Wim Wim en nog eens Wim
Wim Wim en nog eens Wim
May the horse be with you!
Gaat het nu over lange teugelen? Daar ga ik vanuit! Doe ik ook met knollie, zonder singel overigens, dan kan je volgens mij slechter van kant wisselen.
Heb 2x een clinic gehad van Piet Bakker (lange teugel goeroe ) en daarna verder van Bianca Koevoets (en die heeft het ook geleerd van Piet).
In de clinic (2 jaar terug denk ik) gelijk begonnen met schouder buiten (renvers??? ach weet ik eigenlijk niet). Maar op een hele simpele manier. Inmiddels met Bianca begonnen aan het schouder binnenwaarts en de oefeningen zoals ze horen.
Waar een paard (iig die vna mij) erg soepel en los van wordt is slaommen, linkerbuiging, rechterbuiging. Met contrastelling de hoek in en halverwege omzetten naar de juiste stelling zodat het paard zijn heup moet liften en hierdoor zijn achterbeen moet gebruiken.
Regelmatig voltes draaien, en dan goed naar de beenzetting kijken, deze moet in 1 spoor zijn. Enz enz...
Een paard is een paard, laat hem dan ook in zijn waarde
hebben jullie contact..dus lijnen op "spanning"? of hangen ze slap?
Lopen jullie erachter of aan de zijkant?
hebben jullie de lijnen aan de zijkanten van het paard..of dus als je er langs loopt de buitenteugel over de rug lopen?
ja sorry blijf maar vragen hoor! hihi..wil er alles van weten
Ik heb ze op spanningOorspronkelijk Geplaatst door peaches
Ik loop vanui ene kleine volte, zijwaarts dus
Meestal heb ik de lijn over de rug, maar als ik slalommen doe, heb ik hem achter de bil hangen.
DVD van Irwin had ik dus niets aan, solly
ja als je een nitwit bent..denk je echt wow..wat een hoop info..maar als je er zelf mee aan de gang gaat zijn het eigelijk maar een paar oefeningen..met een hele uitgebreidde uitleg..best jammer..
Heb nog even fotoos gezocht
Zo zie je waar ik loop, en hoe de boel vast zit en heoveel spanning ik heb.
ahaa..okee..ja hier heb ik wat aan! Ik loop dus anders volgends wim..maar wil het ook zo proberen ..zag irwin het ook zo doen.
Ik doe ook 'lange lijnen'
Ik doe het op de 'klassieke Weense wijze' (zo heet het geloof ik). Ik loop vlak achter mijn paard, gebruik touwtjes (ben van de slofteugel met singel afgestapt, toch niet zo handig) en een zweepje, om iets duidelijker aan te kunnen wijzen, indien nodig.
Mycado doet het al erg leuk. Hij doet in stap en draf al schouderbinnen en buiten en travers, iets wat bijna appuyeren is in stap en een soort keertwending om de achterhand. Gaat echt heel erg leuk dus.
Met hemelvaart ben ik met de NVVR op het lange lijnen weekend geweest en dat was zeer inspirerend en heb ik veel geleerd waar ik mee verder kon. Mycado pakt het ook supergoed op en inmiddels heeft hij dus al die dingen al bijgeleerd. Scheelt wel dat ik met rijden ook met deze dingen bezig ben en ik het 'achter hem' lopen ook al veel langer aan het oefenen ben.
Overigens is mij geadviseerd zonder 'druk' op de teugel te werken. Paard moet los voor je uit lopen. Pas als je een oefenening vraagt geef je een aanwijzing met je teugel.
Ik vind het ontzettend leuk en heb de smaak erg te pakken. Volgende stap is om ook in galop erachter te lopen. Ik ben al bezig met de voorbereidende oefening daarvoor. Moet zelf ook flink trainen, haha
Heb fotootjes staan (ook wat andere foto's) op:
http://www.putfile.com/ponyjongen
Dinsdag kwam ik bij Mycado en had hij een giga snee op zijn rug, van het spelen in de wei. Ga komende week dus weer lekker met de lange lijnen aan de slag. Zo leuk dat je je paard op deze manier kunt gymnastiseren.
Ik vond les echt heel nuttig. Dan doen ze voor hoe je het kunt doen en krijg je gerichte aanwijzingen, echt super. Demo een Lippizaner in Piaff aan de lange lijnen is natuurlijk ook geweldig. Daar gaan we voor ))
Ik weet trouwens niet of Wim op dezelfde wijze lange lijnen les geeft. Ik heb van hem nog geen lange lijnen les gehad.
@ponyjongen: Dit is dus wat ik langeteugelen noem Heeft Peaches ook een idee!
[size=16pt]Fijne spullen voor paard en ruiter: www.mzm-geestig.nl[/size]
[size=12pt][color=purple][b]
Ja, dat is het eigenlijk ook meer, maar ik doe het met een touwlijntje hihi.
En toen hadden we langelijnen, langeteugelen en langetouwen
May the horse be with you!
Ik vind het ook heel fijn om te doen, met een paard wat het kan dan. Heb ooit ene cursus gehad op het Balingehof, kreeg daar een goed geleerde andalusier aan lange lijnen in handen. LEUK!!! Met Atout Pique thuis lukte het redelijk, met Piablo nu bak ik er niks van. Ik ken het gewoon niet goed genoeg om het een jong paard aan te leren. Da's nog iets heel anders dna een doorreden paard even over te nemen...
maar als ik ergens in de buurt nog eens de kans heb pik ik zeker nog wat lessen mee, ik vind het heel nuttig om je paard onbelast te gymnastiseren en zo ZIE je ook hoe je paard loopt en reageert, ik merk dat mijn gevoel niet altijd helemaal klopt met hoe het plaatje er uit ziet (gelukkig ziet het er vaak minder erg uit dan het soms voelt )
Eh... en ik ben de weg kwijt !Oorspronkelijk Geplaatst door Mafhaf
Ik ben met Kate ook begonnen, ik wissel de manier die ik van Nienke afgekeken heb, dat wat op de foto's van Antheman te zien is en hoe ponujongen het doet af. Dus Kate loopt en ik wissel regelmatig van positie, afhankelijk van wat we doen en het tempo waarin we werken.
Ik heb alleen steeds ruzie met de lijnen . Ofwel, 2 lange leadropes slepen over de grond en daar kan ik niet goed tegen, ga erop staan en het irriteert me. Ze aan elkaar knuppen kan, maar dan zijn ze wel wat zwaar en bovendien voor mijn kleine handen zijn deze touwen zowiezo wat aan de dikke kant. Nu gebruik in mijn oude longeerlijn op de manier van Irwin en dat gaat beter. Voor het lange teugelen gebruiken we de leren teugels van de kaptoom en dat bevalt mij het beste tot nu toe. Ik denk dat ik dan ook op zoek ga naar men-leidsels voor dit werk .
*Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*
Menleidsels zijn ook èrg lang.. hou ik een beste lus over bij het lange teugelen.. het beste werkt een slofteugel.. heeft klipjes aan het eind .. et voila!
Bladwijzers