het tamelijk zinloos is als elk individu elke dag opnieuw gaat kijken of degene die 1 plaats boven hem/haar staat nog altijd 1 plaats boven hem/haar staat.
    Hier zou ik graag nog een punt aan toe willen voegen. Niet elke leider is een consequente leider. Paarden in een kudde testen toch echt regelmatig het leiderschap van het dominante paard. Gewoon als een zekerheidje, dat hij wel de veiligheid van de kudde kan garanderen.

    Als jij als mens leert om een consequente duidelijke leider zijn, zal het paard uiteindelijk niet meer aan jouw leiderschap twijfelen. Zo lang jij dat nog niet bent, zal je paard jouw leiderschapscapaciteiten regelmatig 'testen'. Doodgewoon prooidiergedrag, want als de leider niet constant in de gaten houdt of er niet toevallig een tijger in de bosjes zit, is de hele kudde ten dode opgeschreven. In het hoofd van het paard dan....

  15. #15

    Re: wegduwen met schouder

    [quote="trea"]Wat je ook kan doen is je stick meenemen. Gaat ze jouw schouder voorbij, dan tik je met de stick op haar borst. Bij Troy heeft dit goed geholpen, ook hij had in het begin de neiging om mij steeds voorbij te lopen.

    @ Margot; wat bedoel je met "effectief"? Dit k]

    Wat is in jouw ogen eigenlijk het stokje dan? Hij loopt voorbij en krijgt een tik(je)? Hoe werk je daarmee aan je 'leiderschapsrelatie'? Als het paard jou niet als leider kan beschouwen zou een tikje op de borst denk ik ook niet veel helpen, omdat je daarmee alsnog het paard 'corrigeert' en niet iets in de relatie veranderd.

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •